Eikö vanhempia oikeasti enää kiinnosta mitä 15-v puuhaa
Minulla on 15-v tytär ja murrosikä on päällä. On ollut alkoholikokeilut, vapet, näpistys jne. Kun otan yhteyttä kavereiden vanhempiin, en voi käsittää miten vähän vanhempia kiinnostaa. Eivät huomaa, että lapsi on juonut, uskovat kaiken mitä teini sanoo (oli lähipuistossa hengailemassa kun oikeasti ollut esim kampissa jne). Turhauttaa. Kun kysyn mikä teillä on kotiintuloaika niin usein sanotaan, että ei ole mitään tarkkaa. Esim eilen soitin yhdelle vanhemmalle 22.15 kun tyttäreni kotiintuloaika oli klo 22 ja akku oli loppunut (sijainti kamppi klo21). Tämä vanhempi sanoi, että heillä ei ole kotiintuloaikaa, että oli juuri laittanut tyttärelleen viestiä. Sitten tämä vanhempi ilmoitti minulle klo 22.30 että tytöillä oli loppunut akku ja olivat olleet lähikaupassa.. joopa joo.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä nyt vaan satun olemaan vähän rennompi täti ja sisaren lapsille enemmänkin kaveri kuin täti.
Pystyn samaistumaan tähän teinien mielenmaisemaan tästä syystä hyvin.
Ei meidän vanhempienkaan ole mitenkään vaikea siihen samaistua, omakin nuoruus ihan hyvin muistissa. Se vaan kun sen tietää, ettei sillä mielenmaisemalla aina tehdä ihan hyviä ja järkeviä päätöksiä, vaikka ne siinä vaiheessa ehkä perustelluilta tuntuukin.
Jos oma lapseni olisi sellainen kuin itse olin teininä, en todellakaan antaisi sitä kaikkea vapautta, mikä itselläni oli, koska nyt jälkeen päin näen, että elämä olisi voinut kokonaisuudessaan mennä paljon helpommin jos minua olisi ohjattu ja valvottu enemmän nuorena. Mutta koska minulla oli vapauksia tehdä ihan mitä vaan, joudun nyt nelikymppisenä taistelemaan elämässä huonojen valintojeni vuoksi.
Minä olin teininä aika kiltti ellei nyt paria juttua oteta huomioon. Koulusta lintsasin kiusaamisen takia. Mutta jos minulla olisi teinejä niin tottakai minä jotain sääntöjä asettaisin mutta en vapea kieltäisi. Ja saunakaljan tai pari antaisin juoda valvonnassa. Vape ja kalja kuitenkin on vaaroista pienimmät.
Kohta varmaan alkaa sadella hyvä kun sinulla ei ole lapsia komnentteja ja ihmisillä menee aamukahvit väärään kurkkuun. Ymmärtäähän sen mutta kertokaahan itse miten itse luulette pystyvänne estämään teinienne kokeilut? Se on kenties osana sitä että etsitään itseään ja haetaan jotain hyväksyntää ja joukkoonkuuluvuuden tunnetta ja juurikin se että rajoja pitää rikkoa. Kuuluu osana aikuistumis prosessiin. En minä kannusta päihteisiin mutta tuo nyt vaan on totuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ainakin tekisin selväksi että jos sitä alkoholia on välttämötöntä juoda alle 18v niin vain kaljaa ja lonkeroa.
Viinaa voi juoda sitten aikuisena.
Sama alkoholi siinä kaljassa ja lonkerossakin on. Sano nyt vielä että ostat niitä lapsellesi.
En minä ole mitään ostanut kenellekään.
Makeiset ja tupakat pois kioskeista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten kaverisuhteiden perään kannattaa katsoa vähän jo ennen teini-ikää. Ja pitää huoli, että on järkevä harrastus, jossa on järkeviä kavereita. Toki nämä voi muuttua, kun menee yläkouluun, mutta jos on juurruttanut fiksut kaverisuhteet jo ennen sitä, ei niin helposti päädy huonoon seuraan.
Itse vaivihkaa eliminoin lapsen kavereista jo alakouluikäisenä ne, joilla ei tuntunut olevan mitään rajoja kotona ja meno oli ihan päätöntä pissistouhua jo 9-vuotiaana. Nyt yläkoulussa näillä kolmella tytöllä on vauhti vaan kiihtynyt. Vaihtuvia vanhempia ei-kantis poikaystäviä, alkoholi- ja vapekokeiluja, jatkuvaa keskustassa heilumista jne. Sellaista typerää kovispissis-sekoilua.
Onneksi oma tyttö keskittyy kouluun ja urheiluun.
Tärkein asia on varmistaa että lapsella on isä ettei tule daddy issue.
Tutkimusten mukaan sillä on väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väestötutkimuksissa on havaittu, että isättömyydestä kärsivillä nuorilla voi olla korkeampi riski alkoholin, marihuanan ja muiden päihteiden käytössä. Esimerkiksi yhdessä tutkimuksessa 813 nuoren joukossa havaittiin isän kotona asumattomuuden korreloivan suurempaan alkoholin- ja marihuanan käyttöön sekä seksuaaliseen aktiivisuuteen.
