Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset haluavat asua Helsingissä?

Vierailija
08.10.2025 |

Onko se jokin mielenterveydenongelma vai mikäköhän tässä on taustalla

Kommentit (84)

Vierailija
61/84 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesa on savolaisten yms. ilmaus Helsingille. Stadia on kaikki Helsingin rajan sisäpuolella olevat alueet, ml. Ultuna ja Suomenlinna. Stadilainen osaa käyttäytyä kuten kaupungissa kuuluukin, hyväksyy sudeettialueiltakin tulleet, ja hoitaa omat asiansa.

Näin täällä pärjätään; vaikka joskus ottaakin hermoon jonkun bönden syvien metsien aksentti kovaan ääneen ja kaikkitietävän varmuudella esitettynä julkisella paikalla tai kulkuneuvossa. Mutta omapa on häpeänsä.

Vierailija
62/84 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Savolaistollukat tuijottelevat lehemän ja hevoisen ulkosynnytintä, kun me syntyperäiset stadilaiset olemme syntymä- ja kotikaupunkimme monipuolisissa urheilu- ja kulttuuririennoissa ja/tai ravintoloissa. Eikä haise lanta.

Siksi on hienoa olla stadilainen.

Kivat sulle. Itse en ole stadilainen, vaan hesalainen. Stadi on Helsingin kantakaupunki. Asun kyllä Stadissa, mutta syntyisin Hesasta.

Miksi sä tuolleen erottelet? Mä olen sitten syntyjäni stadilainen mutta asun Hesassa.

Ok. Noin se menee, historiallisesti sekä kirjoissa, slangisanakirjoissakin. Kun lähdetään Herttoniemestä Helsinkiin, niin lähdetään Stadiin. Pentti Saarikoski, yms, käyttävät tätä kirjoisaan paljon. Jörn Donner, yms. Siksi onkin huvittavaa, kun "Stadia" maalaiset pilkkaavat. Stadi on Helsingin kantakaupunki, siitä se tulee etymologisestikin. Muu on Hesaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/84 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minuakin aidosti kiinnostaa. Omilla käynneilläni monessa paikkaa on ollut turvaton fiilis ja levotonta ympärillä. Joitakin kauniita rakennuksia on ja muutenkin paikoin kaunista. Mutta niin on muissakin kaupungeissa, sellaisissa missä ei ole niin pelottavaa.

Missä ihmeessä olet oikein käynyt? Ei mulla ikinä ole ollut stadissa turvaton fiilis ja yli 30v olen täällä asunut.

Vierailija
64/84 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se maaseudun rauha on kaupunkilaiselle sirkuspellelle joka on jäänyt teini-iän asteelle aivan jotain käsittämätöntä.

Nuorempana toki tuli itsekkin oltua kyseisissä riennoissa, mutta ei onneksi enään.

Vierailija
65/84 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minuakin aidosti kiinnostaa. Omilla käynneilläni monessa paikkaa on ollut turvaton fiilis ja levotonta ympärillä. Joitakin kauniita rakennuksia on ja muutenkin paikoin kaunista. Mutta niin on muissakin kaupungeissa, sellaisissa missä ei ole niin pelottavaa.

Missä ihmeessä olet oikein käynyt? Ei mulla ikinä ole ollut stadissa turvaton fiilis ja yli 30v olen täällä asunut.

Eikö. No ehkä olen liian pelokas. Heti junasta astuesta oli epävarma olo, "steissillä". Epämääräistä porukkaa. Metrossa kaverin luo sama juttu..

Vierailija
66/84 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minullakaan syntyperäisenä, vaikka Kurvissa hörhöjä kyllä näkyy nykyään ihan huolella. Suurinta osaa heistä en koe uhkaaviksi. Sitten on oikeitakin sekopäitä, mutta onneksi vähän. Niitä osaa väistää. 

Vierailija
67/84 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se maaseudun rauha on kaupunkilaiselle sirkuspellelle joka on jäänyt teini-iän asteelle aivan jotain käsittämätöntä.

Nuorempana toki tuli itsekkin oltua kyseisissä riennoissa, mutta ei onneksi enään.

Monet kaupunkilaiset ovat "sirkuspellejä".

Eivät kuitenkaan kaikki.

Vierailija
68/84 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin sitä ihminen kotoaan lähtisi?

Minä lähdin, vaikka olen asunut siellä suurimman osan elämästäni. Sain tarpeekseni vihreiden sekoiluista, autovastaisuudesta ja palveluiden katoamisesta samasta syystä.

Miten tuo "autovastaisuus" näkyy. Autoja saa väistellä joka kulmassa. Sanoisin että autoille rakennettu infra ja autot vievät pääosan julkisesta kaupunkitilasta. Ja Helsingissä on hädin tusjin syytä edes omistaa autoa, julkiset rullaavat busseista, raitsikoihin ja metroon. Ja palvelut katoavat ylisuurin tilavuokriin ja ihmisten romahtaneeseen ostovoimaan (joka nivoutuu yhteen ylisuurien vuokrien kanssa).

missä näkyy autovastaisuus, kysytkö tosissasi :D :D Hämeentiellä autoilu kielletty, Espan kaistasekoilut, Kaivokadulle autokielto, Lönkan fillarikaistat, vihreä aalto valoista pois, jatkuvasti vähenevät ja kallistuvat parkkipaikat, dösäpysäkit joissa ei voi ohittaa dösää vaan jäädään perään jonottamaan, nopeushyppyreitä joka paikkaan, autokaistoja muutetaan fillarikaistoiksi, nopeusrajoituksia tiputetaan koko ajan, siinä jotain aluksi

Ja todellakin on monella syytä omistaa auto. Raideinfraan perustuva joukkoliikenne on täysi susi, jos täytyy käyttää liitäntälinjoja. Jos taas asut raidepysäkkien läheisyydessä, on asuinalueesi joko muutettu tai sitä muutetaan raidelähiöksi. Joukkoliikenne on nykyisin todella hidasta, lyhytkin matka voi kestää kymmeniä minuutteja

Vierailija
69/84 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä sitä pitäisi asua? 

