Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisia ovat tuntemasi vanhatpiiat?

Vierailija
13.10.2025 |

Mä tunnen kolme suht läheisesti, ovat sukua miehen tai mun puolelta ja yhden työkaverin työkaverina huonommin.

4/4 yhdistää se että ovat rumia naamaltaan. Kaikilla pottunokka ja vinot tai rumat hampaat.

3/4 ovat huomattavan lihavia.

2/4 on mieleltään epävakaita, olleet hoidossakin ja heillä on lääkitys. Yhdestä tiedän varmuudella että sairastaa jotain maniaa.

4/4 ovat myös epäkohteliaita ja suorastaan ilkeitä läheisilleen ja/työkavereilleen.

3/4 omistaa yhden tai useamman kissan, joita paapovat kuin pieniä vauvoja. Heillä on lemmikkiin epäterve suhde.

Ymmärrän ettei heidän kanssaan ole mahdollista elää normaalia tasapainoista elämää tai muodostaa normaalia tasapainoista suhdetta.

Kommentit (74)

Vierailija
61/74 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Siten niin että varsinkin tämä vanhapiikatäti jolla ei koskaan ollut edes lemmikkejä oli eläkeiän alla melkein kuin tv-sketsistä ulos kävellyt seesteinen, nutturapäinen peruskoulun opettaja jonka rutiiniin syvään uraan kaivamasta elämästä puuttui totaalisesti kipinä."

Onko tämä stereotypiasi peräisin ajalta, jolloin työssä käyvän naisen piti olla naimaton? Kuten sanottu, lähes kaikki opettajat ovat naimisissa. Olen ollut opettaja 25 vuotta ja koko ajalta muistan vain ehkä 3 kollegaa, jotka eivät olleet ikinä olleet naimisissa, poisluettuna parikymppiset joita ei voi ikisinkkuina vielä pitää.

Vierailija
62/74 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Siten niin että varsinkin tämä vanhapiikatäti jolla ei koskaan ollut edes lemmikkejä oli eläkeiän alla melkein kuin tv-sketsistä ulos kävellyt seesteinen, nutturapäinen peruskoulun opettaja jonka rutiiniin syvään uraan kaivamasta elämästä puuttui totaalisesti kipinä."

Onko tämä stereotypiasi peräisin ajalta, jolloin työssä käyvän naisen piti olla naimaton? Kuten sanottu, lähes kaikki opettajat ovat naimisissa. Olen ollut opettaja 25 vuotta ja koko ajalta muistan vain ehkä 3 kollegaa, jotka eivät olleet ikinä olleet naimisissa, poisluettuna parikymppiset joita ei voi ikisinkkuina vielä pitää.

Meissä kaikissa asuu pieni mielensäpahoittaja joka jakaa jankuttaa ja pilata elämäänsä päiväkausia jokaisesta netissä vastaan tulleesta heitosta joka ei ole just tasan oman mielen mukainen. Kun tämä lisäksi viettää 98% hereilläoloajastaan kännykkä kädessä, mielipahasta tulee pysyvä olotila.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/74 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen ilmoituksen tästä sairaasta ketjusta. Lopettakaa tuon sairaan sanan hokeminen. Se jos on sinkku ja neitsyt ei tee kenestäkään mitään vanha piikaa. Nyt loppu. Älkää jankatko tuota oksettavaa sanaa.

Tragikoomista että hermostut jos spekuloidaan ja pohditaan analyyttisesi ..  mikä tässä jutussa on se NARRATIIVI ????   🤔🤔🤔

Nyt kahvi läikähti pitkin lattiaa... kiitos päivän naurusta  😁😁😁

Vierailija
64/74 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkin tosi kypsää pilkata mielenterveysongelmaisia ja eläinrakkaita. Kertoo paljon pilkkaajasta, eikä mitään hyvää.

Hauska ettei kukaan nainen sanonut mitään tämän suuntaista kun haukuitte useissa ketjuissa vanhojapoikia viikonlopun ja tämän aamun aikana.

Vierailija
65/74 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä modea vaivaa?

Ai kun jättää miesvihaa olevat aloituksen ja nyt on tämän kanssa vähän hidas?

Vierailija
66/74 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä hitto aloittajaa ja muutamaa muuta kommentoijaa vaivaa? Sattuuko tuollainen? Selvästikään parisuhteessa oleminen ei takaa mukavaa luonnetta.

Näinpä, vain vanhojapoikia saa haukkua usean ketjun voimin.

Vierailija
67/74 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä modea vaivaa?

Nauraa varmaan ihan kippurassa... tunnistaa muutaman palstalta tällaisen tapauksen. 😊😊😊😊🤣🤣

Vierailija
68/74 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi vanhempi nainen on varmaan kaappilesbo ja omistanut elämänsä äitinsä hoivaamiseen. Yksi on negatiivinen luonne, pitkä ja erittäin lihava. Kolmas on reilusti ylipainoinen ja mt-diagnoosi.

Kyllähän se niin on, että jos on ollut koko tai melkein koko elämänsä sinkkuna, niin yleensä siihen on jokin syy.

