Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yle: Suomesta pakenee nyt paljon ihmisiä Espanjaan

Vierailija
12.10.2025 |

Etenkin rikkaiden ja varakkaiden suomalaisten määrä on noussut Espanjassa rähähdysmäiseen kasvuun sillä ihmisille on tullut halu muuttaa joukoin pois Suomesta.

https://yle.fi/a/74-20187550

Kommentit (361)

Vierailija
341/361 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea koko ketjua, mutta tiedättekö muita paikkoja, missä olisi vaikka pieniäkin suomalaiskeskittymiä? Ei siis Espanjassa, vaan esim. Italiassa, Portugalissa?

Vierailija
342/361 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kokkare tuntee itsenä ontoksi kn siellä on vasemmisto vallassa, ja tosin kyllä hyvin onkin. kasvu on toista kuin kansallisen dokaamuksen nuolemisagendassa.

Sanna ja Tytti: -6 miljarsia Uniperkaupoista.

Alex ja Petteri: 6 miljardia jäänmurtajista.

Kataisen aikana Fortum myi sähköverkkonsa ja Sipilän aikana 2017 Fortum osti Uniperin. Kokoomuslaisten paskat bisnekset kaatuivat Sannan niskaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/361 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fugeen en lähtisi, liian kuuma ja tylsä. Espanjan pohjoisrannikolle muuttaisin, jos muuttaisin.

Vierailija
344/361 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maa jossa koiria ( esim galgoja) heitetään rotkoon niin ei kiitos.Olen myös törmännyt aikoinaan ( majoitusala) niin röyhkeisiin espanjalaisiin ettei tosikaan,oli muunmaalaisetkin törkeitä,mut oikein korostui espanjalaisissa.

Suomessa lopetetaan metsästyskoirat kivellä päähän  heittämällä ja upotetaan kissanpennut veteen. Hylätään kissoja ulos.älyttömät määrät. Tarhataan eläimiä turkin vuoksi 

Minä olen törmännyt niin huonosti käyttäytyviin suomalaisiin ettei tosikaan  ei tervehdi tai katso silmiin 

Tämä. Härkätaistelujen sulokkuuden sijaan täällä katsotaan jäällä muovipylpyrän perässä liukuvia topattuja miehiä. Ei kaiu solea tai bulerias vaan kännisen lähiömutsin karaokekähinällä vonguttu aikuinennainen. Ei maata varjossa auringolta suojassa vaan jonotetaan räntäsateessa 8 tuntia muoviämpäriä.

Vierailija
345/361 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hyvä että suomalaiset kuluttaa! Puolen miljoonan kämppiä eikä mitään näpertelyä. Ei mennyt haaskuun se veroale kymppitonnin kuussa tienaaville😇

Vierailija
346/361 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahne sukupolvi sai hyvän elämän. Hommasivat maan täyteen moniosaajia ja itse pakenevat.

Veit sanat suustani. Mun sukupolvi ei tule koskaan saamaan eläkettä. 

Vierailija
347/361 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaisi ihan mielenkiinnosta, mitä nämä muuttajat menevät tekemään sinne? Harva suomalainen osaa niin hyvin espanjaa, että voisi tehdä espanjaksi töitä. Harvassa ovat nekään työt joita voi tehdä Suomeen 100% etänä.

Etelä-Euroopassa kun elää edelleen vahvasti se kulttuuri että maan kieltä on puhuttava.

Ainahan toki uutisissa on välillä myös jotain Suomesta aurinkorannikolle muuttaneita reppanoita, jotka elävät tyyliin sillan alla kun rahat loppuivat eikä elämä muuttunutkaan taikaiskusta paremmaksi auringon alla. 

Aurinkorannikolla on myös suomalaisia työnantajia. Lisäksi alue on niin kansainvälinen, että pelkällä englannillakin voi työllistyä. Töitä on tarjolla ainakin ravintola-alan ammattilaisille ja työtä pelkäämättömille rakennusmiehille asuntojen remontteihin, myös ilman espanjan kielen taitoa. 

Suurin osa alueen suomalaisista on tietysti eläkeläisiä, mutta myös yrittäjiä löytyy paljon.

Vierailija
348/361 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heikoin aines poistuu.

