Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jatkuvat raskausuutiset kun itse kärsii lapsettomuudesta

Vierailija
11.10.2025 |

Tällä hetkellä jatkuvasti tulee kaveri- ja tuttavapiiristä vauvauutisia ja loppuvuonna ainakin kolmet vauvajuhlat tiedossa. Itse surrut pitkään lapsettomuutta, joka tällä hetkellä johtuu elämäntilanteesta. Mies otti ja lähti toisen naisen matkaan kesällä, hänen kanssaan ehdittiin noin puoli vuotta yrittää lasta ja yksi keskenmeno käytiin läpi. Olen toivonut lasta aina. Nyt ikää jo 34v ja joudun seuraamaan sivusta kun koko kaveripiiri sikiää samalla kun itse suren. Tällä hetkellä pelkään jo avata someakin kun jatkuvasti tulee raskauspäivityksiä.

Miten olla samalla hyvä ystävä ja jaksaa elää mukana kun tuntuu, että oma sydän on ihan rikki ja toisten uutiset vaan ahdistaa?

Kommentit (109)

Vierailija
101/109 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelehan, että kun sinä itse kuolet, sinun ei tarvitse jäädä huoleen lapsesi pärjäämisestä. tuhoutuvassa maailmassa. Sekin näyttää yhä enemmän todennäköiseltä, että pian olemme sodassa. Silloinkaan sinun ei tarvitse pelätä lapsesi puolesta. 

Vierailija
102/109 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samanikäinen ja samoja juttuja pyörittelen mielessäni. Koko ajan kannan mukanani surua ja pelkoa lapsettomuudesta. Nyt yksi fwb-tyyppinen suhde ja harkitsen tosissani, että kävisi pieni vahinko. Kertoo vaan siitä että lapsenkaipuu on suuri ja kehoni haluaa raskautua. Tsemppiä ap, et ole yksin ajatustesi/tilanteesi kanssa.

No mikset hanki lasta itseksesi?

Maksatko kulut?

Millä sen lapsen ajattelit elättää jos sen alulle saamiseen ei ole varaa?

Ootko noin yksinkertainen kun et ymmärrä että kaikilla ei ole tuosta vaan kymmeniä tuhansia euroja pistää hedelmöityshoitoihin?

Tiedätkö mitä lapsen kasvatus maksaa? Kymmenet tuhannet ei ihan riitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/109 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kovasti haluat saada lapsen, niin hanki yksin. Kohta voi olla muuten myöhäistä.

Tämä on vaihtoehto, mutta ei tällä hetkellä. Olen kyllä kivuliaan tietoinen ajan kulusta eli siitäkään en tarvitse muistutuksia. Ap

Hippasen aggressiivista kommentointia ap:lta heti ekalta sivulta alkaen. Jos tulet tälle palstalle kyselemään, on syytä olettaa, että kaikki kommentit eivät ole lumihiutaleluonteellesi suotuisia. 

Vierailija
104/109 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samanikäinen ja samoja juttuja pyörittelen mielessäni. Koko ajan kannan mukanani surua ja pelkoa lapsettomuudesta. Nyt yksi fwb-tyyppinen suhde ja harkitsen tosissani, että kävisi pieni vahinko. Kertoo vaan siitä että lapsenkaipuu on suuri ja kehoni haluaa raskautua. Tsemppiä ap, et ole yksin ajatustesi/tilanteesi kanssa.

Maksatko kulut?

Millä sen lapsen ajattelit elättää jos sen alulle saamiseen ei ole varaa?

Ootko noin yksinkertainen kun et ymmärrä että kaikilla ei ole tuosta vaan kymmeniä tuhansia euroja pistää hedelmöityshoitoihin?

Tiedätkö mitä lapsen kasvatus maksaa? Kymmenet tuhannet ei ihan riitä.

Niin? Ei se lapsi kasva yhden vuoden sisällä aikuiseksi, vai mikä oli pointtisi?

Sitä suuremmalla syyllä miehetkin voisi pysyä niissä parisuhteissa ja hankkia yhteisiä lapsia, ettei naisten tarvitsisi yksin nykyään lisääntyä. Mutta kun halutaan vaan pitää hauskaa ja saada rusinat pullasta.

Vierailija
105/109 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksatko kulut?

En tietenkään, miksi maksaisin? No elämä on valintoja ja voi vapaasti ja vapaaehtoisesti jäädä ilman lastakin. Ja valittaa sitten täällä.

Vierailija
106/109 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On varmaan aika pers.kohtaista ja tilanteesta riippuvaa että mitä miettii tuttujen ja vieraiden ja julkkisten raskauksista. Itseä ärsyttivät julkut lehdissä poseeraamassa mahan kanssa. Ihan joskus lastenvaunut, jotka jyräsivät päälle. Ehkä ap:n tutut on tällaisia raskausintoilijoita, tai sitten on vain joku herkkä vaihe menossa.

Vierailija
107/109 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekkyys tekee tuota hallaa itselleen.

Miksi et voi iloita iloitsevien kanssa ja itkeä itkevien kanssa?

Jos kaipaat vertaistukea. Etsi sopiva ryhmä. 

Vierailija
108/109 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimmat sympatiat ap:lle. Voin samaistua tuskaasi hieman sillä erotuksella, että olen tosin parisuhteessa, mutta tiemme lapselliseksi pariskunnaksi ei ole ollut helpoin mahdollinen ja tiedän tunteen, kun ympärillä kaikki sikiävät ja itse kärsit vain keskenmenoista. Vaikka kuinka haluaisi olla se ihanin ystävä, joka vain tukee ja on iloinen muiden puolesta, niin itse ainakin jouduin ottamaan etäisyyttä ihan oman mielenterveyteni vuoksi. Onneksi ystäväni ymmärsivät tämän siinä tilanteessa.

Jos joku raskaana olevista ystävistäsi on oikeasti todella läheinen ystävä, niin kerro tilanteesta ja kysy rohkeasti päästä lapsen kummitädiksi. Se saattaa aluksi olla kipeä tie, mutta uskoisin että loppuelämän kannalta varmasti ihana asia. Itse ainakin olisin mielelläni tällaiseen kysymykseen suostunut hyvältä ystävältä. Lapsella ei ikinä ole liikaa välittäviä aikuisia.

Vierailija
109/109 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täältä on ihan turha odottaa empatiaa tai ymmärrystä. Tutustu Simpukka ry:n toimintaan. 

Sinne ei nyt ainakaan kannata mennä henkisesti jumiutumaan. Se toiminta vain vahvistaa 100x lapsettomuusidentiteettiä ja siellä tukihenkilöt on itse jo tyyliin kolme lasta saaneita lässyttäjiä, jotka ei malta lähteä yhteisöstä pois...