Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ei se tekoäly tule mitään töitä viemään, älkää uskoko naiivisti näiden miljardöörien juttuihin

Vierailija
12.10.2025 |

Viimeisimpänä Zuckeberg yritti hienosti demota kuinka AI neuvoo häntä tekemään kastikereseptin, mutta AI ei osannut neuvoa tässä ollenkaan. Aivan naurunalaiseksi meni koko livelähetys.

Jos maailman suurimmat nerot eivät saa tekoälyohjelmiaan neuvomaan edes soijakastikereseptiä keittiössä, niin miten te luulette, että ne tulee kokonaisia ihmisten töitä viemään?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

digitaalisaatio todellakin vie työpaikkoja mm. kirjastossa pitää itse palauttaa jahyllyttää ja lainata. Ennen sen hoiti virkailija. Samaten pankki asiat saa hoitaa nykyään itse.

Ja nämä pienet virkailijoiden työpaikat mitkä katoavat, syntyvät työpaikkoina sinne digi-puolelle. Eivät nuo koneet huolla itse itseään, puhumattakaan että tarvitaan armeijan verran digiosaajia siihen, että pysyvät toiminnassa, tai häiriön jälkeen palaavat toimintaan. Ja kuten todettua, ei tarvi olla digiosaamisen vielä kummoista, kun nytkin tarvitaan järjetön määrä ihmisiä opettamaan noille koneille, että mikä kohta kuvassa on omena, kun ne eivät itse sitä tunnista. Tämä työ vaan harmi kyllä tuotetaan kehitysmaissa ja vankiloissa, koska miljonäärien halulla riipiä ihmisten selkärankaa ei ole rajoja.

Vierailija
22/42 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

digitaalisaatio todellakin vie työpaikkoja mm. kirjastossa pitää itse palauttaa jahyllyttää ja lainata. Ennen sen hoiti virkailija. Samaten pankki asiat saa hoitaa nykyään itse.

Ja nämä pienet virkailijoiden työpaikat mitkä katoavat, syntyvät työpaikkoina sinne digi-puolelle. Eivät nuo koneet huolla itse itseään, puhumattakaan että tarvitaan armeijan verran digiosaajia siihen, että pysyvät toiminnassa, tai häiriön jälkeen palaavat toimintaan. Ja kuten todettua, ei tarvi olla digiosaamisen vielä kummoista, kun nytkin tarvitaan järjetön määrä ihmisiä opettamaan noille koneille, että mikä kohta kuvassa on omena, kun ne eivät itse sitä tunnista. Tämä työ vaan harmi kyllä tuotetaan kehitysmaissa ja vankiloissa, koska miljonäärien halulla riipiä ihmisten selkärankaa ei ole rajoja.

Kone on helppo opettaa:

"varmistamme ettet ole robotti. Klikkaa kaikkia kuvia missä on omena"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän kirjastossa ei aina ole ketään. Sisään pääsee kirjastokortilla ja koodilla. Lainaukset ja palautukset tehdään automaatilla.

Vierailija
24/42 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kone on helppo o

Mutta tuotakaan helppoa testiä nykyiset koneet eivät osaa itsekseen ohittaa. Se siitä teko"älystä".

Vierailija
25/42 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa tuon AI:n hienouksista on ihmisten taustalla tekemää silmän lumetta. Katsokaa yle areenasta vaikka dokkari Tekoälyn ytimessä. Nuo puusilmäiset ohjelmat eivät osaa edes tunnistaa kuvista polkupyörää ilman, että taustalla ihminen tunnistaa niille tuhansia kuvia missä on pyörä, jotta masiinalla on jotain mistä vertailla.

https://areena.yle.fi/1-72552985

Niin, mutta lopulta se sen tunnistaa, ja paremmin kuin ihminen.

Nyt voi sitten voit miettiä mitä tapahtuu kun miljardit ihmiset kouluttaa sitä chatgpt:tä joka päivä. Ja sitähän me teemme, sillä se oppii jokaisesta vastauksesta jota pidämme oikeana. Epäsuorasti se päättelee sen koska lopetamme keskustelun, tai kapi pastellilla otamme sen vastauksista.

