Sairaalan henkilökunta ja vainajan hyvästely, kokemuksia?
Hei, minkälaisia kokemuksia teillä, joilla omainen on kuollut sairaalassa Suomessa, on ollut liittyen menehtyneen hyvästelyyn ja henkilökunnan käyttäytymiseen?
Olin ihan typertynyt kun lähiomaisemme kuoli Peijaksessa sisätautielinten osastolla. Halusimme käydä hyvästelemässä vainajan, olimme tulossa siis vierailuajalla käymään ja valmistelemassa lähtöä sairaalaan, kun lääkäri soitti että hän oli kuollut tunti sitten. Kysimme voimmeko silti tulla jättämään vainajalle hyvästit. Lääkäri sanoi että hänet siirretään 2 hengen huoneesta yksityisempään tilaan jotta voimme jättää hyvästit.
Kun tulimme paikalle, hoitaja vei meidät tyhjään huoneeseen joka oli täynnä tyhjiä sänkyjä, laitteistoa jne ja sanoi että hoitaja tulee pian ja lähti ripeästi pois paikalta. Yhdellä sängyllä oli peiteltynä omaisemme. Odotettiin 5-10 minuuttia, ketään ei tullut. Itse piti arvailla että kumpi pää on pääpuoli ja nostaa lakanaa pois kasvoilta. Jätimme hyväiset, kun n. 40 minuuttia oli kulunut eikä hoitajaa näkynyt, peittelimme omaisemme ja poistuimme itse huoneesta.
Siinä sitten seisottiin tyhminä toimiston ovella, kukaan ei tehnyt elettäkään puhuakseen kanssamme, me ei edes tietty kuka hoitaa meidän omaisen asiaa. Kun kysyin mitä tapahtuu seuraavaksi ei osattu sanoa mitään. Onneksi sitten yksi hoitaja otti ohjat käsiinsä ja ehdotti että kahdeksankymppinen äitini voisi ehkä istua odotusaulan puolelle ja kysyi vielä tarvitseeko lasin vettä. Ei mitään pahoitteluja että ei kukaan ei kerinnyt tulla katsomaan miten meillä menee jne. Tuotiin omaisen tavarat kassissa. Piti itse kysyä mihin vainaja viedään seuraavaksi jne. Lykkäsivät jonkun omaisen muistilistan käteen, siinä se.
Kun isäni kuoli hoivakodissa oli ihan eri meininki: hoitaja tuli kertomaan osanottonsa ja selitti mitä seuraavaksi tapahtuu, saimme sitten jättää rauhassa jäähyväiset. Hoitaja sanoi että jos on vaan mitään kysymyksiä saa tulla kysymään häneltä jne. Tarjosivat jopa kahvit meille.
En siis tietenkään odota kahvitarjoiluja sairaalassa, mutta olisi se hoitaja voinut edes lakanan siirtää pois vainajan kasvoilta kun saattoi meidät huoneeseen?
Kommentit (103)
Oliko huisin iso homma nostaa se lakana vainajan kasvoilta?
Ei ne hoitsut ole sun palvelusväkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pahoillani ikävästä kokemuksesta. Valitettavasti se vaan taitaa olla niin että nuo menehtymiset ja kiire on niin arkea että henkilökunnalle, että homma menee rutiiniksi ja logistiikaksi. Se on kurjaa koska omaiselle läheisen menehtyminen on tietysti todella suuri asia. Olisi kohtuullista saada edes sille viimeiselle hetkelle arvokas muisto.
Nimenomaan arkea
Toivottavasti näille ylimielisille lääkäreille jne. samanlailla omaisen kuolema tulee eteen, saavat hyvästrllä siivouskomerossa tms.
Myös omaiset tunnistaa vainajan että on oikea henkilö. Samoin poliisi. Hoitajat laittaa potilaaseen tunnistus rannekkeen. Sairaaloissa tulee ja menee satoja joka päivä. Kuin hoitajat vaihtuu. Lääkärit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pahoillani ikävästä kokemuksesta. Valitettavasti se vaan taitaa olla niin että nuo menehtymiset ja kiire on niin arkea että henkilökunnalle, että homma menee rutiiniksi ja logistiikaksi. Se on kurjaa koska omaiselle läheisen menehtyminen on tietysti todella suuri asia. Olisi kohtuullista saada edes sille viimeiselle hetkelle arvokas muisto.
