Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten voi 4000€ brutosta jäädä 2300€ käteen jos 3000€ palkastakin jää 2260€?

Vierailija
11.10.2025 |

Eli siis tonnin bruttopalkalla voittaa vain 40€?

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halsualla on ilmeisesti Suomen korkein kunnallisvero. Siellä 4000 kuukausipalkasta jäisi käteen 2650 kuussa. 

Vierailija
42/69 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama kuka sen maksutapahtuman suorittaa. Sinä kustannat oman osuutesi kumminkin.

Varman sivuilta:

Osan TyEL-maksusta maksaa työntekijä itse. Pidätä työntekijän osuus hänen palkastaan. Työntekijän osuus työeläkemaksusta on vuonna 2025:

1752-vuotiailla 7,15 % palkasta

5362-vuotiailla 8,65 % palkasta

63 vuotta täyttäneillä 7,15 % palkasta.

Mutta jos kirjoitan että käteen tulee niin miksi erittelet niitä pidätettäviä rahoja näin? Ei kuulu tähän keskusteluun. Kaikilla meillä on aivan samat maksut tämän suhteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulosotot ilmeisesti vähennetty.

Vierailija
44/69 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin 4.000 euron palkka täälläkin ja käteen jää n.3000.

Aika paljon, onko tuossa jotain bonuksia päällä? Minulla on bruttopalkka 5000 € ja tilille tulee 3200 €.

Mulla 4967e ja käteen jää 3416e. Ei tule tällä mätkyjä, eikä palautuksiakaan.

Vierailija
45/69 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaveri vikisee samaa asiaa, että 3000 euron palkasta jää vaan 1800 euroa käteen. Haluaa paljon veronpalautuksia, joten veroprosentti on huomattavasti yläkanttiin.

Miksi valittaa sellaisesta asiasta, jonka on ihan itse tietoisesti valinnut? En ymmärrä.

Vierailija
46/69 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se säästää tonnin kuussa ja laskee ne kuluksi 

Vierailija
47/69 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkaveri vikisee samaa asiaa, että 3000 euron palkasta jää vaan 1800 euroa käteen. Haluaa paljon veronpalautuksia, joten veroprosentti on huomattavasti yläkanttiin.

Miksi valittaa sellaisesta asiasta, jonka on ihan itse tietoisesti valinnut? En ymmärrä.

Totta, en tullut ajatelleeksikaan että jotkut tekevät näin kun itse taas haluan saada mahdollisimman vähän mätkyjä/palautuksia joten lasken prosenttini lähes sentilleen oikein jo lähtökohtaisesti. Yleensä siis takaisin tulee vain 20-50 € riippuen onko joulukuun palkkaan tullut vielä jokin yllättävä bonus tai muu ylityökorvaus jota en ollut osannut huomioida syksyn laskuissa.

Vierailija
48/69 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla palkka hiukan alle 5000€ ja käteen jää 2989€. Veroprosentti on oikein. Ei ole mitään vähennyksiä, siis esim. työmatkavähennyksiä. Karkeasti laskien siis 5000€ palkasta veroihin ja pakollisiin maksuihin 2000€ ja käteen jää 3000€. Progressiivinen verotus. Jos olisi tonnin pienempi palkka, verotus oli huomattavasti kevyempää.

Vierailija
49/69 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon, onko tuossa jotain bonuksia päällä? Minulla on bruttopalkka 5000 € ja tilille tulee 3200 €.

Mitä ovat sellaiset bonukset, joista ei tarvitse veroa maksaa? Bonushan on ansioverotettavaa tuloa.

Vierailija
50/69 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole koskaan kuullut näistä verotukseen liittyvistä käsitteistä:

Progressiivinen verotus = suuremmasta tulosta menee suhteellisesti enemmän veroa kuin pienemmästä.

Verovähennyksistä = verotettavasta tulosta voidaan tehdä monenlaisia vähennyksiä, mm. työnmatkakuluista. Siitä seuraa, että verotettavaa tuloa on vähemmän - ks. edellinen kohta.

Vierailija
51/69 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on brutto 5500e ja netto 3500e :D

Brutto 6200 ja netto hieman alle 3800

Vierailija
52/69 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosialismin vuoksi.

