Joku itkee uutisissa, kun lapsella ei ole varaa harrastaa ratsastusta
Voin kertoa, että ratsastus on niin kallis harrastus, että harvalla hyvätuloisellakaan on siihen mahdollisuus.
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
On se silti hyvä harrastus ja monelle todella tärkeää. Aina ei myöskään ole ollut näin kallista.
Aina on ollut kallista. Itse lopetin ratsastuksen vuonna 1986, kun yksi tunti alkoi maksamaan 60-70 markkaa. Ja äitini oli sentäs yksityinen hammaslääkäri.
Ihmettelin myös tuota uutista.
Mikäs tuossa ratsastamisessa nyt maksaa. Verkkarit jalkaan, mopokypärä päähän ja tallista heppa alle.
Riimunnaru käy suitsimiksi ja huopa alle niin ei persukseen satu niin pahasti.
Ratsastus on kallista. Se on ollut selvää jo vuosia. Ollaan ihan ok toimeentulevia, mutta toivon ettei lapseni innostuisi ratsastuksesta, jääkiekosta tai taitoluistelusta.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain lapsena harrastaa ratsastusta mutta omaa hevosta ei ollut mahdollisuus hankkia. Sain myös ajokortin vanhempien maksamana.
Minäkin sain aloittaa ratsastamisen kuusi vuotiaana, ponin sain kun olin 14, pari vuotta vanhempi siskoni sai hevosen. Ajokortitkin maksoivat vanhempani. Nämä siis kultaisella kasikytluvulla.
Yhteiskunta voisi kyllä tarjota mukuloille yhden liikuntaharrastuksen, vaikka koululiikunnan nimellä. Joka päivä pari tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Kumma että lapsillle ja nuorille pitäisi ylipäätään tarjota aikuisten valvomia harrastuksia. Minun lapsuudessa ja nuoruudessa parasta harrastamista oli tehdä kaikenlaista omien kavereitten ja muiden tuttujen kanssa, jotka asuivat lähitaloissa ja kävivät samaa koulua. Minun kaveripiirissä oli luontevaa harrastaa monenlaista liikuntaa kuten potkimme palloa hiekkakentällä, pelasimme jääkiekkoa ulkokaukalossa minimivarusteissa ja kävimme kouluajan jälkeen pelaamassa sählyä omilla porukoilla koulun liikuntasalissa.
En todellakaan kaivannut mitään ohjattua toimintaa eikä se johtunut siitä että vanhempani olisivat olleet erityisen köyhiä vaan pikemminkin keskituloisia. Minulle koulunkäynti oli tärkempää kuin keskittyminen johonkin yhteen harrastukseen vaikka olin liikunnallisesti varsin lahjakas. Aikuisella iällä harrastin vuosikausia kestävyysjuoksua, sillä siinä saattoi päättää täysin itsenäisesti omasta aikataulusta. Olen aina kannattan
Ei päde kaikkiin tämäkään. Minä puolestani olisin kovastikin halunnut harrastaa jotain ohjattua, juurikin ratsastusta tai oppia soittamaan jotain soitinta. Enpä päässyt, eikä se rahasta ollut kiinni meilläkään, vaan siitä, että vanhempia ei kiinnostanut sitoutua edes kerran viikossa kuskaamaan mua harrastukseen. Asuttiin useamman kymmenen kilometrin päässä keskustasta, eikä omalla kylällä ollut edes mitään pikkutallia, missä olisi voinut käydä. Busseja kulki, muttei enää ilta-aikaan niin, että olisi mihinkään päässyt, jos olisi saanut bussilla yksin alkaa kulkea.Vanhempani tuntien ei olisi käynyt sekään, koska johan minut joku jammusetä olisi kaapannut linja-autoasemalta heti ensimmäisen soittotunnin jälkeen...
Kuitenkin, ymmärrän täysin, että lasta harmittaa, ettei voi harrastaa. Vielä enemmän, jos joutuu lopettamaan kesken harrastuksen, josta nauttii. Eikä sitä oikeasti noin vain korvaa joku muu tekeminen. Ei heppahullulle keppiheppailu oikein riitä enää siinä kohtaa, kun on päässyt jo oikeiden hevosten kanssa tekemisiin. Ratsastus on vielä sellainen harrastus, ettei sitä tuossa tilanteessa pysty oikein mitenkään jatkamaan, toisin kuin vaikka jonkin instrumentin soittamista, mitä voi sentään jossainmäärin jatkaa itsekseen kotona, jollei soittotunteihin enää ole varaa (yleensä soitin on kuitenkin oma).
En tiedä, mitä ratsastustunnit nykyään maksavat. Silloin, kun olen itse viimeksi harrastanut, 6-7 vuotta takaperin, aikuisten ei-niin-vakavamieliset kerta viikkoon- tunnit maksoi pikkupaikkakunnan pienehköllä tallilla alle 20 e kerta. Siihen oli silloin itsellä juuri ja juuri varaa, nykyään ei olisi ja oletan, että hinnat on nousseet täälläkin päin.
Vierailija kirjoitti:
Mikäs tuossa ratsastamisessa nyt maksaa. Verkkarit jalkaan, mopokypärä päähän ja tallista heppa alle.
Se heppa siellä tallissa maksaa. Kaupunkialueella viitisensataa kuussa, siis vain ja ainoastaan se tallipaikka.
Jos lainaat jonkun toisen heppaa, se maksaa yleensä 30-60 e / tunti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma että lapsillle ja nuorille pitäisi ylipäätään tarjota aikuisten valvomia harrastuksia. Minun lapsuudessa ja nuoruudessa parasta harrastamista oli tehdä kaikenlaista omien kavereitten ja muiden tuttujen kanssa, jotka asuivat lähitaloissa ja kävivät samaa koulua. Minun kaveripiirissä oli luontevaa harrastaa monenlaista liikuntaa kuten potkimme palloa hiekkakentällä, pelasimme jääkiekkoa ulkokaukalossa minimivarusteissa ja kävimme kouluajan jälkeen pelaamassa sählyä omilla porukoilla koulun liikuntasalissa.
