Uskovatko jotkut oikeasti että Nooan arkki-satu oli totta?
Miten he perustelevat siinä olevat ongelmat itselleen?
Kommentit (1691)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Room. 8: 17
Jos me olemme lapset, olemme myös kanssaperilliset, nimittäin Jumalan perilliset ja Kristuksen kanssaperilliset. Jos me muutöin ynnä kärsimme, että me ynnä hänen kanssansa kunniaan tulisimme.
( Biblia 1776 )
Jatkuu...
Room 8:
18. Sillä siksi minä sen pidän, ettei tämän nykyisen ajan vaivat ole sen kunnian vertaa, joka meille ilmoitetaan.
19. Sillä ikävä luontokappaleen ikävöitsemys odottaa Jumalan lasten ilmoitusta.
20. Että luontokappale on turmeluksen alle annettu, EI mielellänsä, vaan sen tähden joka ne alle antanut on.
21. TOIVOSSA, ETTÄ MYÖS ITSE LUONTOKAPPALE PITÄÄ TURMELUKSEN ORJUUDESTA VAPAAKSI TULEMAN, JUMALAN LASTEN KUNNIAN VAPAUTEEN.
22. Sillä me tiedämme, että JOKAINEN LUONTOKAPPALE huokaa ja ahdistetaan aina tähän asti meidän kanssamme.
23. Mutta ei ainoastaan NE, vaan MYÖS itse ME, joilla Hengen uutiset ovat, huokaamme itsellämme, odottain sitä lapsensi ottamista, meidän RUUMIIMME LUNASTUSTA.
Biblia 1776
Tästä löytyy se miten luontokappaleet ( eläimet) odottavat taivaaseen pääsemistä ja turmeluksen loppumista.
Jumalan lasten ilmoituksella tarkoitetaan taivasta. Bibliassa 1776 on siinä kohtaa monta viitettä. Kun lukee ne, niissä puhutaan Jeesuksen toisesta tulemuksesta ja taivaasta.
.
Raamatusta 1992 ne viitteet on otettu pois ja koko asia ilmaistu muutenkin epämääräisesti.
.
Biblia 1776 kertoo nuo jakeet 18 - 23 seikkaperäisesti ja lisäksi siinä on viitteet muihin raamatunkohtiin.
Bibliassa ei ole mainittu sanaa luomakunta, vaan seikkaperäisesti puhutaan jokaisesta luontokappale.
Luontokappale tarkoittaa eläintä, myös sivistyssanakirjan mukaan.
Eläimillä ei ole ikuista henkeä. Vain ihmisiin Jumala puhalsi ikuisen henkensä.
Missä niin sanotaan Raamatussa?
1.Mooseksen kirja:
2:7 Silloin Herra Jumala teki maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieramiinsa elämän hengen, ja niin ihmisestä tuli elävä sielu.
1:26 Ja Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme; ja vallitkoot he meren kalat ja taivaan linnut ja karjaeläimet ja koko maan ja kaikki matelijat, jotka maassa matelevat".
1:27 Ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän hänet loi; mieheksi ja naiseksi hän loi heidät.
1:28 Ja Jumala siunasi heidät, ja Jumala sanoi heille: "Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää ja täyttäkää maa ja tehkää se itsellenne alamaiseksi; ja vallitkaa meren kalat ja taivaan linnut ja kaikki maan päällä liikkuvat eläimet".
Room. kirje ei sano missään että eläimet menevät taivaaseen, se on oma lisäyksesi.
Raamatun alkuteksissä on, että Jumala loi eläimet eläviksi sieluiksi. AI kertoi, että kaikkiin suomalaisiin Raamattuihin tuota ei ole laitettu.
( Sensuuri.)
Kyllä mutta eläimillä ei ole Jumalan omaa henkeä, joka ihmisellä on. Ihminen on Jumalan sukua , eläin ei ole.
Ei se silti estä sitä, etteivätkö eläimet pääsisi taivaaseen
Koska enkelit eivät ole Jumalan kuvia, ei sitten heitäkään ole taivaassa.
.
Olen aina tosin ollut käsityksessä, että enkeleitä on taivaassa.
Nooan arkki ei ehkä sellaisenaan ole totta, mutta on olemassa todisteita erittäin suuresta tulvasta Lähi-idässä noin 5000ekr. kun Välimeri puhkaisi reitin, josta syntyi nykyinen Mustameri. Ei ole täysin mahdotonta, että joku tiesi katastrofin iskevän ja rakensi suuren aluksen tai muun vastaavan, joka on inspiroinut tarinaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Martti Luther uskoi, että jokaisella elävällä olennolla on sielu. Hän uskoi, että eläimet pääsevät taivaseen.
