Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huh! En ihmettele yhtään, ettei ihmisillä oo varaa hoidattaa hampaitaan.

Vierailija
09.10.2025 |

Itse kävin hoidattamassa vain juurihoidettavan hampaan. Siihenkin meni lähemmäs 350€ yhteensä. ( 50€ eka kerta, 100€ toinen kerta kun laitettiin lääkepaikka ja viimonen kerta 150€).

Kyllä taas vähän sydämessä muljahti kun näin hammaslääkärilaskjen hinnan. Toki mulla oli varaa maksaa nuo, mutta silti. Entä ne, joilla ei oo. Sitten vaan kärvistellään huonoilla hampailla tai pahimmassa tapauksessa ilman hampaita. 

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosiaan hampaiden omahoitokin on jo askel eteenpäin. Älä napostele, juo vain vettä, älä happamia juomia. Osta vaikka fluoriliuosta, jolla purskuttelet. Imeskeltäviä maitohappokapseleita lisäämään suun hyviä bakteereita. Turha jankuttaa että ei voi kun on saanut huonot geenit. Kyllä voi. Mulla oli lapsena vaikka kuinka paljon reikiä, aikuisiällä ei enää ole ollut. 

Kai sulla edelleen ne samat reiät aikuisena on, ne on vaa niiden hammaspaikkojen alla piilossa. Ei kai ne yhtäkkiä "puf" vaan mihinkään häviä. 

Kyllä häviää jos reiät on ollu maitohampaissa. Tosin karies bakteerin määrä pysyy samana, toisilla sitä on vähän tai ei ollenkaan, toinen on taas kariesbakteerimiljonääri.

Vierailija
22/51 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hampaiden hoito siellä kotona ei kuule paljoa maksa. Ei tarvita kuin hammastahna, -harja ja lankain. Niitä kun käyttää kahdesti päivässä eikä napostele koko päivää niin hampaat pysyy kunnossa. Jos olet joutunut juurihoidattamaan hampaasi, niin se johtuu omasta laiminlyönnistä.

Ei aina. Meillä on suvussa huono hammasluusto. Mun äidilläkin on jouduttu poistamaan/juurihoitamaan vaikka kuinka monta hammasta. Ap

Ei ole olemassa huonoa hammasluustoa. Sä vaan peset ne huonosti ja napostelet pitkin päivää.

Kyllä on. Toisilla reikiintyy hampaat vaikka niitä harjaisi ja lankaisi 24/7, toisilla taas ei reikiinny lainkaan vaikka ei pesisi hampaita ollenkaan.

Ei ne voi reikiintyä jos et ole saanut bakteerikantaa joka reikiintymisen aiheuttaa. Sitä ei ole kaikilla ja kyseessä on tartuntatauti, leviää syljen välityksellä.

Eli jos siltä on välttynyt, reikiä ei yksinkertaisesti tule. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hampaiden hoito siellä kotona ei kuule paljoa maksa. Ei tarvita kuin hammastahna, -harja ja lankain. Niitä kun käyttää kahdesti päivässä eikä napostele koko päivää niin hampaat pysyy kunnossa. Jos olet joutunut juurihoidattamaan hampaasi, niin se johtuu omasta laiminlyönnistä.

50 ikävuoteen asti ei ollut reiän reikää, eikä muutenkaan sanomista hampaiden kunnossa. Sitten tuli IBD ja tulehdus suusta pakoputkeen asti ja hyvästi hyvät hampaat. Myös suuta kuivattavat lääkkeet tai ylipäänsä kuiva suu altistaa reikiintymiselle. Ihan turhaan heristelet täällä sormea "omista laiminlyönneistä".

Vierailija
24/51 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

terveyskeskushintojako. jos henkilöllä laatkotihoito, lankaus,kieli, hampaat pestään aina kadella eri tahnalla, toinen funktonaaline,esim. vetäytyvät ikenet,ikääntyminen, jne ja sitten jokin raikas aamutahna.

henkilö käy tarkastuksissa ja kerran vuodessa poistattaa hammaskiven jonka muodostuminen on hyvin yksilöllistä-sylki jne. niin ei kerry korjauslistaa ja mitä ilmenee kulut pysyy kurissa kun  ei isoja remontteja. kuvantaminen kannattaa ,sillä joskus paikan alle jää reikä . kuvantamisessa ei kannata säästää. ja jos yksityiselle menette- etukäteen aina hinnat.