Vierailija
26/42 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa tuon AI:n hienouksista on ihmisten taustalla tekemää silmän lumetta. Katsokaa yle areenasta vaikka dokkari Tekoälyn ytimessä. Nuo puusilmäiset ohjelmat eivät osaa edes tunnistaa kuvista polkupyörää ilman, että taustalla ihminen tunnistaa niille tuhansia kuvia missä on pyörä, jotta masiinalla on jotain mistä vertailla.

https://areena.yle.fi/1-72552985

Niin, mutta lopulta se sen tunnistaa, ja paremmin kuin ihminen.

Nyt voi sitten voit miettiä mitä tapahtuu kun miljardit ihmiset kouluttaa sitä chatgpt:tä joka päivä. Ja sitähän me teemme, sillä se oppii jokaisesta vastauksesta jota pidämme oikeana. Epäsuorasti se päättelee sen koska lopetamme keskustelun, tai kapi pastellilla otamme sen vastauksista.

Mutta nyt siis puhutaan uhkakuvana siitä, että nämä laitteet oppii tunnistamaan pyörää kuvasta tai copypasteamaan ihmisille sellaisia vastauksia, mitkä heille todennäköisemmin kelpaavat. Ei vielä kovin suuresti kuulosta siltä, että kone oppisi esim lähihoitajan työt tekemään.

Vierailija
27/42 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On jo vienyt mun työt... automatisaatio on myös jo vienyt viakka ja kuinka työpaikkoja

Vierailija
28/42 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan yhtä monta työntekijää siinä kirjastossa on töissä nykyisin kuin oli ennenkin, missä minä olen töissä, vaikka käytössä ovat lainaus- ja palautusautomaatit. Asiakaspalvelu on aika pieni osa kirjastohenkilökunnan työstä. Eivät asiakkaat tai tietokoneet hyllytä palautettuja kirjoja, laita varauksia noudettavaksi, tee hankintoja ja luetteloi uusia kirjoja tietojärjetelmään, muovita kirjoja, poista huonokuntoisia kirjoja jne.

Vierailija
29/42 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenelle se robotti tuottaa, jos kenelläkään ei ole töitä eikä varaa kuluttaa?

Vierailija
30/42 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoäly on pitkälti markkinamiesten luomaa hypetystä vuosituhannen vaihteen teknokuplan tyyliin. Tekoäly epäilemättä kehittyy, muttei nykyisellään riitä monimutkaisiin ja tarkkuutta vaativiin tehtäviin.

Vierailija
31/42 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä on ollut joku bugi siinä. Ihan pätevän kastikkeen chatgpt mulle tarjosi.

ChatGPT sanoi:

Tässä tulee herkullinen ja monikäyttöinen kermainen valkosipulikastike, joka sopii esimerkiksi kanan, lihan, kasvisten tai pastan kanssa:

🍶 Kermainen valkosipulikastike

Ainekset:

2 rkl voita

23 valkosipulinkynttä (murskattuna tai hienonnettuna)

2 rkl vehnäjauhoja

3 dl ruokakermaa tai kuohukermaa

1 dl maitoa (voit säätää koostumusta)

1 tl dijon-sinappia (valinnainen, tuo syvyyttä)

Suolaa ja mustapippuria maun mukaan

(Halutessasi: ripaus sitruunamehua tai parmesan-juustoa)

Ohje:

Sulata voi kattilassa miedolla lämmöllä.

Lisää hienonnettu valkosipuli ja kuullota sitä voissa hetki, kunnes se pehmenee ja tuoksuu (älä ruskista).

Lisää vehnäjauhot ja sekoita hyvin. Anna kypsyä noin minuutti.

Lisää kerma ja maito vähitellen koko ajan sekoittaen, jotta kastikkeesta tulee sileää.

Mausta suolalla, pippurilla ja halutessasi sinapilla tai ripauksella sitruunamehua/parmesaania.

Anna kastikkeen kiehua hiljalleen noin 510 minuuttia, kunnes se sakenee.

Vierailija
32/42 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Siksi se onkin vähän kehittyneempi versio hakukoneesta. Osaa hakea ja kopioida ihan kokonaisia lauseita, ja jopa useammasta lähteestä. Voi hitsin pimpulat. Se ei poista sitä, että se systeemi ei ajattele itse vaan leikkaa, liimaa ja kopioi. Se syöttää jatkuvasti sellaisia lauseita faktoina, joita ei ole olemassakaan. Mutta toki matematiikka ja ohjelmointi, missä tietyt arvot pysyvät oletusarvoisesti samoina, onkin varmaan se, missä tekoälystä tulee olemaan eniten hyötyä, koska siinä aiemmin kopioidut vastaukset pitävät todennäköisemmin paikkansa, ja kone tuuttaa ne nopeammin kuin ihminen laskee."

