Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jatkuvat raskausuutiset kun itse kärsii lapsettomuudesta

Vierailija
11.10.2025 |

Tällä hetkellä jatkuvasti tulee kaveri- ja tuttavapiiristä vauvauutisia ja loppuvuonna ainakin kolmet vauvajuhlat tiedossa. Itse surrut pitkään lapsettomuutta, joka tällä hetkellä johtuu elämäntilanteesta. Mies otti ja lähti toisen naisen matkaan kesällä, hänen kanssaan ehdittiin noin puoli vuotta yrittää lasta ja yksi keskenmeno käytiin läpi. Olen toivonut lasta aina. Nyt ikää jo 34v ja joudun seuraamaan sivusta kun koko kaveripiiri sikiää samalla kun itse suren. Tällä hetkellä pelkään jo avata someakin kun jatkuvasti tulee raskauspäivityksiä.

Miten olla samalla hyvä ystävä ja jaksaa elää mukana kun tuntuu, että oma sydän on ihan rikki ja toisten uutiset vaan ahdistaa?

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei auta muu kuin käsitellä omat tunteet ja päättää haluaako alkaa työstämään samoja juttuja itselle. 

Eli onnittelet uusia äitejä vaikka omaan sydämeen sattuu. Omalla kohdallasi sitten valitset jäätkö lapsettomaksi sinkuksi, itselliseksi äidiksi hedelmöityshoidoilla tai muumimukilla, vai alatko tositarkoituksella deittailemaan isää vielä syntymättömille lapsillesi. Sinkkuus ja itsellinen äitiys ovat omissa käsissäsi, partnerin etsinnän valitessasi perheellistymisesi riippuu jonkun toisen (=vielä tuntemattoman miehen) valinnasta tehdä tai olla tekemättä kanssasi lapsia.

Ymmärrän että sattuu tosi paljon. Tämä ikä on juuri kun "kaikki" ostaa talot ja on yhtäkkiä maha pystyssä ja morsiuspuvuissa. Sinkkuna kaikki tuo tuntuu niin kaukaiselta ja ihan karsean masentavalta kun itsellä ei ole samaa.

Vierailija
22/64 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoli vuotta ilman ehkäisyä on aika lyhyt aika. Ja varhaisraskauden keskenmenot ovat yleisiä 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1) Sitten jos/kun tulet joskus raskaaksi, varmaan haluat että ystäväsi olisivat iloisia sinun puolesta? 

2) Toisten raskautuminen ei vähennä sinun mahdollisuutta löytää uusi puoliso ja taas yrittää lasta. 

Ai että. Huonoa suomen kieltä ja epäempaattisuutta samassa paketissa. Onnittelut!

Vierailija
24/64 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aseta itsellesi rajat. Voisitko olla tietyn verran mukana noissa muiden vauvajutuissa? Anna aikaa myös surun tunteiden käsittelemiselle. Jatkuvaa hehkutusta ei varmaan kukaan tuossa tilanteessa jaksaisi. Sitten kun olet valmis, niin tartu toimeen sen suhteen, että saisit itsellesi myös lapsen / lapsia. Asiat voivat vielä kääntyä oikein hyvään suuntaan.

Vierailija
25/64 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puoli vuotta ilman ehkäisyä on aika lyhyt aika. Ja varhaisraskauden keskenmenot ovat yleisiä 

Se ei olekaan tässä nyt pääasiallinen syy vaan se, että ei ole enää edes sitä puolisoa. Ei tämä muuten näin pahalta tuntuisi jos olisi puoli vuotta yritystä takana ja tälläkin hetkellä kumppani jonka kanssa edistää asiaa. Ap

Vierailija
26/64 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei auta muu kuin käsitellä omat tunteet ja päättää haluaako alkaa työstämään samoja juttuja itselle. 

Eli onnittelet uusia äitejä vaikka omaan sydämeen sattuu. Omalla kohdallasi sitten valitset jäätkö lapsettomaksi sinkuksi, itselliseksi äidiksi hedelmöityshoidoilla tai muumimukilla, vai alatko tositarkoituksella deittailemaan isää vielä syntymättömille lapsillesi. Sinkkuus ja itsellinen äitiys ovat omissa käsissäsi, partnerin etsinnän valitessasi perheellistymisesi riippuu jonkun toisen (=vielä tuntemattoman miehen) valinnasta tehdä tai olla tekemättä kanssasi lapsia.

