Huomasitko? Ensi vuonna kaikki pakotetaan Suomi.fi-postilaatikon käyttäjiksiLupaa ei enää kysytä📩📮📨📧📧📧
Suomi.fi-viestit tulevat käyttöön kaikille digitaalisesti asioiville täysi-ikäisille vuoden 2026 alusta, Digi- ja väestötietovirasto DVV kertoo.
Muutos koskee niitä, jotka eivät ole ottaneet palvelua aiemmin käyttöönsä eli jopa kahta miljoonaa suomalaista.
Kommentit (261)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tietää, että tuonne on tullut viesti?
Sepä siinä on, ei mistään. Sinne on vain kirjauduttava usein katselemaan että onko tullut mitään.
Juu, eikös tuossa artikkelissakin sanottu, että pitää ottaa tavakseen käydä katsomassa, onko postia. Samalla tavalla kun tarkistaa fyysisen postilaatikonkin.
Aika eri asia tarkistaa postilaatikko tai postiluukku kuin kirjautua valtion paskaportaaliin monivaiheisella pankkitunnistautumisella ennakoimattomin intervallein.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttävää joutua availemaan konetta tämän takia,tavallisesti avaan vain maksaakseni jonkun laskun,mut tarttee tsekata sit samalla. Pakko kait se on
Tuo digipostihan koskee vain viranomaisten lähettämiä posteja. Eli verottajan, Kelan jne. Ei vuokranantajan, taloyhtiön, sähkölaitoksen, puhelinoperaattorin jne lähettämiä posteja. Ja nuo viranomaisten postitkin tulevat digipostiin vain siinä tapauksessa, että kansalainen 1.1.2026 asioi jossain em viranomaisten nettipalvelussa. Mietin just 96v täyttävää isääni, joka kyllä maksaa itse laskunsa verkkopankissa, tilaa ostoksensa kotiinkuljetuksella verkkokaupasta jne, mutta ei hän noissa viranomaispalveluissa netin kautta asioi. Eli hänelle jatkossakin tulee myös viranomaisten postit paperimuodossa postilaatikkoon.
Vain viranomaisten?? Onko talonyhtiö ja puhelinoperaattori jokin viranomainen?
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttävää joutua availemaan konetta tämän takia,tavallisesti avaan vain maksaakseni jonkun laskun,mut tarttee tsekata sit samalla. Pakko kait se on
Tuo digipostihan koskee vain viranomaisten lähettämiä posteja. Eli verottajan, Kelan jne. Ei vuokranantajan, taloyhtiön, sähkölaitoksen, puhelinoperaattorin jne lähettämiä posteja. Ja nuo viranomaisten postitkin tulevat digipostiin vain siinä tapauksessa, että kansalainen 1.1.2026 asioi jossain em viranomaisten nettipalvelussa. Mietin just 96v täyttävää isääni, joka kyllä maksaa itse laskunsa verkkopankissa, tilaa ostoksensa kotiinkuljetuksella verkkokaupasta jne, mutta ei hän noissa viranomaispalveluissa netin kautta asioi. Eli hänelle jatkossakin tulee myös viranomaisten postit paperimuodossa postilaatikkoon.
Isäsi vaikuttaa kuitenkin henkilöltä joka osaa käyttää tietokonetta, joten kannattaa ainakin varoittaa häntä siitä, että tällainen systeemi on tulossa. Siinä ei tarvitse kuin kerran harhautua hoitamaan joku asia viranomaisten verkkosivuilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Postille jää enemmän aikaa paistatella pörssissä.
Minulla molemmat Suomi.fi ja omaposti.
Ja sähköpostiin tulee ilmoitus, jos Suomi.fi tulee postia.
Ja sitten kun henkilö kuolee, perikunnalle ei jää tietoja mistään, vaan kaikki tiedot katoavat suomi.fin digilaatikon kadotessa.
Vierailija kirjoitti:
Mitehän ikäihimiset joilla ei ole vahvaa tunnistautumista ja joille nettimaailma on täysin vieras pystyvät lukemaan nämä sp:t suomipistefiistä?
Yhteiskunta muuttuu ei voi mitään.
Mitä ihmeen viranomaispostia? En muutenkaan asioi viranomaisten kanssa. Ei kai tämä koske tavallisisia työssäkäyviä ihmisiä mitenkään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sepä siinä on, ei mistään. Sinne on vain kirjauduttava usein katselemaan että onko tullut mitään.
Juu, eikös tuossa artikkelissakin sanottu, että pitää ottaa tavakseen käydä katsomassa, onko postia. Samalla tavalla kun tarkistaa fyysisen postilaatikonkin.
Aika eri asia tarkistaa postilaatikko tai postiluukku kuin kirjautua valtion paskaportaaliin monivaiheisella pankkitunnistautumisella ennakoimattomin intervallein.
