ADHD/uhmakkuushäiriö-lapsi ja tarjottu" apu" sukupuiden piirtelyä sekä ruokalistojen miettimistä
Minun kanssani,koska lapsi ei suostu ottamaan kontaktia perhetyöntekijään.
En ymmärrä,miten isoisoisäni nimen muistelu auttaa lapsen raivokohtauksiin ja vastaan vänkäämiseen.
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noilla tiedoissa vaikea sanoa mistä olisi apua. Monelta erityislapsen vanhemmalta unohtuu, ettei mikään diagnoosi eikä lääkitys paranna lasta. Lääkityksestä voi olla apua, mutta silti erityislapsi on aina työläämpi hoidettava kuin "normilapsi". Kun nämä ovat myös usein perinnöllisiä niin arjen haasteita tulee sekä vanhemmalta, että lapselta. Esim nepsy-vanhemmilla saattaa olla ihan perusarki hukassa ja se pitää ensin kartoittaa. Mikään tukitoimi ei korjaa lasta.
Noita diagnooseja puretaan aika paljon, eli myös nepsyys voi korjaantua. Toisin kuin yleisesti luullaan niin nepsydiagnoosi ei tarkoita sitä, että ihmisen aivojen rakenne olisi erilainen tai että ihminen olisi kyvytön muuttamaan käytöstään.
Diagnooseja ei pureta siksi, että "nepsyys" olisi saatu parannettua, vaan siitä, että diagnoosi oli alun perinkin virheellinen. Eli lapsen ongelmat johtuvat jostakin muusta kuin neurologisesta poikkeavuudesta, vaikka käyttäytyminen muistuttikin "nepsykäyttäytymistä". Nepsydiagnoosit tehdään sillä perusteella, miltä se ihmisen käyttäytyminen näyttää ulkopuolisen silmin.
Vierailija kirjoitti:
En edelleen tiedä millä saan lapsen käymään suihkussa,olemaan paiskomatta ovia niin että hajoavat ym. Yhtään vinkkiä ei ole tullut. En koe saavani käynneistä sitä apua jota odotin. Työvälineitä avuksi lapsen haastavaan käytökseen. Minulla on täällä 11v johon ei saa mitään otetta.
Lapsi on on aina ollut haastava,esim. Hänen olless!)aan pieni raivareihin ei tehonnut muihin lapsiin toimiva konsti eli huomion siirto "katsotaanpa tätä kirjaa,onpa hienoja kuvia
Kannat tai talutat sen suihkuun ja laitat hanan päälle. Jos paiskoo ovia niin poista sen huoneesta ovi tai anna muuten rankkua niin että tuntuu.
Ihan turha on kuvitella että saat omapäisen lapsen toimimaan niin kuin haluat sillä lailla että yrität siirtää sen huomion muulle. Sinun on käytävä "taistelu" lapsen kanssa ja huolehdittava siitä, että voitat sen taistelun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä siinä on pointtina oivaltaa, että kummalla vanhemmista ja kenellä isovanhemmista on ADHD. Saadaan ehkä sille vanhemmallekin diagnoosi ja apua.
Ruokavaliosta on myös apua ADHD:ssa. Muutenkaan ei kannata tenaville pahemmin sokeria syöttää, mutta etenkään näille tenaville. ADHD hyötyy korkeaproteiinisesta dieetistä, jossa riittävästi omena-rasvahappoja ja kasviksia.
Ehkä ei kannattaisi olla noin ylimielinen, jos on kuitenkin lapsen kanssa asiat vänkkyrässä eikä saa itse niitä kuntoon?
Emme keskustelleet isovanhempien luonteista tai käytöksestä. Kirjoitin vain ne ylös ja minun olisi pitänyt laittaa tämä hieno sukupuu seinälle.
Ruuan suhteen tiedän kyllä,mitä syödä ja mitä ei. Emme elä sokerimuroilla mutta en myöskään ala suunnitella viikon ruokalistaa etukäteen, vaan päätän kaupassa että tänään tehdä
Sun kantsis suunnitella viikon ruokalista etukäteen, ja ostaa kerralla koko satsi kaupasta. Sä haaskaat vähäisiä voimavarojas ramppaamalla kaupassa alvariinsa. Ilmankos sun omat voimat ja jaksaminen ei riitä.
Onko paikkakunnallanne tarjolla vanhempana vahvemmaksi- tai ihmeelliset vuodet-kursseja? Olen kuullut niistä tosi paljon hyvää.
Terkuin entinen neuvolan Th
🇺🇦🇮🇱
Kaffebulla kirjoitti:
Onko paikkakunnallanne tarjolla vanhempana vahvemmaksi- tai ihmeelliset vuodet-kursseja? Olen kuullut niistä tosi paljon hyvää.