Ymmärrän että sattuu tosi paljon. Tämä ikä on juuri kun "kaikki" ostaa talot ja on yhtäkkiä maha pystyssä ja morsiuspuvuissa. Sinkkuna kaikki tuo tuntuu niin kaukaiselta ja ihan karsean masentavalta kun itsellä ei ole samaa.

Tätä olen tehnytkin, eli vedän hymyn kasvoille, onnittelen ja elän mukana. Alkaa käydä vaan nyt ihan tosissaan voimille kun tätä joutuu tekemään niin paljon samalla kun on itse sisältä ihan romuna. Ap

Vierailija
27/64 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kovasti haluat saada lapsen, niin hanki yksin. Kohta voi olla muuten myöhäistä.

Tai ota yh isä jolla useampi lapi.   niinkuin Natalie Koivu esimerkiksi. 

Vierailija
28/64 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä olen tehnytkin, eli vedän hymyn kasvoille, on

Aseta itsellesi rajat. Ota omaa aikaa. Tee jotain muuta kuin vietä aikaa lapsellisten kavereidesi kanssa. Käy vaikka keskustelemassa jonkun ulkopuolisen kanssa asiasta. 

Vierailija
29/64 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanteesta tekee vaikean myös se kun samalla on päällä erosuru ja on joutunut käsittelemään parisuhteen kariutumista. Se hidastaa tällä hetkellä deittailua ja sen takia en koe myöskään olevani valmis itselliseen äitiyteen. Tilanne on tavallaan jumissa. Ap

Vierailija
30/64 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1) Sitten jos/kun tulet joskus raskaaksi, varmaan haluat että ystäväsi olisivat iloisia sinun puolesta? 

2) Toisten raskautuminen ei vähennä sinun mahdollisuutta löytää uusi puoliso ja taas yrittää lasta. 

Ai että. Huonoa suomen kieltä ja epäempaattisuutta samassa paketissa. Onnittelut!

Ai että. Ihanasti osattu poimia kommentin pointti. 

Vierailija
31/64 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kovasti haluat saada lapsen, niin hanki yksin. Kohta voi olla muuten myöhäistä.

Tämä on vaihtoehto, mutta ei tällä hetkellä. Olen kyllä kivuliaan tietoinen ajan kulusta eli siitäkään en tarvitse muistutuksia. Ap

Ai oikein kivuliaan tietoinen .... tragikoomista ...

Vierailija
32/64 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raskaaksi tulemiseen tarvitaan vain alkoholi ja rikas mies.

Ei se aina niin mene jos on maho.

Vierailija
33/64 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rajaa niitä lapsellisten juttuja. Voit pitää etäisyyttä ja sanoa että suret asiaa ja just nyt tekee kipeää vaikka välität heistä yhä. Sun pitää surra sekä parisuhteen päättyminen että keskenmeno. Kun olet valmis niin ehkä löydät uuden suhteen tai voit harkita itsellistä äitiyttä. Ota vaikka 6kk suruaikaa ja katso mitä teet sitten. On totta että hedelmällisyys laskee iän myötä mutta ei se nyt yhtäkkiä häviä mihinkään. Ehdit vaikka vuoden kahden päästä yrittää itsellistä äitiyttä jos vielä ei ole miestä löytynyt.

Vierailija
34/64 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rajaa niitä lapsellisten juttuja. Voit pitää etäisyyttä ja sanoa että suret asiaa ja just nyt tekee kipeää vaikka välität heistä yhä. Sun pitää surra sekä parisuhteen päättyminen että keskenmeno. Kun olet valmis niin ehkä löydät uuden suhteen tai voit harkita itsellistä äitiyttä. Ota vaikka 6kk suruaikaa ja katso mitä teet sitten. On totta että hedelmällisyys laskee iän myötä mutta ei se nyt yhtäkkiä häviä mihinkään. Ehdit vaikka vuoden kahden päästä yrittää itsellistä äitiyttä jos vielä ei ole miestä löytynyt.