Hain netistä yhteenvetoja AI:n mukaan. Mitä AI kertoo?
Mitä Raamattu sanoo eläinten sielusta?
1. Mooseksen kirjan luomiskertomuksessa elämistä käytetään nimitystä "elävä sielu" ( nefesh haja ) aivan kuten ihmisestäkin.
Elämän henki: Raamattu sanoo eläimillä olevan elämän henki ( hepreaksi ruach )
Älä usko tekoälyä, se on väärässä.
Ihminen on Jumalan kuva jolla on Jumalan Henki. Henki palaa Jumalan luo joka on sen antanutkin.
Eläimet ja enkelit eivät ole Jumalan kuvia.
Sinä uskot niin. Mutta minä uskon kuten Bibliassa 1776 sanotaan ja niin myös Luther uskoi.
.
Enkelit eivät ole Jumalan kuvia. Näin ollen enkeleitäkään ei tule olemaan edes taivaassa. Näin on pääteltävä, jos aikoo säilyttää logiikan.
Onko siis taivaassa enkeleitä?
Kaikki Lutherin sanomiset ei ole hyviä, esim. juutalaisista.
Ihminen on Jumalan kuva. Samaa lajia. Perillinen Kristuksessa. Lunastettu.
Enkelit ovat henkiä, ei Jumalan kuvia. Lunastus ei koske enkeleitä eikä eläimiä.
Jos ihminen on Jumalan kuva, eihän se tarkoita sitä, etteikö taivaassa voisi olla myös enkeleitä ja eläimiä.
Kuinkakohan paljon Taivaassa on hyttysiä?
Torakoita,luteita,kirppuja ?Jumalahan ilmoitti osan eläimistä saastaisiksi ja inhottaviksi. Miksi sellaiset pitäisi taivaaseen ottaa ja mitä varten.
Taivaassa ei ole enää sitä. Jumala on uudistanut kaiken. Ihmisen ja luomakunnan.
Kaikki paha maapallolla johtuu ihmisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Martti Luther uskoi, että jokaisella elävällä olennolla on sielu. Hän uskoi, että eläimet pääsevät taivaseen.
1. Mooseksen kirjan luomiskertomuksessa elämistä käytetään nimitystä "elävä sielu" ( nefesh haja ) aivan kuten ihmisestäkin.
Ihminen on Jumalan kuva jolla on Jumalan Henki. Henki palaa Jumalan luo joka on sen antanutkin.
Sinä uskot niin. Mutta minä uskon kuten Bibliassa 1776 sanotaan ja niin myös Luther uskoi.
.
Enkelit eivät ole Jumalan kuvia. Näin ollen enkeleitäkään ei tule olemaan edes taivaassa. Näin on pääteltävä, jos aikoo säilyttää logiikan.
Enkelit ovat henkiä, ei Jumalan kuvia. Lunastus ei koske enkeleitä eikä eläimiä.
Eläimiä ei tarvinnut lunastaa.
Pelkästään ihminen.
Miksi?
Ihminen lankesi ja turmeltui kokonaan. Eläimet eivät langenneet syntiin, joten ne ovat kokonaan syyttömiä. Ihmisen takia paratiisi menetettiin.
Miksi Raamattu on kirjoitettu? Minulla on aina ollut käsitys, että nimeomaan langenneen ihmiskunnan takia. Että syntinen ihminen tietää miten pelastuu. Ja pelastaja on Jeesus Kristus.
.
Koska yksikään eläin ei langennut, eläimet eivät tarvitse pelastajaa. Mutta ne ikävöivät ja huokaavat turmeluksen alla ja odottavat Jumalan lasten ilmoitusta. Ks. Roomalaiskirje, Biblia 1776 sekä viitteet. Viitteet kannattaa myös lukea, mikä on Jumalan lasten ilmoitus. Niissä puhutaan taivaasta.
.
.
Ihanko oikeasti Raamattu kirjoitettiin ihmisille, eikä esimerkiksi merimakkaroille?
Ja merimakkara merenpohjassa itkee kaipuutaan Eedenin riemuihin ja kuoltuaan pääsee Jeesuksen luo Taivaaseen?
Jos ihminen ei olisi langennut, tarvittaisiinko silloin Raamattua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, entä se puhuva käärme, puhuva aasi, nainen tehty miehen kylkiluusta, 6000v vanha maailma, jne jne jne...
Aika urpo saa olla jos ottaa ne jutut kirjaimmellisesti.
