Noin puolet vaatteista jäänyt pieneksi. Mitä tekisit?
Vaatekokoni on kasvanut kahdella kokoyksiköllä. Tavoitteena olisi laihtua muutama kilo, mutta en tiedä, onnistuuko se enää ikinä, kun ikää on jo kertynyt eikä paino tunnu liikkuvan mihinkään paitsi ylös. Mitä tekisit tai olet tehnyt tällaisessa tilanteessa? Oletko suosiolla kipannut liian pienet vaatteet Uffin konttiin, myynyt ne (itse en jaksa) vai laittanut johonkin laatikkoon odottamaan hoikempia aikoja? Oletko ostanut uudet, sopivamman kokoiset vaatteet tilalle? Se tulisi kyllä kalliiksi kun minulta on jäänyt useampi takkikin pieneksi. Mahdun joihinkin takkeihini juuri ja juuri, mutta ne kinnaavat ärsyttävästi päällä.
Kommentit (46)
Miksi ulkomaalaiselle Uffille? Tampereella esim. Hope ja Karteroopi joihin voi viedä. Kirppikset hinnoittelevat ja laittavat myyntiin. Provikka yleensä 50% tai laita ilmoitus nettiin et tarvitset apua et joku tulisi katsomaan ja hinnoittelemaan ne ja veisi samalla myyntiin.
Minäkin lihoin ja menin lahjoittamaan pieneksi jääneet vaatteet hyväntekeväisyyteen. Huonokuntoiset laitoin tekstiilikeräykseen.
Sitten sairastuin 2T diabetekseen ja oli pakko laihtua (pätkäpaasto ja ketoruokavalio). Onneksi laihduin.
Nyt harmittaa, että hankkiuduin pienistä vaatteista eroon, pitää ostaa uusia. Osa oli kyllä niin pieniä vaatteita, että en ihan niin pieneksi pysty enää laihtumaan tässä iässä, joten ne vaatteet saikin mennä.
Kannattaa harkita, pakkaatko liian pienet vaatteet vain laatikkoon ja varastoon odottamaan, että laihdut, vai lahjoitatko vaan ne pois. Kaikkein kauneimmat/pahaimmat/kalleimmat ainakin kannattaa säästää. Ne voi lahjoittaa myöhemmin, jos siltä tuntuu.
En sano mitään siitä, kannattaako aapeen laihduttaa, tai kuinka kova homma se on, mutta sanon sen, että SULLA ON OIKEUS SOPIVANKOKOISIIN, MUKAVIIN JA EDUSTAVIIN VAATTEISIIN KAIKEN KOKOISENA. Myös juuri nyt. Siksi on tärkeää, että vaikka laihduttaisit, ja vaikka säästäisit ne vanhat vaatteet kaapissa hoikempaa tulevaisuutta varten, hankit myös sellaisia vaatteita, jotka sopivat sinulle NYT.
Laitoin vaatekierrätyseen monta säkkiä.
No laihduttaisin tietysti. Jos painosi menee vaan ylös niin sitten vaan ruuankulutusta alas samassa suhteessa.
Lihavat väittävät, että kaloreita pudottamalla ei laihdu. No sittenhän voitte hyvin olla syömättä kokonaan ja porskuttaa menemään, säästyy rahatkin, kun ei tarvitse syödä ollenkaan.
Senkin läski!
siinä motivaatio boostia ja onnea laihikselle
Vierailija kirjoitti:
Senkin läski!
siinä motivaatio boostia ja onnea laihikselle
Mistä sulle saatais motivaatiota viisastua?
Oon laittanut sivuun vaatteita jotka ei mahdu , mitä niitä käyttämään jos puristaa. Vihaan itteeni ilmankin että vielä käyttäisin epäsopivia vaatteita. Vaatteita on kaupoista vaikea löytää tässä koossa mutta mihinkään laihdutuskidutukseen en ala. Pitäis tiputtaa puolet pois. Olis aivan saatanallinen helvetti
äkkiä jotakin painolleni, ei kestä nivelrikko koon kasvua
Minä heitin roskiin. Ihan hyviä vaatteita olivat, mutta myymisen vaiva ja hyöty +-0, otaksun.
Mä olin aina ollu xs/ s- kokoinen. Sama kun mun aikuinen tytär. Mulle iski vaihdevuodet ja kovaa, tuli aika paha kilpparin vajaatoiminta myös ja paha nivelrikko, en pysty enää lukkumaan kuin ennen. Damn.
Olen nykyään M tai L kokoinen . Meidän vaatteita tytär myi osan kirpparilla, ei mennyt kovin hyvin kaupaksi, kun koko oli tuota xs- mallia ja tyyliä. Olisi pitänyt osua kohdalle juuri samantyylinen- ja kokoinen ihminen.
Uffin tai mikä lie tuo läheinen laatikko, sinne vaan. Vielä on paljon läpikäytävää, mitä ehkä tytär haluaa pitää, mutta säkkikaupalla laatuvastetta lähtee kierrätykseen kun vaan aikaa on. En tee enää mitään niillä.