Kuusamossa ja Parikkalassa, tietenkin. 

Vierailija
70/84 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö. No ehkä olen liian pelokas. Heti junasta astuesta oli epävarma olo, "steissillä". Epämääräistä porukkaa. Metrossa kaverin luo sama juttu..

Oletko koskaan ajanut autoa tai ollut kyydissä? Se on moninkymmenkertaisesti turvattomampaa kuin metrolla matkustaminen.

Vierailija
71/84 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko koskaan ajanut autoa tai ollut kyydissä? Se on moninkymmenkertaisesti turvattomampaa kuin metrolla matkustaminen.

Joo, mut metrossa usein matkustaa pummilla niitä peukunkäyttäjiä myös. 

Vierailija
72/84 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, olet liian pelokas ja kuunnellut liikaa näiden rehupunttien kauhujuttuja. Ei Helsingissä mitään pelättävää ole. Pelkosenniemen nakkikioskilla on.

Vierailija
73/84 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Savolaistollukat tuijottelevat lehemän ja hevoisen ulkosynnytintä, kun me syntyperäiset stadilaiset olemme syntymä- ja kotikaupunkimme monipuolisissa urheilu- ja kulttuuririennoissa ja/tai ravintoloissa. Eikä haise lanta.

Kivat sulle. Itse en ole stadilainen, vaan hesalainen. Stadi on Helsingin kantakaupunki. Asun kyllä Stadissa, mutta syntyisin Hesasta.

Miksi sä tuolleen erottelet? Mä olen sitten syntyjäni stadilainen mutta asun Hesassa.

Ok. Noin se menee, historiallisesti sekä kirjoissa, slangisanakirjoissakin. Kun lähdetään Herttoniemestä Helsinkiin, niin lähdetään Stadiin. Pentti Saarikoski, yms, käyttävät tätä kirjoisaan paljon. Jörn Donner, yms. Siksi onkin huvittavaa

Kokemusteni mukaan lähinnä vain Stadiin muualta muuttaneille on tärkeää esitellä muille, millä tavalla Stadia tai Hesaa oikein pitäisi kutsua.

Vierailija
74/84 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minullakaan syntyperäisenä, vaikka Kurvissa hörhöjä kyllä näkyy nykyään ihan huolella. Suurinta osaa heistä en koe uhkaaviksi. Sitten on oikeitakin sekopäitä, mutta onneksi vähän. Niitä osaa väistää. 

Kurvi oli 40 vuotta sitten paljon rupisempi paikka kuin nykyään. Samoin koko Helsinki. Espakin oli kuin Raatteen tie, täynnä raatoja. Nykyään on aika siistiä ja sivistynyttä.

Vierailija
75/84 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinki muuttaa nimensä Peukkulaksi. Tummefors.

Vierailija
76/84 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok. Noin se menee, historiallisesti sekä kirjoissa, slangisanakirjoissakin. Kun lähdetään Herttoniemestä Helsinkiin, niin lähdetään Stadiin. Pentti Saarikoski, yms, käyttävät tätä kirjoisa

Ei. On se talebanstadilaisten porukka joille Helsingissä syntyminen jäi suurimmaksi tai jopa ainoaksi saavutukseksi, ja he hierovat tuota rodullista ylemmyyttään jokaisen vastaantulijan naamaan viisi minuuttia tapaamisesta. He myös vauhkoavat koko ajan noista "Stadi" vs. "Hesa" jutuista, vaikka kukaan muu ei jaksaisi.

Vierailija
77/84 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka haluaa asua Hesessä?

Vierailija
78/84 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän minua ihmetyttää miksi ihmiset haluavat asua Vantaalla.

Vierailija
79/84 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelin joskus mikä fiksaatio maalaisilla on päihteisiin ja huumeisiin. No olin sitten 3kk työkeikalla skutsissa ja asuin yhdessä kyläkeskuksessa niin eihän siellä ollut mitään muuta tekemistä viikonloppuna kuin vetää pää täyteen jollain tavaralla. Helsingissä on onneksi paljon muutakin. Ei tarvitse pyöriä huumeporukoissa.

Vierailija
80/84 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelin joskus mikä fiksaatio maalaisilla on päihteisiin ja huumeisiin. No olin sitten 3kk työkeikalla skutsissa ja asuin yhdessä kyläkeskuksessa niin eihän siellä ollut mitään muuta tekemistä viikonloppuna kuin vetää pää täyteen jollain tavaralla. Helsingissä on onneksi paljon muutakin. Ei tarvitse pyöriä huumeporukoissa.

Juu, Helsingissä on hyviä baareja. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kolme