joo on yksityisellä valekorjauksiakin, sanotaan tuota ja tuota on, kun asiakas-potilas meneekin toiselle lääkärille, ei ole ollut yhtään mitään. täys huiputus ja rahastustarkoitus. varovaisuutta. tk lääkärit eivät tee tuota ja nyt saa julkiselta cerek paikkaustakin ja yhteistyä hammasteknikoiden kanssa jotka tk:n ulkopuolelta, niin hyvin pelaa. toki hitaammin. mutta ei nuo terveyskeskushammashoidotkaan ole enää järin halpoja.

no eikö ole kiva kun nyt sulla on toi ohi, huh huh, kirpaisi lompsaa,mutta terve suu.

niin ajanvaraus aina suun-ja hampaiston tarkastus- joskus nuo on hinnoilteltu erikseen. suusyövän riskit ovat olemassa,siksi.

muuten  Sinä, nyt kun juurihoidettiin,oliko puhetta,että se hammas saattaa tummua rumasti. siitä tietää monien olleen juurihoidossa. mites se sitten-pinnoitetta tms.

Vierailija
25/51 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole olemassa huonoa hammasluustoa jota ei hyvällä hoidolla pysty pitämään kunnossa.

Haista sinä jääkarhun andersson.

Vierailija
26/51 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosiaan hampaiden omahoitokin on jo askel eteenpäin. Älä napostele, juo vain vettä, älä happamia juomia. Osta vaikka fluoriliuosta, jolla purskuttelet. Imeskeltäviä maitohappokapseleita lisäämään suun hyviä bakteereita. Turha jankuttaa että ei voi kun on saanut huonot geenit. Kyllä voi. Mulla oli lapsena vaikka kuinka paljon reikiä, aikuisiällä ei enää ole ollut. 

Kai sulla edelleen ne samat reiät aikuisena on, ne on vaa niiden hammaspaikkojen alla piilossa. Ei kai ne yhtäkkiä "puf" vaan mihinkään häviä. 

Ovat amalgaaneineen tallella. Ihmeen hyvin ovat paikat säilyneet vaikka laitettu joskus 80-luvulla. Tietty notkahdus hammasterveyteen voi iän myötä tulla mutta toistaiseksi ei ongelmia. Ikää 52v.

Vierailija
27/51 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina pitää säästää hampaiden hoitoon, kodin koneiden rikkoutumista varten ym. Ei se muiden vika ole, jos et osaa käyttää rahaa.

Vierailija
28/51 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina kun on keskustelua hampaidenhoidon kalleudesta paikalle saapuu joku oman elämänsä idiootti pätemään ja neuvomaan kuinka hampaita tulee harjata. Niin vatun ärsyttävää. Eihän meillä vattu sentään olisi yhtäkään hammaslääkäriä, jos noilla neuvoilla välttyisi täysin käynneiltä. Käsittämätöntä elämänkokemuksen puutetta. Ja typeryyttä. 

Tyhjänpäiväiset jankkaajat saa muut kiristelemään hampaitaan. 

Vierailija
29/51 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapset on jo kolmekymppisiä aikuisia, eikä yhdellä heistä ole edelleenkään ollut yhtään reikää hampaissaan. Samalla tavalla on lapsena hampaita kotona hoidettu, ja yhdellä lapsella oli jo kymmenvuotiaana paikattu vaikka kuinka monta hammasta.

Vierailija
30/51 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta mielestäni yksityinen hammaslääkäri voi tarjota erittäin hyvää vastinetta rahalla verrattuna moneen muuhun palveluun.

Mikä tahansa geneerinen autokorjaamo laskuttaa sen 300 € (pelkkä työ) jos pitää vaikka jäähdytin vaihtaa johonkin japanilaiseen peruspirssiin, homma jonka kirjaimellisesti kuka tahansa voi tehdä vaikka parkkipaikalla (ja olen itse tehnytkin).

Siihen nähden ei ole ollenkaan kallista että sama 300 € menee vaikka yhden hampaan esteettisen kerrostusmuovin laittamiseen. Tekemässä voi olla hammaslääkäri jolla on 7 vuotta koulutusta, lukemattomia lisäkoulutuksia siihen päälle,10+ vuotta työkokemusta, Helsingin kalleimmat toimitilat, tyyriit laitteet ja vielä hammashoitaja avustamassa.

