Miten voi 4000€ brutosta jäädä 2300€ käteen jos 3000€ palkastakin jää 2260€?
Eli siis tonnin bruttopalkalla voittaa vain 40€?
Kommentit (156)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nuo 3013/2260 ovat brutto- ja nettopalkkasi, ja 16 on veroprosentti, niin maksat palkastasi verojen päälle vielä yhdeksän prosenttia eli 270 euroa jotakin muuta kuin veroa.
Niin sinäkin. Eläkemaksu 7,15 % ja työttömyysvakuutusmaksu 0,59 %.
Tähän lisäksi kirkollisvero sekä tuohon 2260 voi lisätä vielä sen työnantajan pidättämän liiton jäsenmaksun 40 € niin laskelma on täysin oikein.
Kirkollisvero sisältyy ennakonpidätysprosenttiin, ei pidätetä siis erikseen.
Vierailija kirjoitti:
paikkakunta merkitsee paljon missä asuu...kunnallisvero on se , joka on eri joka paikassa
Halsua 10,80 + kirkollisvero 1,65 = 12,45%
Kauniainen 4,40 + 1 = 5,4
Halsualla asuva maksaa 7,05% enemmän veroa kuin Kauniaisissa asuva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin 4.000 euron palkka täälläkin ja käteen jää n.3000.
Kun mun palkka oli 3500e käteen jäi 2100e. En kuulu kirkkoon ja korkovähennyksiäkin oli.
Miten sun veroprosentti on vain 15%???
Kyllä ihan ite oot pitäny korkeampaa prosenttia, jotta palautuksia tulee! Mun toisella vanhemmista eläke reilu 2300€ ja käteen jää reilu 1800€.
Vierailija kirjoitti:
Oletko kuullut demareista ja vasemmistoliitosta? Siksi.
Ei demarit tai vasrmmisto aiheuta sitä, että joku pitää ennakonpidätysprosenttinsa tietoisesti liian korkeana.
Vierailija kirjoitti:
Bruttopalkka 2600€, netto 2100€. Ihan turha maksaa korkeaa eläkemaksua, kun ei tämä eläkesysteemi ole pystyssä enää silloin kun/ jos pääsen joskus eläkkeelle.
Et sinä päätä eläkemaksuista, ellet ole yrittäjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää viitsiikö olla noin hölmöjä. Verottajan sivuilta löytyy laskuri, jolla voi melko helposti katsoa, paljonko oikea veroprosentti on. Siellä on myös taulukko, josta näkee, mikä olisi oikea veroprosentti keskimäärin. Kunnallisvero toki vaihtelee, minkä takia laskuri on tarkempi. Kun osaa laskea vuositulonsa, osaa laskea myös veroprosentin oikein. Vuositulon vaikuttaa kuukausipalkan lisäksi lomarahat ja muut korvaukset. Itse lasken yhden kuukauden palkan lisää (eli 13 * kuukausipalkka), niin aika hyvin on mennyt laskut, ei tule mätkyjä eikä isoa palautusta. Toki vuorotyössä laskeminen olisi hankalampaa, kun kuukausittainen tulo voi vaihdella paljonkin. Silloin kannattaa esim. laskea mitä on saanut 9 kk (tammi-syyskuu) ja lisätä vielä neljännes vuosituloon. Ainakin miehelläni loppuvuosi on rahakkainta, mikäli sattuu paljon juhlapyhiä työvuoroiksi. Viime vuonna teki pitkän vuoron itsenäisyyspäivä
Melkoinen fakiiri saa olla, kun ennustaa palkkatulot, vuokratulot, osinkotulot, toiminimen tulot, myyntivoitot ja -tappiot ja kaikki muutkin mahdolliset kulut ja tulot oikein.
Jos yrittää alkuvuodesta monimutkaista palettia saada kasaan, niin ei se kovin helposti onnistukaan. Mutta jos ei heittäydy aivan ääliöksi, niinkuin sinä, niin tajuaa että alkuvuodesta laitetaan verokorttiin parhaat arvaukset ja vuoden aika aikana säädetään verokorttia tarpeen mukaan.
Minulla on vuosia ollut ainakin tapana tarkistaa loka-, marras- ja joulukuuksi uusi ns. lopullinen verokortti, koska tuohon mennessä yleensä kaikki "epävarmat" tulonlähteet ovat joko selvillä tai tarkemmin ennustettavissa. Olen myös yleensä koettanut alkuvuotta ennustaa yläkanttiin, joten vuoden viimeiselle kvatraalille veroprosenttini putoaa sopivasti, kun tulee Joulua yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan jää. Mulla 3000 brutosta 1800 käteen.