Vierailija
349/361 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Integroitukaa sitten ja opiskelkaa espanjaa. Älkää käyttäkö ilmaisia palveluita. Ikävää että suomalaiset menevät kuppaamaan Espanjaa.

Kyllä, olen opiskellut espanjaa ja tulen toimeen sillä. Emme myöskään ole käyttäneet ilmaisia palveluja, vuotuinen yksityinen sairausvakuutus maksaa n. 500€ pariskunnalta. Sillä saa lääkäripalvelut 24/7, lääkäri tulee kotiin, jos haluan.

Onko siellä sairausvakuutuksille ikärajaa? Suomessa ei saa enää otettua sairausvakuutusta, jos on 65-vuotias.

Vierailija
350/361 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse jään tänne koska ei raha eikä kielitaitoa, sota tulee ja luultavasti kuolen mutta ei voi mitään. 

Sama. Valtio saisi jakaa syanidipillereitä tänne jääville kansalaisille. Mieluummin sellainen kuolema kuin kidutusvankeus.

Jakaa ja jakaa, rahaa ei ole. T. Riikka

Vierailija
351/361 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Integroitukaa sitten ja opiskelkaa espanjaa. Älkää käyttäkö ilmaisia palveluita. Ikävää että suomalaiset menevät kuppaamaan Espanjaa.

Kyllä, olen opiskellut espanjaa ja tulen toimeen sillä. Emme myöskään ole käyttäneet ilmaisia palveluja, vuotuinen yksityinen sairausvakuutus maksaa n. 500€ pariskunnalta. Sillä saa lääkäripalvelut 24/7, lääkäri tulee kotiin, jos haluan.

Onko siellä sairausvakuutuksille ikärajaa? Suomessa ei saa enää otettua sairausvakuutusta, jos on 65-vuotias.

Yli 65-v voi myös saada vakuutuksen. Mutta ei ne kyllä maksa 500 e/ vuosi pariskunnalta??? Itse maksan 60 e/kk, mutta se on vakuutus, jossa joka käynnistä maksan itse osan n. 10 e/ kerta. Ja tämä taitaa olla halvin vakuutus, puolisolla on täysvakuutus ja se on 200 e/kk. Hommassa ei ole paljonkaan järkeä, sillä julkinen puoli toimii varsin hyvin, vaikka on Espanjan heikointa Andaluciassa.

Vierailija
352/361 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maa jossa koiria ( esim galgoja) heitetään rotkoon niin ei kiitos.Olen myös törmännyt aikoinaan ( majoitusala) niin röyhkeisiin espanjalaisiin ettei tosikaan,oli muunmaalaisetkin törkeitä,mut oikein korostui espanjalaisissa.

Suomessa lopetetaan metsästyskoirat kivellä päähän  heittämällä ja upotetaan kissanpennut veteen. Hylätään kissoja ulos.älyttömät määrät. Tarhataan eläimiä turkin vuoksi 

Minä olen törmännyt niin huonosti käyttäytyviin suomalaisiin ettei tosikaan  ei tervehdi tai katso silmiin 

Tämä. Härkätaistelujen sulokkuuden sijaan täällä katsotaan jäällä muovipylpyrän perässä liukuvia topattuja miehiä. Ei kaiu solea tai bulerias vaan kännisen lähiömutsin karaokekähinällä vonguttu aikuinennainen. Ei maata varjossa auringolta s

Härkätaistelut ei ole sulokkaita vaan raakoja näytöksiä.  Äijät voisi sulostella ilman elukoita.  Metsätyskoirat  tapetaan julmasti käytön jälkeen ja lemmikit vangitaan partsille.  Alkukantainen kansa. 

Vierailija
353/361 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea vaan käristyskupoliin! Olot sen kun kuumenevat!

Vierailija
354/361 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnea vaan pakkasiin, muistakaa laittaa valot ja lämmitys pois säästelläksenne talvisähköä hintapiikin aikaan. Siinä sitten värjöttelette kylmässä ja pimeässä asunnossa. Itse sain tarpeekseni siitä kun joutui maksamaan noin 10 euroa päivältä.