Vierailija
53/69 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen voi ihan itse tuon tarkistaa veroprosenttilaskurin kautta. Kannattaa muistaa myös eläke- ja työttömyysvakuutus, nekin %

Vierailija
54/69 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinulla on 16%    pitäisi olla 19%  noilla tuloilla

Voihan hällä olla vaikka työmatka vähennyksiä tmv. Tai jos on maksanut alkuvuodesta kovemmalla prosentilla.

Vierailija
55/69 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää viitsiikö olla noin hölmöjä. Verottajan sivuilta löytyy laskuri, jolla voi melko helposti katsoa, paljonko oikea veroprosentti on. Siellä on myös taulukko, josta näkee, mikä olisi oikea veroprosentti keskimäärin. Kunnallisvero toki vaihtelee, minkä takia laskuri on tarkempi. Kun osaa laskea vuositulonsa, osaa laskea myös veroprosentin oikein. Vuositulon vaikuttaa kuukausipalkan lisäksi lomarahat ja muut korvaukset. Itse lasken yhden kuukauden palkan lisää (eli 13 * kuukausipalkka), niin aika hyvin on mennyt laskut, ei tule mätkyjä eikä isoa palautusta. Toki vuorotyössä laskeminen olisi hankalampaa, kun kuukausittainen tulo voi vaihdella paljonkin. Silloin kannattaa esim. laskea mitä on saanut 9 kk (tammi-syyskuu) ja lisätä vielä neljännes vuosituloon. Ainakin miehelläni loppuvuosi on rahakkainta, mikäli sattuu paljon juhlapyhiä työvuoroiksi. Viime vuonna teki pitkän vuoron itsenäisyyspäivänä ja oli kaikki joulun pyhäpäivät 12 tunnin yövuoroissa. Lisiä tulikin sitten tonni loppuvuoden osalta.

Vierailija
56/69 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun bruttopalkkani on noin 3000e ja käteen jää verojen jälkeen 2250e. 

Vierailija
57/69 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkistakaapa veroprosenttinne.

Tämä. Maksavat liikaa veroja ja sitten hyppivät ilosta, kun veronpalautukset tulee.

Ennemmin kannattais yrittää säätää veroprosentti mahdollisimman tarkasti ja sijoittaa rahat. Verottaja ei maksa korkoa. Toiseen suuntaan korkoa saa kyllä maksaa. :D

Vierailija
58/69 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää viitsiikö olla noin hölmöjä. Verottajan sivuilta löytyy laskuri, jolla voi melko helposti katsoa, paljonko oikea veroprosentti on. Siellä on myös taulukko, josta näkee, mikä olisi oikea veroprosentti keskimäärin. Kunnallisvero toki vaihtelee, minkä takia laskuri on tarkempi. Kun osaa laskea vuositulonsa, osaa laskea myös veroprosentin oikein. Vuositulon vaikuttaa kuukausipalkan lisäksi lomarahat ja muut korvaukset. Itse lasken yhden kuukauden palkan lisää (eli 13 * kuukausipalkka), niin aika hyvin on mennyt laskut, ei tule mätkyjä eikä isoa palautusta. Toki vuorotyössä laskeminen olisi hankalampaa, kun kuukausittainen tulo voi vaihdella paljonkin. Silloin kannattaa esim. laskea mitä on saanut 9 kk (tammi-syyskuu) ja lisätä vielä neljännes vuosituloon. Ainakin miehelläni loppuvuosi on rahakkainta, mikäli sattuu paljon juhlapyhiä työvuoroiksi. Viime vuonna teki pitkän vuoron itsenäisyyspäivänä ja oli kaikki joulun pyhäpäivät 12 tunnin yö

Mulla ei ole vuorotyö vaan veroprosentin laskeminen on helppoa kun täytyy huomioida vain palkankorotukset. Ap siis vastaa että tätä tuskin oli osoitettu minulle (jolla veronpalautus aina max. 50 €)

Vierailija
59/69 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon riippuu kunnallisverosta. Ähtärissä se on 10,3 ja Helsingissä 5,3. Helsingissä 4000 euron palkasta jää 200 euroa enemmän käteen. Lisäksi kirkollisvero vaihtelee 1 -2% välillä. Helposti tulee Helsingin hyväksi prossa tästäkin eli 4000 euron palkasta jäisi 240 enemmän käteen. 

Sitten on kotitalousvähennys, työhuonevähennys, matkakuluvähennys

Vierailija
60/69 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

4000 jää 2700. Sulla tulee ikinä tuskin olemaan ongelmaa päästä moisiin tuloihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän seitsemän