Nimenomaan arkea
Tottakai eikä siinä mitään. Kun niitä vainajia on vähän joka vuorossa niin eihän se homma ole rutiinia kummempaa. Mutta kyllähän tähän omaisten kohtaamiseen olisi hyvä aina muistutella itseään että heille se on järisyttävä kokemus, vaikka itselle se on vaan sängyn numero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan arkea
Toivottavasti näille ylimielisille lääkäreille jne. samanlailla omaisen kuolema tulee eteen, saavat hyvästrllä siivouskomerossa tms.
Oletko jotenkin vajaa? Jokaisella kuolee joku omainen joskus.
Hommaa kuule muistotilaisuus itse ja pyydä avaamaan arkku jäähyväisiä varten.
"Itse piti arvailla että kumpi pää on pääpuoli ja nostaa lakanaa pois kasvoilta."
😂
Vierailija kirjoitti:
Meille soitettiin, että omainen kuoli leikkaussalissa leikkaustoimenpiteen jälkeen. Kuolema tuli meille yllätyksenä. Kysyin saammeko hänet vielä nähdä ja lupa annettiin. Joku hoitaja avasi meille jonkun leikkausosaston karun oloisen pesuhuoneen oven muttei tullut kanssamme sisään . Siinä omainen makasi jollakin tasolla ja suussa oli vielä leikkaustilanteen jäljiltä joku kapulakin, vartalo oli muuten peitettynä, mutta kasvoja ei. Niissä karuissa olosuhteissa me sitten hyvästelimme ja vedimme lopuksi itse lakan hänen kasvoilleen.
Jos olisitte odottaneet niin luultavasti olisitte päässeet näkemään hänet sairaalan ruumishuoneelle. Yleensä suositellaan, että hautausurakoitsija kävisi laittamassa vainajan arkkuun, pukemassa haluttuihin vaatteisiin, ja omaiset voisivat tämän jälkeen käydään katsomassa läheistään esimerkiksi ennen arkun sulkemista. Pyynnöstä sairaalan ruumishuoneelle pääsee katsomaan omaistaan ennen hautausurakoitsijaa ja mahdollista ruumiinavausta jos sellainen on tulossa, mutta sitä ei yleensä suositella koska kaikkia hoitolaitteita ei esimerkiksi ole vielä poistettu, esim hengitysputkia. Toisaalta, jos vainaja odottaa kylmiössä pitkään ennen arkkuunlaittoa ja varsinkin jos ruumiinavaus tehdään, hän voi olla hieman eri näköinen kuin heti kuoleman jälkeen. Itse halusin tästä syystä käydä jo ennen näitä. Toki kävin jälkeenkin. En kadu. Ovat tuolla ruumishuoneella kyllä monesti aika vastahakoisia siihen aiempaan käymiseen koska halutaan säästää mahdollisesti herkempiä sukulaisia, ja itseäni ärsytti että jouduin asiasta vääntämään.
Vierailija kirjoitti:
No voi harmi, kyllä nyt on vaikeaa. Että ihan sairaalassa ei ole hoitajilla aikaa pitää teitä kädestä ja kertoa että vainaja menee sitten kylmiöön odottamaan että saatte arkut ja hautajaiset järjestettyä. Mokomat hoitavat elävien asioita.
Ihmiset on yksiä persereikiä nykyään. Ei minkäänlaista tilannetajua. Tuliko hyvä mieli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille soitettiin, että omainen kuoli leikkaussalissa leikkaustoimenpiteen jälkeen. Kuolema tuli meille yllätyksenä. Kysyin saammeko hänet vielä nähdä ja lupa annettiin. Joku hoitaja avasi meille jonkun leikkausosaston karun oloisen pesuhuoneen oven muttei tullut kanssamme sisään . Siinä omainen makasi jollakin tasolla ja suussa oli vielä leikkaustilanteen jäljiltä joku kapulakin, vartalo oli muuten peitettynä, mutta kasvoja ei. Niissä karuissa olosuhteissa me sitten hyvästelimme ja vedimme lopuksi itse lakan hänen kasvoilleen.
