Joku itkee uutisissa, kun lapsella ei ole varaa harrastaa ratsastusta
Voin kertoa, että ratsastus on niin kallis harrastus, että harvalla hyvätuloisellakaan on siihen mahdollisuus.
Kommentit (136)
Formuloihin harjoittelustakin pitää tehdä kansalaisoikeus. Radat, Ferrarit ja kuntien subventoimat formulaharrastuksen tankkausasemat joka kuntaan. Tiimeentulotukiasiakkaille voidaan tulenkestävä puku, sliksit ja sadekelin renkaat hyvittää toimeentulotukena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma että lapsillle ja nuorille pitäisi ylipäätään tarjota aikuisten valvomia harrastuksia. Minun lapsuudessa ja nuoruudessa parasta harrastamista oli tehdä kaikenlaista omien kavereitten ja muiden tuttujen kanssa, jotka asuivat lähitaloissa ja kävivät samaa koulua. Minun kaveripiirissä oli luontevaa harrastaa monenlaista liikuntaa kuten potkimme palloa hiekkakentällä, pelasimme jääkiekkoa ulkokaukalossa minimivarusteissa ja kävimme kouluajan jälkeen pelaamassa sählyä omilla porukoilla koulun liikuntasalissa.
En todellakaan kaivannut mitään ohjattua toimintaa eikä se johtunut siitä että vanhempani olisivat olleet erityisen köyhiä vaan pikemminkin keskituloisia. Minulle koulunkäynti oli tärkempää kuin keskittyminen johonkin yhteen harrastukseen vaikka olin liikunnallisesti varsin lahjakas. Aikuisella iällä harrastin vuosikausia kestävyysjuoksua, sillä siinä saattoi päättää täysin itsenäisesti omasta aikataulusta. Olen aina kannattanut hyötyliikuntaa ja kuntourheilua eikä minulla ole ollut tarvetta päteä kilpailu-urheilussa. Harrastaminen ei myöskään edellytä kuulumista johonkin yhdistykseen tai seuraan ja esimerkiksi musiikin kuuntelusta ja keräilystä voi keskustella samanhenkisten kavereitten kanssa.
No se oli silloin ja nyt on nyt. Ajat muuttuu ja ihmiset sen mukana. Nyt eletään tässä ajassa.
Juurikin näin.
Ennen harrastettiin omatoimisesti ilman lisäkustannuksia tai pienin kustannuksin.
Sitten oli välissä vauraampi ajanjakso, jolloin pienemmilläkin ansiotuloilla oli mahdollista harrastaa kaikenlaista maksullista.
Ajat ovat taas muuttuneet, ja nykyään, kun kaikki pienituloiset eivät pysty edes asumaan tai syömään kunnolla palkallaan, maksullinen harrastustoiminta on priorisoitava uudelleen.
Tässä nimenomaisessa tapauksessa onni onnettomuudessa on se, että tytön mieleen jää tuore muistijälki, joka ehkä motivoi hänet rahakkaampien vaihtoehtojen pariin pian koittavassa ammatinvalintatilanteessa.
Siis sikäli kun haluaa tarjota itselleen ja mahdollisille jälkeläisilleen kalliimpia harrastusvaihtoehtoja...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska osa-aikainen kirjastotäti ei voi tarjota tonni viikossa harrastusta lapselleen?
Miksi osallistut keskusteluun, jos sulla ei ole mitään kuvaa siitä, mitä tunnit edes maksavat?
Ei sillä ole väliä, mitä tarkemmin maksavat. Kyse ei ole mistään perustarpeista, ja harrastuksia ja tekemistä löytyy, mihin ei tarvita rahaa. Harrastakoot rahajuttuja ne, joilla on varaa.
First world problems
Kun yhteiskunta on päättänyt jostain syystä sijoittaa 14,5 miljoonaa euroa lasten harrastustoimintaan, on kohtuullista olettaa, että rahat käytetään niin, että mahdollisimman moni pääsee mukaaan.
Yksi tapa hoitaa homma tasapuolisesti olisi tietysti jakaa harrastusseteleitä, joilla kukin voisi ostaa haluamamsa palvelun (tai osan siitä).
Minäkin haluan vaikka mitä, mutta eipä vaan ole mahdollista! Kannattaa totuttaa lapset siihen, että kaikkea ei voi saada ja asioiden eteen joutuu ponnistelemaan.
Vai pitäisikö veronmaksajien kustantaa kaikkien harrastukset ja mielihalut, ettei tule paha mieli ja joudu pettymään?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ymmärrän jos lapsi on aiemmin harrastanut ja nyt on sitten joutunut lopettamaan rakkaan harrastuksen. Oli se harrastus mikä tahansa. Kyllähän se on kurjaa vanhempana kertoa lapselle tuollainen. Ei se lapsi sille mitään voi.