Käytännössä joudun rajaamaan koko läheisen kaveripiirini jos haluan etäisyyttä lapsi- ja raskausasioihin. Olen joutunut tätä jonkin verran tekemäänkin, mutta alan olla ystäväpiirini ainoa lasta toivova lapseton ja se vielä lisää ulkopuolisuuden ja osattomuuden kokemuksia. Ap

Vierailija
35/64 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on vielä mahdollista saada lapsi luomusti, iv-hoidolla tai adoption kautta. Jos jostain syystä et saisi, niin jokaisen ihmisen elämä on tärkeää huolimatta siitä, onko lapsia vai ei. Muihin ihmisiin ei kannata verrata itseään. Itse olen isosta perheestä ja on ollut hyvin paljon huolia. Olin siinä rinnalla n. 15 v. surullinen lapsiasiasta, mutta nyt minulla on alkanut uusi elämä ja minulla on tapahtumassa tosi hyviä juttuja tulevaisuuden kannalta. Jos minulla olisi lapsia, en pystyisi tähän, joten olen tyytyväinen tähän muutokseen. Joten älä menetä toivoasi. 

Vierailija
36/64 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on vielä mahdollista saada lapsi luomusti, iv-hoidolla tai adoption kautta. Jos jostain syystä et saisi, niin jokaisen ihmisen elämä on tärkeää huolimatta siitä, onko lapsia vai ei. Muihin ihmisiin ei kannata verrata itseään. Itse olen isosta perheestä ja on ollut hyvin paljon huolia. Olin siinä rinnalla n. 15 v. surullinen lapsiasiasta, mutta nyt minulla on alkanut uusi elämä ja minulla on tapahtumassa tosi hyviä juttuja tulevaisuuden kannalta. Jos minulla olisi lapsia, en pystyisi tähän, joten olen tyytyväinen tähän muutokseen. Joten älä menetä toivoasi. 

Adoptio ei ole vaihtoehto. Toivon vielä elämän suovan mahdollisuuden lapseen, en pysty tällä hetkellä toisenlaista elämää näkemään. Ap

Vierailija
37/64 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Adoptio ei ole vaihtoehto. Toivon vielä elämän suovan mahdollisuuden lapseen, en pysty tällä hetkellä toisenlaista elämää näkemään. Ap

Sitten pitää löytää kunnollinen mies, jolla on ammatti. Pystyisitkö ottamaan keskusteluapua vastaan esim. kolmeksi kerraksi, niin pystyisit työstämään surua entiseen parisuhteeseen liittyen ettei jää vuosiksi pyörimään mieleesi. Menetät muutoin arvokasta aikaa. Voit samalla tehdä itsetutkiskelua. Somea voi rajoittaakin. Sen jälkeen markkinointi kuntoon ja menoksi. Harmi, kun en ole katsomassa miestä, onko hyvä. Minulla on pettämätön silmä. Arvioni on pitänyt paikkansa ensinäkemältä ja olen sanonut kavereilleni "Tuo mies on hyvä tyyppi, ota se."

Vierailija
38/64 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se sinunkin aikasi koittaa vielä Voisitko puhua jollekin kaverille, jolla ei ole lapsia? Ihan hyvin sinulla saa ollakin paha mieli jo tuosta erostakin johtuen. Tai jos sanot vaikka, että olet iloinen  muiden puolesta mutta harmittaa silti. Nämä on vaikeita asioita, mutta muista, että asiat voi muuttua vaikka vuodessa, kokemusta on vaikka en olisi ikinä uskonutkaan. 

Vierailija
39/64 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluatko raatorehellisen vastauksen? 

Nuo kaverisi menee uusiksi mitä todennäköisimmin joka tapauksessa niin ihan sama ottaa nyt jo etäisyyttä ja keskittyä muihin. 

A) Ne elää nyt pikkulapsiaikaa, kun sulla vauva niin muodostuu uudet ympyrät vauvapiirien kautta kun samaan aikaan vanhat kaverit pyörittää jo 24/7 harrastus, koulu ja lasten kaveritreffejä. 

B) Jos jäät lapsettomaksi niin et enää nauti niiden vanhojen kamujen kanssa olosta. 

Been there, seen that. 

Vierailija
40/64 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluatko raatorehellisen vastauksen? 

Nuo kaverisi menee uusiksi mitä todennäköisimmin joka tapauksessa niin ihan sama ottaa nyt jo etäisyyttä ja keskittyä muihin. 

A) Ne elää nyt pikkulapsiaikaa, kun sulla vauva niin muodostuu uudet ympyrät vauvapiirien kautta kun samaan aikaan vanhat kaverit pyörittää jo 24/7 harrastus, koulu ja lasten kaveritreffejä. 

B) Jos jäät lapsettomaksi niin et enää nauti niiden vanhojen kamujen kanssa olosta. 

Been there, seen that. 

Noi ei kyllä ole itsestään selvää että noin tapahtuu. Höpö höpö

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yksi