Olen ehkä jäämässä työttömäksi, neuvoja tukiasioihin kun säästöjä on
Niin siis työttömyys ehkä edessä (olen30v) ja asun vuokralla yksin, muuta omaisuutta ei ole kuin oma vanha auto. No nyt rasittaa sen verran tämä työttömyyden uhka joten olen alkanut pohtia vaihtoehtoja kun uuden työn löytyminen saattaa olla hankalaa tässä tilanteessa ja täällä päin Suomea. Olen siis säästänyt rahaa, jotta olisi ollut mahdollisuus ostaa oma kohtuuhintainen talo (alle 100k) ja nyt olen selvitellyt sitä jos ansiosidonnainen joskus loppuu, niin mitkä ovat milläkin skenaariolla vaikutukset työmarkkinatukeen.
Eli kysymys on kannattaisiko minun ostaa (tavoiteltua halvempi) oma asunto käteisellä, jotta kaikki tuet jäisi itselleni heti alusta alkaen, huomioiden se että työmarkkinatuelle tiputtaessa en saisi asumistukea omistusasuntoon. Myöskään sitä ei saa vuokra-asuntoon jos omia säästöjä on tietty rahamäärä (en siis saisi), vaan joutuisin käyttämään säästöjäni elämiseen ja vuokran maksuun jos jatkaisin vuokralla asumista.
Ja ei ole tarkotus loukata oikeasti varattomia työttömiä tällä, olen vain elänyt työelämässä olon ajan säästeliäästi kun olen ajatellut että sitten joskus pääsen toteuttamaan haaveita. Nyt taidetaan vetää matto jalkojen alta.
Aion siis viimeiseen asti välttää sitä että joutuisin tulevaisuuden varalle laittamiani säästöjä käyttämään elämiseen. Sen ymmärsin jo että osakkeet tulisi myydä siinä vaiheessa ja korkotilillä olevat rahat siirtää pois koska kaikki pääomatulo pienentää myös työmarkkinatukea. Kiinteä omaisuus ei (vielä, eiköhän senkin aika tule). Niin mitä kannattaisi ostaa sellaista joka säilyttää ehkä arvon? Metsää?
Kommentit (209)
Vierailija kirjoitti:
Toukokuusta alkaen ei ole mitään työmarkkinatukea enää olemassakaan. Nyt työttömäksi joutuvat pääsevät 400 päivän ansiosidonnaiselle, jos ovat asiansa hoitaneet. Sen jälkeen pudotaankin sitten yleistuelle, mikä on siinä vaiheessa jo nykyistä toimeentulotukea vastaava tuki. Yleistukea ei vuoden 2026 jälkeen makseta sillä perusteella, että on työtön, vaan tuelle pitää olla tarve kuten toimeentulotuelle nyt.
Jos tuossa kuitenkin käy niin, että nykyiset tuet (peruspäiväraha, työmarkkinatuki) vaan laitetaan saman nimikkeen alle samanlaisin myöntöperustein. Lakiesityksestä ei löydy omaisuus-sanaa, joten tarpeen arviointi ei liene samanlaista kuin toimeentulotuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toukokuusta alkaen ei ole mitään työmarkkinatukea enää olemassakaan. Nyt työttömäksi joutuvat pääsevät 400 päivän ansiosidonnaiselle, jos ovat asiansa hoitaneet. Sen jälkeen pudotaankin sitten yleistuelle, mikä on siinä vaiheessa jo nykyistä toimeentulotukea vastaava tuki. Yleistukea ei vuoden 2026 jälkeen makseta sillä perusteella, että on työtön, vaan tuelle pitää olla tarve kuten toimeentulotuelle nyt.
Siinä mielessä hieno juttu, että moni tälläkin palstalla työttömien ja köyhien tukiluksuselämästä valittava pääsee kokemaan sen omakohtaisesti.
Uudistuksia suurimpaan ääneen kritisoivathan eivät ole niitä, jotka jo ovat toimeentulotuen ja pienimmän työmarkkinatuen varassa, vaan niitä, joita on nyt alkanut pelottaa päätyä sinne. Korkealtakin voi pudota, ja moni tulee putoamaan. :)
"Ei tässä kyllä mitään hienoa ole, kun normaaleilta työssäkäyviltä ihmisiltä on viety täysin turva ja luottamus hyvinvointivaltiota kohtaan. Kuka tänne alkaa enää lapsiakaan tekemään ja taas kohta taivastellaan miten syntyvyys laskee."
Niiden, jotka huvikseen ja/tai typeryyttään solvaavat työttömiä ja köyhiä, ei tarvitsekaan lisääntyä.
Säästöjen turvin on helpompi ottaa vastaan keikkatyötä ja osa-aikaista työtä, koska viivästykset sovitellun työttömyysetuuden maksamisessa eivät ole niin iso ongelma kuin niillä, joilla ei ole säästöjä. Siis jos ei ole esteenä esim. lapsien hoitopaikan järjestämiseen liittyviä ongelmia.
Muuttaminen toiselle paikkakunnalle on huomattavasti helpompaa, kun on varaa maksaa muutto ja uuden asunnon vuokravakuudet.
