Miten voi 4000€ brutosta jäädä 2300€ käteen jos 3000€ palkastakin jää 2260€?
Eli siis tonnin bruttopalkalla voittaa vain 40€?
Kommentit (156)
Riippuu paikkakunnasta missä asuu, sillä palkasta, eläkkeestä jne. tulosta maksetaan valtionveron lisäksi kunnallisveroa, joka vaihtelee kovasti. Jossakin Kauniaisessa se on alhainen, kun jossakin velkaisessa pikkukunnassa korkea.
Kunnallisvero vaihtelut
"Kunnallisvero on Suomessa tulovero, joka peritään verovelvollisen ansiotuloista.[1] Verovelvollinen maksaa kunnallisveroa sille kunnalle, joka on ollut hänen kotikuntansa verovuotta edeltävän vuoden viimeisenä päivänä.
Kunnallisvero vaihtelee kunnittain. Vuonna 2025 kunnallisveroprosentti vaihtelee välillä 4,7019,70.[2] Kunnat vahvistavat seuraavan vuoden kunnallisveroprosenttinsa vuosittain aina vuoden lopulla."
Vierailija kirjoitti:
Miten muuten tuo sama voitaisiin maksaa sohvalla lojuville?
On sulla kuvitelmat.
Prosenttilasku on kyllä aikamme suurimpia haasteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkistakaapa veroprosenttinne.
Juuri laskin veroprosentin viimeiselle tämän vuoden 3 kk palkoille. Ja mulla siis se 3013/2260 ja veroprosentti 16.
Jos nuo 3013/2260 ovat brutto- ja nettopalkkasi, ja 16 on veroprosentti, niin maksat palkastasi verojen päälle vielä yhdeksän prosenttia eli 270 euroa jotakin muuta kuin veroa.
Jos nuo 3013/2260 ovat brutto- ja nettopalkkasi, ja 16 on veroprosentti, niin maksat palkastasi verojen päälle vielä yhdeksän prosenttia eli 270 euroa jotakin muuta kuin veroa.
Niin sinäkin. Eläkemaksu 7,15 % ja työttömyysvakuutusmaksu 0,59 %.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä mäkin ihmettelen mihin kaikkeen tuo tulojen verotus perustuu. Jos mulla on veroprosentti 19 ja kollegalla sama työ ja sama palkka,niin se ohimennen sano et sillä on 9. Mulla kaksi lasta ja puoliso,talolaina. Kollegalla vuokra asunto,puoliso ja myös lapset. Tosin heillä myös oma firma, ravintola jota muu perhe pyörittää. Silti ihmettelen noita verotuksia. Mihin ihmeeseen perustuu?
Et voi verrata veroprosentteja, koska teidän veropohjanne ovat hyvin erilaiset. Palkkatulot ovat vain yksi verotettava tulolaji ansiotuloissa, ja pieniä pääomatulojakin voidaan verottaa verokortin ennakonpidätysprosentissa.
Vierailija kirjoitti:
Niin sinäkin. Eläkemaksu 7,15 % ja työttömyysvakuutusmaksu 0,59 %.
Tähän lisäksi kirkollisvero sekä tuohon 2260 voi lisätä vielä sen työnantajan pidättämän liiton jäsenmaksun 40 € niin laskelma on täysin oikein.
