Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Noin puolet vaatteista jäänyt pieneksi. Mitä tekisit?

Vierailija
13.10.2025 |

Vaatekokoni on kasvanut kahdella kokoyksiköllä. Tavoitteena olisi laihtua muutama kilo, mutta en tiedä, onnistuuko se enää ikinä, kun ikää on jo kertynyt eikä paino tunnu liikkuvan mihinkään paitsi ylös. Mitä tekisit tai olet tehnyt tällaisessa tilanteessa? Oletko suosiolla kipannut liian pienet vaatteet Uffin konttiin, myynyt ne (itse en jaksa) vai laittanut johonkin laatikkoon odottamaan hoikempia aikoja? Oletko ostanut uudet, sopivamman kokoiset vaatteet tilalle? Se tulisi kyllä kalliiksi kun minulta on jäänyt useampi takkikin pieneksi. Mahdun joihinkin takkeihini juuri ja juuri, mutta ne kinnaavat ärsyttävästi päällä.

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi vaatekokoa on jo sen verran iso muutos, että laittaisin suosiolla ne liian pienet pois. Sellaiset vähän kinnaavat jättäisin ja koittaisin pudottaa painoa. Jos paino on tullut nopeasti, niin kävisin lääkärissä.

Arvokkaammat voisin myydä mutta muut suosiolla uffille. Tilalle hankkisin järkevästi vaatteita, ei sitä kovin montaa tarvitse, kun kaikki sopii yhteen.

2/46 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä heitin tylysti pieneksi jääneet pois ja oon ostellu uusia tilalle. Pari arvokkaanpaa rotsii myin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisin uusia vaatteita tilalle. Vaikka onnistuisitkin laihduttamaan takaisin vanhojen vaatteiden kokoon niin tarvitset siksi aikaa kuitenkin sopivia vaatteita. Jos on jotain mihin melkein mahdut tai josta tykkäät niin paljon että vaatteesta luopuminen tuntuu pahalta niin säästä ne ja seuraa niiden avulla laihtumista. Muut heitä suosiolla kierrätykseen. 

Vierailija
4/46 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskailen saman tilanteen kanssa. Tällä hetkellä pieneksi jääneet vaatteet ovat vielä suurelta osin kaapissa viemässä tilaa. Uusia, sopivampia vaatteita olen ostellut tilalle. Vaikea luopua vanhoista vaatteista, mutta alan menettää toivoa, että enää niihin laihtuisin. Käytettyjä vaatteita on kirpparit täynnä, ei ne siellä kaupaksi mene. Hyvälaatuiset voisi kai lahjoittaa UFF/Hope tms., mutta olen ymmärtänyt, että vaatteista ei ole pulaa kehitysmaissakaan. Vaatteita (erityisesti kiinapaskaa) on maailmassa liikaa! Pidän roskista varteenotettavana vaihtoehtona, mutta sattuu sinne niitä laittaa ja siksi en ole vielä niitä pois vaivoistani saanutkaan. Voisi ehkä lahjoittaa alueen Roskalava-ryhmässä? Saattavat päätyä silti kirppikselle tai roskiin, mutta ainakaan minun ei tarvisi niitä hinnoitella tai roskaksi tuomita.

Vierailija
5/46 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö tarvitse sitä? Myysse 

Vierailija
6/46 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vienyt joitakin ompelijalle suurennettavaksi, sitten antanut ystäville ja pikkusiskolleni sekä äidilleni, myynyt Torissa, vienyt Uffin laatikkoon, Fidan kirppikselle ja Kierrätyskeskukseen. 

Vierailija
7/46 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää oon kans lihonu (lääkkeet ja halpa ruoka lihottavat) mutta päätin että uusia vaatteita en osta, eikä olisi varaakaan. Nyt vetelen verkkareissa ja talvitakissa, ne kun ovat löysiä;)

Vierailija
8/46 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laihduttaisin. Ne kiristävät vaatteet on hyvä motivaattori ja tämä ratkaisu tulee halvimmaksi. Ikä ei ole este eikä tekosyy sille etteikö ihminen laihtuisi joten otapa nyt asiaksi niin jouluna mahtuu jo housunnappi kiinni ja joulupaita ylle.

Vierailija
9/46 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laihdutin.

Sain käyttöön monta kivaa vaatetta ilmaiseksi. :D

Vierailija
10/46 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muutaman vaatekoon isompi kuin kymmenen-viisitoista vuotta sitten. 

Yhden nahkatakin olen säästänyt, se näyttää hyvältä edelleen, vaikka hieman pinkeästi sulkeutuukin. Yhden hienomman juhlamekon vein ompelijalle, ja muutostöiden jälkeen se on taas käyttökelpoinen. Ekologista, muttei halpaa. 

Muuten vaatteet ovat pikku hiljaa vaihtuneet käytössä. Olen nykyään entistä tarkempi hyvästä istuvuudesta. Esimerkiksi oikean kokoiset, riittävät kädentiet tuovat vaatteelle reilusti lisää käyttöikää. 

