Luin Hesarista jutun vankilakierteisestä kundista.
Siinä hän selitti lapsuuttaan ja kertoi , että kukaan aikuinen ei pärjänny hänelle. Koti, koulu, huostaanottajat jne. Jäin miettimään tuota, ettei kukaan aikuinen pärjännyt. Miten voi olla että aikuiset eivät pärjää lapselle?ja sitten tämä ajautuu elämäntaparikolliseksi. Pitäisikö olla tietyille levottomille tyypeille tarjolla aikuisia, jotka todella pärjää ja saa lapset aisoihin. Ollaanko liian lepsuja ja myötäkarvaansilittäjiä? Yrittäkäähän pärjätä.
Kommentit (75)
Tämä jätkä istuu linnassa uudelleen ensi kesään mennessä. Juttu oli täynnä red flageja.
Mä tiedän kaksi miestä, jotka ovat olleet vankilassa. Toinen taposta, toisen syntilista paljon pidempi. Olen heidät tuntenut yläasteelta alkaen, eivät tuolloin vielä käyttäneet päihteitä. Sanoisin että aivoista niiltä puuttuu joku palanen, eikä sitä kasvattamalla korjattua saa. Täysin tunnekylmiä ihmisiä jotka eivät millään tasolla osaa asettua toisen asemaan vaan näkevät pelkästään itsensä.
Tyyppi istunut monta vuotta ja vapautuu suoraan suljetusta laitoksesta. Heti pisti silmään. Normaalisti siirretään avotaloon ennen vapautumista hyvissä ajoin, ellei ole rettelöinyt linnassa. Ilmeisesti tämä oli rettelöinyt. Ei lupaa hyvää. Oli myös Saramäessä, eli aika kovassa talossa. Tuskin ihan kevyimmästä päästä hänen taustansa. Ja nuo vastaanottajat siinä ulkopuolella oli vähän outoja. Veikkaan että homma ei mene hyvin vaikka miten olisi sossu-armeija tasoittamassa tietä.
Eikö vankilassa saa käyttää nettiä? Tyyppihän on vasta kolmkymppinen eikä osaa käyttää nettiä.
Ehkä joku tuettu asuminen olisi paikallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linnassa syrjäytyy helposti, kun vartija tunkee säännöllisin väliajoin sinisen kumihanskan ahteriin.
Mä olen ollut kolme kertaa linnassa, kertaakaan ei ole ahteriin työnnetty mitään, sorry kun rikon sun fantasian. M41
Vierailijana käyntejä ei lasketa.
Pikkukakkuja, voihan sitä vierailuksikin sanoa.
Vantaa c16, 8kk
Riksu c2, 12kk
Kylmäkoski d7, 5kk
M41
Vierailija kirjoitti:
Häntä ja perhettä olisi pitänyt tukea aikaisemmin. Nytkin hänet jätettiin minusta yksin. Sai asunnon ja kela hoitaa vuokran mutta käytännön asiat oli hukassa 14 vuoden vankiläkierteen jälkeen.
Kukaan ei auttanut siviiliin päästessä esim kotivakuutuksen ottamisessa vaikka kelan asunto sitä vaatii. Kohta voi olla asunnoton. Ja pankkitilin kanssa. Miksei näitä autettu jo ennen kuin lähti vankilasta?
Noin pitkiä tuomioita istuvilla vangeilla on mahdollisuus päästä avovankilaan harjoittelemaan näitä taitoja, jos oma käytös sen mahdollistaa. Jos ei kuitenkaan osaa käyttäytyä. ei avotaloon pääse. Sitä voi kukin miettiä miksi kaveri ei avotaloon ollut päässyt tai mennyt. Ja muutenkin joskus se vastuu pitää ottaa itse. Ei kaikkien perseitä voi olla pyyhkimässä. Se on täyttä harhaa. Linnakundinkin on se tosimaailma kestettävä kuten kaikkien muidenkin. Osa tajuaa tämän ja selviää, osa syyttää yhteiskuntaa eikä ota vastuuta. Ja sitten taas lukot kolisee selän takana.
Vierailija kirjoitti:
Häntä ja perhettä olisi pitänyt tukea aikaisemmin. Nytkin hänet jätettiin minusta yksin. Sai asunnon ja kela hoitaa vuokran mutta käytännön asiat oli hukassa 14 vuoden vankiläkierteen jälkeen.
Kukaan ei auttanut siviiliin päästessä esim kotivakuutuksen ottamisessa vaikka kelan asunto sitä vaatii. Kohta voi olla asunnoton. Ja pankkitilin kanssa. Miksei näitä autettu jo ennen kuin lähti vankilasta?
Miten niin muka ei auttanut? Vartija oli jo vankilassa näyttänyt miten ChatGPT toimii. Hänet oli viety pankkiin hankkimaan tunnukset, mutta hän itse ei jaksanut jonottaa vaan halusi lähteä pois. Oikeastiko kaikki olisi hänelle pitänyt tehdä valmiiksi ja opettaa siihen että yhteiskunta tekee ihan kaiken hänen puolestaan ilman että itse tarvitsee edes viitsiä odottaa varttia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linnassa syrjäytyy helposti, kun vartija tunkee säännöllisin väliajoin sinisen kumihanskan ahteriin.
