Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ostit aikaisemmin, mutta nyt pidät turhana(säästövinkkejä)

Vierailija
08.10.2025 |

Miten olet korvannut asiat, joita aikaisemmin ostit, mutta et osta säästön vuoksi enää.

Sisustuslehdet: käytän ilmaista e-lehti kirjastoa / käyn lukemassa lehdet kirjastossa

Kampaamoshampoot ja muut tuuhentavat tuotteet: harvensin pesuväliä, käytän halpustuotteita, metsästän tuotteita ilmaiseksi roskalavaryhmistä. Kuivashampoona käytän ruisjauhoja.

Roskapussit: kerään pussit pullonpalauruspisteestä

Kommentit (179)

Vierailija
81/179 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talouspaperin oston lopetin vuosia sitten, kun sitä meni rulla päivässä. Nyt on kestävämpiä pyyhkeitä, ja tarjousservettejä, joita kuluu paljon vähemmän.

Enkä osta enää vaatteita, joita en oikeasti tarvitse niin kuin joskus ennen, vaikka olisi kuinka edullisia.

Vierailija
82/179 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Appelsiinimehu. Ennen sai litran alle eurolla, nyt liki kolme euroa. 

Käytä mutta laimenna vedellä. 

Mihin tarvitsee appelsiinimehua eli miksi pitäisi käyttää? 

Mutta itselläni tuo talouspaperi. Ei mitään järkeä. Kaallit hiustuotteet. Oikeanlaiset marketti tuotteet ajaa saman, ainoastaan syväpuhdistava silloin tällöin. 

Mä en osta syväpuhdistavaa shampoota enää. Oon käyttänyt siihen tarkoitukseen kerran viikossa Erittäin hienoa suomalaista shampoota (sitä sinisessä purkissa olevaa), koska jostain luin joskus että se on yhtä tehokasta kuin kalliimmat syväpuhdistavat shampoot. Hyvin on toiminut. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/179 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakkasin käyttämästä hoitoainetta hiuksiin pesun jälkeen. Mitään pelottavaa ei tapahtunut. Lakkasin myös puhdistamasta kasvojen ihoa puhdistusaineilla (tai saippualla). Iho parani, eikä ole kuivia ja punaisia läikkiä enää. 

Vierailija
84/179 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sänky. Patjaa voi pitää lattiallakin.

Vierailija
85/179 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ostele suomalaisia tuotteita jos ei ole pakko. Vaatteeni, hygieniatuotteet ja kaikki mitä voin ostan ulkomailta. Aikuiset lapseni tuovat ne silloin kuin piipahtavat suomessa. Suosittelen muillekin jos on mahdollisuus

Vierailija
86/179 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkeinpä kaikki palvelut (kampaamo, ravintola, viihde). Surullista menoa tämä säästö-Suomi. Mietin myös autosta luopumista, se on tosi iso kuluerä mutta toisaalta tarpeellinen (noin 10% ajasta). Voisin antaa autoni välillä vuokralle tmv. kattamaan kuluja, mutta ihmisten välinpitämätyömyys toisen omaisuutta kohtaan mietityttää. Säästän myös ruuassa sekä olen jättänyt hajuvedet ym.turhakkeet kauppaan. 

Tällä menolla Suomi on konkassa 2 vuoden sisällä.

Vierailija
87/179 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ainakaan säästä välilyönnistä ennen sulkumerkkiä, kuten ap.

Vierailija
88/179 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta valmiita keksejä tai leivonnaisia ollenkaan, ellei ole alennuksella.

En ostele enää uusia vaatteita impulsiivisesti, vaikka olisi alennuksessa. Harkitsen tarkasti.

En ostele uusia kenkiä kuin tarpeeseen.

En osta kynsilakkaa, vaan hoidan kynsiäni.

Käytän leivinpaperia useamman kerran, jos se mitä paistoin ei jättänyt ihmeempiä jälkiä. (eli leivinpaperia kuluu vähemmän)

En osta elmukelmua. Laitan vain rasiaan.

Vierailija
89/179 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Särkylääkkeessä ostan rinnakkaislääkkeen. Hinta 1/3 merkkilääkkeestä.

Niissä halpiksissa on erilaiset täyteaineet, jotka voivat tehdä vaikka mitä muuta haittaa. Itse sain Ibumaxista inhottavaa kutinaa ja Ratiofarmin vastaavasta hiivan tmv alapäähän ja ihan muutamalla kappaleella.  Otan siis mieluummin Buranaa, se kun ei tee mitään haittavaikutuksia.

No ihan tutkittuja tuotteita ovat. Itse en ole herkkä millekään. Hyhin pelittäneet.

Ei ole niin iso hinta ero Buranassa vs. nämä muut jotain kymmeniä senttejä, itse en säästä tässä. Vitamiinit sen sijaan Prismasta, jossa ne on apteekkia halvempia.

Vierailija
90/179 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kengät ja vaatteet. Välillä meinaan vetää lipat, kun kengänpohja nauraa. Kampaaja. Teen itse. Leipää vähemmän, puuroa enemmän. Surkea liksa.

Kengänpohjat saa kuntoon liimaamalla.

Vierailija
91/179 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sänky. Patjaa voi pitää lattiallakin.

Kannattaa välillä nostaa patja pystyyn tuulettumaan, koska saattaapi "hikoilla" alapuolelta jos on koko ajan lattiaa vasten.

Vierailija
92/179 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joutunut luopumaan vaikka mistä. En pidä näitä asioita kuitenkaan turhana vaikka en niitä pysty hankkimaan.

