Huomasitko? Ensi vuonna kaikki pakotetaan Suomi.fi-postilaatikon käyttäjiksiLupaa ei enää kysytä📩📮📨📧📧📧
Suomi.fi-viestit tulevat käyttöön kaikille digitaalisesti asioiville täysi-ikäisille vuoden 2026 alusta, Digi- ja väestötietovirasto DVV kertoo.
Muutos koskee niitä, jotka eivät ole ottaneet palvelua aiemmin käyttöönsä eli jopa kahta miljoonaa suomalaista.
Kommentit (261)
Mistä tietää, että tuonne on tullut viesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitehän ikäihimiset joilla ei ole vahvaa tunnistautumista ja joille nettimaailma on täysin vieras pystyvät lukemaan nämä sp:t suomipistefiistä?
Vuodesta 2026 lähtien palvelu aktivoituu myös niille noin kahdelle miljoonalle henkilölle, jotka tunnistautuvat vahvasti julkisen hallinnon sähköisiin asiointipalveluihin
eli suomeksi sanottuna, jos ikäihmisellä ei ole vahvaa tunnistautumista, palvelu ei aktivoidu. Ja joka tapauksessa sen voi omalla ilmoituksella palauttaa paperipostiksi.Sen voi palauttaa puoleksi vuodeksi kerrallaan, eli pitää muistaa tehdä pari kertaa vuodessa
Ah, hyvä tietää. Eli eipä tuokaan ole mikään kerralla hoidettava, vaan sairas joutuu vähän väliä taistelemaan oikeuksiensa puolesta. Ihan kuin ei olisi jo riittävästi kapuloita rattaissa sairauden itsensä takia.
Minulle on tullut jo usean kuukauden ajan viestejä, että suomi.fi -tili pitää aktivoida, koska viranomaisposti tulee kohta vain sinne. Onneksi olen tiedostava vanhus ja tiedän, että nuo ovat huijausviestejä, mutta eivät kaikki hoksaa tarkistaa, mistä postia tulee. Vuodenvaihteen jälkeen Raijat ja Seijat saavat tämän tästä tiedon siitä, että suomi-fi -palvelussa olisi viesti, kirjaudupa pankkitunnuksilla sitä lukemaan, koska asia on tärkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitehän ikäihimiset joilla ei ole vahvaa tunnistautumista ja joille nettimaailma on täysin vieras pystyvät lukemaan nämä sp:t suomipistefiistä?
Vuodesta 2026 lähtien palvelu aktivoituu myös niille noin kahdelle miljoonalle henkilölle, jotka tunnistautuvat vahvasti julkisen hallinnon sähköisiin asiointipalveluihin
eli suomeksi sanottuna, jos ikäihmisellä ei ole vahvaa tunnistautumista, palvelu ei aktivoidu. Ja joka tapauksessa sen voi omalla ilmoituksella palauttaa paperipostiksi.Kuinka usein tuo oma ilmoitus sitten pitäisi antaa? Palautuuko sähköinen palvelu käyttöön aina tietyin väliajoin, jos uutta ilmoitusta ei anna esim. kerran kuussa?
Mulla on vähän huonoja kokemuksia tällaisista "omalla ilmoituksella voit" -jutuista.
Puoli vuotta.
lasku kun tulee luukusta, niin katsot mikähän eräpäivä, ok.
sähköpostiin kun tulee ilmoitus, että nyt siellä on laskun sun v...n digiluukussa,
niin pitää alkaa hieroa jotain tunnistautumista, että saa tietää sen eräpäivän.
eikä se aina ole sama pvm, eikä laskuttaja, niin että besserwisserit hiljaa nyt.
haistakaa v koko valtiovalta
Vierailija kirjoitti:
Sepä siinä on, ei mistään. Sinne on vain kirjauduttava usein katselemaan että onko tullut mitään.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa artikkelissa kyllä kerrottiin, miten. Mutta ei silti helppoa, kun saa paperipostin vain puoleksi vuodeksi kerrallaan. Ne ihmiset, joille digipostin käyttäminen on liian hankalaa, eivät todennäköisesti tule sen käyttöä oppimaankaan vaan tarve paperipostille on pysyvä. Lisäksi ne, joilla ei ole ketään omaista tai muuta läheistä tekemään sitä ensimmäistäkään ilmoitusta paperipostin tarpeesta, tulevat olemaan pulassa.
Niinpä. Esim. motoriset ongelmat eivät yleensä väisty ajan kuluessa. Samoin sokea on sokea, vaikka saisi mitä hoitoa. Siitä ei parannuta. Minun valoherkkä migreenini, joka ei sovi yhteen LED-valojen eli älypuhelinten näyttöjen kanssa, näyttää myös olevan pysyvää laatua eikä häviä puolessa vuodessa. On aikamoista kiusaamista vaatia sairasta ihmistä tekemään uusi, elintärkeä ilmoitus kerran puolessa vuodessa. Minun täytyy jo nyt taistella terveydenhuollon kanssa, jotta saa toimintakykyä parantavat lääkkeet uusittua kerran vuodessa. Yleensä sitä ei uusita, vaan joutuu vääntämään monta kuukautta.
