Luin Hesarista jutun vankilakierteisestä kundista.
Siinä hän selitti lapsuuttaan ja kertoi , että kukaan aikuinen ei pärjänny hänelle. Koti, koulu, huostaanottajat jne. Jäin miettimään tuota, ettei kukaan aikuinen pärjännyt. Miten voi olla että aikuiset eivät pärjää lapselle?ja sitten tämä ajautuu elämäntaparikolliseksi. Pitäisikö olla tietyille levottomille tyypeille tarjolla aikuisia, jotka todella pärjää ja saa lapset aisoihin. Ollaanko liian lepsuja ja myötäkarvaansilittäjiä? Yrittäkäähän pärjätä.
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Eihän nykyään mitään saa tehdä, pitää vain antaa lapsen mennä ja tehdä mitä lapsi haluaa. Se on muka hänen etunsa, vaikka lapsella ei ole hajuakaan mitä pitäisi tehdä. Naiset ovat päättäneet näin. Naiset, jotka tekevät päätökset sataprosenttisesti tunteella ja sammuttavat aivojen loogisen päättelyn, koska loogisuus on vanhentunut tapa tehdä päätöksiä.
Pitäskö miesten joskus ottaa vastuu teoistaan, ettei tarvitsisi naisia syytellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häntä ja perhettä olisi pitänyt tukea aikaisemmin. Nytkin hänet jätettiin minusta yksin. Sai asunnon ja kela hoitaa vuokran mutta käytännön asiat oli hukassa 14 vuoden vankiläkierteen jälkeen.
Kukaan ei auttanut siviiliin päästessä esim kotivakuutuksen ottamisessa vaikka kelan asunto sitä vaatii. Kohta voi olla asunnoton. Ja pankkitilin kanssa. Miksei näitä autettu jo ennen kuin lähti vankilasta?
Miten niin muka ei auttanut? Vartija oli jo vankilassa näyttänyt miten ChatGPT toimii. Hänet oli viety pankkiin hankkimaan tunnukset, mutta hän itse ei jaksanut jonottaa vaan halusi lähteä pois. Oikeastiko kaikki olisi hänelle pitänyt tehdä valmiiksi ja opettaa siihen että yhteiskunta tekee ihan kaiken hänen puolestaan ilman että itse tarvitsee edes viitsiä odottaa varttia?
Tuskin osasi ajatella niin pitkälle. Kuten sanoin jo aiemmin, nämä ovat neurologisesti vaurioituneita ihmisiä. Ei ole kapasiteettia oppia asioita.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Tyyppi oli klassikkotapaus linnakundista. Vaikea adhd ja ilmeisen alhainen äo. Impulsiivisuutta ja täysin kyvytön keskittymään esim. koulunkäyntiin, jotta olisi mahdollista edes saada elatusta rehellisillä töillä. Nytkin oli joku paitabisnes huumakaupan peitetarinana. Nykyisin lastensuojelussa käytetään näihin satoja tuhansia euroja. Heitä pidetään koulukodeissa, erityisen huolenpidon osastoilla. On sossua, ohjaajaa, sairaanhoitajaa, psykologia, psykiatriaa kimpussa oikein urakalla. Mutta kun ei näihin kavereihin mikään tartu, tarttumispintaa on liian vähän ja keskittymiskykyä ei ollenkaan.
Nämä on jääneet pikkulapsen tasolle emotionaalisessa kehityksessään. Kun niiden juttuja kuuntelee, se on sellaista lapsellista uhoamista ja nokkimisjärjestystä. Ihan kuin ala-asteikäinen koulukiusaaja, joka ensin rikkoo toisten lelut ja lyö ja sen jälkeen haukkuu kantelupukiksi, kun opettaja saa tietää asiasta ja seuraavana päivänä "kostaa", vaikka itse koko homman aloitti.
Nämä katsoo olevansa oikeutettuja tekemään mitä huvittaa. Eikä mitään tajua siitä, että kun rikot lakia, niin siitä tulee seurauksia: ollaan aina niin syyttömiä ja kaikki viranomaiset vaan heitä piinaa ja ahdistelee. Nykyään voi vielä vedota kirjainyhdistelmädiagnoosiinsa, kun ei millään pysty odottamaan viittä minuuttia omaa vuoroaan.
Suurin osa on joko sosio- tai psykopaatteja, eivät piittaa yhtään mitä vahinkoa muille aiheuttavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linnassa syrjäytyy helposti, kun vartija tunkee säännöllisin väliajoin sinisen kumihanskan ahteriin.
Mä olen ollut kolme kertaa linnassa, kertaakaan ei ole ahteriin työnnetty mitään, sorry kun rikon sun fantasian. M41
Vierailijana käyntejä ei lasketa.
Pikkukakkuja, voihan sitä vierailuksikin sanoa.
