Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten voi 4000€ brutosta jäädä 2300€ käteen jos 3000€ palkastakin jää 2260€?

Vierailija
11.10.2025 |

Eli siis tonnin bruttopalkalla voittaa vain 40€?

Kommentit (156)

Vierailija
141/156 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole mitään kykyä verokikkailuun niin käy juuri noin.

Vierailija
142/156 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla jää 4200€/kk palkasta vain 1750€/kk käteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/156 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et korjaa veroprosenttiasi? Vai unohditko mainita auto- ja asuntoedun?

Vierailija
144/156 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten luvut ovat väärin, ellei nettoon käteen jäävään tuloon ole tehty jotain vähennyksiä. Jos se henkilö esim syö ravintolassa lounaan lounasseteleillä, saa autoedun ja puhelinedun ja ostaa liikuntaseteleitä yms. Lisäksi hän varmaan vähentää brutosta ay-liikkeen jäsenmaksun. Niistähän kaikista vähenee käteen jäävä summa bruttopalkkaan verrattuna. Henkilö ei ehkä itse tajua, että esim. päivittäinen ravintolalounas on ihan vapaaehtoista kulutusta.

Vierailija
145/156 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun bruttopalkka on n. 2972 ja jotakin senttejä päälle. Nettona saan n. 2250€. Kunnan veroprosentti on 9,6. 

Vierailija
146/156 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autoetu vai ulosotto?

Vierailija
147/156 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus voi käydä niin, ettei palkankorotusta kannata ottaa vastaan. Käteen jäävä raha on pienempi kuin aikaisemmin.

Ei voi.. et ymmärrä verotuksesta mitään.

Vierailija
148/156 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus voi käydä niin, ettei palkankorotusta kannata ottaa vastaan. Käteen jäävä raha on pienempi kuin aikaisemmin.

Disinformaatiota.

Vierailija
149/156 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka niin? MInulla ainakin meni aikanaan palkankorotus niin, että käteen olisi jäänyt vähemmän. Tämä tarkistettiin vielä palkanlaskijankin toimesta.

Vierailija
150/156 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka niin? MInulla ainakin meni aikanaan palkankorotus niin, että käteen olisi jäänyt vähemmän. Tämä tarkistettiin vielä palkanlaskijankin toimesta.

Sama itselläni. Tosin siitä on aikaa.

Vierailija
151/156 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ennakonpidätyksessä voi joskus mennä näin, jos tuloraja ylittyy, mutta ei koskaan lopullisessa verotuksessa.

Vierailija
152/156 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kuullut demareista ja vasemmistoliitosta? Siksi.

Ai nuoko laatii nykyään verolait? Minä olen luullut, että hallituksessa tällä hetkelläkin o. kokoomus, persusaastaääliöt, RKP ja kristilliset. 

Vierailija
153/156 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa teillä alhaiset veroprosentit. En tiedä enkä muista, onko minulla ollut koskaan noin alhaista prosenttia, ehkä joskus nuorena kesätöistä. Kuitenkin tuloni ovat huomattavasti alhaisemmat kuin 4000 €, mutta prosentti on yli kymmenen pinnaa korkeampi. Ei käy tasan onnen lahjat, voi, voi. Onni onnettomuudessa on, ettei minulla ole enää elätettäviä eikä velkaa.

Vierailija
154/156 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

""Melkoinen fakiiri saa olla, kun ennustaa palkkatulot, vuokratulot, osinkotulot, toiminimen tulot, myyntivoitot ja -tappiot ja kaikki muutkin mahdolliset kulut ja tulot oikein.""

"Jos yrittää alkuvuodesta monimutkaista palettia saada kasaan, niin ei se kovin helposti onnistukaan. Mutta jos ei heittäydy aivan ääliöksi, niinkuin sinä, niin tajuaa että alkuvuodesta laitetaan verokorttiin parhaat arvaukset ja vuoden aika aikana säädetään verokorttia tarpeen mukaan.

Minulla on vuosia ollut ainakin tapana tarkistaa loka-, marras- ja joulukuuksi uusi ns. lopullinen verokortti, koska tuohon mennessä yleensä kaikki "epävarmat" tulonlähteet ovat joko selvillä tai tarkemmin ennustettavissa. Olen myös yleensä koettanut alkuvuotta ennustaa yläkanttiin, joten vuoden viimeiselle kvatraalille veroprosenttini putoaa sopivasti, kun tulee Joulua yms."

Kaunista kielenkäyttöä kommentoijalla, joka jo yhden vastauksen kommenttiinsa poisti ollakseen näyttämättä tietämättömältä, mutta yritetään vielä vääntää rautalangasta, miksei verokirjan ennakkoveroprosentin kanssa leikkiminen kaikissa tilanteissa toimi.

Jos bruttoeläkkeeni on 2000€/kk eli kvartaalissa 6000€, ja siitä pidätetään 32% ennakkoa, jolloin kvartaalissa jää näppiin 4080€. Miten voin ennakkoveroprosenttia säätämällä saada 4080 eurolla kuitattua ylimääräisen, viimeisellä kvartaalilla syntyneen kymppitonnin veron?

Oikea vastaus: ei mitenkään. Ainoa tapa korjata verotus oikeaksi, on hakea joulukuussa lisäennakkoa, jotta ei tule ylimääräisiä korkokuluja.

Et taida tietää sitäkään, että vuokratulosta ei pidätetä kuukausittain veroa, vaan se tulee kokonaan näppiin samoin kaikki myyntivoitot. Ainoastaan osingoista pankki pidättää pääomatuloveron.

Vierailija
155/156 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan jää. Mulla 3000 brutosta 1800 käteen.

Ootko laskettanu veroprosentin yläkanttiin veronpalautuksen toivossa? Muista sellainen juttu, että verottaja pärjää aina. Mulla jää yli 2000€. Puolisolla jää n.2900€ palkasta 2100 ja risat käteen. Saa veronpalautusta silti muutaman euron. 

Saan bruttona 2500e, käteen saan n.1900e. Maksan jäsenmaksun yms. 

Vierailija
156/156 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ennakonpidätyksessä voi joskus mennä näin, jos tuloraja ylittyy, mutta ei koskaan lopullisessa verotuksessa.

Tämä ei itseasiassa pidä paikkansa. Jos saat palkankorotusta just sen verran että veroprosentti nousee, voi nettotulos olla miinusmerkkinen. Sama pätee eläkeläisten kohdalla, jotka viivästyttävät eläkkeelle menoa esim vuoden - silloinhan teoriassa pitäisi saada isompi eläke. Kuitenkin tästä oli ihan lehdissä juttua että jos sinulla käy huono säkä, voit saada vähemmän mikäli summa menee just jonkun rajan yli ja veroprosentti nousee. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yksi