Miten tämä toimii, kertoisiko joku jo tuota käyttävä? Ilmeisesti vahvalla tunnistautumisella sisäänkirjautuminen joka kerta, mutta tuleeko jonnekin sähköpostiin tai kännykkään ilmoitusta saapuneesta viestistä, niin kuin OmaPostissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sepä siinä on, ei mistään. Sinne on vain kirjauduttava usein katselemaan että onko tullut mitään.
Juu, eikös tuossa artikkelissakin sanottu, että pitää ottaa tavakseen käydä katsomassa, onko postia. Samalla tavalla kun tarkistaa fyysisen postilaatikonkin.
Vierailija kirjoitti:
Minulle on tullut jo usean kuukauden ajan viestejä, että suomi.fi -tili pitää aktivoida, koska viranomaisposti tulee kohta vain sinne. Onneksi olen tiedostava vanhus ja tiedän, että nuo ovat huijausviestejä, mutta eivät kaikki hoksaa tarkistaa, mistä postia tulee. Vuodenvaihteen jälkeen Raijat ja Seijat saavat tämän tästä tiedon siitä, että suomi-fi -palvelussa olisi viesti, kirjaudupa pankkitunnuksilla sitä lukemaan, koska asia on tärkeä.
Mistä sulle tulee tuollaisia viestejä?
Vierailija kirjoitti:
Ne jotka eivät itse kykene suomi.fi postilaatikkoa käyttämään ovat jo muutenkin edunvalvonnan tarpeessa ja vaikkapa lapset voivat paljon helpommin seurata kauempaakin suomi.fi postilaatikkoa kuin soitella naapureille pari kertaa viikossa ja pyytää näitä tarkistamaan onko mummon postilaatikkoon tullut viralliselta näyttävää kirjepostia
Minä en kyllä, kiitos vain, ole minkään edunvalvonnan tarpeessa. Tarvitsen vain toimivan ympäristön ilman kynnyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttävää joutua availemaan konetta tämän takia,tavallisesti avaan vain maksaakseni jonkun laskun,mut tarttee tsekata sit samalla. Pakko kait se on
Tuo digipostihan koskee vain viranomaisten lähettämiä posteja. Eli verottajan, Kelan jne. Ei vuokranantajan, taloyhtiön, sähkölaitoksen, puhelinoperaattorin jne lähettämiä posteja. Ja nuo viranomaisten postitkin tulevat digipostiin vain siinä tapauksessa, että kansalainen 1.1.2026 asioi jossain em viranomaisten nettipalvelussa. Mietin just 96v täyttävää isääni, joka kyllä maksaa itse laskunsa verkkopankissa, tilaa ostoksensa kotiinkuljetuksella verkkokaupasta jne, mutta ei hän noissa viranomaispalveluissa netin kautta asioi. Eli hänelle jatkossakin tulee myös viranomaisten postit paperimuodossa postilaatikkoon.
"Palvelu tulee käyttöön, kun henkilö tunnistautuu ensimmäisen kerran vuonna 2026 jonkin viranomaisen sähköiseen asiointipalveluun. Muutoksen jälkeen viranomaispostia vastaanottaa ensisijaisesti digitaalisesti yli neljä miljoonaa henkilöä."
No en aijo tunnistautua ensimmäistä kertaa, enkä toista kertaa vuonna 2026 mihinkään viranomaispalveluun. Joten?
Eli jos kerrankin uusit reseptin kantafi:ssä niin kusessa oot.
Vierailija kirjoitti:
Täytyykin siirtyä takaisin käsinkirjoitettuihin veroilmoituksiin.
Olen ajatellut ihan samaa. Ryhdyn viranomaisasioinnissa tekemään kaiken paperityönä, jolloin jossain joku joutuu skannaamaan tietoni järjestelmään. Minulla ei ole kiirettä verotuspäätöksen kanssa, voin odotella parikin vuotta, että saavat laskelmansa tehtyä.
Käytän mielelläni digimaailman palveluja, mutta mielestäni minulla pitää kansalaisena olla oikeus päättää, miten asioin eikä niin, että 6 kk välein joudun vaatimaan paperipostia. Seuraavaksi todennäköisesti Posti ottaa saman käytännön, jolloin en enää saa kirjeitä tai kortteja, vain pdf-kuvan OmaPostiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saatana mitä sontaa.
Vierailija kirjoitti:
Postille jää enemmän aikaa paistatella pörssissä.
Minulla molemmat Suomi.fi ja omaposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Artikkelin mukaan siitä tulee ilmoitus sähköpostiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, eikös tuossa artikkelissakin sanottu, että pitää ottaa tavakseen käydä katsomassa, onko postia. Samalla tavalla kun tarkistaa fyysisen postilaatikonkin.
Ai pitää kerran päivässä kirjautua tuonne katsomaan viestejä?
Postille jää enemmän aikaa paistatella pörssissä.