Aiheuttaako maastopyöräilijät muka vähäistä enemmän haittaa metsässä?
Olen aina olettanut että siellä todellakin saa pyöräillä vapaasti poluilla. Eilen tapasin kuitenkin vihaisen maanomistaajan joka oli eri mieltä.
Kommentit (66)
pohja menee pilalle, ei sinne metsään mitään luvattomia fillaripolkuja haluta
luomupyörä ei kuluta. Sähköpyörät ja märät kelit vähän huono yhdistelmä
Pyörät pilaavat polut. On ikävä kävellä siinä mutapuurovellissä.
No laki on tämän suhteen täysin yksiselitteinen: ei aiheuta. Yksittäisellä metsänomistajalla voi tietenkin olla omat mielipiteensä ja monet änkyrät ovat sitä mieltä, että heidän metsiinsä ei saisi tulla ollenkaan, mutta juridiset mahdollisuudet liikkumisen kieltämiseen ovat hyvin rajalliset.
Oikeuskäytäntö tässä asiassa on, että haittaa tarkastellaan aina yksittäisen liikkujan kannalta, eli aiheuttaako juuri se yksittäinen teko vähäistä suurempaa haittaa. Se, että kävelijät tai pyöräilijät muodostavat vuosien aikana polun metsään ei ole vähäistä suurempaa haittaa tässä merkityksessä, koska mikään yksittäinen liikkumiskerta ei muuta sitä polkua mitenkään merkittävästi.
Yksi ihminen ei ajaessaan aiheuta kovinkaan suurta muutosta metsään, joten sitä saa tehdä jokamiehenoikeuksien puitteissa. Maastopyöräilyreitin rakentaminen tai tapahtuman järjestäminen voisi hyvin aiheuttaa, eli niitä ei saa tehdä ilman maanomistajan lupaa.
Vierailija kirjoitti:
No laki on tämän suhteen täysin yksiselitteinen: ei aiheuta. Yksittäisellä metsänomistajalla voi tietenkin olla omat mielipiteensä ja monet änkyrät ovat sitä mieltä, että heidän metsiinsä ei saisi tulla ollenkaan, mutta juridiset mahdollisuudet liikkumisen kieltämiseen ovat hyvin rajalliset.
Oikeuskäytäntö tässä asiassa on, että haittaa tarkastellaan aina yksittäisen liikkujan kannalta, eli aiheuttaako juuri se yksittäinen teko vähäistä suurempaa haittaa. Se, että kävelijät tai pyöräilijät muodostavat vuosien aikana polun metsään ei ole vähäistä suurempaa haittaa tässä merkityksessä, koska mikään yksittäinen liikkumiskerta ei muuta sitä polkua mitenkään merkittävästi.
Yksi ihminen ei ajaessaan aiheuta kovinkaan suurta muutosta metsään, joten sitä saa tehdä jokamiehenoikeuksien puitteissa. Maastopyöräilyreitin rakentaminen tai tapahtuman järjestäminen voisi hyvin aiheuttaa, eli niitä ei saa
Kuusimetsässä pyöräily aiheuttaa juurikääpää ja tappaa puut. Onko aika perkeleen iso haitta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuusimetsässä pyöräily aiheuttaa juurikääpää ja tappaa puut. Onko aika perkeleen iso haitta.
Kuinkakohan monta puuta tässä maassa on kuollut pyöräilijöiden takia. Olisi todella mielenkiintoista nähdä tästä joku ihan oikeasti tutkittu luku ja kustannusarvio ja verrata tätä pyöräilyn tuottamiin terveyshyötyihin ja siten säästöihin terveydenhoitokuluissa.
Polkupyörä on ajoneuvo.
Ajoneuvolla ajo maastossa on kiellettyä ilman maanomistajan lupaa.
Pyöräillä voi ihan niitä varten perustetuilla reiteillä, ihan samat terveyshyödyt siitä saa kuin metsäpolkuja pilaamalla.
Aiheuttaa haittaa. Ääntä ei kuulu mutta vauhti on kova, lähes päivittäin meinataan jäädä lähimetsässä koiran kanssa alle kun nämä ei ymmärrä, etteivät ole ainoat siellä poluilla.