Vierailija
93/179 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kengät ja vaatteet. Välillä meinaan vetää lipat, kun kengänpohja nauraa. Kampaaja. Teen itse. Leipää vähemmän, puuroa enemmän. Surkea liksa.

Ei saa, nämä nykyiset kengänpohjat kun murenevat. Jos saatkin liimattua, ne murenevat keskemmältä eli liimaus on vain ajanhukkaa.

Vierailija
94/179 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saa, nämä nykyiset kengänpohjat kun murenevat. Jos saatkin liimattua, ne murenevat keskemmältä eli liimaus on vain ajanhukkaa.

Ja rahanhukkaa.

Vierailija
95/179 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy laivalla, kylpylöissä, hotelleissa enkä laskettelukeskuksissa. Ennen saatoin perheen kanssa mennä, mutta kun aloin laskea esim. kylpyläyön kokonaiskustannusta, joka oli useita satasia ja näin valtava prosenttimäärä 2300e nettopalkastani lopetin nämä. 

Nykyisin käymme äitini perimällä kuivaamaan mökillä, jos haluamme irtioton arkeen. Siellä sitten lämmitetään pihasaunaa ja paljua. Aiemmin en käynyt täällä koskaan, mutta nyt olen alkanut oikein hyvin viihtymään siellä luonnonrauhassa. 

Vierailija
96/179 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkkuja ostan harvemmin. Vaatteita ostan vain tarpeeseen. Ruokaa pyrin tekemään isomman satsin, että riittäisi pidempään. Viikonloppuisin puuroa aamu/iltapalalle. Kahvinjuontia olen vähentänyt. Töihin evääksi pikapuuroa ym. Kotona lämmöt pienemmälle, tästä on kyllä hankala enää tinkiä ettei tönö homehdu. Eikä mitään suoratoistopalveluita tai muuta 'turhaa'. On tää elämää, saa käydä töissä ja 'nauttia' vapaa-ajasta 🙄

Vierailija
97/179 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monivitamiinitabletit

Jokainen tyylillään. Hinta on niin vähän halvoissa ettei ole kyllä siitä kiinni.

Vierailija
98/179 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lakkasin käyttämästä hoitoainetta hiuksiin pesun jälkeen. Mitään pelottavaa ei tapahtunut. Lakkasin myös puhdistamasta kasvojen ihoa puhdistusaineilla (tai saippualla). Iho parani, eikä ole kuivia ja punaisia läikkiä enää. 

Jos syö hyvin niin pesu riittää.

Vierailija
99/179 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kampaamokäynnit olen tiputtanut kahteen vuodessa, aiemmin kävin vähintään joka toinen kuukausi. Vaatteita vaan välttämättömät ja etsin secondhandia. Pakollisia lämpimiä talvivaatteita lopputalven, jopa kevään alennusmyynneistä. Ei siis niistä isoista aleista, jotka alkaa joulun jälkeen. Niihin on yleensä roudattu jostain jotain sekundaa, jota ei ole edes ollut alunperin myynnissä.

Ruokaostokset niin ikään ihan minimissä. Runsas ja monipuolinen kasvisten käyttö ei ole halpaa ja ostan kasviksia nykyään vähemmän. Ei ole kaikilla mahdollisuutta kasvatella, keräillä ja säilöä. Tuoremehut ja melko pitkälle hedelmätkin on jääneet. Kalaa en ole syöbyt varmaan moneen kuukauteen, mutta liiteristä saa halvalla D-vitamiinipillereitä.

En käy koskaan ulkona syömässä (paitsi halvat opiskelijalounaat). Kahvilakäynnit niin ikään minimissä, joskus kahvilassa voi samalla opiskella, joten en ole täysin hylännyt.

Miksi et ole säilönyt sinne liiteriin kasviksia esimerksi nyt kun vielä on porkkana hyvää? Siellähän ne pysyvät pitkään hyvänä jos on pimeä. 

Mutta ei ole opiskelijalla ollut näköjään huono elintaso. Välillä kaduttaa isomman kerran oma ulkomailla suoritettu tutkinto kun on useampi kymmenen tuhatta euroa opintolainaa, jota makselen pois vielä 20 vuotta ja siihen lisäksi on toinen laina jolla maksoin opintolainaa kun en saanut töitä valmistumisen jälkeen. Työllisyystilanne on kaikkialla Euroopassa niin kaaottinen, ettei edes Keski-Euroopan kovan alan yliopistoista pääse töihin. Suomalaiset opiskelijat näköjään voivat käydä kahviloissa ja on rahaa käydä kampaajalla säännöllisesti. Toki hyvä teille, ettei elämä potki heti alussa niin kovin päähän. 

Vierailija
100/179 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melkeinpä kaikki palvelut (kampaamo, ravintola, viihde). Surullista menoa tämä säästö-Suomi. Mietin myös autosta luopumista, se on tosi iso kuluerä mutta toisaalta tarpeellinen (noin 10% ajasta). Voisin antaa autoni välillä vuokralle tmv. kattamaan kuluja, mutta ihmisten välinpitämätyömyys toisen omaisuutta kohtaan mietityttää. Säästän myös ruuassa sekä olen jättänyt hajuvedet ym.turhakkeet kauppaan. 

Tällä menolla Suomi on konkassa 2 vuoden sisällä.

Eikö sitä halutakin? Jos ei haluttaisi noin sata juttua tehtäisiin toisin. Nyt viskellään seteleitä tuuleen. Eikä tätä saisi ymmärtää, huomata saati arvostella.

Koska: et omista mitään mutta olet onnellinen. Oletteko jo sisäistäneet?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän viisi