Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten voi 4000€ brutosta jäädä 2300€ käteen jos 3000€ palkastakin jää 2260€?

Vierailija
11.10.2025 |

Eli siis tonnin bruttopalkalla voittaa vain 40€?

Kommentit (156)

Vierailija
121/156 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun bruttopalkka n.2500e, verot 20%. Sun varoprosentti on liian pieni.

Kyllä nyt meni mettää! 

Vierailija
122/156 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan jää. Mulla 3000 brutosta 1800 käteen.

Mulla on veroprosentti 16, maksan kirkollisveroakin, ei mitään lyhennyksiä mutta pois vielä liiton jäsenmaksu jonka työnantaja ystävällisesti pidättää palkasta. Brutto 3000, käteen 2260€. Palkkakuitti tullut viimeksi eilen.

Etkö maksa telliä ja lelliä ollenkaan?

Mun 4200€/kk palkasta menee 35% kaikkeen tiluliluun 

Ei työntekijä itse maksa mitään tellejä ja lellejä. Kuten sanoin, käteen tulee 2260 ja työnantaja maksaa kaiken siitä välistä, myös jäsenmaksun pidättää pyynnöstäni palkastani ja lyhentää liittoon.

Kyllä työntekijäkin maksaa. Kustannukset jakautuu työnantajan ja työntekijän kesken. Katso nyt vaan sieltä palkkalaskelmasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/156 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama kuka sen maksutapahtuman suorittaa. Sinä kustannat oman osuutesi kumminkin.

Varman sivuilta:

Osan TyEL-maksusta maksaa työntekijä itse. Pidätä työntekijän osuus hänen palkastaan. Työntekijän osuus työeläkemaksusta on vuonna 2025:

1752-vuotiailla 7,15 % palkasta

5362-vuotiailla 8,65 % palkasta

63 vuotta täyttäneillä 7,15 % palkasta.

Varman sivuilla ei ole tuollaisia ikäjakaumia 😂

Samaa mietin. Työskentelen eri ikäisten parissa, mutta en ole koskaan tavannut noin iäkkäitä 😅

Vierailija
124/156 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä mäkin ihmettelen mihin kaikkeen tuo tulojen verotus perustuu. Jos mulla on veroprosentti 19 ja kollegalla sama työ ja sama palkka,niin se ohimennen sano et sillä on 9. Mulla kaksi lasta ja puoliso,talolaina. Kollegalla vuokra asunto,puoliso ja myös lapset. Tosin heillä myös oma firma, ravintola jota muu perhe pyörittää. Silti ihmettelen noita verotuksia. Mihin ihmeeseen perustuu? 

Perustuu tuloihin, kunnan veroprosenttiin ja vähennyksiin.

Vierailija
125/156 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on veroprosentti 16, maksan kirkollisveroakin, ei mitään lyhennyksiä mutta pois vielä liiton jäsenmaksu jonka työnantaja ystävällisesti pidättää palkasta. Brutto 3000, käteen 2260€. Palkkakuitti tullut viimeksi eilen.

Ei työntekijä itse maksa mitään tellejä ja lellejä. Kuten sanoin, käteen tulee 2260 ja työnantaja maksaa kaiken siitä välistä, myös jäsenmaksun pidättää pyynnöstäni palkastani ja lyhentää liittoon.

Kyllä työntekijäkin maksaa. Kustannukset jakautuu työnanta

Jokainen tienaava tietää bruton ja neton eron! Se mitä nettona jää käteen, ei makseta enää tellejä, lellejä, on pidätetty palkasta, siinä missä mahdollinen kirkollisverokin. Työntekijä voi itse maksaa jäsenmaksut liittoon ja ei ole velvollinen ilmoittamaan työnantajalle kuuluuko liittoon vaiko ei. Vasta sitten voi tuoda esiin ku mahdollinen lakkoilu alkaa. Toki myös tulee esiin, mikäli tarvii liiton edustajaa työolosuhteisiin liittyen.

Vierailija
126/156 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä työntekijäkin maksaa. Kustannukset jakautuu työnanta

Piti ihan tarkistaa. Siis työeläkevakuutusmaksu Tyel ja työttömyysvakuutusmaksu on termit. Nämä peritään palkasta verojen ja mahdollisen ammattijärjestön jäsenmaksun lisäksi.

Vierailija
127/156 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla 5000 e kuukausipalkka ja verojen jälkeen käteen jää hieman vajaa 3000 e. Veroprosentti on tiukasti laskettu eli ei juuri palautuksia tule ja välillä pitää vuoden aikana nostella ettei mene yli. 