Ja en usko laihtuvani enää, tämä ikä, tetveyshuolet ja työssä selviytyminen vie kaikki voimani. Kipeää tekee likkua, mutta yritän silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mää oon kans lihonu (lääkkeet ja halpa ruoka lihottavat) mutta päätin että uusia vaatteita en osta, eikä olisi varaakaan. Nyt vetelen verkkareissa ja talvitakissa, ne kun ovat löysiä;)
Miten niin halpa ruoka lihottaa? Peruna, porkkana, kananmunat, maustamaton jogurtti, kaurahiutaleet yms puurohiutaleet ovat halpaa ja terveellistä ruokaa
Juu, niin ovatten mutta kun niitä syö niin kohta on taas nälkä. Kun ostaa makkaraa, ruisleipää ja margariinia niin nälkä pysyy poissa monta tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Minä heitin roskiin. Ihan hyviä vaatteita olivat, mutta myymisen vaiva ja hyöty +-0, otaksun.
Eikö ollut mitään keräystä, jonne olisit voinut antaa ilmaiseksi, sen sijaan, että heitit roskiin?
Vierailija kirjoitti:
Hieman yksinkertaiselta vaikutat. Sekajäte on kallein jätetyyppi, eli halvemmalla olisit päässyt viemällä keräykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä laihduttaisin. Ne kiristävät vaatteet on hyvä motivaattori ja tämä ratkaisu tulee halvimmaksi. Ikä ei ole este eikä tekosyy sille etteikö ihminen laihtuisi joten otapa nyt asiaksi niin jouluna mahtuu jo housunnappi kiinni ja joulupaita ylle.
Mä laihdutin 65-vuotiaana 18 kiloa ja käytän edelleen samoja vaatteita, ovat nyt ihanan löysiä. Pätkäpaastolla puolessa vuodessa. Ja lääkkeitä on mullakin muovikassillinen mökkireissullekin otettavaksi. Aloita heti tänään. Edes kilpirauhasen vajaatoiminta ei hidastanut laihtumista, söin vähemmän ja vain klo 8 - 16 välillä. Helppoa oli. Vieläkin syön niin. Ja puntarille joka aamu, ettei pääse enää nousemaan.
Vanhana useinkin alkavat ihmiset "kutistumaan", varsinaisesti laihduttamattakin. Sillä ajatuksella olen säästänyt pieneksi jääneitä vaatteitani, ainakin mieluisia. Nytkin toki jotain pitää laittaa päälleen, joten kaappi on täynnä. Opiskelijatytärkin on tehnyt löytöjä vanhoista kamppeistani.
5 kiloa mennyt jo, 4 jäljellä. Olen käyttänyt Yazio-sovellusta ja Samsung healthia ja samsungin kelloa, niin saan yhdestä paikasta tilastoa käytetyistä kaloreista ja liikuntasuorituksista.
Kyllä niitä kaloreita voi laskea ilman sovellustakin, ja kyllähän me kaikki tiedetään mitä kannattaa syödä ja mitä ei kannata syödä. Silti, näin teknologiauskovaisena tämä on ollut minulle helpoin tapa. Aikoinaan pudotin 9 kg painovartijoiden pistejärjestelmällä, en kuulunut ko järjestöön mutta laskin pisteitä.
Olen säästänyt muutaman vanhan rievun, joku on ruvennut sopimaan ja jostain pitää ottaa sisään.
Mulla sama tilanne, ikää 55+. Nyt säästökampanja menossa, en kaikkea laita pois, kun painoni vaihtelee ja välillä onnistun laihtumaan, en halua kohta taas ostaa uutta.
Vierailija kirjoitti:
Tuskailen saman tilanteen kanssa. Tällä hetkellä pieneksi jääneet vaatteet ovat vielä suurelta osin kaapissa viemässä tilaa. Uusia, sopivampia vaatteita olen ostellut tilalle. Vaikea luopua vanhoista vaatteista, mutta alan menettää toivoa, että enää niihin laihtuisin. Käytettyjä vaatteita on kirpparit täynnä, ei ne siellä kaupaksi mene. Hyvälaatuiset voisi kai lahjoittaa UFF/Hope tms., mutta olen ymmärtänyt, että vaatteista ei ole pulaa kehitysmaissakaan. Vaatteita (erityisesti kiinapaskaa) on maailmassa liikaa! Pidän roskista varteenotettavana vaihtoehtona, mutta sattuu sinne niitä laittaa ja siksi en ole vielä niitä pois vaivoistani saanutkaan. Voisi ehkä lahjoittaa alueen Roskalava-ryhmässä? Saattavat päätyä silti kirppikselle tai roskiin, mutta ainakaan minun ei tarvisi niitä hinnoitella tai roskaksi tuomita.
Minä pienituloisena ainakin olisin kiinnostunut ottamaan pk-seudulla roskalavaryhmästå vaatteita jos ne sopii. Niistä voi myös ommella uutta. Eli ei siis roskikseen.
Iän tullen pisimpään terveeseen elinikään yhdistyvä paino länsimaissa on lievä ylipaino. Suosittelen keskityymään terveyteen, en laihduttamaan.
Vaatteista säästäisin ja muokkaisin parhaat, muuten vaihtaisin pikkuhiljaa sopiviin.