Mulla on veroprosentti 16, maksan kirkollisveroakin, ei mitään lyhennyksiä mutta pois vielä liiton jäsenmaksu jonka työnantaja ystävällisesti pidättää palkasta. Brutto 3000, käteen 2260€. Palkkakuitti tullut viimeksi eilen.
Etkö maksa telliä ja lelliä ollenkaan?
Mun 4200€/kk palkasta menee 35% kaikkeen tiluliluun
Ei työntekijä itse maksa mitään tellejä ja lellejä. Kuten sanoin, käteen tulee 2260 ja työnantaja maksaa kaiken siitä välistä, myös jäsenmaksun pidättää pyynnöstäni palkastani ja lyhentää liittoon.
Työntekijä todellakin maksaa Tel maksua.
Joo, mut viedään brutosta. Eli työntekijä ei itse niitä maksuja laskulla maksa! Ei kannata aina pilkkuilla ja viisastella. Fiksu aikuinen ymmärtää, mitä toinen ajaa takaa. Toki, jos tukien varassa olet, niin et tiedä.
Maksakaa rikkaat nyt vaan kiltisti veronne, teillä on siihen varaa! Työttömälle jää käteen 595 e, josta on otettu 20% veroa. Ei naurata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan jää. Mulla 3000 brutosta 1800 käteen.
Mulla on veroprosentti 16, maksan kirkollisveroakin, ei mitään lyhennyksiä mutta pois vielä liiton jäsenmaksu jonka työnantaja ystävällisesti pidättää palkasta. Brutto 3000, käteen 2260€. Palkkakuitti tullut viimeksi eilen.
En ymmärrä, mulla on viimeksi ollut veroprosentti 16 joskus ysärillä mansikkamaalla poimijana. Aikuisiän veroprosentti ollut 23-25, viimeisin tänä vuonna 26,5 mikä on kyllä liikaa. Enkä ole isotuloinen vaan keskituloinen, vuositulot max 60t mutta saattaa jäädä reilusti allekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei tietenkään jää. Joko sinä ap valehtelet, kyseistä palkkaa saava valehtelee tai veroprosentti on aivan tolkuton. Tai voihan henkilö olla ulosotossa ja tuo on summa mikä jää käteen ulosoton jälkeen. Mutta edes edes demarit ei ole toistaiseksi saaneet progressiivista verotusta tuohon pisteeseen.
Ja hävetkää te jotka vingutte että ihmisille maksetaan loisimisesta tuon verran. Ehkä eräille etnoille maksetaan mutta suomalainen ei tommosia summia näe. Paskapuhetta joka muuta väittää.
Voihan sillä olla suuri veroprosentti, sehän on paras kikka säästää, palautuksenahan ne tulee, mutta turha sitä on täällä ulista.
Minua harmittaa lähinnä ne muut maksut, ei se haittaa että veroa menee 700e mutta ärsyttää tuon lisäksi maksaa jotain 300-400e (en muista tarkkoja summia) jotain tellin lellin vellejä.
Eli kun verotus on kuitenkin sen verran korkea,
Kun oikein mietit ja alat laskea, huomaat, että verottaja voittaa, vaikka palautuksia tulisikin.
Koska sosialismi
Ne eivät ole sinun rahojasi, ne ovat kaikkien yhteisiä. Sosialisteilla on oikeus päättää että yh:n lasten ratsastusharrastus on tärkeämpi käyttökohde sille rahalle kuin joku huuhaa mitä itse olit ajatellut.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama kuka sen maksutapahtuman suorittaa. Sinä kustannat oman osuutesi kumminkin.
Varman sivuilta:
Osan TyEL-maksusta maksaa työntekijä itse. Pidätä työntekijän osuus hänen palkastaan. Työntekijän osuus työeläkemaksusta on vuonna 2025:
1752-vuotiailla 7,15 % palkasta
5362-vuotiailla 8,65 % palkasta
63 vuotta täyttäneillä 7,15 % palkasta.
Varman sivuilla ei ole tuollaisia ikäjakaumia 😂
Kannattaa valita asuinpaikka kunnallisveroprosentin mukaan. Nyt moni kunta joutuu nostamaan veroaan, tulee aika iso ero nettopalkkaan, jos kunnallisveron ero on 8%.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama kuka sen maksutapahtuman suorittaa. Sinä kustannat oman osuutesi kumminkin.
Varman sivuilta:
Osan TyEL-maksusta maksaa työntekijä itse. Pidätä työntekijän osuus hänen palkastaan. Työntekijän osuus työeläkemaksusta on vuonna 2025:
1752-vuotiailla 7,15 % palkasta
5362-vuotiailla 8,65 % palkasta
63 vuotta täyttäneillä 7,15 % palkasta.
