Huomasitko? Ensi vuonna kaikki pakotetaan Suomi.fi-postilaatikon käyttäjiksiLupaa ei enää kysytä📩📮📨📧📧📧
Suomi.fi-viestit tulevat käyttöön kaikille digitaalisesti asioiville täysi-ikäisille vuoden 2026 alusta, Digi- ja väestötietovirasto DVV kertoo.
Muutos koskee niitä, jotka eivät ole ottaneet palvelua aiemmin käyttöönsä eli jopa kahta miljoonaa suomalaista.
Kommentit (261)
Onhan tässä se hyvä puoli, että toimeentulotukiasiakas saa kerran vuodessa 1000 e voidakseen ostaa älylaitteen, jolla lukea viranomaispostia.
Vierailija kirjoitti:
HALUAN KÄSIIN OTETTAVAN PAPERIKIRJEEN, JOKA ON TOIMITETTU KOTIIN!!!!!
Se on kirje, jonka näen olevan olemassa ja luen.
Vetäkää ne digipostit vaikka pehvaanne!
Lähetä toi viesti päättäjille. Laita keskisormen kuva mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tietää, että tuonne on tullut viesti?
Sepä siinä on, ei mistään. Sinne on vain kirjauduttava usein katselemaan että onko tullut mitään.
Juu, eikös tuossa artikkelissakin sanottu, että pitää ottaa tavakseen käydä katsomassa, onko postia. Samalla tavalla kun tarkistaa fyysisen postilaatikonkin.
Kerrostalossa asuvan ihmisen ei ole ennenkään tarvinnut "tarkistaa" mitään postilaatikoita, kun postinkantaja tunkaisee kirjeen luukusta eteisen matolle. En rupea tuhlaamaan aikaani mihinkään kirjautumisiin. Mikä on muka pahinta mitä voi tapahtua, jos ei tuota ota käyttöön?
Eli onko sitten niin, että jos haluaa muuttaa esim. veroprosenttia, niin se on käytävä tekemässä verovirastossa, sen sijaan että sen tekisi verottajan sivuilla, jos ei halua suomi.fi sivustoa käyttöön?
Vierailija kirjoitti:
Onhan tässä se hyvä puoli, että toimeentulotukiasiakas saa kerran vuodessa 1000 e voidakseen ostaa älylaitteen, jolla lukea viranomaispostia.
Tuskin saa. Missä noi lukee? Älylaitteet ei maksa 1000.
Nro 63: No sitähän just sanoin, että taloyhtiön posteja tuo ei koske, koska taloyhtiö ei ole viranomainen. Mulle tähän mennessä ainoa viranomaisposti tulee verottajalta.
Traficom käyttää tuota myös. Tuleeko autoverolasku vain tuonne?
Ai niin, joutuuko kaikki lukemaan tärkeät viestinsä joltakin älypuhelimen pieneltä näytöltä, vai ostaako valtio kaikille PÖYTÄTIETOKONEET?
Vierailija kirjoitti:
No tää on just se, joka mua tässä hiertää. Pitääkö mun käydä joka päivä kirjautumassa sinne vain tarkistaakseni, onko tullut uusi lasku? ADHD:n kanssa ylipäätään vaikea muistaa tehdä asioita, puhumattakaan siitä, että migreeni yleensä äityy noista sähköisistä palveluista. (Eipä migreeni tästäkään palstasta pidä, en voi olla täällä kuin satunnaisesti.)
Mun mielestä se on kätevä. Olen niin paljon ja pitkiä aikoja pois kotoa, että hyvä kun tulevat sinne.
"Digi- ja väestötietovirasto: vaalien ilmoituskortit, valtuudet, valtion laskujenvälityspalvelu, aktivointitunnusluvun toimitus, henkilöasiakaspalvelujen asiakirjat: kotimaiset ja ulkomaiset elämäntapahtumat, edunvalvonta ja väestötietojärjestelmästä tilattavat todistukset"
https://www.suomi.fi/ohjeet-ja-tuki/viestit/suomifi-viesteja-kayttavat-…
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Nro 63: No sitähän just sanoin, että taloyhtiön posteja tuo ei koske, koska taloyhtiö ei ole viranomainen. Mulle tähän mennessä ainoa viranomaisposti tulee verottajalta.
Sulla ei oo autoa? (autoverolasku)
Millä ne voi tulostaa, sitten kun niitä todistuksia ja muita tarvitsee näyttää jossakin?
Tulostimet ja musteet on sairaan kalliita.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten kun henkilö kuolee, perikunnalle ei jää tietoja mistään, vaan kaikki tiedot katoavat suomi.fin digilaatikon kadotessa.
Tuokin hyvä huomio!! Varmaan yksi lisäbyrokratia kuolinpesälle selvittää ennen perunkirjoitusta, onko vainajalla esim mätkyjä maksettavanaan.
Oikein odotan sähkökriisejä ja tietoverkkojen hajoamista ynnä muuta sellaista, jolloin digiposteihin ei pääse enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tää on just se, joka mua tässä hiertää. Pitääkö mun käydä joka päivä kirjautumassa sinne vain tarkistaakseni, onko tullut uusi lasku? ADHD:n kanssa ylipäätään vaikea muistaa tehdä asioita, puhumattakaan siitä, että migreeni yleensä äityy noista sähköisistä palveluista. (Eipä migreeni tästäkään palstasta pidä, en voi olla täällä kuin satunnaisesti.)
Kyllä mulle ainakin tulee sähköpostiin viesti, jos sinne Suomi.fihin on tullut postia. Mun mielestä se on hyvä systeemi.
Jos tuon palvelun varaan joutuisin joutuisin tulostamaan kaikki oleelliset laskut ja muut viestit.
En osaa hahmottaa asioita digitaalisena, en osaa järjestellä niitä ja laittaa eri kansioihin jne.
Nuo pdf:t ovat mulle myrkkyä, koska ne ovat valkoisia. Saan migreenin, kun katson valkoista tietokoneen näyttöä. Tumma ruutu sen sijaan toimii, joskaan en sitäkään voi katsoa kuin lyhyitä aikoja. Paperin kanssa samaa ongelmaa ei ole, eli voin tuijottaa paperilaskua vaikka kuinka saamatta mitään oireita ja sairauden pahenematta.
Vierailija kirjoitti:
"Digi- ja väestötietovirasto: vaalien ilmoituskortit, valtuudet, valtion laskujenvälityspalvelu, aktivointitunnusluvun toimitus, henkilöasiakaspalvelujen asiakirjat: kotimaiset ja ulkomaiset elämäntapahtumat, edunvalvonta ja väestötietojärjestelmästä tilattavat todistukset"
https://www.suomi.fi/ohjeet-ja-tuki/viestit/suomifi-viesteja-kayttavat-…
Moniko jättää äänestämättä, kun vaalikortit jää huomaamatta?
HALUAN KÄSIIN OTETTAVAN PAPERIKIRJEEN, JOKA ON TOIMITETTU KOTIIN!!!!!
Se on kirje, jonka näen olevan olemassa ja luen.
Vetäkää ne digipostit vaikka pehvaanne!