Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun ystävät hylkäävät kriisissä

Vierailija
10.10.2025 |

Syöpädiagnoosi tuli ja samantien ystävät hylkäsivät. Olen kysellyt perään ja kertoivat minun olleen liian raskasta seuraa. Olen tietenkin halunnut puhua hoidoista, kuolemanpelosta ja muista aiheista, halunnut käsitellä näitä ystävien kanssa sen sijaan että olisin jäänyt yksin ajatusteni kanssa.

Tuntuu todella pahalta. Olen käymässä läpi kriisiä ja ne ystävät, joihin luotin, eivät halua olla tekemisissä enää. Ymmärrän että olen ollut raskasta seuraa ja heillä on varmasti omia ongelmia, lapset, työt, parisuhteet jne. Mutta olisin odottanut jotain tukea, sillä olisin itse valmis auttamaan raskaissa tilanteissa ja olen auttanutkin, mm. avioeron aikana hoitanut lapsia ja tarjonnut yösijaa.

Onneksi vähemmän tutut ihmiset ovat tarjonneet apua. Etäisempi työkaveri tarjosi keskusteluapua ja naapuri kaupassakäynti ja siivousapua. Terapiaan sain myös varattua ajan. En vain jaksaisi, käyn läpi raskasta elämänvaihetta ja samalla joudun kokemaan hylkäämisen tunnetta. Yritän mielessäni kuitenkin ajatella, että ystävillä on omat ongelmansa ja heille on liian raskasta tukea minua. Tämän viestinkin perusteella kuulostan raskaalta.

Kokemuksia?

Kommentit (82)

Vierailija
81/82 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi kaverini vähentää yhteydenpitoa silloin, jos minulla on vaikeaa. Ja kun lopulta ottaa yhteyttä, niin vaihtaa aina puheenaihetta, jos yritän ottaa sen vaikean asian puheeksi. Nyt isäni on menehtymässä syöpään, ja kaveri tekee edellämainitulla tavalla taas. Onneksi muut kaverit on oikein empaattisia.

Vierailija
82/82 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja ei mielestäni puhunut kuolemasta ja palliatiivisesta hoidosta. Syöpähoidot ovat raskaita, mutta itse sairaus ei välttämättä johda kuolemaan.  Oletan sinun, siis viestiketjun aloittajan, olevan ehkä nuorempi ihminen. Silloin ystävillä on omat kiireensä perheen kanssa ja kokemattomuus merkittävistä asioista. Hyvää vointia viestin lähettäjälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla