Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ostit aikaisemmin, mutta nyt pidät turhana(säästövinkkejä)

Vierailija
08.10.2025 |

Miten olet korvannut asiat, joita aikaisemmin ostit, mutta et osta säästön vuoksi enää.

Sisustuslehdet: käytän ilmaista e-lehti kirjastoa / käyn lukemassa lehdet kirjastossa

Kampaamoshampoot ja muut tuuhentavat tuotteet: harvensin pesuväliä, käytän halpustuotteita, metsästän tuotteita ilmaiseksi roskalavaryhmistä. Kuivashampoona käytän ruisjauhoja.

Roskapussit: kerään pussit pullonpalauruspisteestä

Kommentit (179)

Vierailija
61/179 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli ennen hyväpalkkainen työ, 6000 euroa kk, mutta paloin loppuun enkä enää jaksanut sitä. Nykyään teen suorittavan tason töitä ja brutto vaihtelee 2000-3000 välillä kuukaudessa. Samalla veroprosentti laski 31 %:sta 17 %:iin eli vaikutus nettotuloissa ei ollu niin valtava kuin mitä bruttotuloista voisi ajatella.

Mitä olen vähentänyt:

- lopetin kaikki suoratoistot yms. kuukausipalvelut. Yle Areenasta ja Katsomosta löytää ilmaista sisältöä.

- irtisanoin laajakaistan, käytän puhelimen nettiä.

- lopetin vaatteiden ja kenkien heräteostokset, harkitsen tosi tarkkaan ennen kuin ostan ja ostan vain jos entiset on loppuunkuluneet.

- kaiken kosmetiikan ostan matketista, ennen ostin kalliita merkkituotteita, joiden yksi rasvapurkki maksoi n 70 euroa. Ei mitään järkeä.

- teen ruokaa vähintään kahdeksi päiväksi kerrallaan. Viikossa on myös kasvisruokaa vaikken mikään kasvissyöjä olekaan.

- en käy lounasravintoloissa enkä kahviloissa käytännössä enää koskaan. Samoin on loppunut ravintolaillalliset ja risteilyt.

- lopetin salikortin.

- vaihdoin auton halvempaan.

- ennen kävin kampaajalla joka 2. kuukausi, nyt kerran vuodessa. Kasvatin pitkät hiukset.

Mitä olen lisännyt:

- ulkoilua merkittävästi. Tämä on parantanut elämänlaatua huimasti.

- estetiikkaa arkeen: asun yksin, mutta silti esim. katan pöydän kauniisti. Täällä on aina siistiä ja viihtyisää.

- marjojen ja sienien säilöntää. Niistä saa ihan oikeaa ruokaa, ei ole pakko tehdä puolukkakiisseliä.

- kilpailutan vakuutukset ja tarkastan sähkösopimuksen kerran vuodessa.

- suunnittelua: kun rahaa on vähemmän niin pitää miettiä tarkasti mihin sen laittaa.

- teen itse enemmän. Olen taitava käsitöissä, joten teen omat puseroni ja piponi itse. Olen tehnyt muutaman tilaustyönkin.

- käyn enemmän ilmaistapahtumissa. Pääkaupunkiseudulla on koko ajan jotain meneillään.

N53v

Vierailija
62/179 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luovuin auton pesupalvelusta, aikaisemmin käytin sitä kuukausittain, siis sisä- ja päälipesu. Nyt imuroin ja puhdistan sen itse kotipihassa ja käyn itsepalvelupesulassa pesemässä päältä.

Käytin myös vaatepesulaa, vein sinne lähinnä puvunhousuja ja kauluspaitoja. Nostivat hintoja kerralla lähes puolella, joten nykyään pesen itse ja silitän myös.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/179 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Spotify, olen tilannut useita vuosia, mutta nyt kun hinta taas nousi sanoin sen irti. Ihan hyvin pärjää ilmaisversiollakin.

Vierailija
64/179 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta enää herkkuja, viljatuotteita, limsoja tai mehuja enkä hedelmiä, en mitään sokeroitua. Syön kasviksia, lihaa ja marjoja, kananmunia. Lopetin samalla neljä lääkettä, pärjään hyvin ilmankin (tappio satoja euroja vuodessa apteekille).

En ole käynyt vuosiin kampaajalla, leikkaan itse hiukseni ja saavat harmaantua ihan rauhassa.

En osta enää kesäkukkia, kasvatan itse siemenistä vaikka alkukesän aikana ei mitään kukkivaa olekaan.

En osta enää pizzaa, hampparia enkä makkaraperunoita grilliltä, niiden sijaan syön puhdasta lihaa ja kasviksia.