"Kyllähän se niin on, että jos on ollut koko tai melkein koko elämänsä sinkkuna, niin yleensä siihen on jokin syy." Kuten se, ettei vain parisuhteet kiinnosta ja henkilö silti elää rikasta elämää itsekseen. Ei se sen kummallisempaa ole. 

Vierailija
69/74 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikä ole kaunis kuin omassa päässäsi. Vanhapoika ja vanhapiika tarjottavat ikään kuin lapsen asemaan jääneitä aikuisia. He ovat ikuisesti poikasia ja tyttösiä, eivätkä ole täyttäneet yhteiskunnan odotuksia perheen perustamisesta. Itse en toki näin ajattele, mutta nuo vanhat nimitykset sisältävät tämän asenteen. Siksi niitä harvemmin enää kuulee eivätkä sivistyneet ihmiset niitä käytä.

Vanhapiika oli aikoinaan arvostettu nimike. 😄 Vanhapiika oli jonkun alan erikoisasiantuntija ja useimmiten arvostettu käsityöläinen, joka osasi jotakin työtä erikoisen hyvin. Nuoremmat piiat olivat kaksitoistavuotiaita, vanhatpiiat jo kovia osaajia.

Sittemmin toki sanaa on käytetty siinä muodossa, jossa halvennetaan kaikkia muita paitsi yksiavioista vaimoja. Parasta niistä oli olla vanhapiika, sitten taas esi- tai ulkoaviollisia suhteita harjoittavia saati lapsen avioliiton ulkopuolella saaneita naisia sanottiin huor*ksi. Talossa saattoi esimerkiksi piika tulla talon isännälle raskaaksi, ja tämä oli täysin huo*an häppee eikä isännän vika riippumatta siitä oliko seksiä harrastettu yhteistuumin vai ei. 

Myöhemmin naisten pilkkanimiin on tullut lisäyksenä myös lesbo, joka lieni pahin pilkkanimi kaikista.

Vierailija
70/74 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, eräs on kohta 7Ov ja vapaaehtoistyössä ja hallitsee sitä paikkaa.  Menee aamutuimaan ja poistuu vasta illemmalla vaikka paikka on auki 4h.. Olen nähnyt hänet  linkkipysäkillä kotiin menossa, ei ole muuta elämää. 

Vierailija
71/74 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

95-vuotias kotonaan asuva teräväpäinen nainen. Seurasta hänellä ei ole puutetta, lähes aina, kun yritän soittaa, linja on varattu tai hänellä on joku kylässä. Paljon ystäviä, jotka välittävät, monesta eri sukupolvesta.

Vierailija
72/74 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, kun en tunne ainoatakaan. Eronneita ja karanneita toki. Vanhoja poikia tiedän useampiakin. Ihan tavallisen näköisiä.

Mulla ei ole tarvetta haukkua ketään. 

Vierailija
73/74 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen, itseni. Olen keski-ikäinen, korkeakoulutettu ja hyväpalkkaisessa työssä oleva ihan tavallisen näköinen nainen. En ole ikinä käynyt edes treffeillä (en ole kieltäytynyt, vaan kukaan ei ole koskaan pyytänyt). Teininä ja nuorena aikuisena yritin lähestyä miehiä, mutta sain aina vain naurut ja kommentin, että olen ruma ja läski (olin normaalipainoinen) eikä kukaan mies minua huoli. Näin vanhempana en sitten ole viitsinyt enää lähestyä ketään ja vastaan tulee edes jotain positiivisia ajatuksia herättävä mies ehkä kerran viidessä vuodessa. Kieltämättä olen aika surullinen, kun en saanut puolisoa tai lapsia, mutta näillä mennään.

Heh, tämähän on melkein kun minä. Hyväpalkkaisessa duunissa en tosin ole ja koulutus on amk. Mutta kissa löytyy! 😸

Vierailija
74/74 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eikä ole kaunis kuin omassa päässäsi. Vanhapoika ja vanhapiika tarjottavat ikään kuin lapsen asemaan jääneitä aikuisia. He ovat ikuisesti poikasia ja tyttösiä, eivätkä ole täyttäneet yhteiskunnan odotuksia perheen perustamisesta. Itse en toki näin ajattele, mutta nuo vanhat nimitykset sisältävät tämän asenteen. Siksi niitä harvemmin enää kuulee eivätkä sivistyneet ihmiset niitä käytä.

Vanhapiika oli aikoinaan arvostettu nimike. 😄 Vanhapiika oli jonkun alan erikoisasiantuntija ja useimmiten arvostettu käsityöläinen, joka osasi jotakin työtä erikoisen hyvin. Nuoremmat piiat olivat kaksitoistavuotiaita, vanhatpiiat jo kovia osaajia.

Sittemmin toki sanaa on käytetty siinä muodossa, jossa halvennetaan kaikkia muita paitsi yksiavioista vaimoja. Parasta niistä oli olla vanhapiika, sitten taas esi- tai ulkoaviollisia suhteita harjoittavia saati lapsen avioliiton ulkopuolella saaneita naisia sanottiin huor*ksi. T

Tuosta ei pidä paikkaansa mikään. Vanhapiika oli pilkkanimi epäonnistuneelle naiselle. 

https://kotiliesi.fi/ihmiset/nostalgia/vanhapiika/

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yhdeksän