Mutta jos kirjoitan että käteen tulee niin miksi erittelet niitä pidätettäviä rahoja näin? Ei kuulu tähän keskusteluun. Kaikilla meillä on aivan samat maksut tämän suhteen.
Iät siis menee 17-52, 53-62 ja 63. Kaikilla ei todellakaan mene saman verran.
Vierailija kirjoitti:
Älkää viitsiikö olla noin hölmöjä. Verottajan sivuilta löytyy laskuri, jolla voi melko helposti katsoa, paljonko oikea veroprosentti on. Siellä on myös taulukko, josta näkee, mikä olisi oikea veroprosentti keskimäärin. Kunnallisvero toki vaihtelee, minkä takia laskuri on tarkempi. Kun osaa laskea vuositulonsa, osaa laskea myös veroprosentin oikein. Vuositulon vaikuttaa kuukausipalkan lisäksi lomarahat ja muut korvaukset. Itse lasken yhden kuukauden palkan lisää (eli 13 * kuukausipalkka), niin aika hyvin on mennyt laskut, ei tule mätkyjä eikä isoa palautusta. Toki vuorotyössä laskeminen olisi hankalampaa, kun kuukausittainen tulo voi vaihdella paljonkin. Silloin kannattaa esim. laskea mitä on saanut 9 kk (tammi-syyskuu) ja lisätä vielä neljännes vuosituloon. Ainakin miehelläni loppuvuosi on rahakkainta, mikäli sattuu paljon juhlapyhiä työvuoroiksi. Viime vuonna teki pitkän vuoron itsenäisyyspäivänä ja oli kaikki joulun pyhäpäivät 12 tunnin yö
Joo, mikäli palkanmaksu 15pv, tulee lisät vasta tammikuussa, ellei työnantaja maksa lisiä erikseen kuun lopussa.
T. Vuorotyöläinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkistakaapa veroprosenttinne.
Tämä. Maksavat liikaa veroja ja sitten hyppivät ilosta, kun veronpalautukset tulee.
Ennemmin kannattais yrittää säätää veroprosentti mahdollisimman tarkasti ja sijoittaa rahat. Verottaja ei maksa korkoa. Toiseen suuntaan korkoa saa kyllä maksaa. :D
Kyllä ne voi pitää säästötililläkin. Ei kaikkia kiinnosta sijoitus 😂
Vierailija kirjoitti:
Oletko kuullut progressiivisesta verotuksesta? Kun palkka nousee, voipi käydä niinkin, että jää entistä vähemmän käteen. Puoliso tienaa hyvin mutta päätti nyt jäädä osittaiselle eläkkeelle. Tekee kolme päivää viikossa töitä mutta palkkaa jää käteen vain 150 euroa vähemmän kuin kokoaikaisena. Tämän selittää se, että kun verotettava tulo laskee, myös valtion tuloveroasteikko on aiempaa alemmalla portaalla. Kuntaveroahan jokaisesta verotettavaksi jäävästä eurosta maksetaan saman verran.
Kunnallisvero ei ole kaikkialla sama, on huomattavia eroja, kuten jo aiemmin on mainittu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, täällä kans yksi joka ihmettelee. Ihmisillä vaihtelee tosi paljon noi veroprosentit. Jollakin on hyvälläkin palkalla suht. Pieni veroprosentti ja toisella on pienemmällä palkalla jopa isompi..?? Vai onko näissä niin suuria kunnallisia eroja sitten.
Ihmiset eivät ole vaan tarkistanut veroprosenttiaan, mutta ei huolta, asia kyllä korjaantuu joko mätkyinä tai palautuksina.
Tai +-0. Jotkut hallitsee!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkistakaapa veroprosenttinne.
Juuri laskin veroprosentin viimeiselle tämän vuoden 3 kk palkoille. Ja mulla siis se 3013/2260 ja veroprosentti 16.
Jos nuo 3013/2260 ovat brutto- ja nettopalkkasi, ja 16 on veroprosentti, niin maksat palkastasi verojen päälle vielä yhdeksän prosenttia eli 270 euroa jotakin muuta kuin veroa.
Josko tellit ja liiton jäsenmaksut menis? Nuista telleistä ja lelleistä ei pakoon pääse!
No ei ne tellit ja lellit niin paljon vie! Mitä enemmän ikää, sitä korkeammat. Ei kuitenkaan päätä huimaa. Mun mies 59v. Brutto 2900€, netto reilut 2100€. Ei kirkollisveroa.