Menisi töihin jakamaan lehtiä
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tuo uutisissa itkevä nainen minun ikäluokkaa, joka muistelee kultaista nuoruutta 70-luvulla, jolloin ratsastustunti maksoi vain 10 markkaa per tunti?
Olen itse köyhästä perheestä, mutta kyllä oli varaa yhteen ratsastustuntiin per viikko.
Inflaatio on noussut noissa ratsastustunneissa todella rajusti, verrattuna palkan nousuun.
Omassa nuoruudessani pääsi kesätöihin jo 15-vuotiaana, joten pystyi kesätöillä rahoittamaan harrastukset. Nuorten työttömyys on sitä luokkaa nykyisin, että ei onnistu.
Mun kuukausiraha lukiossa oli tuo 10 mk, joten ei se kaikille pikkuraha ollut.
Ukolle lisää tukia että voi laittaa tonnin kuussa lapsen ratsastukseen ja vielä muutaman satasen tanssikursseille toiselle
Eikö sille tullut mieleen että pitää tienata sitten. E rahat itse
Vierailija kirjoitti:
"Viimeisimpänä perheen 9-vuotiaan esikoisen ratsastusharrastus jouduttiin laittamaan syksyn ajaksi jäähylle.
Viiman laskee, että syyskauden viikoittaiset ratsastustunnit olisivat Tampereella sijaitsevassa ratsastuskoulussa maksaneet lähes 1 000 euroa. Kopioitu Ylestä.
Minä ja siskoni kävimme lapsena ratsastamassa 7-luvulla. Äiti oli yksinhuoltaja, eikä tienannut kovinkaan hyvin, silti oli varaa. Varmasti tingittiin muusta mutta oli sen hintaista ettei ollut ökyilyä. Melkein tonni viikossa sen sijaan kuulostaa sellaiselta. Harvoilla on varaa. "
Syyskauden viikottaiset ratsastustunnit maksavat melkein 1000 euroa. Eli syyskausi maksaa melkein 1000 euroa. Ei viikko.
No onhan tuo valtava hinta. Omat lapset harrastivat aikoinaan musiikkia, minkä hinnaksi tuli noin 300-400 euroa per lukukausi. Meille keskituloiselle perheelle sekin oli jo valtavan kallis ponnistus. Nyt kun kulut ovat niin nousseet, niin onneksi lapsetkin jo aikuisia, en tällä hetkellä pystyisi edes maksamaan enää harrastuksia.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei anna omaa hevostaan ilmaiseksi käyttöön. Katsos kun se hevosenpitokin maksaa. Vai maksatko sinä siitä, että muut saavat harrastaa? Niinpä.
Mitää rahapamkkaa ei mistään tallitöistä nykyään makseta. Ratsastuskoulu pito on yritystoimintaa, eivät he voi pimeitä työntekijöitä pitää, ja vielä vähemmän alaikäisiä, mahdollisesti kokemattomia lapsia.
Älä siis jankuta enempää.
Voit itse lopettaa. Piti vähän oikoa, kun sinä kuvittelit, että ihan pienet lapset tekevät tallitöitä ja ratsastavat ilmaiseksi. Sulla on hieno mielikuvitus, kun uskot talleilla olevan vain pimeitä töitä. En tiedä, missä sinä harrastat.
Esim. 16-vuotiaat voivat tehdä ihan laillisia töitä. Ja ennen vanhaa varsinkin. Silloin pystyi ostamaan valmennustunteja, jotka oli eritasoisia kuin aloittelijoilla. Tekikö teidän tallilla tallitöitä ihan pikkulapset? Minkä ikäiset?
Kirjoitit "Mitää rahapamkkaa... " Pitäisikö sinun opetella kirjoittamaan ja lopettaa se muille huutelu? Ihminen voi olla yksinkertainen vääntäen mutkat suoriksi oman mielipiteensä mukaan tai ajatellessaan liian mustavalkoisesti. Jos teidän tallilla on tehty pimeää työtä, se ei tarkoita, että kaikilla talleilla tehtäisiin.
Jos mielestäsi tallitöistä ei enää makseta, niin kuka tekee työt ilmaiseksi? Normaalit yrittäjät maksavat työntekijöilleen palkkaa edelleen tämän päivän Suomessa.
Kun hevosen omistaja on matkoilla 2 viikkoa, aika kalliiksi tulee ratsuttajan palkkaaminen. Jos tänä aikana hevosen oma hoitaja myös ulkoiluttaa hevosen, sehän on myös hevosen omistajalle halvempaa, vaikka ylläpitokulut juoksevat loman aikana. Win-win -tilanne, vai oletko taas eri mieltä?
On myös sellaisia hevosen omistajia, jotka eivät käy tallilla viikon jokaisena päivänä. Heille hevostenhoitajat ovat suuri apu.
Mikä tekee sinusta niin katkeran?