Joa olet noin pihalla reasoning malleista, niin kannattaa hieman perehtyä ennen kuin osallistuu keskusteluun. Ymmärryksesi generatiivisen AI:n LLM-malleista on lähes kolmen vuoden takaa! Päivitä hieman omaa ymmärrystäsi ensin. Ala menee eteenpäin valtavaa vauhtia!

Väität että, pitkän matematiikan tehtävien tai matematiikla olympialaisten tehtävien suorittaminen sujuu leikkaamalla ja liimaamalla, eikä niissä tarvitse älyä, päättelyä ja ongelmanratkaisukykyä.

Vierailija
34/42 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se tekoäly nyt vaan niitä työpaikkoja vie, jos ennen vaikkapa lääkäreiden saneluita kirjoittamaan on tarvittu 30 assistenttia per terveyskeskus tahi sairaala  ja nyt se sanelu valmistuu siinä ihan potilaan läsnäollessa saman tien ja tallentuu potillaan kanta.fi-tietoihin.  

Vierailija
35/42 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koneet korvasi miestyövoiman ja tekoäly tulee korvaamaan naistyövoiman: tarpeettomat palaverit ja byrokratian.

Vierailija
36/42 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekoälyä kuitenkin tullaan käyttämään tekosyynä työntekijöiden massairtisanomisiin.

Miksi tultaisiin? Ei ne miljonäärit halua itse ruokiaan tehdä tai autojaan pestä, eikä tekoäly osaa noita hommia suorittaa.

Ne vie autot autopesuun jossa laitteet eli tekoäly pesee ne. Tekoäly tulee viemään työpaikkoja yhä enemmän tulevaisuudessa. Ne mitä tekoäly ei osaa tehdä voi opettaa tekemään tai ainakin suurimman osan asioista.

Vierailija
37/42 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa nämä pankkineidit ja postin tädit. Kumpiakaan ei enää ole. Busseissakaan ei ole enää rahastajia.

Joo varmaan jos puhutaan sellaisista töistä, joissa periaatteessa korvaamaan riittää tietokoneruutu, missä lukee vastaukset ja pankkikortin lukija siihen liitettynä. Mutta täällä ihan vakavissaan ihmiset luulee, että kaikki kokeista sairaanhoitajiin tulee saamaan kenkää, koska "tekoäly" vie nuo työt. Ei tule tapahtumaan. Tai ainakin noiden rakkineiden pitäisi kehittyä vielä järjetön harppaus eteenpäin nykyisestä. Koska nykyäänkään ne eivät toimi tietokoneälyn vaan ihmisälyn päälle rakennettuna, ja tekevät silti virheitä minkä ehtivät. Jokainen tietää kokemuksen, kuinka "palveleva chat bot" ei ole osannut auttaa yhtään missään tai ymmärtänyt kysymystä.

Mutta joka sivulla on vain se palveleva chat botti, vaikka ne on ihan perseestä ja kukaan ei tykkää niin asiakaspalvelu on bottien varassa. 

Vierailija
38/42 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmästyisitte mitä kaikkea tekoälyllä pystyy tekemään, kun on vaan joku antamassa sille ensin hyvät ohjeet. Tehostaa monenlaisia toimintoja älyttömästi.

Vierailija
39/42 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hämmästyisitte mitä kaikkea tekoälyllä pystyy tekemään, kun on vaan joku antamassa sille ensin hyvät ohjeet. Tehostaa monenlaisia toimintoja älyttömästi.

grok tekee pehmoerotiikkaa

Vierailija
40/42 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teko"äly" on alunpitäenkin harhaanjohtava nimitys. Koska nuo rakkineet eivät ajattele. Ollenkaan. Yhtään mitään. Ne ovat vähän kehittyneempi versio google-hausta, eivät sen enempää.

Enää tuo ei pidä paikkaansa. Ajattelu voi olla ohjelmoitua, mutta itseoppivaa myös. Hyvä työkalu.