Minä yrittäisin löytää jotain töitä jopa vuokratyöfirman kautta, jos muuta ei olisi saatavilla. Ansiosidonnaisia päiviä voisi säästyä sitä kautta. Tarjonta vaikuttaa tosin aika kehnolta sielläkin.
Ap, useamman vuoden sairaana ja osan siitä ajasta työttömänä olleena neuvon että kannattaa ottaa vastaan työtä kun työtä. Itsekin ajattelin että julkinen terveydenhuolto auttaa paranemisessa ja tuet maksetaan kuten Kelan sivuilla lukee. Sairauteni ovat psykiatrisia, minulla ei ole päihdeongelmaa enkä ole velkaa minnekään. Minulla on myös säästöjä joilla pärjään jonkin aikaa tiukan paikan tullen.
Tukien hakeminen, selvitykset ja päätösten odottaminen ovat yhtä h*lvettiä. Et tiedä koskaan milloin tulee joku porsaanreikä että tuki voidaan hylätä. Esimerkiksi haettu sairauspäiväraha laitettiin keskeltä puoliksi ja todettiin että tämän päivän jälkeen olet työkykyinen. Kohtalon oikkuna tuli sitten loukkaantuminen fyysisesti ja sain tuet.
Eli nyt tuki- ja hoitovaihtoehtorulettia on pyöritetty erikoissairaanhoidossa pitkään ja omaksi onnekseni näyttää siltä että käy samoin kuin aikaisemmin, masennusoireilu lievittyy luonnonmukaisesti kun alan kuunnella omaa kehoani ja mieltäni. Masennuksen lisäksi on siis myös muita sairauksia. Vielä nytkin, vaikka kerron voinnin helpottuneen, "tyrkytetään" lääkkeitä ja halutaan "tehostaa" hoitoa. Painostetaan yksityiseen (kalliiseen) psykoterapiaan ja kerrotaan että se on tässä kohtaa lääkkeiden ohella lähes ainoa keino toipua.
Kerron tämän siksi että toimeentulotukiasiakkaita (itse en saa koska säästöt ja työssäkäyvä puoliso, thank goodness) ei todellakaan kannata kadehtia.
Palkka työtä on aika vaikea saada... yli 2 vuotta työttömänä. Ensin on ansiosidonnainen, jos kuulut kassaan tämä loppuu melko nopeasti. Ansiosidonnaisen jälkeen työttömyysturva n. 570€ / kk, joten joka kuukausi kuluu säästöjä. Jos asut vuokralla, niin suosittelen muuttamaan edulliseen tämmöiseen mahdollisimman ajoissa jonnekkin maalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpikin huono vaihtoehto. Jos oma asunto niin saat sen työmarkkinatuen liiton rahan jälkeen ja sillä pitäisi elää ja maksaa kaikki eli tiukille menee. Itse en ostaisi omaa vaan pitäisin kaiken osakkeissa. Ei missään tapauksessa tilillä. Osingoilla tienaat jo kivasti. Vain yli 6 pinnan tuottoa.
No tienaisi osingoillakin joo muttei minulla ole niin paljoa rahaa että saisin osinkoja mitenkään yli 800euroa kuukaudessa (siis kuukausille jaettuna). Ja osingot pienentää työmarkkinatuen määrää joten siihen jos joutuu niin ei voi kyllä osakkeita omistaa. Kieltämättä risoo se että töissä käyneet ihmiset jotka hassanneet rahansa autoihin, merkkivaatteisiin ja kalliisiin taloihin, ovat oikeutettuja kaikenmaailman tukiin mutta minä joka olen yrittänyt säästää tulevaisuuden varalle, saisinkin nyt käyttää rahani sitten itseni elättämiseen ja juokseviin kuluihin, ai että jäikö ns
Tajuatko yhtään miten absoluuttisen typerä tämä kommenttisi oli? Että kun jätät elämän elämättä ja kituutat, on väärin että jotkut ovat elämää eläneet ja nauttineet ansaitsemastaan, ja heidän pitäisi sitten työttömänä kärsiä kuten sinä vapaaehtoisesti? HUOH!!!
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen ei työn perässä muuta!
Kuka hullu muuttaisi toiselle puolelle Suomea jonkun määräikaisen työn takia, jättäisi perheen, kodin, kaikki sosiaaliset suhteet, ihan kaiken?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen ei työn perässä muuta!
Kuka hullu muuttaisi toiselle puolelle Suomea jonkun määräikaisen työn takia, jättäisi perheen, kodin, kaikki sosiaaliset suhteet, ihan kaiken?
Onko ap:lle siis tarjottu määräaikaista työtä toiselta puolelta Suomea? Vastahan hän suunnitteli työttömäksi jäämistä ja kotiseudulla pysymistä.
Ei tässä kyllä mitään hienoa ole, kun normaaleilta työssäkäyviltä ihmisiltä on viety täysin turva ja luottamus hyvinvointivaltiota kohtaan. Kuka tänne alkaa enää lapsiakaan tekemään ja taas kohta taivastellaan miten syntyvyys laskee.