En osta enää lahjoja enkä lähetä edes joulukortteja. Ei niitä kukaan oikeasti halua eikä kaipaa, kaikki on vääränlaisia ja päätyy kirppikselle tai lahjoitetaan eteenpäin. Kortit menee kertalukemisen jälkeen roskiin vaikka olisi kuinka hieno itse tehty kortti. En vie kukkia enkä muitakaan tuliaisia.

En osta mitään käytettyä koska hinnat ovat niin korkeat että uutta saa usein edullisemmin. Ennen ostin palapelejä mutta kun kuudesta pelistä neljästä puuttui yksi pala, lakkasin ostamasta.

En osta enkä lainaa kirjoja, luen netistä kaikenlaista asiapitoista. Lopetin pöytäkoneen nettiyhteyden ja pärjään ihan hyvin puhelimella.

En keräile enää mitään, muuta kuin rahaa, jonka sijoitan tai säästän. Olen ollut keräilijä pikkukapsesta saakka ja nyt viisikymppisenä myyn kaiken pois, myös keräilyrahani (en euroja).

En osta enää mitään harrastustarvikkeita, entisiä on loppuelämäksi, olen jo niin vanha.

Kiitos nykyiselle hallitukselle näistä säästöistä, sijoitukset karttuu ihan kivaa vauhtia. Ikävää että niin moni yritys on päätynyt konkurssiin kun aika moni muukin on tehnyt samoin. Mutta tätähän te halusitte äänestäjät ja päättäjät.

Vierailija
65/179 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osta enää herkkuja, viljatuotteita, limsoja tai mehuja enkä hedelmiä, en mitään sokeroitua. Syön kasviksia, lihaa ja marjoja, kananmunia. Lopetin samalla neljä lääkettä, pärjään hyvin ilmankin (tappio satoja euroja vuodessa apteekille).

En ole käynyt vuosiin kampaajalla, leikkaan itse hiukseni ja saavat harmaantua ihan rauhassa.

En osta enää kesäkukkia, kasvatan itse siemenistä vaikka alkukesän aikana ei mitään kukkivaa olekaan.

En osta enää pizzaa, hampparia enkä makkaraperunoita grilliltä, niiden sijaan syön puhdasta lihaa ja kasviksia.

En osta enää lahjoja enkä lähetä edes joulukortteja. Ei niitä kukaan oikeasti halua eikä kaipaa, kaikki on vääränlaisia ja päätyy kirppikselle tai lahjoitetaan eteenpäin. Kortit menee kertalukemisen jälkeen roskiin vaikka olisi kuinka hieno itse tehty kortti. En vie kukkia enkä muitakaan tuliaisia.

En osta mitään käytettyä koska hinnat ovat niin korke

Tuo "en lainaa kirjoja" oli vähän huvittavaa. Mitä voitat sillä, ettet käytä ilmaista kirjastopalvelua? 

Vierailija
66/179 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla selvästi maltillisempi linja kuin usealla muulla vastaajalla:

Ostan vaatteita vain kun oikeasti tarvitsen. Laitoin ennen rahaa tosi paljon vaatetilauksiin, nyt menee ehkä 1/10 rahaa siitä mitä ennen.

Varaherkkujen ostaminen on jäänyt pois. Ennen piti olla aina jotain varalla, mutta ei tule syötyä kun enää niitä ei ole ja tämä terveellisempi vaihtoehto.

Olen ollut aiemmin limppari ja kivennäisvesi koukussa. Kivennäisvettä meni 1,5 litran pullo päivässä, enää vain kesällä pieniä pulloja satunnaisesti.

Heräteostokset. Nykyisin pysähdyn miettimään tarvitsenko oikeasti, kuinka usein käyttäisin, mihin asia x mahtuisi kun kaapit on jo täynnä kaikkea. Ihan täysin nollalinja ei ole tässäkään mutta harvemmin tulee ostettua.

Vierailija
67/179 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bilevaatteet ja -korut.

Vierailija
68/179 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta turhaa kosmetiikkaa. Aiemmin ostin kuorinta ja naamio tuotteita, aivan turhia, ihoni jopa paremmassa kunnossa nyt. Pärjää hyvin perustuotteilla.

Vierailija
69/179 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettanut kokonaan:

Suoratoistopalvelut - Yle Areena riittää

Lehtitilaukset - en lue mitään paperilehtiä, edes ilmaiseksi kannettuja

Tuoremehut - täysin tarpeettomia

Vähentänyt reilusti:

Kahvi - vähentänyt niin että vain aamuisin mukillinen, ennen meni pitkin päivää

Liha - vähentänyt lihansyöntiä yhteen kertaan viikossa, sekin yleensä broileria

Vaateostot - vähentänyt niin että harkitsen tarkkaan ja myös tuunaan vanhoja vaatteita

Vierailija
70/179 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Spotify, olen tilannut useita vuosia, mutta nyt kun hinta taas nousi sanoin sen irti. Ihan hyvin pärjää ilmaisversiollakin.