Vierailija
355/361 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinne olen itsekin muuttamassa keväällä. Toivottavasti sota ei ala ennen sitä. Mikä sota?

Vierailija
356/361 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa lukea koko ketjua, mutta tiedättekö muita paikkoja, missä olisi vaikka pieniäkin suomalaiskeskittymiä? Ei siis Espanjassa, vaan esim. Italiassa, Portugalissa?

Miksi pitäisi olla? Paikallisen kielen oppii kyllä todella nopeasti. Fuengirola on jo liian iso ja kallis paikka. Nyt pitäisi tehdä koko homma uudestaan jonnekin muualle. Etsi vaikka Italiasta joku nätti pieni kylä. Osta asunto. Houkuttele pari kaveria tekemään samoin. Hommatkaa mukaan isovanhemmat, serkut ja loput kaverit. Siitä se lähtee. 

Kävin Fuengirolan lomalla niissä lähikaupungeissa: Torreblanca, Carvahal jne. Mihin nyt junalla sopivasti pääsee. Kivoja paikkoja eivätkä yhtään niin täynnä mitä Fuge, puhumattakaan siitä, että rannalla oli miellyttävää olla. Ei ollut täynnä hotellien rantatuoleja. Hintatasokin (kahvilat, ravintolat) oli siedettävämpi.

Vierailija
357/361 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi olla? Paikallisen kielen oppii kyllä todella nopeasti. Fuengirola on jo liian iso ja kallis paikka. Nyt pitäisi tehdä koko homma uudestaan jonnekin muualle. Etsi vaikka Italiasta joku nätti pieni kylä. Osta asunto. Houkuttele pari kaveria tekemään samoin. Hommatkaa mukaan isovanhemmat, serkut ja loput kaverit. Siitä se lähtee. 

Kävin Fuengirolan lomalla niissä lähikaupungeissa: Torreblanca, Carvahal jne. Mihin nyt junalla sopivasti pääsee. Kivoja paikkoja eivätkä yhtään niin täynnä mitä Fuge, puhumattakaan siitä, että rannalla oli miellyttävää olla. Ei ollut täynnä hotellien rantatuoleja. Hintatasokin (kahvilat, ravintolat) oli siedettävämpi.

Öö... mainitsemasi paikat kyllä sijaitsevat Fuengirolassa myös.

Vierailija
358/361 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnea vaan pakkasiin, muistakaa laittaa valot ja lämmitys pois säästelläksenne talvisähköä hintapiikin aikaan. Siinä sitten värjöttelette kylmässä ja pimeässä asunnossa. Itse sain tarpeekseni siitä kun joutui maksamaan noin 10 euroa päivältä.

Espanjan 300€/kk lämmityksestä ei ole pahaa. Täällä menee talvikuukausina tonni pelkkään omakotitalon kaukolämpöön.

Vierailija
359/361 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylessä on artikkeli, miten espanjaan muuttaneet huijaavat lapsien koulumaksun,  noin 3000 euroa vuodessa per lapsi ja lisäksi tietysti suomi maksaa sen 300 euroa kuukaudessa Espanjalle jokaisesta muuttajasta "siellä ilmaisesta" terveydenhoidosta, käytti sitä tai ei.

Onneksi joku alkaa tutkia asiaa.

Vierailija
360/361 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksikö? No vaikka siksi, että minä kyllä opin, mutta puolisoni valitettavasti ei. En voi muuttaa ulkomaille, jos se tarkoittaa 24/7 tulkkina toimimista ja ihan joka paikkaan käsikynkkää menemistä. Tulisin hulluksi. Ja siksi, että haluan välillä ilmaista itseäni täysin vapaasti omalla kielelläni. Ja vielä siksi, että jos on mitään byrokratiaa, viranomaisasioita tai muita hoidettavana, niin se sujuu vieraalla kielellä, vieraassa maassa paljon rennommin, kun on useampi samassa tilanteessa ja pieni yhteisö, joka helppii toisiaan.

Mikään Fuge ei kiinnosta eikä oikeastaan Espanja muutenkaan. Italian pikkukylistä saisi ainakin rempattavia taloja halvalla, mutta yhtä hyvin kävisi joku muukin. Vaikka Kroatia tai miksei Keski-Eurooppakin.