Me ollaan hyvätuloisia, mutta ei upoteta harrastuksiin valtavaa määrää rahaa. Liikuntahallilla käyminen on edullista eikä sido aikatauluihin. Uiminen on toinen hyvä ja edullinen harrastus.
Usein lapsilla on edes joku isovanhempi tai muu läheinen, joka ostaa synttäri- ja joululahjoja. Eikö voisi sitten lahjaksi maksaa jonkun harrastuksen?
Vierailija kirjoitti:
En lukenut tapauksesta...
Vierailija kirjoitti:
.Mamman olisi kannattanut kouluttautua rahakkaampaan ammattiin kuin osa-aikaiseksi kirjastovirkailijaksi jos hänelle on tärkeää, että lapsi harrastaa ratsastusta.
Tai jos tekee osapäivätyötä ehtii vielä tehdä toisen puolikkaan jotain muuta työtä jolla sitten kustantaa lapsensa kalliin harrastuksen. Näin minäkin tein kun lapsi urheili lähes joka lajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska osa-aikainen kirjastotäti ei voi tarjota tonni viikossa harrastusta lapselleen?
Miksi osallistut keskusteluun, jos sulla ei ole mitään kuvaa siitä, mitä tunnit edes maksavat?
Ei sillä ole väliä, mitä tarkemmin maksavat. Kyse ei ole mistään perustarpeista, ja harrastuksia ja tekemistä löytyy, mihin ei tarvita rahaa. Harrastakoot rahajuttuja ne, joilla on varaa.
First world problems
Kun yhteiskunta on päättänyt jostain syystä sijoittaa 14,5 miljoonaa euroa lasten harrastustoimintaan, on kohtuullista olettaa, että rahat käytetään niin, että mahdollisimman moni pääsee mukaaan.
Yksi tapa hoitaa homma tasapuolisesti olisi tietysti jakaa harrastusseteleitä, joilla kukin voisi ostaa haluamam
Tämä kuulostaisi järkevältä. Kaikki ei halua/pysty osallistumaan isoissa ryhmissä tapahtuvaan harrastustoimintaan, joten siinä mielessä harrastusseteli olisi tasapuolinen ja takaisi oikeasti valinnanvapauden.
Yksikin lapselle tärkeä harrastus voi kannatella häntä yli hankalienkin aikojen.
Vierailija kirjoitti:
...miksei ratsastus tai muu tallilla tapahtuva harrastustoiminta voisi olla yksi yhteiskunnan tukemista muodoista? Erityisesti juuri erilaisissa erityisryhmissä. Hevonen on siitä mukava harrastuskaveri ettei se kiusaa tai syrjäytä porukasta, toisin kuin joissakin joukkuelajeissa.
Maailma on täynnä hyviä asioita, mutta jos niihin ei ole varaa, täytyy lainata, eli viime kädessä kaikki tällainen (ylimääräinen, ei-välttämätön) toiminta tapahtuu velkarahalla.
Niin kauan kuin Suomen maaperästä ei löydy mainittavampia määriä öljyä, kultaa tai timantteja, on maamme köyhä ja siksi jää. Kun viivan alapuolelle jää vain jokunen kilo meetwurstia, pää on jo tullut vetävän käteen.
"Eläkkeitä maksetaan 40,2 miljardia vuodessa." https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…
"Eläkeläiset ovat maksaneet vain pienen osan eläkkeistään itse."
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009960101.html
Ansiosidonnaista maksettiin vuonna 2024 vain 2 miljardia https://www.tyj.fi/tilastot
Mutta ansiosidonnaisesta leikattiin lapsikorotukset pois ja se porrastettiin.
"Voin kertoa, että ratsastus on niin kallis harrastus, että harvalla hyvätuloisellakaan on siihen mahdollisuus."
Voin kertoa että tuo riippuu täysin siitä haluaako asua Kruunuhaassa tai Ypäjällä.
Itse asiassa valtaosa ulkona tapahtuvista harrastuksista on täysin normaalituloisen saavuttamattomissa ainoastaan Helsingissä jonne muutetaan kun "siellä on kaikki".
Vierailija kirjoitti:
...väitän että on se 120-150e kuussa lapsen harrastukseen silti aika paljon vaikka hinnat ei muualla olekkaan 50e tunti joitain paikkoja lukuunottamatta.
Lisäksi ainakin täällä maaseudulla tulee ratsastajan roudauskulut ja joitakin kertaluontoisia varustehankintoja.
Lukeminen kannattaa aina, kuten Jörn Donner -vainaalla oli tapana sanoa. Ja on halpaa, varsinkin kun äiti on töissä kirjastossa (ja saa uudetkin kirjat jonon ohi).
Vierailija kirjoitti:
Nolo ihminen, kuinka kehtaakin💩
Pitäisikö minunkin mennä itkemään? Sama tilanne.
Mamin täytyy vaan jatkaa niitä osa-aikaissiivouksia.