Vierailija kirjoitti:
Älkää viitsiikö olla noin hölmöjä. Verottajan sivuilta löytyy laskuri, jolla voi melko helposti katsoa, paljonko oikea veroprosentti on. Siellä on myös taulukko, josta näkee, mikä olisi oikea veroprosentti keskimäärin. Kunnallisvero toki vaihtelee, minkä takia laskuri on tarkempi. Kun osaa laskea vuositulonsa, osaa laskea myös veroprosentin oikein. Vuositulon vaikuttaa kuukausipalkan lisäksi lomarahat ja muut korvaukset. Itse lasken yhden kuukauden palkan lisää (eli 13 * kuukausipalkka), niin aika hyvin on mennyt laskut, ei tule mätkyjä eikä isoa palautusta. Toki vuorotyössä laskeminen olisi hankalampaa, kun kuukausittainen tulo voi vaihdella paljonkin. Silloin kannattaa esim. laskea mitä on saanut 9 kk (tammi-syyskuu) ja lisätä vielä neljännes vuosituloon. Ainakin miehelläni loppuvuosi on rahakkainta, mikäli sattuu paljon juhlapyhiä työvuoroiksi. Viime vuonna teki pitkän vuoron itsenäisyyspäivänä ja oli kaikki joulun pyhäpäivät 12 tunnin yö
Melkoinen fakiiri saa olla, kun ennustaa palkkatulot, vuokratulot, osinkotulot, toiminimen tulot, myyntivoitot ja -tappiot ja kaikki muutkin mahdolliset kulut ja tulot oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkistakaapa veroprosenttinne.
Tämä. Maksavat liikaa veroja ja sitten hyppivät ilosta, kun veronpalautukset tulee.
Ennemmin kannattais yrittää säätää veroprosentti mahdollisimman tarkasti ja sijoittaa rahat. Verottaja ei maksa korkoa. Toiseen suuntaan korkoa saa kyllä maksaa. :D
Verottaja maksaa korkoja. Tänä vuonna korkoprosentti on 2,5%.
Mun bruttopalkka n.2500e, verot 20%. Sun varoprosentti on liian pieni.
Tuolla tulotasolla (brutto 3000 euroa) palkankorotuksesta menee vähän alle puolet veroihin ja eläkemaksuihin. 4000 bruttopalkka on nettona noin 500 euroa suurempi kuin 3000 euron bruttopalkka.
Tästä ketjusta selviää syy miksi osa kansaa vaatii koko ajan parempituloisilta suurempaa osallistumista.
Kun ei vaan ymmärretä, että jotkut maksavat palkastaan jo lähes puolet veroja.
Tässä ap:n jutussa emme tiedä mikä veroprosentti on ollut tammi-syyskuussa. Ehkä on maksanut 'liikaa', joka tietenkin huomioitu kun laskettu uusi vero% loppuvuodelle.
paikkakunta merkitsee paljon missä asuu...kunnallisvero on se , joka on eri joka paikassa
~3200€ bruttona tuo ~2400€ nettona tilille. Liitonmaksut vähennetty, mutta kirkollisveroa en maksa. Tulorajoja/Veroprosentin nostin syksyllä aikaisemmin, nyt muistaakseni 20%
Vierailija kirjoitti:
Melkoinen fakiiri saa olla, kun ennustaa palkkatulot, vuokratulot, osinkotulot, toiminimen tulot, myyntivoitot ja -tappiot ja kaikki muutkin mahdolliset kulut ja tulot oikein.
Ennustaminen on vaikeaa, tulevaisuuden ennustaminen lähes mahdotonta.
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan jää. Mulla 3000 brutosta 1800 käteen.
Ootko laskettanu veroprosentin yläkanttiin veronpalautuksen toivossa? Muista sellainen juttu, että verottaja pärjää aina. Mulla jää yli 2000€. Puolisolla jää n.2900€ palkasta 2100 ja risat käteen. Saa veronpalautusta silti muutaman euron.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan jää. Mulla 3000 brutosta 1800 käteen.
Mulla on veroprosentti 16, maksan kirkollisveroakin, ei mitään lyhennyksiä mutta pois vielä liiton jäsenmaksu jonka työnantaja ystävällisesti pidättää palkasta. Brutto 3000, käteen 2260€. Palkkakuitti tullut viimeksi eilen.
Ei bruttoon lasketa mitään jäsenmaksuja. Et voi saada muutenkaan noin paljon käteen jos olet koko vuoden ollut töissä
Liiton jäsenmaksut viedään bruttopalkasta!
Palkka n. 4200 brutto ja käteen jää n. 3000-3100 euroa