Käytännössä käteen jäävän rahan osuus alkoi itsellä vakioitumaan, kun palkka ennen veroja oli 3000 e/kk. Sen jälkeen palkankorotukset on mennyt verottajan laariin eikä niinkään pankkitilille.

Vierailija
128/156 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä mäkin ihmettelen mihin kaikkeen tuo tulojen verotus perustuu. Jos mulla on veroprosentti 19 ja kollegalla sama työ ja sama palkka,niin se ohimennen sano et sillä on 9. Mulla kaksi lasta ja puoliso,talolaina. Kollegalla vuokra asunto,puoliso ja myös lapset. Tosin heillä myös oma firma, ravintola jota muu perhe pyörittää. Silti ihmettelen noita verotuksia. Mihin ihmeeseen perustuu? 

Perustuu tuloihin, kunnan veroprosenttiin ja vähennyksiin.

Ihmiset muistaa väärin veroprosenttinsa tai on alkuvuonna tienannut vähemmän. Tai muuttaneet prosenttia, koska tarvitsevat Nyt rahaa 

Vierailija
129/156 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko kuullut progressiivisesta verotuksesta? Kun palkka nousee, voipi käydä niinkin, että jää entistä vähemmän käteen. Puoliso tienaa hyvin mutta päätti nyt jäädä osittaiselle eläkkeelle. Tekee kolme päivää viikossa töitä mutta palkkaa jää käteen vain 150 euroa vähemmän kuin kokoaikaisena. Tämän selittää se, että kun verotettava tulo laskee, myös valtion tuloveroasteikko on aiempaa alemmalla portaalla. Kuntaveroahan jokaisesta verotettavaksi jäävästä eurosta maksetaan saman verran.

Kunnallisvero ei ole kaikkialla sama, on huomattavia eroja, kuten jo aiemmin on mainittu!

No totta kai kuntaverossa on kuntakohtaiset erot. Edellinen tarkoitti sitä, että kuntaveroprosentti pysyy samana, tienaapa sitten 20 000 tai 100 000 euroa. Valtion tulovero sen sijaan peritään sadantuhannen tuloilla huomattavasti kireämmällä veroprosentilla kuin 20 000 tuloilla.

Vierailija
130/156 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et voi verrata veroprosentteja, koska teidän veropohjanne ovat hyvin erilaiset. Palkkatulot ovat vain yksi verotettava tulolaji ansiotuloissa, ja pieniä pääomatulojakin voidaan verottaa verokortin ennakonpidätysprosentissa.

Ihmettelen alapeukuttajaa. Voiko näinkin tietämättömiä ihmisiä olla Suomessa, vaikka nykyinen kolujärjestelmä ei paras mahdollinen olekaan.

Vierailija
131/156 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lopppuvuodelle olet hakenut verokortin niin alkuvuoden olet maksanut enemmän veroja. Joskus sain viimeisen kuukauden nollaprosentilla, kun tein muutosverokortin. Toinen vaihtoehto toki veronpalautukset.

Vierailija
132/156 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen Kokoomuksen propagandaa tämäkin aloitus on?

Käyttäen oikeata veroprosenttia vuositulojen mukaan, ja https://www.palkka.fi/palkkalaskuri , tulokset ovat seuraavat:

Brutto 3000 = netto 2302

Brutto 4000 = netto 2870

Ja vielä extraa, jotta porvari hiljenee:

Brutto 5000 = netto 3438

Tienaaminen siis kannattaa aina, vaikka kuinka levitätte disinformaatiota "verovarkaudesta".

Vierailija
133/156 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin 4.000 euron palkka täälläkin ja käteen jää n.3000.

Aika paljon, onko tuossa jotain bonuksia päällä? Minulla on bruttopalkka 5000 € ja tilille tulee 3200 €.

Täältähän aina löytyy näitä Ihmetienaajia joilla kova netto :D Kauniaisissakaan ei jäisi niin paljon käteen kuin palstamammoille.

Vierailija
134/156 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bruttopalkka 2600€, netto 2100€. Ihan turha maksaa korkeaa eläkemaksua, kun ei tämä eläkesysteemi ole pystyssä enää silloin kun/ jos pääsen joskus eläkkeelle.

Et sinä päätä eläkemaksuista, ellet ole yrittäjä. 