Vaikka ei kaikkia vanhan testamentin asioita haluakaan tutkimatta niellä, niin sanoisin että aika urpo saa olla ettei ota selvää tämän ainoan elämän aikana sitä puhuiko Jeesus totta vai ei. Kun hän sanoo olevansa tie, totuus ja elämä, niin entä jos hän todella on totuus ja puhui totta. Eikö olisi silloin järkevää olla nasaretilaisen puusepän kanssa samaa mieltä ja liittyä hänen väkeensä?
Minä sanon olevani koko maailman jumalkuningas, ja puhun aina totta,. Kai alat seuramaan minua, koska minä puhun totta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtänet, että kaikki eläimet eivät käytännön syistä mahtuneet Arkkiin?
Mutta niille kävi hyvin - ne pääsevät taivaaseen.
Niille on paikka uudessa maassa ja uudessa taivaassa.
Missä niin sanotaan, ei Raamatussa?
Roomalaiskirje 8: 18 - 23
Lue ihmeessä!!!
Ei siinä sanota että eläimet menevät taivaaseen.
Sanotaan. Roomalaiskirje pitää lukea kirjaimellisesti.
"Toivossa, että myös itse luontokappale pitää turmeluksen orjuudesta vapaaksi tuleman, Jumalan lasten kunnian vapauteen."
.
Siinä se on sanottu
Siinä kerrotaan miten jokainen luontokappale huokaa ja ahdistetaan, kuten uskovaisetkin, odottaessaan kunnian vapauteen ( taivaaseen ) pääsyä.
Eläimellä ei ole Jumalan henkeä, niinkuin ihmisellä on. Ihmisllä ja eläimellä on selvä ero.
Vapautuuhan luomakunta mutta ei sanota että eläimet tulee taivaaseen.
Tarkoitatko että kaikki maailman hyttyset,skorppionit,varaanit,käärmeet,hämähäkit, kaskelotit ym. menee taivaaseen?
Minä uskon niin. Samoin Martti Luther.
.
Maailmankaikkeuskin on ääretön. Me asumme pikku pallolla pienellä Linnunradalla. Jota ei enää tarpeeksi kaukaa voi erottaa paljaalla silmällä, se on kuin tomuhiukkanen ja me vielä pienempiä.
Uskon, että Jumala lunastaa koko luomakuntansa. Ei Hän ole saita. Luomakunta on täysin viaton, vaikka huokaa turmeluksen orjuudessa, kuten Roomalaiskirjeessä sanotaan.
Uudessa taivaassa ja maassa ei ole merta.
Sun kalat ja valaat ei ole olemassa.
Kuitenkaan se ei poista sitä mitä Roomalaiskirjeessä sanotaan.
En ole koskaan ajatellut, että itse olisin verta ja lihaa taivaassa. Jotenkin tuntuisi oudolta.
Olen aina ajatellut, että siellä on kirkastettuja henkiolentoja. Lunastettuja ihmisiä
sekä eläimiä Martti Lutherin sekä Roomalaiskirjeen mukaan.
Ajatteletko, että taivaassa esim. syödään? Minä en tiedä. Ystäväni ajattelee, että taivaassa ei edes syödä. Toisin sanoen olisimme eteerisiä kirkastettuja henkiolentoja.
Emme tarvitse ruokaa emmmekä maallisia asioita. Ne jäävät tänne.
Tietysti taivaassa syödään , siellä on Karitsan häät ja hääateria.
Taivaassa ei mennä naimisiin, vaan siellä ollaan enkelten kaltaisia.
Enkelten kaltaisia? No mites kun Raamatussa enkelit tulivat maan päälle ja " ottivat vaimoikseen keitä halusivat"= raiskasivat.
En tiedä. Tuossa kohtaa minä luovutan. En ymmärrä tuota. Selittäköön joku viisaampi.
Mutta samaan hengenvetoon kuitenkin julistat, että Raamattu on ikuista sanaa ja totta joka sana? Arkit ja kaikki.
Kuten täällä jo kävi ilmi, tietomme on vajavaista. Joku viisaampi saa selittää tuon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Jos ihminen on Jumalan kuva, eihän se tarkoita sitä, etteikö taivaassa voisi olla myös enkeleitä ja eläimiä.
Kuinkakohan paljon Taivaassa on hyttysiä?
Torakoita,luteita,kirppuja ?Jumalahan ilmoitti osan eläimistä saastaisiksi ja inhottaviksi. Miksi sellaiset pitäisi taivaaseen ottaa ja mitä varten.
Taivaassa ei ole enää sitä. Jumala on uudistanut kaiken. Ihmisen ja luomakunnan.