Jos olisitte odottaneet niin luultavasti olisitte päässeet näkemään hänet sairaalan ruumishuoneelle. Yleensä suositellaan, että hautausurakoitsija kävisi laittamassa vainajan arkkuun, pukemassa haluttuihin vaatteisiin, ja omaiset voisivat tämän jälkeen käydään katsomassa läheistään esimerkiksi ennen arkun sulkemista. Pyynnöstä sairaalan ruumishuo
Mihin vaatteisiin se vainaja muka laitetaan? Se valkoinen kuolinliina siinä on päällä eikä mikään puku. Itse en vainajia kyllä ole katsellut sen jälkeen kun ovat arkussa. Kun on mennyt on mennyt ja mitä sitä enää katsomaan. Paha mieli vaan tulee kun eihän se näytä hyvältä todellakaan mitä siellä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi harmi, kyllä nyt on vaikeaa. Että ihan sairaalassa ei ole hoitajilla aikaa pitää teitä kädestä ja kertoa että vainaja menee sitten kylmiöön odottamaan että saatte arkut ja hautajaiset järjestettyä. Mokomat hoitavat elävien asioita.
Ihmiset on yksiä persereikiä nykyään. Ei minkäänlaista tilannetajua. Tuliko hyvä mieli?
Autisti se vaan jatkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisitte odottaneet niin luultavasti olisitte päässeet näkemään hänet sairaalan ruumishuoneelle. Yleensä suositellaan, että hautausurakoitsija kävisi laittamassa vainajan arkkuun, pukemassa haluttuihin vaatteisiin, ja omaiset voisivat tämän jälkeen käydään katsomassa läheistään esimerkiksi ennen arkun sulkemista. Pyynnöstä sairaalan ruumishuo
Kyllä sitä omaista on aina oikeus käydä katsomassa, sitä ei voi kukaan kieltää. Toki voivat suositella kannattaako vaiko ei, mutta lopullinen päätös on aina omaisilla. Kävihän jotkut katsomassa esimerkiksi tsunamissa kuolleita omaisiaankin. Itse en tosin käynyt, mutta näin kuvat.
Vierailija kirjoitti:
Potilas pidetään osastolla tietyn ajan kuoleman jälkeen usein varasto tai huuhtelu huoneessa . Kun ei ole omaa vainajahuonetta. Lääkäri toteaa kuolin ajan ja muuta kuin hoitajat laittaa vainajan elikkä siistii ja sitoo leuan ettei se putoa alas ja suu pysyy kiinni. Tekohampaat suuhun . Kuollut voi herätä eloon siksi pidetään myös. Tietty kuolinkankeus ja lautumat alkaa näkyä , sitä ennen vuodepotilailla on verenkierto ongelmia painaumia. Hoitajat joutuu siistimään muutenkin potilaiden nesteet ulosteet myös kuolleen. Kirjaamisen voi tehdä myöhemmin ja kirjoittaa mukana olevaan vihkoon ensin mitä kuuluu. Meiltä kaikilta kuolee omaisia myös me kaikki kuolemme. Olemme saman edessä kaikki. Kohdellaan hyvin toisiamme. Eikä ole mitään syytä säästää antibiootteja jos ne pelastaa myrkytyksiltä. Kuin on hyvä tutkia huumeet kuten tiedetään ne voi halvaannuttaa. Elämme ennenkuin kuolemme.
Puhut nyt jostakin vanhusten vuodeosastosta. Normaaleilla sisätautien osastoilla kuolee porukkaa 18 vee ylöspäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisitte odottaneet niin luultavasti olisitte päässeet näkemään hänet sairaalan ruumishuoneelle. Yleensä suositellaan, että hautausurakoitsija kävisi laittamassa vainajan arkkuun, pukemassa haluttuihin vaatteisiin, ja omaiset voisivat tämän jälkeen käydään katsomassa läheistään esimerkiksi enn
Ei sun tartte mennä katsomaan yhtään vainajaa. Helpottiko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja kaikille naljaileville tiedoksi että kun teiltä rakas omainen kuolee yllättäen, ja lääkäri vielä sanoo että saa tulla hyvästelemään, niin toivon ette joutuisi samaan tilanteeseen.
Vai tosiaan mieluummin sitten tulisit erikseen katsomaan kun se rakas ihminen vedetään kylmiön metallipöydällä eteen jäisenä, häh?
Onko sinulla sydäntä ollenkaan?
Ap pääsi hyvästelemään omaista osastolla, mutta kun heistä ei pidetty huo
Missä sairaalassa oli tuolloin kylmäkontit vainajien säilyttämiseen? Eikö nyt puhuta sairaalassa vainajoituneista, joita omaiset menevät katsomaan, ei tsunamin uhreista 3 kk meressälillumisen jälkeen.