Varmaan johtuu geeneistä, kun se isäkin on yleensä pistetty mäkeen sen alkoholinkäytön takia.
Tämä koskee ihan yleisesti voi olla vaikka äiti leski.
Vierailija kirjoitti:
Väestötutkimuksissa on havaittu, että isättömyydestä kärsivillä nuorilla voi olla korkeampi riski alkoholin, marihuanan ja muiden päihteiden käytössä. Esimerkiksi yhdessä tutkimuksessa 813 nuoren joukossa havaittiin isän kotona asumattomuuden korreloivan suurempaan alkoholin- ja marihuanan käyttöön sekä seksuaaliseen aktiivisuuteen.
Tieteelliset tutkimukset ja faktat on kiellettyjä täällä ellei niistä tule naisille hyvä mieli. Tämä tutkimus aiheuttaa ikävän syyllisyyden tunteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ainakin tekisin selväksi että jos sitä alkoholia on välttämötöntä juoda alle 18v niin vain kaljaa ja lonkeroa.
Viinaa voi juoda sitten aikuisena.
Sama alkoholi siinä kaljassa ja lonkerossakin on. Sano nyt vielä että ostat niitä lapsellesi.
Aikoinaan työkaverini nuori tuli äitinsä luona käymään ja sanoi vain: " anna tupakkia", lie ollut 15 vuotias. Äiti sitten vielä kertoi että ostavatkin nuorelleen tupakat. Minä olin kyllä kauhistunut.
Vierailija kirjoitti:
Mua kiinnostaa edelleen vaikka tytär on jo 19v. Muutti jo omilleen ja jos hänellä on iltavuoro niin laittaa mulle viestiä, että on päässyt turvallisesti kotiin.
Ei ole koskaan roikkunut missään myöhään. Oli yläasteen aikana "nolojen tyttöjen" porukassa; eivät polttaneet/vapettaneet/juoneet vaan panostivat kouluun ja lukioon pääsyyn. Tietysti on täysi-ikäisenä käynyt baarissa.
Hyvä, että sä ap pidät huolta lapsestasi!
Meidän tytär on 20. On asunut omillaan n. 2 vuotta. Jokapäivä laitetaan viestiä ja vaihdetaan kuulumiset tai sitten soitetaan. Toki hänellä on ollut sairaus, jonka vuoksi yhteydensaaminen on tärkeää. Operoinnilla sairaus on saatu hallintaan, mutta edelleen on olemassa riski vakavaan sairauskohtaukseen, joka vaatii vähintään ensihoidon käynnin tai pääsyn erikoissairaanhoidonpäivystykseen. Teini-iässä oli masennusta ja itsetuhoisuutta, mutta onneksi siitä vaiheesta selvittiin. Nyt elämä jo hymyilee. Ap:lle tsemppiä. Olet hyvä jaa huolehtiva vanhempi.
Mä luulen et moni ei yksinkertaisesti jaksa, luovuttaa ja pistää pään pensaaseen siltä osin. Itsellä kaksi ns kilttiä, rauhallista lasta (tyttöä) joiden murrosikä on mennyt mukavasti ja ovat paljon olleet kotona/harrastuksissa/kavereiden kotona viikonloppuisin ja tulleet ihan omasta halusta vaikka yhdeksän aikaan jo kotiin. Kavereita on ja koulu sujuu, ovat tasapainoisen ja iloisen oloisia. Nyt 19 ja 16v.
Välissä on sitten poika 18v jonka kanssa onkin sitten kaikki kokeilut tulleet tutuksi, on ADHD piirteinem vahvasti ja vaikka onkin ihana ja avoin ihminen (meillä on hyvät välit) niin onhan se raskasta hänen kanssa ollut kun alkoholikokeilut tuli jo varhain, karkaili kotoa välillä kaverin kanssa pyörällä kaupungille lauantai-iltana. Vape ja tupakka ja kannabis myös kokeiltu. Koulunkäynti vaatii vanhemmilta paljon ja tuntuu et kun oli nuorempi, jatkuvasti jotain säätöä tai jopa lasua jostain. Millon näpistys, millon yritti ostaa kaljatölkin kaverin kanssa joltain ulkopuoliselta. Onneksi on jo rauhoittunut kovasti ja on myös intohimoinen urheilija ja tosiaan kiva empaattinen tyyppi. Uskon että siitä ihan hyvä tulee. Kuitenkin noina vuosina 14-17v niin vaati kyllä todella uskomatonta energiaa itseltä vahtia ja hakea häntä keskellä yötä, auttaa ja tukea joka jutussa. Teki mieli heittää hanskat tiskiin monesti oman vaativan työn ja arjen pyörityksen kanssa. Onneksi jaksoin ja toivoisi et kaikki muutkin toki jaksais mutta ymmärrän hyvin myös et miten työlästä se voi olla.
N51
Minkä helvetin takia annat lapsesi ryypätä tai vapettaa?