Meillä on metsät tikattu ristiin rastiin leveitä baanoja täyteen mönkkäreillä, mopoilla ym moottorivehkeillä. Ja ei ole lupia kyselty maanomistajilta. Muutama harva maastopyöräilijä siinä konkurssissa ei tuhoa enää yhtään mitään. Eikä edes ratsastuskoulullinen hevosia maastoretkellä. Ratsuväki on sentään kysynyt luvatkin asianmukaisesti, ja pysyy olemassa olevilla metsäteillä.
Kiva myös kun kosteammat notkot, joissa on voinut joskus kulkea turvekantta pitkin märän paikan läpi, on kynnetty liejuksi ja avovedeksi. En usko, että siihenkään tuhoon ihan pelkällä polkupyörällä pystyy. Veikkaan, että pahimmat tuholaiset metsissä ovat näitä mönkkäri- ja motocross-sankareita.
Tietääkseni nimenomaan uusia reittejä ei saa toisten maille syntyä käytöstä. Kaikki ymmärtänevät, ettei tämä tarkoita kapeita kinttupolkuja, kävelystä syntyneitä, joita kummempia tuskin maastopyörälläkään saadaan aikaan.
Meillä tässä lähimetsässä oli ennen todella kivat pikkupolut, missä kuljeskella. Sitten maastopyöräilijät löysivät tänne ja polut ovat kasvaneet ja kuluneet merkittävästä, puiden juurakot on tulleet esiin ja näin syksyllä väylät on ihan hirveää kuravelliä. Että kyllä ne aiheuttaa.
Perseilkää ja pyöräilkää niissä metsissä nyt oikein kunnolla niin pian saadaan muutos jokaisenoikeuksiin. Ei ole enää tätä päivää, että toisen ihmisen omistamassa ja hoitamassa talousmetsässä saa tuhota taimikkoja ja tehdä polkuja.
Salliiko jokamiehenoikeus nykyään ajoneuvolla ajamisen toisten yksityismetsissä, rikkoen puun juurien pintaa ja edesauttaen mm juurikäävän puille tuhoisaa leviämistä?
Edes kaikilla päälystetyillä kulkuväylillä ei saa pyöräillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuusimetsässä pyöräily aiheuttaa juurikääpää ja tappaa puut. Onko aika perkeleen iso haitta.
Kuinkakohan monta puuta tässä maassa on kuollut pyöräilijöiden takia. Olisi todella mielenkiintoista nähdä tästä joku ihan oikeasti tutkittu luku ja kustannusarvio ja verrata tätä pyöräilyn tuottamiin terveyshyötyihin ja siten säästöihin terveydenhoitokuluissa.
Miksi sen kuusikon omistajan kustannuksella ne pyöräilyn hyödyt pitää saada? Kyllä tässä maassa on aivan tarpeeksi tilaa pyöräillä muualla.
Ei yksi pyörämatka varmaan todellista vahinkoa aiheuta. Tilanne muuttuu siinä vaiheessa, kun niitä yksiä pyörämatkoja alkaa tulla päivittäin, ja yhden pyörämatkan tekijöitä menee jonossa ja jokainen ajattelee, että "eihän tämä yksi mitään haittaa".
Onko tämä nyt joku isokin ongelma? Suomi on metsiä täynnä niin kai sinne muutama maastopyöräilijäkin mahtuu.
Sähköpyörien vika. Ilman sähköä ei keskivertoajelija jaksa kovin paljoa polkuja tuhota. Sähköllä huristelee rapakuntoinen läskikin paljon maastoa piloille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuusimetsässä pyöräily aiheuttaa juurikääpää ja tappaa puut. Onko aika perkeleen iso haitta.
Kuinkakohan monta puuta tässä maassa on kuollut pyöräilijöiden takia. Olisi todella mielenkiintoista nähdä tästä joku ihan oikeasti tutkittu luku ja kustannusarvio ja verrata tätä pyöräilyn tuottamiin terveyshyötyihin ja siten säästöihin terveydenhoitokuluissa.
Tuo tilanne puiden tuhoista eskaloituu vasta siinä vaiheessa vuosukymmenten päästä kun niitä aletaan käyttämään ja ajatellaan että saadaan tukkipuuta, mutta tyvestä sisältä monta metriä lahonnut ei kelpaa kuin energiapuuksi sen lahon pituudelta.
Metsänomistaja kantaa taloudellisen tappion näistä pyöräilijöitten itsekkäistä valinnoista.
Polku menee kuravelliksi.