Joku itkee uutisissa, kun lapsella ei ole varaa harrastaa ratsastusta
Voin kertoa, että ratsastus on niin kallis harrastus, että harvalla hyvätuloisellakaan on siihen mahdollisuus.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se silti hyvä harrastus ja monelle todella tärkeää. Aina ei myöskään ole ollut näin kallista.
Ratsastus on ollut ihan aina elitistinen kallis harrastus tavalliselle tallaajalle, harvalla on ollut siihen varaa. Paitsi varakkailla ,heille kaikki on edullista.
Ei ole ollut eikä ole edelleenkään. Miksi jankkaat, kun et tiedä asioista mitään? Mä harrastan ratsastusta, samoin lapseni, ja ihan matalapalkka-alalla olen.
Antaapa sen jonkun märistä. En ratsastaisi, vaikka maksettais.
Isälle valjaat suuhun, voi toimia hevosena kakaroilleeen ja saa samalla itsekin liikuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tuo äiti vielä kehtaa puhua eriarvoistumisesta koskien tuota harrastusasiaa. Järkyttävää. Kyse on siitä, että ihmisillä on erilaisia mahdollisuuksia erilaisiin asioihin. Ei se ole mitään eriarvoisuutta, vaan erilaisuutta. Ja se on hyväksyttävä. Ratsastus on hyvin kallis harrastus, eikä täten todellakaan kaikkien ulottuvilla. Ja se on ihan ok. Elämässä on tärkeää oppia hyväksymään, että kaikkea ei voi saada, tai jotain saadakseen on tehtävä asioita ja ponnisteltava niiden eteen.
Mutta esim. jääkiekon harrastamista tuetaan monella tapaa, samoin muitakin enemmän poikien harrastamia lajeja. Ratsastustallit tuskin saavat mitään avustuksia tai vero huojennuksia. Jäähallin kunta rakentaa, fudiskentät hoidetaan ja huolletaan jne.
Ainakin alv pitäisi ratsaatuskouluilta poistaa.
Tätä olin tulossa myös sanomaan. Ruotsissa ratsastusta tuetaan yhteiskunnan toimesta, tilat ja maneesit jne, joten tuntihinnat pysyy edullisempina.
Toisaalta ratsastus on kauan ollut kallis harrastus. Itse sitä harrastin nuoruuteni, mutta tein tallitöitä tuntien eteen. Tämä olisi varmasti yksi keino muillekin vähävaraisimmille, mutta ei liene enää sallittua teettä tallitöitä pikkutytöillä.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tuo uutisissa itkevä nainen minun ikäluokkaa, joka muistelee kultaista nuoruutta 70-luvulla, jolloin ratsastustunti maksoi vain 10 markkaa per tunti?
Olen itse köyhästä perheestä, mutta kyllä oli varaa yhteen ratsastustuntiin per viikko.
Inflaatio on noussut noissa ratsastustunneissa todella rajusti, verrattuna palkan nousuun.
Omassa nuoruudessani pääsi kesätöihin jo 15-vuotiaana, joten pystyi kesätöillä rahoittamaan harrastukset. Nuorten työttömyys on sitä luokkaa nykyisin, että ei onnistu.
Kun mä aloitin ratsastuksen Aulangon tallilla Hämeenlunnassa, tunti maksoi 6 markkaa ja puoli tuntia 4 markkaa. Pyöräilin 5 km tallille (+sama takaisin) kesät, talvet. Olin liian ujo ruvetakseni tallitytöksi, jotka saivat ratsastaa ilmaiseksi tallitöitä vastaan.
Vanhemmat eivät tukeneet harrastusta, mutta säästin rahat helposti pikku ansioista. Ostin omilla rahoillani myös vaatteet jo 15-vuotiaana. Äiti oli kotona, vain isä palkkatöissä. Olimme "valkokaulusköyhälistöä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se silti hyvä harrastus ja monelle todella tärkeää. Aina ei myöskään ole ollut näin kallista.
Ratsastus on ollut ihan aina elitistinen kallis harrastus tavalliselle tallaajalle, harvalla on ollut siihen varaa. Paitsi varakkailla ,heille kaikki on edullista.
Ei ole ollut eikä ole edelleenkään. Miksi jankkaat, kun et tiedä asioista mitään? Mä harrastan ratsastusta, samoin lapseni, ja ihan matalapalkka-alalla olen.
Viimeisimpänä perheen 9-vuotiaan esikoisen ratsastusharrastus jouduttiin laittamaan syksyn ajaksi jäähylle.
Viiman laskee, että syyskauden viikoittaiset ratsastustunnit olisivat Tampereella sijaitsevassa ratsastuskoulussa maksaneet lähes 1 000 euroa. Kopioitu Ylestä.
Minä ja siskoni kävimme lapsena ratsastamassa 7-luvulla. Äiti oli yksinhuoltaja, eikä tienannut kovinkaan hyvin, silti oli varaa. Varmasti tingittiin muusta mutta oli sen hintaista ettei ollut ökyilyä. Melkein tonni viikossa sen sijaan kuulostaa sellaiselta. Harvoilla on varaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Kelan pitäisi tarjota oma heponen lapselle.
Varmaan tarjoaisikin jos kyseessä olisi rikastus.
Meillä ratkaistiin tämä vähentämällä ratsastuskertoja. Kymppikortti syksyllä ja toinen keväällä.