Vantaa c16, 8kk
Riksu c2, 12kk
Kylmäkoski d7, 5kk
M41
Eipä ole mikään erityinen kehuskelun aihe.
Kyllähän perheen ja ympäristön vaikutus on todella merkittävä.
Joku poika purkaa tiettyjä ominaisuuksiaan moottori- ja vesiurheilun sekä laskettelun parissa, kun toinen poika samoilla piirteillä joutuu hoodeille tekemään tyhmyyksiä. Jälkimmäisellä yleensä se köyhä yksinhuoltajaäiti ja kaupunkiolosuhteet, suvussa ja lähipiirissä ei ihmisiä joilta saisi hyvää tukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linnassa syrjäytyy helposti, kun vartija tunkee säännöllisin väliajoin sinisen kumihanskan ahteriin.
Mä olen ollut kolme kertaa linnassa, kertaakaan ei ole ahteriin työnnetty mitään, sorry kun rikon sun fantasian. M41
Vierailijana käyntejä ei lasketa.
Pikkukakkuja, voihan sitä vierailuksikin sanoa.
Vantaa c16, 8kk
Riksu c2, 12kk
Kylmäkoski d7, 5kk
M41
Jatkoksi vielä Vauvapalsta, loppuelämä 😂
-eri
Maikkarin txt TV:n lisäksi vauvapalsta on yks niitä harvoja viestintä välineitä minkä käyttöä ei valvota, kun olet kiinni. M41
Vankilassa on aikaa seurata vauvapalstaa ja oppia taitoja siviiliin, esim. jauheliha pestään ennen paistoa.
JauheNliha.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän perheen ja ympäristön vaikutus on todella merkittävä.
Joku poika purkaa tiettyjä ominaisuuksiaan moottori- ja vesiurheilun sekä laskettelun parissa, kun toinen poika samoilla piirteillä joutuu hoodeille tekemään tyhmyyksiä. Jälkimmäisellä yleensä se köyhä yksinhuoltajaäiti ja kaupunkiolosuhteet, suvussa ja lähipiirissä ei ihmisiä joilta saisi hyvää tukea.
Just niin, olisipa edes yksi luotettava tukihenkilö lähipiirissä tällä jantterilla ja muilla samoissa lähtökohdissa olevilla.
Näissä jutuissa olisi hyvä myös avata niiden uhrien tarinat, ettei tekijää nähdä 'uhrina' vaan näytetään se totuus myös mitä tekonsa ovat aiheuttaneet muille.
Minä uskon, ettei kaikista ole elämään sivistyneessä yhteiskunnassa, olisi ehkä fiksua perustaa omat 'siirtokunnat' johonkin saarelle tmv. missä saisivat vetää huumeta ja hakata toisiaan miten lystää jne. ja muut sitten saisivat elää rauhassa omaa elämää.
Ihan ala-arvoinen juttu Hesarilta. Molemmat vaihtoehdot huonoja, joko toimittaja on sinisilmäinen ja uskoo oikeasti noita juttuja ja ajattelee että tämä on sympaattinen kertomus henkilöstä joka on kääntänyt kelkkansa, tai sitten tarkoitus on ollut nöyryyttää tätä kaveria julkisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta työnsitkö sinä siellä jotain jonkun ahteriin?
Vierailija kirjoitti:
Häntä ja perhettä olisi pitänyt tukea aikaisemmin. Nytkin hänet jätettiin minusta yksin. Sai asunnon ja kela hoitaa vuokran mutta käytännön asiat oli hukassa 14 vuoden vankiläkierteen jälkeen.
Kukaan ei auttanut siviiliin päästessä esim kotivakuutuksen ottamisessa vaikka kelan asunto sitä vaatii. Kohta voi olla asunnoton. Ja pankkitilin kanssa. Miksei näitä autettu jo ennen kuin lähti vankilasta?
Toosa se onkin, kun niille ei opeteta siellä linnassa mitään viisasta.
Esim Lauri Late Johansson. KAikki tietää laten.. Kun se meni linnaan, niin raha oli markka eikä ollut nettiä
Kun late pääs linnasta, niin raha oli euro ja oli internetti ja koko maailma puhelimessa jne jne. Late ei edes tiennyt mikä on sähköposti. Hoida siinä sitten kela-asioita. Sil oli sentään vaimo mikä neuvo täyttää kaiken.
Voisi välillä olla juttua uhreista. Mitähän tämäkin on ihmisille tehnyt. Väkivaltaa ja omaisuusrikoksia? Nämä tyypit tulee kalliiksi yhteiskunnalle. Kovast valittaa kun ei saa muka tukea riittävästi, mut kun ei ite ota tukea vastaan. Aivan idiootti mies.