Minä pärjään vallan hyvin ilman ilmaisversiotakin. Mulla on tallella ihan riittämiin sekä cd-levyjä, kasetteja että vinyyleitä ja kaikkien toistolaitteet löytyvät. Uudemmalle musiikille YouTube ja radio riittävät hyvin, nykymusiikki on lähinnä sellaista schaibaa, jota ei kannata säilöä pitemmäksi aikaa itselle.

Vierailija
71/179 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kengät ja vaatteet. Välillä meinaan vetää lipat, kun kengänpohja nauraa. Kampaaja. Teen itse. Leipää vähemmän, puuroa enemmän. Surkea liksa.

Vierailija
72/179 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoratoistoista, netflix maksaa noin 9 e kk. Jotain luksusta pitää olla elämässä. No itse en käy salilla tai ole mitään maksullisia harrastuksia muuten. 

Vierailija
73/179 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusia vaatteita ostan todella harvoin koska kaapit täynnä ehjiä ja puhtaita vaatteita. Joskus ostin ostamisen ilosta kun halusin vaihtelua mutta nyt saatan kulkea 10v vanhoissa ehjissä vaatteissa. En välitä muodista vaan mukavuudesta. Olen koko aikuisikäni ollut samoissa mitoissa.

M38

Vierailija
74/179 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gynekologikäyntejä. En tiedä, mistä olin saanut sen käsityksen, että kerran vuodessa pitää käydä gynellä. No, ei tarvitse.

Sama! Menen vain jos tulee oireita.

Vierailija
75/179 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kampaamokäynnit olen tiputtanut kahteen vuodessa, aiemmin kävin vähintään joka toinen kuukausi. Vaatteita vaan välttämättömät ja etsin secondhandia. Pakollisia lämpimiä talvivaatteita lopputalven, jopa kevään alennusmyynneistä. Ei siis niistä isoista aleista, jotka alkaa joulun jälkeen. Niihin on yleensä roudattu jostain jotain sekundaa, jota ei ole edes ollut alunperin myynnissä.

Ruokaostokset niin ikään ihan minimissä. Runsas ja monipuolinen kasvisten käyttö ei ole halpaa ja ostan kasviksia nykyään vähemmän. Ei ole kaikilla mahdollisuutta kasvatella, keräillä ja säilöä. Tuoremehut ja melko pitkälle hedelmätkin on jääneet. Kalaa en ole syöbyt varmaan moneen kuukauteen, mutta liiteristä saa halvalla D-vitamiinipillereitä.

En käy koskaan ulkona syömässä (paitsi halvat opiskelijalounaat). Kahvilakäynnit niin ikään minimissä, joskus kahvilassa voi samalla opiskella, joten en ole täysin hylännyt.

Vierailija
76/179 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En os

Säästyy rahaa kulkemisesta, varauksista ja mahdollisesti sakkomaksuista.

Vierailija
77/179 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mene kaupungille ostoksille tai kahville, säästän pysäköintimaksuissa ja keitän kahvit kotona. Auton tarvitsen työmatkalle ja matkan varrella on ruokakaupat, jossa pihalla ilmainen pysäköinti, ruokaa voi ostaa sieltä. 

Vierailija
78/179 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luovutin autosta, kun ei se ollut mikään välttämättömyys vaan sellainen kiva juttu. Monta sataa säästyy per kk ja vuokraan auton jos tarvitsee mennä johonkin pidemmälle tai menen taksilla, silti säästöä useampi tuhat per vuosi.

Pienempiä juttuja - markettikosmetiikalla mennään, meikkaus- ja ihonhoitorutiinit pelkistetty niin ei tarvitse sen seitsemää tuotetta. Talouspaperia, tuoremehuja ja välipaloja/herkkuja ei tule enää ostettua. Lopetin lehtitilaukset, ainoastaan HS Digistä maksan ja muut lehdet luen kirjaston kautta.

Vierailija
79/179 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostin Fazerin suklaalevyjä 4 kpl/10 eurolla. Muuten en normihinnalla osta. Liian kallista.

Ai se on jo noin kallista. Ennen sai kuusi tai enemmän samalla hinnalla.

Onko levyjen paino ollut ennen myös enemmän kuin nykyisin vai onko vielä sama? Sivusta eri.

Vierailija
80/179 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mehu. Ennen join sitä aina, kun ei vain vesi uponnut sellaisenaan. Mutta veden makuun tottuu.

Kampaamossa hiusten värjäys. Pienellä vaivalla kotona saa ihan hyvin tuloksen jos vain ylläpitää samaa väriä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yhdeksän