Olen ehkä jäämässä työttömäksi, neuvoja tukiasioihin kun säästöjä on
Niin siis työttömyys ehkä edessä (olen30v) ja asun vuokralla yksin, muuta omaisuutta ei ole kuin oma vanha auto. No nyt rasittaa sen verran tämä työttömyyden uhka joten olen alkanut pohtia vaihtoehtoja kun uuden työn löytyminen saattaa olla hankalaa tässä tilanteessa ja täällä päin Suomea. Olen siis säästänyt rahaa, jotta olisi ollut mahdollisuus ostaa oma kohtuuhintainen talo (alle 100k) ja nyt olen selvitellyt sitä jos ansiosidonnainen joskus loppuu, niin mitkä ovat milläkin skenaariolla vaikutukset työmarkkinatukeen.
Eli kysymys on kannattaisiko minun ostaa (tavoiteltua halvempi) oma asunto käteisellä, jotta kaikki tuet jäisi itselleni heti alusta alkaen, huomioiden se että työmarkkinatuelle tiputtaessa en saisi asumistukea omistusasuntoon. Myöskään sitä ei saa vuokra-asuntoon jos omia säästöjä on tietty rahamäärä (en siis saisi), vaan joutuisin käyttämään säästöjäni elämiseen ja vuokran maksuun jos jatkaisin vuokralla asumista.
Ja ei ole tarkotus loukata oikeasti varattomia työttömiä tällä, olen vain elänyt työelämässä olon ajan säästeliäästi kun olen ajatellut että sitten joskus pääsen toteuttamaan haaveita. Nyt taidetaan vetää matto jalkojen alta.
Aion siis viimeiseen asti välttää sitä että joutuisin tulevaisuuden varalle laittamiani säästöjä käyttämään elämiseen. Sen ymmärsin jo että osakkeet tulisi myydä siinä vaiheessa ja korkotilillä olevat rahat siirtää pois koska kaikki pääomatulo pienentää myös työmarkkinatukea. Kiinteä omaisuus ei (vielä, eiköhän senkin aika tule). Niin mitä kannattaisi ostaa sellaista joka säilyttää ehkä arvon? Metsää?
Kommentit (195)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin se nyt vain menee, että niitä säästöjä pitää käyttää. Niin on muutkin joutuneet tekemään. Ei ole yhteiskunnan tehtävä tukea säästämistä.
Saako maksetut verot sitten takaisin, kun niille ei mitään vastinetta saa? Ei voi mennä niin, että toiset maksaa itsensä kipeäksi ja kun tarve itsellä olisi, niin mitään ei heru.
Heruu sen kuutisen sataa euroa kuussa. Jos alle 50 tonnia säästöjä niin myös enemmän tai vähemmän asumistukea.
Jos on 50 tonnia säästössä niin se vaikuttaa asumistukeen jo, kaikki se mikä ylittää 10 tuhatta euroa.
Työmarkkinatuki ei ole sidoksissa omaisuuteen vaan on työttömyyskorvaus jota saa ansiosidonnaisen jälkeen. Käytännössä siis sama asia.
Kokkarit on sen verran ovelia ettei pakokeinoa vaan ole. Sijoitan ja syön rahani jos on pakko. Vielä on puolisolla töitä mutta minulla ei ja olen jo vanha. Sitä vanhaa mörskää et saa myytyä ja ok-talosta pitää huolehtia ja se maksaa.
Mikset ap hae sitä uutta asoa koska siinä olisi turvassa osa rahoistasi. Se rakennusindeksi on ihan hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Mikset ap hae sitä uutta asoa koska siinä olisi turvassa osa rahoistasi. Se rakennusindeksi on ihan hyvä.
Asun itse asossa. Asuttu jo 17 vuotta. Kaveri asuu myös ja saa myös toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
1. Työttömyyden ja tukien näkökulmasta
Työmarkkinatuki ja asumistuki:
Jos sinulla on säästöjä tai pääomaa, se voi vaikuttaa siihen, paljonko saat tukea.
Omistusasuntoon ei yleensä saa asumistukea samalla tavalla kuin vuokra-asuntoon.