Kiloja on taas jokunen lähtenytkin, mutta pieniä muutostöitä voi tehdä itsekin ja vyöllä saa muokattua vaatteen ilmettä. 

Vierailija
11/46 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä laihduttaisin. Ne kiristävät vaatteet on hyvä motivaattori ja tämä ratkaisu tulee halvimmaksi. Ikä ei ole este eikä tekosyy sille etteikö ihminen laihtuisi joten otapa nyt asiaksi niin jouluna mahtuu jo housunnappi kiinni ja joulupaita ylle.

Mä laihdutin 65-vuotiaana 18 kiloa ja käytän edelleen samoja vaatteita, ovat nyt ihanan löysiä. Pätkäpaastolla puolessa vuodessa. Ja lääkkeitä on mullakin muovikassillinen mökkireissullekin otettavaksi. Aloita heti tänään. Edes kilpirauhasen vajaatoiminta ei hidastanut laihtumista, söin vähemmän ja vain klo 8 - 16 välillä. Helppoa oli. Vieläkin syön niin. Ja puntarille joka aamu, ettei pääse enää nousemaan.

Vierailija
12/46 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea ottaa kantaa tietämättä, kuinka kauan siitä on, kun vaatteet mahtuivat, millainen on tyylisi, ja kuinka tarkasti seuraat muotia.

Voit ehkä mielessäsi miettiä, kumpi on helpompaa, laihdutus vai uuden vastaavan vaatevaraston hankkiminen. Jos sinulla on enimmäkseen edullisia markettivaatteita, varmasti jälkimmäinen on helpompaa. Sitten jos olet niin sanotusti harrastanut vaatteita joko shoppailemalla tai tekemällä itse, ja tyylisi on ajaton, tilanne on toinen.

Vierailija
13/46 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oikeasti tarkoitus laihduttaa, niin pidä tallessa. Tyhjiöpussi on kätevä tapa säilöä pieneen tilaan.

Vierailija
14/46 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä juuri samasta syystä vain kestokasillisen vaateita kierrätykseen. Sopivaa kokoa vain tilalle. Mä en oo juuri nyt innokas näkemään vaivaa laihduttaa, liikun ja syön ihan ok, mutta vaihdevuodet on tuonut painoa.

Vierailija
15/46 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mää oon kans lihonu (lääkkeet ja halpa ruoka lihottavat) mutta päätin että uusia vaatteita en osta, eikä olisi varaakaan. Nyt vetelen verkkareissa ja talvitakissa, ne kun ovat löysiä;)

Miten niin halpa ruoka lihottaa? Peruna, porkkana, kananmunat, maustamaton jogurtti, kaurahiutaleet yms puurohiutaleet ovat halpaa ja terveellistä ruokaa

Vierailija
16/46 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurentaisin. Sen kun osaan tehdä !!! 

Vierailija
17/46 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihdutan. Ap kirjoittaa että "kaksi vaatekokoa, muutama kilo". Se ei ole mahdoton urakka. Suunnilleen samoista itsekin olen pudotellut. Hitaasti mutta varmasti. 

Laihtumisessa on muutakin kuin että mahtuisi vaatteisiinsa. Se on aina myös terveyskysymys. Melko pienikin vyötärölihavuus on todettu vaarantavan terveyttä. Hirvittää miten moni antaa itselleen "luvan" painonnousuun, kun ikää tulee. Ei se sen terveellisempää ole missään iässä.

Kannustan siis ap laihduttamaan :) mutta ei mitään pikavauhtia. Minulla meni 1-2 kg kuukaudessa alaspäin, alussa tippui nopeammin. Puoli vuotta meni kun sai sen "muutaman kilon" pois. 

Vierailija
18/46 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä kivoimmat ja parhaimmassa kunnossa olevat, kierrätä muut liian pienet. Jos onnistut laiduttamaan, pääset pukeutumaan vain hyviin vaatteisiin, se motivoi.

Vierailija
19/46 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastauksista! Ikä ei tietenkään ole tekosyy etteikö pystyisi laihduttamaan, mutta minulla olisi edessä urakka laihduttaa normaalipainon sisällä muutama kilo. Se on käynyt aiemmin kuin leikiten, mutta nyt paino enää tunnu liikkuvan alaspäin. Voiko stressikin vaikuttaa, en tiedä. Onnittelut kuitenkin kaikille laihduttamisessa onnistuneille. Ap

Vierailija
20/46 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihdutus. Kaksi tapaa

-Kovaa punttitreeniä, pari kolme aerobista viikossa, sillointällöin pitkä (+10km) juoksulenkki, paljon proteiini/kuitupitoista ruokaa, paljon unta, ei sokeria, ei alkoholia, ei höttöhiilareita

-ozempic tai vastaava

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kaksi