Ei tarvi tehä noin, siihen tehdään kirjautumiskoodi vaikka 1234 ainakin jos sovellusta käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on tullut jo usean kuukauden ajan viestejä, että suomi.fi -tili pitää aktivoida, koska viranomaisposti tulee kohta vain sinne. Onneksi olen tiedostava vanhus ja tiedän, että nuo ovat huijausviestejä, mutta eivät kaikki hoksaa tarkistaa, mistä postia tulee. Vuodenvaihteen jälkeen Raijat ja Seijat saavat tämän tästä tiedon siitä, että suomi-fi -palvelussa olisi viesti, kirjaudupa pankkitunnuksilla sitä lukemaan, koska asia on tärkeä.
Mistä sulle tulee tuollaisia viestejä?
Erilaisista .ru -päätteisistä lähteistä ja jonkun verran Afrikasta. Kaupallisia maksuttomia meiliosoitteita ja omituisia asiakaspalveluja.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen viranomaispostia? En muutenkaan asioi viranomaisten kanssa. Ei kai tämä koske tavallisisia työssäkäyviä ihmisiä mitenkään?
"
Suomi.fi-viestejä käyttävät viranomaiset
Suomi.fi-viestejä käyttää jo moni viranomainen ja määrä kasvaa jatkuvasti. Viranomaisten lähettämät viestit voivat sisältää päätöstietoja, laskuja, ajanvaraustietoja tai muita asiakirjoja.
Suomi.fi-viestit ovat jo käytössä esimerkiksi heillä:
Liikenne- ja viestintävirasto (Traficom)
Poliisi
TE-palvelut
Tulli
Verohallinto
Katso kaikki Suomi.fi-viestejä käyttävät organisaatiot. https://www.suomi.fi/ohjeet-ja-tuki/viestit/suomifi-viesteja-kayttavat-…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Postille jää enemmän aikaa paistatella pörssissä.
Minulla molemmat Suomi.fi ja omaposti.
Ja sähköpostiin tulee ilmoitus, jos Suomi.fi tulee postia.
Mihin sähköpostiin? Olen raksittanut kaikkiin X minulla ei ole sähköpostia. Onhan minulla, mutta en halua siihen viranomaisopostia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitehän ikäihimiset joilla ei ole vahvaa tunnistautumista ja joille nettimaailma on täysin vieras pystyvät lukemaan nämä sp:t suomipistefiistä?
Vuodesta 2026 lähtien palvelu aktivoituu myös niille noin kahdelle miljoonalle henkilölle, jotka tunnistautuvat vahvasti julkisen hallinnon sähköisiin asiointipalveluihin
eli suomeksi sanottuna, jos ikäihmisellä ei ole vahvaa tunnistautumista, palvelu ei aktivoidu. Ja joka tapauksessa sen voi omalla ilmoituksella palauttaa paperipostiksi.Eli mummolle jonka puolesta kerran lapsi tai muu avustaja auttaa katsomaan kanta.fi terveysasioita alkaa tulla viestit sähköisesti. Paikkaan josta hän ei osaa niitä katsoa.
Mitäs menit auttamaan
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki (pienipalkkaiset), lapsilisä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Artikkelin mukaan siitä tulee ilmoitus sähköpostiin.
Jos ei käytä sähköpostia, niin lukemattahan nuo jäävät. Ei riitä, että on tili, pitää olla myös tapana käydä lukemassa meilejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on hyvää aikaa harjoitella.
Ei kuule harjoittelu auta, jos sairaus tai vamma estää noiden käytön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvi tehä noin, siihen tehdään kirjautumiskoodi vaikka 1234 ainakin jos sovellusta käyttää.
Ei ole älypuhelinta. Meidän ydinperhe 4 hlöä on kaikki ilman älypuhelinta.
Vierailija kirjoitti:
Eli jos kerrankin uusit reseptin kantafi:ssä niin kusessa oot.
Juuri näin. Mietin just, että hyvinvointialueetkin ovat vissiin viranomaisia, joten ei enää asiointia Maisan kautta, jos ei halua käyttää tuota digipostia. Mä olen jo vuosia hoitanut veroasiat digitaalisesti, joten ei siis enää. Ensi vuonna pitäisi tehdä eläkehakemus ja mietin, onnistuuko vielä nykypäivänä ilman nettiä? Mua ei siis nyt haittaa yhtään viranomaisposti tuonne digipostiin, mutta ehkä jonain päivänä tulevaisuudessa se tuottaakin vaikeuksia.
Julkisen terveydenhuollon kirjeet ja muut tulee sinne jatkossa.
"
Voit myös lopettaa Suomi.fi-viestien käytön
Jos haluat lopettaa Suomi.fi-viestien käytön, tee se Suomi.fi-viestien asetuksissa. Sen jälkeen saat viestisi taas paperipostilla. " https://www.suomi.fi/ohjeet-ja-tuki/viestit/mika-on-suomifi-viestit