Jos jatkat vuokra-asumisessa, mutta sinulla on suuret säästöt, et voi käyttää tukia ennen kuin säästöt loppuvat.
Johtopäätös:
Käteisellä ostettu omakotitalo vähentäisi riippuvuutta sosiaalituista, koska et olisi vuokralla.
Toisaalta, jos talon kulut (vero, ylläpito, remontit) ovat korkeammat kuin vuokra, se voi rasittaa budjettia ilman tuloja.
2. Sijoitusten vaikutus tukiin
Pankkitileillä oleva raha ja osakkeet lasketaan pääomaksi, mikä vähentää työttömyysturvaa.
Kiinteä omaisuus (esim. talo) ei yleensä vähennä työmarkkinatukea, mutta asumistukea siitä ei yleensä saa.
Miten olisi pieni omistusasunto kerrostalosta? Pieni sen vuoksi, että silloin asunnon osuus taloyhtiön isoista remonteista jää pieneksi. Ehkä Ap selviää remonttikusannuksista jotenkin. Pienen asunnon vastike on pieni ja silloin jää jotain rahaa elämiseenkin. Nämä uudistukset, että ihmisten ei kannata elää säästäväisesti ja kerätä omaisuutta tai pankkitalletuksia, ovat kauheita. Rangaistaan juuri niitä pienehkötuloisia tavallisia ihmisiä, jotka ovat työtä tekemällä onnistuneet saamaan jotakin säästöön. Sossutuilla eläneisiin ei pahemmin kajota, koska ihmisten ei kuitenkaan anneta kuolla nälkään. Suuria omaisuuksia perineet taas ovat turvassa säästötoimilta, koska heillä on aina, mistä ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Joo en tosiaan halua tehdä mitään laittomuuksia vaan olen yrittänyt kartoittaa ihan laillisia keinoja rahan turvaamiseksi ja oman toimeentulon turvaamiseksi myös tulevaisuudessa, kuten olettaisi jokaikisen ihmisen tekevän. En halua jännätä jotain kiinnijäämistä jostain mikä olisi laitonta. Mitään muuta en olekaan viimeiseen pariin viikkoon tehnyt kuin selannut avoimia työpaikkoja, selvittänyt opiskelujen mahdollisuutta, keikkatyömahdollisuuksia jne.
Pakkohan minun on myös käydä läpi mahdolliset skenaariot siihen jos työttömyys alkaa ja se vaan jatkuu eikä töitä tahdo löytyä, haluan että olen selvittänyt asiat etukäteen ja tehnyt suunnitelmia eri tilanteiden varalle. Ei tässä tosiaan ole mikään tulevaisuuden suunitelma nro1 aloittaa downsiftaamista tukien varassa, huoh. Yritän vain maksimoida oman toimeentuloni siinäKIN tilanteessa jos niin käy. Ap
Sinä nimenomaan haluat piilottaa varallisuutesi, jotta saisit myöhemmin tukia, joihin sinulla ei ole oikeutta. Ihan turha selitellä, että aiot syyllistyä rikokseen vasta sitten, kun mikään muu ei ole onnistunut.
Alkaa kyllästyttää kun nuorempia sukupolvia potkitaan jatkuvasti päähän. Vuosikausia olisi voinut olla vaikka miljoonia tilillä ja silti olisi kelan asumistuet rullanneet. Nytkun ajat on oikeasti huonot ja työpaikkoja vaikea saada, niin asumistuki karsitaan heti jos on onnistunut jotain pesämunaa kartuttamaan. Eläkeikä tulevaisuudessa varmaan hautaan asti, kyllä ne säästöt joutuu vielä moneen kertaan koetukselle.
Vierailija kirjoitti:
No niin se nyt vain menee, että niitä säästöjä pitää käyttää. Niin on muutkin joutuneet tekemään. Ei ole yhteiskunnan tehtävä tukea säästämistä.