Mä olen ollut kolme kertaa linnassa, kertaakaan ei ole ahteriin työnnetty mitään, sorry kun rikon sun fantasian. M41
Vantaa c16, 8kk
Riksu c2, 12kk
Kylmäkoski d7, 5kk
M41
Jatkoksi vielä Vauvapalsta, loppuelämä 😂
-eri
Jos ei ole valmis laittamaan välejä poikki vanhoihin piireihin niin on ihan turha kuvitella että mikään muuttuisi. Se on sitten vain ajan kysymys kun äijä on taas lusimassa.
Vierailija kirjoitti:
Eihän nykyään mitään saa tehdä, pitää vain antaa lapsen mennä ja tehdä mitä lapsi haluaa. Se on muka hänen etunsa, vaikka lapsella ei ole hajuakaan mitä pitäisi tehdä. Naiset ovat päättäneet näin. Naiset, jotka tekevät päätökset sataprosenttisesti tunteella ja sammuttavat aivojen loogisen päättelyn, koska loogisuus on vanhentunut tapa tehdä päätöksiä.
Näin tapahtui myös aikana jolloin lapsia sai hakata laitoksissa kurinpidollisista syistä. M51
Vierailija kirjoitti:
Eihän nykyään mitään saa tehdä, pitää vain antaa lapsen mennä ja tehdä mitä lapsi haluaa. Se on muka hänen etunsa, vaikka lapsella ei ole hajuakaan mitä pitäisi tehdä. Naiset ovat päättäneet näin. Naiset, jotka tekevät päätökset sataprosenttisesti tunteella ja sammuttavat aivojen loogisen päättelyn, koska loogisuus on vanhentunut tapa tehdä päätöksiä.
Kuinka estät lasta tekemästä jotain mikäli on kovapäinen eikä välitä mistään mitään? Sidotko köysillä ja laitat pimeään kellariin?
Vierailija kirjoitti:
Tyyppi istunut monta vuotta ja vapautuu suoraan suljetusta laitoksesta. Heti pisti silmään. Normaalisti siirretään avotaloon ennen vapautumista hyvissä ajoin, ellei ole rettelöinyt linnassa. Ilmeisesti tämä oli rettelöinyt. Ei lupaa hyvää. Oli myös Saramäessä, eli aika kovassa talossa. Tuskin ihan kevyimmästä päästä hänen taustansa. Ja nuo vastaanottajat siinä ulkopuolella oli vähän outoja. Veikkaan että homma ei mene hyvin vaikka miten olisi sossu-armeija tasoittamassa tietä.
Ennuste ei ole hyvä. M51
En jaksa yhtään näitä juttuja koska tunnen venkuloiden maailmaa liian hyvin. Ehkä joihinkin lapsellisiin taviksiin nämä menee läpi, mutta minuun ei. Persoonallisuushäiriöiset ei muutu.
Vierailija kirjoitti:
Meinasin lopettaa lukemisen siihen kun tyypin idarikaverit (Älli & Tälli) tarjosivat hänelle samantein viskipaukun vapautumisen kunniaksi, oikein sellaista spesiaalia hienoa viskiä. Vau, upeita ystäviä. Valitettavasti en lopettanut lukemista tähän vaan vasta siihen kun kerrottiin että muuten ei ole yhtään päihteillyt, upeaa, mitä nyt synttäreiden kunniaksi oli vedettävä pää täyteen kun kaveri soitti ja houkutteli baariin. Hyvää matkaa takaisin vankilaan vaan.
Joo oli kyllä erittäin huono artikkeli ja lähtökohdat sille.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo osaa tehdä muuta kuin huumekauppaa ja huumevelkojenperintää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin muka ei auttanut? Vartija oli jo vankilassa näyttänyt miten ChatGPT toimii. Hänet oli viety pankkiin hankkimaan tunnukset, mutta hän itse ei jaksanut jonottaa vaan halusi lähteä pois. Oikeastiko kaikki olisi hänelle pitänyt tehdä valmiiksi ja opettaa siihen että yhteiskunta tekee ihan kaiken hänen puolestaan ilman että itse tarvitsee edes viitsiä odottaa varttia?
Mikä kansalaistaito chatgpt on?
Mä en edes tiedä missä tai miten sitä käytetään, onks se joku nettisivu niinkuin Google?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vantaa c16, 8kk
Riksu c2, 12kk
Kylmäkoski d7, 5kk
M41
-eri
Maikkarin txt TV:n lisäksi vauvapalsta on yks niitä harvoja viestintä välineitä minkä käyttöä ei valvota, kun olet kiinni. M41
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä kansalaistaito chat
Eli nyt sitten ei olisikaan saanut opettaa mitään nykymaailman juttuja ennen vapautumista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vantaa c16, 8kk
Riksu c2, 12kk
Kylmäkoski d7, 5kk
M41
-eri
Maikkarin txt TV:n lisäksi vauvapalsta on yks niitä harvoja viestintä välineitä minkä käyttöä ei valvota, kun olet kiinni. M41
Vankilassa on aikaa seurata vauvapalstaa ja oppia taitoja siviiliin, esim. jauheliha pestään ennen paistoa.
Nämä kaverit olivat kyllä ihan kotimaisia.