Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ei se tekoäly tule mitään töitä viemään, älkää uskoko naiivisti näiden miljardöörien juttuihin

Vierailija
12.10.2025 |

Viimeisimpänä Zuckeberg yritti hienosti demota kuinka AI neuvoo häntä tekemään kastikereseptin, mutta AI ei osannut neuvoa tässä ollenkaan. Aivan naurunalaiseksi meni koko livelähetys.

Jos maailman suurimmat nerot eivät saa tekoälyohjelmiaan neuvomaan edes soijakastikereseptiä keittiössä, niin miten te luulette, että ne tulee kokonaisia ihmisten töitä viemään?

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa tuon AI:n hienouksista on ihmisten taustalla tekemää silmän lumetta. Katsokaa yle areenasta vaikka dokkari Tekoälyn ytimessä. Nuo puusilmäiset ohjelmat eivät osaa edes tunnistaa kuvista polkupyörää ilman, että taustalla ihminen tunnistaa niille tuhansia kuvia missä on pyörä, jotta masiinalla on jotain mistä vertailla.

https://areena.yle.fi/1-72552985

Vierailija
2/42 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallisen kassaihmisenkin oletetaan tekevän saman työvuoron aikana kaikkea hyllyttämisestä neuvomiseen ja siivoamisesta laskemiseen. Tekoäly voi korvata osan näistä toiminnoista, muttei kaikkia, eikä niiden tekoälymasiinoidenkaan pyöritys ilmaista ole.

Aika monella alalla tulee halvemmaksi palkata minimipalkalla joku ihminen kuin ottaa nuo koneet käyttöön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teko"äly" on alunpitäenkin harhaanjohtava nimitys. Koska nuo rakkineet eivät ajattele. Ollenkaan. Yhtään mitään. Ne ovat vähän kehittyneempi versio google-hausta, eivät sen enempää.

Vierailija
4/42 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoälyä kuitenkin tullaan käyttämään tekosyynä työntekijöiden massairtisanomisiin.

Vierailija
5/42 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa luulla, mitä haluaa. Te olette just kohta työttömiä.

Vierailija
6/42 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se jo vienyt, mutta hyvin pian häntä koipien välissä ollaan palkkaamassa potkittuja työntekijöitä takaisin

Vierailija
7/42 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teko"äly" on alunpitäenkin harhaanjohtava nimitys. Koska nuo rakkineet eivät ajattele. Ollenkaan. Yhtään mitään. Ne ovat vähän kehittyneempi versio google-hausta, eivät sen enempää.

Paljonkos sinun pitkän matematiikan yo-arvosana oli?! Osa kielimalleista saa jo nyt E:n tai L:n pitkän matematiikan kirjoituksista! Ei siihen hakukoneella pysty!

Vierailija
8/42 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekoälyä kuitenkin tullaan käyttämään tekosyynä työntekijöiden massairtisanomisiin.

Miksi tultaisiin? Ei ne miljonäärit halua itse ruokiaan tehdä tai autojaan pestä, eikä tekoäly osaa noita hommia suorittaa.

Vierailija
9/42 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katotaan vuonna 2035 kuinka on käynyt. Itse luulen monien ihmisten saaneen kenkää ja uusia töitä ei löydy.

Vierailija
10/42 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa nämä pankkineidit ja postin tädit. Kumpiakaan ei enää ole. Busseissakaan ei ole enää rahastajia.

Vierailija
11/42 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonkos sinun pitkän matematiikan yo-arvosana oli?! Osa kielimalleista saa jo nyt E:n tai L:n pitkän matematiikan kirjoituksista! Ei siihen hakukoneella pysty!

Siksi se onkin vähän kehittyneempi versio hakukoneesta. Osaa hakea ja kopioida ihan kokonaisia lauseita, ja jopa useammasta lähteestä. Voi hitsin pimpulat. Se ei poista sitä, että se systeemi ei ajattele itse vaan leikkaa, liimaa ja kopioi. Se syöttää jatkuvasti sellaisia lauseita faktoina, joita ei ole olemassakaan. Mutta toki matematiikka ja ohjelmointi, missä tietyt arvot pysyvät oletusarvoisesti samoina, onkin varmaan se, missä tekoälystä tulee olemaan eniten hyötyä, koska siinä aiemmin kopioidut vastaukset pitävät todennäköisemmin paikkansa, ja kone tuuttaa ne nopeammin kuin ihminen laskee.

Vierailija
12/42 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enää ei ole sihteereitä. Päälliköt buukkaavat itse matkansa portaaleista ja ilmoittavat vieraansa järjestelmään.

Vierailija
13/42 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa nämä pankkineidit ja postin tädit. Kumpiakaan ei enää ole. Busseissakaan ei ole enää rahastajia.

pankeissa ei ollut silloin it-väkeä, nyt on

Vierailija
14/42 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin just samaa että muistuttaa googlea sen hyvinä vuosina kun kirjoitti hakuun niin se löytyi. Nykyään ei enää. Mainoksia tuuttaa vaan. Odotan milloin tuo tekoäly menee kokonaan rekisteröinnin taakse joten täytyy tässä ottaa siitä vielä kaikki irti kun vielä saa.

Vierailija
15/42 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo varmaan jos puhutaan sellaisista töistä, joissa periaatteessa korvaamaan riittää tietokoneruutu, missä lukee vastaukset ja pankkikortin lukija siihen liitettynä. Mutta täällä ihan vakavissaan ihmiset luulee, että kaikki kokeista sairaanhoitajiin tulee saamaan kenkää, koska "tekoäly" vie nuo työt. Ei tule tapahtumaan. Tai ainakin noiden rakkineiden pitäisi kehittyä vielä järjetön harppaus eteenpäin nykyisestä. Koska nykyäänkään ne eivät toimi tietokoneälyn vaan ihmisälyn päälle rakennettuna, ja tekevät silti virheitä minkä ehtivät. Jokainen tietää kokemuksen, kuinka "palveleva chat bot" ei ole osannut auttaa yhtään missään tai ymmärtänyt kysymystä.

Vierailija
16/42 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Busseihin pitäisi saada rahastaja/vartija mutta kun säästetään.

Vierailija
17/42 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tultaisiin? Ei ne miljonäärit halua itse ruokiaan tehdä tai autojaan pestä, eikä tekoäly osaa noita hommia suorittaa.

Miljonäärien ruuat tekee joku huippukokki, joten miljoonia pikaruokaloiden työntekijöitä ei tarvita, jo nyt tilaukset pikaruokaloissa tehdään koneella ja pian ruuatkin tekee robotti. Jo nyt autot pestään koneellisesti, ei siihen ketään ihmistä tarvita soheltamaan.

Vierailija
18/42 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

digitaalisaatio todellakin vie työpaikkoja mm. kirjastossa pitää itse palauttaa jahyllyttää ja lainata. Ennen sen hoiti virkailija. Samaten pankki asiat saa hoitaa nykyään itse.

Vierailija
19/42 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

pankeissa ei ollut silloin it-väkeä, nyt on

Niitä on vähemmän kuin pankkineitejä.

Vierailija
20/42 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katotaan vuonna 2035 kuinka on käynyt. Itse luulen monien ihmisten saaneen kenkää ja uusia töitä ei löydy.

Olen ajatellut hajottaa nuo koneet kaikki...