Vierailija
31/51 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä kun sattuu omalle kohdalle hampaiden eroosio? 

Vierailija
32/51 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka hyvällä kotihoidolla hampaat pystyy pitämään reiättömänä ja ikenet terveenä, niin silti voi tulla näitä kalliita operaatioita yllättäen; hammas voi lohjeta, paikka irrota, eroosiota voi tulla iän myötä jne. Että onhan tuo muutaman satasen lasku aika iso vähävaraiselle kun ei voi kaikkea ennaltaehkäistä. Mutta itse hampaista huoltapitämällä voi välttää turhemmat käynnit ja varsinkin ientulehdukset mikä voi olla vakavaakin jos pitkään muhii.

Vierailija
33/51 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei oma syy aina.

eri asia muuten- noi äidit laittaa lusikan omaan suuhun maistellen mm kuumuutta ja sit vaavin suuhun- siinä se sitten oli karies jne.. miten ajattelemattomuutta. odotusaikna  sikiöinen syö äidin hampaita,monella oli ennen raskautta hyvät kalustot. syljen eritys mm miksi toisella on usein hammaskiveä, toisella hyvin vähän

Vierailija
34/51 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei aina. Meillä on suvussa huono hammasluusto. Mun äidilläkin on jouduttu poistamaan/juurihoitamaan vaikka kuinka monta hammasta. Ap

Ei ole olemassa huonoa hammasluustoa. Sä vaan peset ne huonosti ja napostelet pitkin päivää.

mee pois ja selvitä ,mee pois. äiditkin tartuttaa vauvan lusikansiirtymillä muuten karieksen, kiva vaan

Vierailija
35/51 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopeta jo 💩 jauhaminen ja jankkaaminen: Ota faktoista selvää ensin kun auot päätäsi! Terv Eri

Vierailija
36/51 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on. Toisilla reikiintyy hampaat vaikka niitä harjaisi ja lankaisi 24/7, toisilla taas ei reikiinny lainkaan vaikka ei pesisi hampaita ollenkaan.

Totta, pariksunta, ukko-paappa 83 v ei reikiä ollut ja normi elämää viettänyt. vaimollaan 78v on implanttia ja paikkoja, ja olleet naimissa kun vaimo täytti 19v, eli koko elämäkin samassa taloudessa!!!!!!! 

Vierailija
37/51 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä kun sattuu omalle kohdalle hampaiden eroosio? 

Sama mulla. Jos eroosio ei ole paha niin ei sille ainakaan mun kohdalla ole tehty mitään. Pitäisi välttää happamia juomia varsinkin ja neutralisoida suu esim. xylitolilla heti perään. Eipä pääse ainakaan pahenemaan. Välillä vuoraan etuhampaat fluoritahnalla 30min. iltaisin ja aamuisin, auttaa jonkin verran vihlontaan ja kuuman/kylmän sietämiseen olen huomannut.

Vierailija
38/51 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

palstan ns asiantuntijoille tiedoksi; 

Mulla syöpälääkitys menossa joka  voi käydä hammasluustoon tämän takia hoitoon kuuluu myös hampaiden röntkaus useimmin kuin yleensä; ihan terveet on purukalut onneksi vieläkin

Vierailija
39/51 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä skippaan. Näitä samanlaisia

leegoaloituksia on ollut jo useita.

Oon vastannut 

asiallisesti useisiin.

Kallista on, mutta mikäpä ei

olisi.. 2025 ökykalliin ruoan lisäksi? 🤷

Vierailija
40/51 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aivan sama mitä hammasremontti maksaa. Päätin hoidattaa suuvärkkini hyvään kuntoon, useita implantteja ja kruunuja. Koska olin  lykännyt hoidon aloittamista, laskin etukäteen suunnilleen operaatioiden vaatiman summan, se ei tullut yllätyksenä. Nuorempana tullut hammaslääkäripelko oli  vaikea, siksi meni vuosia ilman käyntejä. Nyt olen tyytyväinen, purenta ja hampaat kunnossa. Kallista oli, mutta turhempaankin ihminen voi laittaa rahansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan seitsemän