Eihän se mitään valmennushenkistä kisatouhua ole, mutta tälläkin keinolla lapsi saa elämyksen heppojen kanssa toimimisesta ja saavuttaa ratsastuksen perustaitoja.
Isompana voi sitten ryhtyä vaikka kimppavuokrahevoseen jonkun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeisimpänä perheen 9-vuotiaan esikoisen ratsastusharrastus jouduttiin laittamaan syksyn ajaksi jäähylle.
Viiman laskee, että syyskauden viikoittaiset ratsastustunnit olisivat Tampereella sijaitsevassa ratsastuskoulussa maksaneet lähes 1 000 euroa. K
70-luvulla😁
"Viimeisimpänä perheen 9-vuotiaan esikoisen ratsastusharrastus jouduttiin laittamaan syksyn ajaksi jäähylle.
Viiman laskee, että syyskauden viikoittaiset ratsastustunnit olisivat Tampereella sijaitsevassa ratsastuskoulussa maksaneet lähes 1 000 euroa. Kopioitu Ylestä.
Minä ja siskoni kävimme lapsena ratsastamassa 7-luvulla. Äiti oli yksinhuoltaja, eikä tienannut kovinkaan hyvin, silti oli varaa. Varmasti tingittiin muusta mutta oli sen hintaista ettei ollut ökyilyä. Melkein tonni viikossa sen sijaan kuulostaa sellaiselta. Harvoilla on varaa. "
Syyskauden viikottaiset ratsastustunnit maksavat melkein 1000 euroa. Eli syyskausi maksaa melkein 1000 euroa. Ei viikko.
Noloa. Hevonen. Ääliö hevonen.
Lapsi runkq. Kaa haaroväliään selässä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ko. lapsi mitään hevosharrastusta tarvitse, mutta vanhempi tarvitsee reality checkin.
Palaan tähän kommenttiini vielä. En iloitse siitä, jos lapsi - oma tai toisen - on pettynyt, mutta ei elämä ole mikään toivekonsertti, ja on hyvä olla realistinen toiveidensa kanssa. Vanhemmilla tietysti kasvatusvastuu tässäkin asiassa. Jos esim. rahaa vaativaan harrastukseen ei ole rahaa, niin sitten ei ole, ja sitä on joko jostakin kehitettävä tai oltava ilman niitä asioita, joihin ei rahkeet riitä.
Yksi kausi (kevät tai syys) voi maksaa lähemmäs 1000€, joissakin paikoissa 700-800€ / kausi
Köyhät voivat tehdä tallitöitä, että voivat harrastaa Ratsastusta. Se oli minunkin ensimmäinen työpaikka.
Kun etenee tallin hierargiassa, voi hoitaa yksityisiä hevosia ja niillä voi ratsastaa ilmaiseksi, kun omistajat eivät aina ehdi tallille ja hevoset pitää liikuttaa joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Köyhät voivat tehdä tallitöitä, että voivat harrastaa Ratsastusta. Se oli minunkin ensimmäinen työpaikka.
Kun etenee tallin hierargiassa, voi hoitaa yksityisiä hevosia ja niillä voi ratsastaa ilmaiseksi, kun omistajat eivät aina ehdi tallille ja hevoset pitää liikuttaa joka päivä.
Paitsi että eivät voi. Harvassa paikassa lapset saavat ratsastaa ilmaiseksi tallitöitä vastaan. Yksityisiä hevosia ratsastamaan ei myöskään lapset pääse, eivätkä varsinkaan, jos eivät ole oppineet ratsastamaan (kun heillä ei ole ollut varaa käydä tunneilla).
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea naiset haluaa mutta itse ei halua hankkia tuloja että saisi itse maksettua ne halut niin nainen vaatii aina muita maksamaan mitä nainen haluaa
Minun kakarani eivät ratsasta tai pelaa jääkiekkoa, vaikka onkin varaa niihin. Enkä taatusti pyydä muitakaan näitä harrastuksia maksamaan. Puhu siis vaan yhdestä naisesta ja jätä meidät muut rauhaan ulisija. Tuskin itsekään itsesi työllä elätät.
Vierailija kirjoitti:
"Viimeisimpänä perheen 9-vuotiaan esikoisen ratsastusharrastus jouduttiin laittamaan syksyn ajaksi jäähylle.
Minä ja siskoni kävimme lapsena ratsastamassa 7-luvulla. Äiti oli yksinhuoltaja, eikä tienannut kovinkaan hyvin, silti oli varaa. Varmasti tingittiin muusta mutta oli sen hintaista ettei ollut ökyilyä. Melkein tonni viikossa sen sijaan kuulostaa sellaiselta. Harvoilla on varaa. "
Syyskauden viikottaiset ratsastustunnit maksavat melkein 1000 euroa. Eli syyskausi maksaa melkein 1000 euroa. Ei viikko.
Luin hätäisesti. Se on silti järjetön summa monelle saatika puoliaikaiselle yyhoolle. En ymmärrä tätä narinaa, inflaatio koskee jokaista, tietysti meille pienituloisille se tuntuu eniten mutta ihan hölmöä luulla että kaikkien pitää pystyä tarjoamaan lapsilleen ihan kaiken mitä haluavat. Seuraavaksi joku syyttää hallitusta kun lapsen Kaakkois-Aasian vuoristokiipeily harrastus jouduttiin lopettamaan.
Onko 15 euroa tunti teistä paljon?
Aika moni harrastus maksaa enemmän.
Juuri näin.