En todellakaan kaivannut mitään ohjattua toimintaa eikä se johtunut siitä että vanhempani olisivat olleet erityisen köyhiä vaan pikemminkin keskituloisia. Minulle koulunkäynti oli tärkempää kuin keskittyminen johonkin yhteen harrastukseen vaikka olin liikunnallisesti varsin lahjakas. Aikuisella iällä harrastin vuosikausia kestävyysjuoksua, sillä siinä saattoi päättää täysin it
30 euroa tunnilta on nykyään halvin. 50 e tunti monella talilla.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunta voisi kyllä tarjota mukuloille yhden liikuntaharrastuksen, vaikka koululiikunnan nimellä. Joka päivä pari tuntia.
Ei voisi. Verorahoille on muutakin käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se heppa siellä tallissa maksaa. Kaupunkialueella viitisensataa kuussa, siis vain ja ainoastaan se tallipaikka.
Ei se tossa pihalla tallissa mitään maksa, tai no onhan tossa jotain madotuskuluja. Muistaa vaan heinät tehdä kesällä.
Taitaa olla että maksat hevosen hoidosta kun et jaksa itse tehdä sitä. Turha laittaa laiskuutta ratsastuksen kuluksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se tossa pihalla tallissa mitään maksa, tai no onhan tossa jotain madotuskuluja. Muistaa vaan heinät tehdä kesällä.
Taitaa olla että maksat hevosen hoidosta kun et jaksa itse tehdä sitä. Turha laittaa laiskuutta ratsastuksen kuluksi.
No joo, ehkä jossain perämetsässä omalla pihalla hevosen pitäminen on kohtalaisen edullista, varsinkin jos itse kasvattaa heinätkin. Kaupungissa asuva maksaa siitä lystistä paljon, oli sitten alla oma hevonen, vuokraheppa tai tuntihevonen.
Ratsastus on niinkallis harrastus, ettei siihen todellakaan ole varaa kaikilla. Onneksi on halvempia tai peräti ilmaisiakin harrastuksia, kuten esim. VPk, jossa ainakin meidän paikkakunnalla tarjotaan pieneille VPK.lle jopa välipalaa ja kukin sai heti kauden alussa pipot ja huomioliivit maksutta.
No mamma muuttaa maalle ja ostaa sen hepan lapselle
Vierailija kirjoitti:
Minäkin haluan vaikka mitä, mutta eipä vaan ole mahdollista! Kannattaa totuttaa lapset siihen, että kaikkea ei voi saada ja asioiden eteen joutuu ponnistelemaan.
Vai pitäisikö veronmaksajien kustantaa kaikkien harrastukset ja mielihalut, ettei tule paha mieli ja joudu pettymään?
Tämä. Halusin pienenä vaikka ja mitä, mutta aina sama vastaus: ei ole rahaa kulta pieni. Kyllä siihen ajatukseen kasvoi, että vanhemmat haluaisivat tukea missä vaan, mutta rahaa on perheissä eri määrä. Luokkakaverit kävivät tallilla ja minä pyöräilemässä, mielikuvitus kukki kun kuvittelin että kaunis pyöräni oli hienoin ratsu ikinä! :)
Vierailija kirjoitti:
No mamma muuttaa maalle ja ostaa sen hepan lapselle
On se kallista silti. Turvallinen (heh) hevonen maksaa tonneja. Siihen ruoat, rokotukset, kengitykset, madotukset ja muut lääkkeet päälle, ja varusteet myös. Tallirakennus pitää tietysti myös joko rakentaa tai vuokrata. Jos haluaa että lapsi oppii jotain, pitää maksaa valmentajalle tai opettajalle pitkä penni.
Muistakaa, että nyky Suomessa Ylen mukaan uimataitokin on vain rikkaiden etuoikeus.
Ei todellakaan ollut 80-luvulla rahaa ratsastukseen juuri kenelläkään. Eikä ole vieläkään. Itse keikkatyöntekijänä olen lähes kaksinkertaistanut työtuntini että omalla tyttärellä on ollut varaa ratsastaa niin paljon kuin haluaa ja ratsastan itsekin. Koska olen halunnut. Ei mitään järkeä kun veroihinhan tuosta menee suurin osa mutta eniten on duddanut elämässä juuri se etten saanut lapsena olla hevosten kanssa. Mitäpä tytär on oppinnut. Että tekee enemmän kotitöitä ja hoitaa hommansa koska äiti tekee enemmän töitä. MItään ei saa ilmaiseksi. Ei ole muiden tehtävä maksaa jonkun toisen lapsen ratsastusta.
Missä uutisissa se äiti tuollaista itki? Linkkiä, ap?
Vierailija kirjoitti:
Ruuhka-Suomen ulkopuolella ratsastuskoulussa ratsastaminen ei ole mitenkään erityisen kallis harrastus, eli ei joka paikassa ole mikään pelkästään hyvätuloisten harrastus. Mutta tässähän on nyt sellainen juttu, että meillä alkaa ihmisillä loppumaan rahat, kun kaikki on niin kallista. Varmasti tästäkään ei kukaan välitä, että myös niiltä hevosalan yrittäjiltä loppuvat rahat, kun heidän palvelunsa käyvät kalliiksi niin monelle.
Moniko talli on keskustassa? Autokin pitää olla.
Vielä hetki sitten kepparit kelpasivat oikein hyvin ja kisojakin noille järjestettiin 😂