Eipä niistä varmaan kukaan 3kk ajan meressä lillunut. Ehkä muutaman tunnin tai päivän.
Vierailija kirjoitti:
Kuolema on karu. Otan osaa! Ei tuo ole hoitohenkilökunnan moka. Itse kävin poliisilaitoksen tai jossain kuolemansyyntutkijanlaitoksella tunnistamassa ja jättämässä hyväiset. Jossain vanhusten talossa on tietysti joku huone kuolleita varten, mutta sairaaloissa kuolee monia ihmisiä joka päivä eikä siellä voida pitää huoneita kuolleita varten. Jos olisitte odottaneet, vainaja olisi siirretty sitä varten rakennettuun tilaan.
Ei saa aina valittaa kaikesta.
Tämä. Ja valitettavasti henkilökunnalla ei aina ole aikaa omaisille, vaikka kuinka halusi. Minäkin olen kuullut akuutilla kirurgisella osastolla jopa esimieheltä,miten omaiset olivat valittaneet,kun kerran iltaikaan minä tai kukaan toinen hoitajista emme kerenneet tulla kertomaan heidän isänsä kuulumisia ja auttamaan virtsapulloa paikalleen heidän isälleen ( he tietenkään eivät voineet itse sitä tehdä!), ja mitrn he kuulemma tekisivät valituksen asiasta ihan niin korkealle taholle, kuin olisi tarve. No, minä ja muut olimme elvyttämässä toista potilasta. En alkanut tekemään asiasta kirjallista vastinetta, vaikka osastonhoitaja vaati. Sanoin, että en tee kirjallista selvitystä siitä, että olen tehnyt työni kuten pitääkin tehdä. Ja kielsin muitakin ko vuoron hoitajia tekemästä. Sanoin vain, että antakaapa sitten potkut, jos on tarve.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisitte odottaneet niin luultavasti olisitte päässeet näkemään hänet sairaalan ruumishuoneelle. Yleensä suositellaan, että hautausurakoitsija kävisi laittamassa vainajan arkkuun, pukemassa haluttuihin vaatteisiin, ja omaiset voisivat tämän jälkeen käydään katsomassa läheistään esimerkiksi enn
Omaiset saavat päättää mitä vainajalle puetaan. Jos ei erityisiä toiveita ole niin menee varmaan noihin vainajille tarkoitettuihin mihin varmaan viittaat, ja ne tulevat kai hautaustoimiston kautta arkun mukana haluttaessa. Joskus voidaan niiden lisäksi laittaa vaikka omat villasukat tms. Omaiset sen päättävät, ja yleensä hautausurakoitsija sitä tiedustelee. Arkkuunhan voi laittaa jotain muutakin, esim lempiesineen tms.
Valitettavia pitää säilyttää valitettavasti lain mukaan osastolla 4 h ennenkuin heidät voi siirtää obduktii-osastolle, missä omaisten vierailu on inhimillisempää. Valitettavasti ei ole mahdollista järjestää joka oastollw mitään erillistä huonetta vainajille. Ja valitettavasti hoitajien on tehtävä myös se muu työ, ei voi ottaa aikaa, vaikka on olisi omaisilla tarve.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä kuolinliina? Vainajalle laitetaan avopaita, leuka sidotaan kiinni ja silmille laitetaan taitokset ja tavallinen lakana laitetaan päälle peitoksi.
Vierailija kirjoitti:
Työntekijöitä on eri tasoa. Vielä ei olla robotteja. Joku haluaa ohjata tuon tilanteen, toinen antaa aikaa tehdä mitä haluaa. Ja sekaannuksia tulee, kun on monta rautaa tulessa.
Huoh. Ei ole tähtitiedettä tämä. Vain huonoa johtamista paikoissa. Kun säännöt ja käytännöt on samat, asiat sujuu. Mutta on paljon huonoa ainesta, tättähäärää ja huithapelia, joiden ammattitaito on huono, kun ei ymmärretä että samat säännöt kaikille.
Missä sairaalassa oli tuolloin kylmäkontit vainajien säilyttämiseen? Eikö nyt puhuta sairaalassa vainajoituneista, joita omaiset menevät katsomaan, ei tsunamin uhreista 3 kk meressälillumisen jälkeen.