Erityisesti äideille kuntosali on hyvä vinkki niin voittaa painimatsin vähän isommankin lapsen kanssa. Vahvuus kannattaa aina.
Kaffebulla kirjoitti:
Etkös sinä ole se joka vähätteli henkilökohtaisia avustajia? Että muuta työtä eivät saa. Miten sinä nyt olet niin kovin ymmärtäväinen nepsylapsesta ja neuvomassa? Mitäpä veikkaat, saako nepsylapsi muita töitä kuin henkkarin töitä aikuisena?
teetä sille kliinisen neurologian potkuhousut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En edelleen tiedä millä saan lapsen käymään suihkussa,olemaan paiskomatta ovia niin että hajoavat ym. Yhtään vinkkiä ei ole tullut. En koe saavani käynneistä sitä apua jota odotin. Työvälineitä avuksi lapsen haastavaan käytökseen. Minulla on täällä 11v johon ei saa mitään otetta.
Lapsi on on aina ollut haastava,esim. Hänen olless!)aan pieni raivareihin ei tehonnut muihin lapsiin toimiva konsti eli huomion siirto "katsotaanpa tätä kirjaa,onpa hienoja kuvia
Kannat tai talutat sen suihkuun ja laitat hanan päälle. Jos paiskoo ovia niin poista sen huoneesta ovi tai anna muuten rankkua niin että tuntuu.
Ihan turha on kuvitella että saat omapäisen lapsen toimimaan niin kuin haluat sillä lailla että yrität siirtää sen huomion muulle. Sinun on käytävä "taistelu" lapsen kanssa ja huolehdittava siitä, että voitat sen taistelun.
Kannat 11vuotiaan suihkuun? Kokeileppa kuule itse huviksesi. Raahaa tai kanna potkiva,kirkuva,pureva 156cm/60 kg tyyppi suihkuun ja pese sen hiukset ja perse.
5vuotiaan voi vielä kantaa suihkuun. Ei melkein teiniä.
Olen taistellut siitä asti kun lapsi alkoi kävellä ja tämä tuntuu jo ns taistelulta tuulimyllyjä vastaan eli en voi voittaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Terkuin entinen neuvolan ThEtkös sinä ole se joka vähätteli henkilökohtaisia avustajia? Että muuta työtä eivät saa. Miten sinä nyt olet niin kovin ymmärtäväinen nepsylapsesta ja neuvomassa? Mitäpä veikkaat, saako nepsylapsi muita töitä kuin henkkarin töitä aikuisena?
Anteeksi kuinka? Hyvin harva nepsy pystyy oikeasti toimimaan henkilökohtaisena avustajana. Itse en pystyisi. En kuitenkaan ole niin "vajaa", että avustajaa itse tarvitsisin. Jotkut nepsyt tarvitsevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan turha on kuvitella että saat omapäisen lapsen toimimaan niin kuin haluat sillä lailla että yrität siirtää sen huomion muulle. Sinun on käytävä "taistelu"
Kannat 11vuotiaan suihkuun? Kokeileppa kuule itse huviksesi. Raahaa tai kanna potkiva,kirkuva,pureva 156cm/60 kg tyyppi suihkuun ja pese sen hiukset ja perse.
5vuotiaan voi vielä kantaa suihkuun. Ei melkein teiniä.
Olen taistellut siitä asti kun lapsi alkoi kävellä ja tämä tuntuu jo ns taistelulta tuulimyllyjä vastaan eli en voi voittaa.
Eikö teillä ole miestä perheessä?
Jos olisit johdonmukaisesti voittanut kaikki taistelut pienestä pitäen niin lapsella olisi nyt perustottelevaisuus kunnossa eikä tarvitsisi tapella koko ajan tuommoisista asioista. Jos lapsen annetaan tottua siihen että ei ole pakko totella vanhempaa niin siitä asenteesta on aina vain vaikeampi päästä eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä siinä on pointtina oivaltaa, että kummalla vanhemmista ja kenellä isovanhemmista on ADHD. Saadaan ehkä sille vanhemmallekin diagnoosi ja apua.
Ruokavaliosta on myös apua ADHD:ssa. Muutenkaan ei kannata tenaville pahemmin sokeria syöttää, mutta etenkään näille tenaville. ADHD hyötyy korkeaproteiinisesta dieetistä, jossa riittävästi omena-rasvahappoja ja kasviksia.
Ehkä ei kannattaisi olla noin ylimielinen, jos on kuitenkin lapsen kanssa asiat vänkkyrässä eikä saa itse niitä kuntoon?
Emme keskustelleet isovanhempien luonteista tai käytöksestä. Kirjoitin vain ne ylös ja minun olisi pitänyt laittaa tämä hieno sukupuu seinälle.