Mitä pienempi palkka, sitä pienempi eläkemaksu. Ei ole järkeä maksaa tyhjästä, kun ei tule eläkettä itselle. Menee vähemmän omaa rahaa vieraiden vanhusten elättämiseen.

Vierailija
135/156 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietyssä kohtaa palkankorotukset tai lisätöiden tekeminen ei enää juuri kiinnosta, kun tietää että ne menevät valtiolle eikä itselle.

Suomessa ei edes tarvitse mitään ihmeitä tienata että valtio varastaa kaiken. Kun tulovero alkaa olla siellä yli 50 % ja huomaa että sen jälkeenkin on paljon veroja alvista lähtien, niin lopulta pelkkiin veroihin on palkasta mennyt noin 70 % ja tajuaa että vain murto-osa jää itselle. Sitten valtio niillä veroilla tuhlaa niitä paskaan. On palkannut 100 000 tyhjäntoimittajaa julkiselle puolelle, jotka pitäisi erottaa että menevät tienaamaan verorahaa sen sijaan että kuluttavat sitä. Miljardeja lähetään Afrikkaan tai kutsutaan heidät tänne elämään veroilla. Eurooppaankin lahjoitettu miljardeja jotta poliitikko saa henkilökohtaisesti hyvän tyypin maineen. Kaiken sen vuoksi saat pitää vain pienen osan omasta palkastasi.

Vierailija
136/156 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun palkkani on 3300 ja tilille tulee 2170/kk. Lisäksi veroprosenttiani nostaa pieni sivutyönä, sillä.oken jakanut niin että molemmista on sana ennakonpidätys%. Sivutyöstä tulee palkkio, joten siitä ei mene muita maksuja. Eli 4000 eurosta minulle jää käteen n. 2700 euroa.  kuulun myös kirkkoon.

Vierailija
137/156 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää viitsiikö olla noin hölmöjä. Verottajan sivuilta löytyy laskuri, jolla voi melko helposti katsoa, paljonko oikea veroprosentti on. Siellä on myös taulukko, josta näkee, mikä olisi oikea veroprosentti keskimäärin. Kunnallisvero toki vaihtelee, minkä takia laskuri on tarkempi. Kun osaa laskea vuositulonsa, osaa laskea myös veroprosentin oikein. Vuositulon vaikuttaa kuukausipalkan lisäksi lomarahat ja muut korvaukset. Itse lasken yhden kuukauden palkan lisää (eli 13 * kuukausipalkka), niin aika hyvin on mennyt laskut, ei tule mätkyjä eikä isoa palautusta. Toki vuorotyössä laskeminen olisi hankalampaa, kun kuukausittainen tulo voi vaihdella paljonkin. Silloin kannattaa esim. laskea mitä on saanut 9 kk (tammi-syyskuu) ja lisätä vielä neljännes vuosituloon. Ainakin miehelläni loppuvuosi on rahakkainta, mikäli sattuu paljon juhlapyhiä työvuoroiksi.

Minä ääliö lasken veroilmoitukseen lukuja yleensä 3-5 päivää joka vuosi. Ei minulla ole kristallipalloa siitä, milloin vuokrahuoneistoista hajoaa jotakin, vuokra jää maksamatta, tai milloin joku pörssiyritys päättää suorittaa osittaisjakautumisen, fuusion, yritys lunastetaan pörssistä, osake splitataan tai jotakin muuta vastaavaa.

Olisit varmaan pätevä kirjanpitäjä, kun tiedät kaikki nuo asiat jo ennakolta. Itse asiassa olet pätevämpi kuin verottaja. Verottajalta menee yleensä puoli vuotta, että saa esimerkiksi osittaisjakautumisessa uudet arvot vahvistettua.

Toisaalta, jos ainoa verotettava tulo on palkkatuloa, niin silloin ennakkoveroprosentin määrittelystä selviää idioottikin.

Vierailija
138/156 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
139/156 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla brutto 4000, tilille tulee reilut 2300 mutta sen lisäksi minulla on täysi autoetu. Veroprosentti laskettu niin, että saan joka vuosi joitakin satasia veronpalautusta. 

Vierailija
140/156 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten muuten tuo sama voitaisiin maksaa sohvalla lojuville?

Voidaan vaihtaa paikkaa jos haluat! Tervetuloa ylellisille tuille ja makoisalle sohvalle! Minä maksaisin ihan ilomielin 20% veroa 3000-4000e palkasta, samahan prosentti menee tuosta 800e työttömyysetuudestakin.