Vierailija kirjoitti:
Nähty on ettei kaikkien kanssa voi pärjätä, ihmistä kiusataan hulluuteen asti. Ehkä tuokin kaveri teki hauskan leikin ja sai huomiota. Peli loppuu vasta kun jää yksin.
Pahoittelen jos vaikutti vihapuheelta, kommentoin vain aloitusta jossa puhuttiin että onko totta ettei aikuinen pärjää lapselle. Kurista ja lempeydestä puhunut on oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ala-arvoinen juttu Hesarilta. Molemmat vaihtoehdot huonoja, joko toimittaja on sinisilmäinen ja uskoo oikeasti noita juttuja ja ajattelee että tämä on sympaattinen kertomus henkilöstä joka on kääntänyt kelkkansa, tai sitten tarkoitus on ollut nöyryyttää tätä kaveria julkisesti.
Parhaat jutut on juuri sellaisia, että annetaan se ääni sille jutun kohteelle. Tässä hän sai nyt sitten omin sanoin kertoa. Toimittaja ei tunge juttuun mitään valmista näkökulmaa, vaan lukija voi muodostaa omansa.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt, että jos ihminen on äärimmäisen kärsimätön ja impulsiivinen, niin voiko asialle tehdä mitään? Ja siis jos lääkityskin on kokeiltu.
Toki siis ympäristöä muokkaamalla varmaan saa parhaita tuloksia aikaan, mutta se ympäristö olisi sitten sellainen vankilan kaltainen, muiden johtama, vahvasti rutinoitu ja ohjeiltaan ja säännöiltään selkeä.
Kasvatus/ympäristö vaikuttaa paljon.
Tunnen keski-ikäisen perheenisän joka ei jaksa jonottaa, on erikoinen ja etenkin nuorena ollut todella impulsiivinen ja hurjapäinen.
Ei hän ole koskaan ollut lähelläkään vankilaa, ei ole tatuointeja, on normaalisti naimisissa ja elänyt normaalia perhe-elämää, tehnyt töitä, perustanut yrityksen ja työllistänyt muita, rakentanut talon, matkustellut perheensä kanssa, on paljon ystäviä ja erilaisia kädentaitoja jne. Hän on perhekeskeinen, ke
Joo, tosin tässä varmaan eroja kuinka vaikea oire on. Esim. itse olen tavannut kouluikäisen kenen impulsiivisuus on täysin ennalta arvaamatonta eikä sillä ole minkäänlaista näkyvää/ymmärrettävää syytä? Voi olla ihan tavanomainen tilanne tai mukavakin ja esim. täysin yllättäin heitetään vaikka juomalasi rikki. Eikä osata ehkä jälkikäteen edes kertoa miksi näin tehtiin. Ja tämä ymmärrettävästi aiheuttaa ongelmia kaikissa asioissa.
Kaffebulla kirjoitti:
Iso osa linnavenkuloista on neurologisesti vaurioituneita. Ei sitä voi parantaa kasvatuksella, valitettavasti.
Tuttu syyttäjä sanoi kerran, että syytetyt ovat ns. tavallisissa rikoksissa toistensa kopioita. On neurologista ongelmaa, puhdasta tyhmyyttä, alkoholia, huumeita, huonoa koulumenestystä, surkeat kotiolot jne. Vankilassa ollaan 3-6 kk ja pätkä vapaalla ja taas tehdään joku täysin idioottijuttu ja päädytään kiven sisään ihmetellen, miksi ympäristö teki tämän minulle, minä kun halusin muuttua. Isot talousrikokset ja kimurantit murhat on sitten jo monisyisempiä. Lisäksi on 2015 -lähtöinen rikollisuus, jossa viaton mies on joutunut viettelevän alaikäisen uhriksi.
Tuttu pohti sitäkin, paljonko meillä tehdään rikoksia, joista ei koskaan jäädä kiinni, koska ollaan vähän fiksumpia kuin tavisrikolliset.
ksffebulla vois pitää turpansa rullalla, kun ei mistään mitään tiedä!Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin muka ei auttanut? Vartija oli jo vankilassa näyttänyt miten ChatGPT toimii. Hänet oli viety pankkiin hankkimaan tunnukset, mutta hän itse ei jaksanut jonottaa vaan halusi lähteä pois. Oikeastiko kaikki olisi hänelle pitänyt tehdä valmiiksi ja opettaa siihen että yhteiskunta tekee ihan kaiken hänen puolestaan ilman että itse tarvitsee edes viitsiä odottaa varttia?
Tuskin osasi ajatella nii
Millä rahalla ajattelit että sossu pitelee kädestä jokaista ex-vankia jota ei itseään kiinnosta järjestää elämäänsä kuntoon? Olihan tuolla ihmisiä auttamassa ja neuvomassa, mutta ei silti viitsinyt.