Ja ylipäätään outo ajatus, että tuet olisivat ikään kuin palkinto säästäväisyydestä ja siitä, että on käytetty rahaa harkiten. Ihan yhtä outo kuin ajatus, että tuet olisivat palkinto siitä, että on nauttinut elämästä ja laittanut rahaa palamaan.
Tukia maksetaan tarpeeseen, ei niihin liity, eikä kuulukaan liittyä, mitään arvotusta sen suhteen, millainen rahankäyttäjä ihminen on ollut ennen tukien tarvetta.
Ymmärrän toki harmituksen, jos on ollut tarkoitus säästää johonkin ihan muuhun kuin peruselämiseen. Mutta miten voisi olettaa, että yhteiskunta alkaisi elättää niitä, joilla on isoja summia säästössä, kun nyt leikataan niiltäkin, joilla ei ole sentin senttiä säästöjä.
Vierailija kirjoitti:
Kelalta toimeentulotukea ei sitten saa rahoitusvastikkeeseen eli jos se on kovin suuri joudut tekemään pankin kanssa jonkun käänteinen asuntolaina tyyppisen ratkaisun.
Pankit eivät varmaankaan enää tee sellaisia sopimuksia. Ihmisten elinikä on noussut aika tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ylipäätään outo ajatus, että tuet olisivat ikään kuin palkinto säästäväisyydestä ja siitä, että on käytetty rahaa harkiten. Ihan yhtä outo kuin ajatus, että tuet olisivat palkinto siitä, että on nauttinut elämästä ja laittanut rahaa palamaan.
Tukia maksetaan tarpeeseen, ei niihin liity, eikä kuulukaan liittyä, mitään arvotusta sen suhteen, millainen rahankäyttäjä ihminen on ollut ennen tukien tarvetta.
Ymmärrän toki harmituksen, jos on ollut tarkoitus säästää johonkin ihan muuhun kuin peruselämiseen. Mutta miten voisi olettaa, että yhteiskunta alkaisi elättää niitä, joilla on isoja summia säästössä, kun nyt leikataan niiltäkin, joilla ei ole sentin s
Ongelma on ihmisten eriarvoisuus, aiempina vuosina tukia on saanut ilman että varallisuutta on selvitetty asumistuen suhteen, osa on jopa kartuttanut varallisuuttaan kun omistusasuntoon sai aiemmin tukea. Systeemi on epäreilu niille, ketkä ovat nyt joutuneet työttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Kumpikin huono vaihtoehto. Jos oma asunto niin saat sen työmarkkinatuen liiton rahan jälkeen ja sillä pitäisi elää ja maksaa kaikki eli tiukille menee. Itse en ostaisi omaa vaan pitäisin kaiken osakkeissa. Ei missään tapauksessa tilillä. Osingoilla tienaat jo kivasti. Vain yli 6 pinnan tuottoa.
Mielestäni oman asunnon osto on riski, jos ei ole säännöllisiä riittäviä tuloja. Vaikka olisi putkirempat ym. tehty, niin voi tulla yllättäviä muita menoja. Vuokralla asuminen turvallisinta monessa kohtaa.
Kulttaharkkojen ostaminen on ihan laillista. Tosin kullan hinta on nyt korkealla.
Vierailija kirjoitti:
Alkaa kyllästyttää kun nuorempia sukupolvia potkitaan jatkuvasti päähän. Vuosikausia olisi voinut olla vaikka miljoonia tilillä ja silti olisi kelan asumistuet rullanneet. Nytkun ajat on oikeasti huonot ja työpaikkoja vaikea saada, niin asumistuki karsitaan heti jos on onnistunut jotain pesämunaa kartuttamaan. Eläkeikä tulevaisuudessa varmaan hautaan asti, kyllä ne säästöt joutuu vielä moneen kertaan koetukselle.
Nämä muutokset työttömyysturvaan ja asumistukeen ovat todella suuria juuri keskituloisten omistusasujien kannalta. Heillä on aiemmin ollut edes jonkinlainen turva työttömyyden varalle näiden tukien kautta ja tämä on vaikuttanut tietenkin kulutukseen. Nyt on monissa perheissä alettu säästää vimmalla, koska pakko on.