Tämä ketju on erinomaista materiaalia vapaaehtoisen lapsettomuuden puolesta.
Kyllä monessa ihan tavalliselta vaikuttavassa perheessä on tosi löysiä ja saamattomia, välinpitämättömiäkin vanhempia.
Minä ihmettelin ja yritin viritellä luokan vanhempien kanssa keskustelua jo joskus 5-6 luokalla, että ovatko he tietoisia, että lapset ovat öisin puhelimella... oma poikani kertoi, että muutamilta kavereilta tulee arkenakin snäppejä joskus puolenyön jälkeen / aamuyöllä. Poikani näki ne siis aamulla, meillä meni puhelin kiinni klo 20.30. Kyse 11-12v lapsista. Ei kiinnostanut vanhempia, ei herättänyt keskustelua paitsi niissä, joiden lapsilla oli rajat.
Sun lapsesi kokeilee, älä yleistä. Mun lapseni on kotona iltaisin ilman kotiintuloaikoja. Kaikki ei sekoile.
Vierailija kirjoitti:
Mode varmaan luulee että olen joku p**ofiili kun puhuin tuollaisia. Mutta se on minun näkemykseni. Minä olen vain täti joka näkee asiat niin että liiallinen rajoittaminen saa teinit kapinoimaan entistä enemmän ja pahemmin.
Mä olen 4 jo aikuisen äiti ja samaa mieltä.
Ja vain tuhmille teineille kotiintuloajat. Ap:n lapsille juurikin oikea, koska on jo kokeiltu kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tieteelliset tutkimukset ja faktat on kiellettyjä täällä ellei niistä tule naisille hyvä mieli. Tämä tutkimus aiheuttaa ikävän syyllisyyden tunteen.
Miten se äideille syyllisyydentunnetta tuottaa, jos isät ei hoida isyyttään? Eiköhän tuo syyllisyys kuulu sille isälle, joka ei ole pysynyt lastensa elämässä. Mikä lie kiinnostanut enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Kohta varmaan alkaa sadella hyvä kun sinulla ei ole lapsia komnentteja ja ihmisillä menee aamukahvit väärään kurkkuun. Ymmärtäähän sen mutta kertokaahan itse miten itse luulette pystyvänne estämään teinienne kokeilut? Se on kenties osana sitä että etsitään itseään ja haetaan jotain hyväksyntää ja joukkoonkuuluvuuden tunnetta ja juurikin se että rajoja pitää rikkoa. Kuuluu osana aikuistumis prosessiin. En minä kannusta päihteisiin mutta tuo nyt vaan on totuus.
On siinä nyt aika paljon sellaista mitä muutakin voi tehdä, kuin kannustaa kokeiluihin ja antaa mennä, mikä ilmeisesti olisi sinun ratkaisusi, koska olet cool täti etkä tiukkis mutsi? Yleensä se tuo nuorelle turvallisuudentunnetta, että edes yritetään pitää rajoja ja näyttetään sillä tavalla sitä välittämistä. Aina se ei onnistu, koti kun ei ole mikään vankila, mutta tuollainen hälläväliä-asenne ei oikeasti tuo nuorelle hyvää oloa vaan turvattomuutta. Tiedän, kun omat vanhempani suhtautui noin.
Toki siinä sivussa nyt joku hauska täti menee, jos vanhemmilla kuitenkin on kiinnostusta yrittää pitää nuoren elämä tasapainossa. Toivovat varmasti kuitenkin, ettei nuoren lähipiirissä kukaan erityisesti kannusta päihteisiin tai muuhun epämääräiseen touhuun. Se ei ole mitään välittämistä, vaikka sillä ehkä saakin sitä kaveruutta rakennettua nuoreen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On siinä nyt aika paljon sellaista mitä muutakin voi tehdä, kuin kannustaa kokeiluihin ja antaa mennä, mikä ilmeisesti olisi sinun ratkaisusi, koska olet cool täti etkä tiukkis mutsi? Yleensä se tuo nuorelle turvallisuudentunnetta, että edes yritetään pitää rajoja ja näyttetään sillä tavalla sitä välittämistä. Aina se ei onnistu, koti kun ei ole mikään vankila, mutta tuollainen hälläväliä-asenne ei
No kyllä näiden kyseisten lasten äiti on antanut ihan vanhimmalle lapselleen luvan tupakoida ja vapettaa. En minä ole yhtään sen pahempi.
Vierailija kirjoitti:
Minkä helvetin takia annat lapsesi ryypätä tai vapettaa?
Olen lapseton edelleenkin. Ovat olleet joskus ns vastuullani vaikka yhteisessä hotellihuoneessa ja hytissä enkä ole vapettamiseen puuttunut. Ei ole minun asiani. Oikeastaan olen ihan vapettanut heidän kanssa.
Mode varmaan luulee että olen joku p**ofiili kun puhuin tuollaisia. Mutta se on minun näkemykseni. Minä olen vain täti joka näkee asiat niin että liiallinen rajoittaminen saa teinit kapinoimaan entistä enemmän ja pahemmin.