Ruuan suhteen tiedän kyllä,mitä syödä ja mitä ei. Emme elä sokerimuroilla mutta en myöskään ala suunnitella viikon ruokalistaa etukäteen, vaan päätän kaupassa että tänään tehdä
adhd lapsi tarvitsee arkeen rutinneita ja ennalta-arvattavuutta. Sitä ei ole, jos kaikki (ruokavalinta mukaanlukien) tulee yllätyksenä. Lisäksi ennalta suunniteltu arki helpottaa perheenkin arkea ja tuo lisää aikaa lapsen kanssa yhdessä olemiseen. Kun hankkii lapsia, pitää itsekin tajuta ettei kaikkea voi enää tehdä oman mielen mukaan, vaan pitää ottaa huomioon lapsenkin tarpeet, olipa lapsi nepsy tai ei.
En tiedä miksi sinun piti piirrellä sukupuita. Ehkä avu tarjoaja näki, että sinä et keskustele lapsesi kanssa tarpeeksi ja halusi tuoda tuota kautta neutraalia vuorovaikutteisuutta lisää. Varmaan saisit vastauksen, jos kysyisit "miksi" kysymyksiä siltä avun tarjoajalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan turha on kuvitella että saat omapäisen lapsen toimimaan niin kuin haluat sillä lailla että yrität siirtää sen huomion muulle. Sinun on käytävä "taistelu"
suihku rupeaa kiinnostamaan sitten, kun koulussa aletaan haukkua haisunäädäksi tai kun alkaa seurusteluhommat pyöriä enemmän mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on käynyt tämä henkilö nyt kuukauden kahdesti viikossa ja kaava on aina sama: menee lapsen luo joka alkaa huutaa että "pois mun huoneesta!" Sitten tulee luokseni ja haluaa keskustella vaikka siitä monta serkkua minulla on tai leivommeko jouluna pipareita.
Lapsi on on aina ollut haastava,esim. Hänen olless!)aan pieni raivareihin ei tehonnut muihin lapsiin toimiva konsti eli huomion siirto "katsotaanpa tätä kirjaa,onpa hienoja kuvia ".
Ap
11v!!! Mikset hakenut apua, kun oli taapero. Ongelmia tiedossa...
Jos nepsylapsi ei "tottele" käskyjä, kannattaa kokeilla antaa hänelle vaihtoehtoinen motiivi suorittaa tehtävä. (Pakottaminen ei toimi, jos on PDA) Tai vaihtoehtoinen tapa päästä tavoitteeseen. (Esim. saa itse päättää, mihin aikaan päivästä käy suihkussa.) 11 vuotiaan kanssa voi keskustella, mutta ei silloin, kun hänen aivoissaan on "bitti poikittain". Häneltä voi kysyä, millaisia ideoita hänellä itsellään olisi ongelman (esim. peseytymishaluttomuuden) ratkaisemiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä lapsen toinen vanhempi?
Hirveää, lapsille haetaan joku xvvbnn dianoosi ja pilleriä poskeen! Jo ala-asteella lapset pillerikoukyssa ja tainnutettuna hiljaisiksi. Eikö vanhempia säälitä lainkaan, oma lapsi😢
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Terkuin entinen neuvolan ThEtkös sinä ole se joka vähätteli henkilökohtaisia avustajia? Että muuta työtä eivät saa. Miten sinä nyt olet niin kovin ymmärtäväinen nepsylapsesta ja neuvomassa? Mitäpä veikkaat, saako nepsylapsi muita töitä kuin henkkarin töitä aikuisena?
Anteeksi kuinka? Hyvin harva nepsy pystyy oikeasti toimimaan henkilökohtaisena avustajana. Itse en pystyisi. En kuitenkaan ole niin "vajaa", että avustajaa itse tarvitsisin. Jotkut nepsyt tarvitsevat.
Kysymys oli kaffebullalle ei sinulle nepsy. Missä väitin, että nepsy tarvitsee avustajaa? Sä olet nepsy ja äkkiväärä myös.
Kun et sinä kykene lapsen hygieniasta edes huolehtimaan, niin pitäisikö sinun etsiä ryhmäkotipaikka lapselle lapsen edun takiakin jo.
Niin onko aloittajalla tai lapsen isällä jokin neuroepätyypillisyyteen perustuva diagnoosi? Miten isä osallistuu lapsen hoitoon?
Miksi te neuroepätyypilliset ette tajua, että neuroepätyypillisyys on periytyvää. Tossa olis pitänyt miettiä lapsen alulle panoa aiemmin. Mutta kun ei. Kaikki syy on palveluntarjoajissa. Valmiita ratkaisuja pitäisi tulla joltain taholta ja mikään ei sitten kelpaa.