Kaikki paha maapallolla johtuu ihmisestä.
Joten taivaassa kirput ja torakatkin on uudistettu
..
Huomaan tuostakin uskovani kuten Martti Luther uskoi.
Uskonpuhdistaja.
Joka ei kylläkään enää tunnistaisi Suomen kirkkoa luterilaiseksi. Rippeet enää jäljellä luterilaisesta uskosta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue ihmeessä!!!
"Toivossa, että myös itse luontokappale pitää turmeluksen orjuudesta vapaaksi tuleman, Jumalan lasten kunnian vapauteen."
.
Siinä se on sanottu
Siinä kerrotaan miten jokainen luontokappale huokaa ja ahdistetaan, kuten uskovaisetkin, odottaessaan kunnian vapauteen ( taivaaseen ) pääsyä.
Eläimellä ei ole Jumalan henkeä, niinkuin ihmisellä on. Ihmisllä ja eläimellä on selvä ero.
Tarkoitatko että kaikki maailman hyttyset,skorppionit,varaanit,käärmeet,hämähäkit, kaskelotit ym. menee taivaaseen?
.
Maailmankaikkeuskin on ääretön. Me asumme pikku pallolla pienellä Linnunradalla. Jota ei enää tarpeeksi kaukaa voi erottaa paljaalla silmällä, se on kuin tomuhiukkanen ja me vielä pienempiä.
Uskon, että Jumala lunastaa koko luomakuntansa. Ei Hän ole saita. Luomakunta on täysin viaton, vaikka huokaa turmeluksen orjuudessa, kuten Roomalaiskirjeessä sanotaan.
En ole koskaan ajatellut, että itse olisin verta ja lihaa taivaassa. Jotenkin tuntuisi oudolta.
Olen aina ajatellut, että siellä on kirkastettuja henkiolentoja. Lunastettuja ihmisiä
Ajatteletko, että taivaassa esim. syödään? Minä en tiedä. Ystäväni ajattelee, että taivaassa ei edes syödä. Toisin sanoen olisimme eteerisiä kirkastettuja henkiolentoja.
Enkelten kaltaisia? No mites kun Raamatussa enkelit tulivat maan päälle ja " ottivat vaimoikseen keitä halusivat"= raiskasivat.
En tiedä. Tuossa kohtaa minä luovutan. En ymmärrä tuota. Selittäköön joku viisaampi.
Mutta samaan hengenvetoon kuitenkin julistat, että Raamattu on ikuista sanaa ja totta joka sana? Arkit ja kaikki.
Kuten täällä jo kävi ilmi, tietomme on vajavaista. Joku viisaampi saa selittää tuon.
Mutta kuitenkin "tiedät" että raamattu on totta vaikka tietosi on vajaa?
Minusta kaikkein oudointa tässä keskustelussa ei edes ole se, että joku uskoo Nooan arkkiin kirjaimellisesti. Ainakin hän sanoo suoraan, mitä uskoo.
Paljon kummallisempaa on se, että Raamattua sanotaan todeksi, mutta heti kun jokin kohta ei sovi yhteen historian, biologian tai ihan tavallisen järjen kanssa, se muuttuukin vertauskuvaksi. Tulva olikin paikallinen, kaikkia eläimiä ei tarkoitettukaan, arkki olikin symboli tai sitten Jumala vain järjesti kaiken yliluonnollisesti.
Tuolla tavalla Raamattu ei voi koskaan olla väärässä. Aina löytyy uusi selitys sen jälkeen, kun vanha ei enää toimi.
Siksi kysyn arkkiin uskovilta: mikä sellainen todiste voisi saada teidät muuttamaan mieltänne? Vai eikö mikään?
Ja niiltä, joiden mielestä arkki on vain vertauskuva: miksi juuri se on vertauskuva, mutta esimerkiksi Jeesuksen ylösnousemus pitäisi ottaa kirjaimellisesti? Onko tähän jokin muu peruste kuin se, että arkki kuulostaa epäuskottavalta mutta ylösnousemuksesta ei voi luopua ilman, että koko usko horjuu?
Myös ateisteille pieni huomio: uskovien haukkuminen tyhmiksi ei vielä todista mitään. Olisi kiinnostavampaa kuulla, missä vaiheessa Raamatun tulkitseminen muuttuu vain selittelyksi.
Jos mikään mahdollinen todiste ei voisi muuttaa omaa mielipidettä, silloin kyse ei oikeastaan enää ole siitä, mitä todella tapahtui. Silloin puolustetaan omaa maailmankuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue ihmeessä!!!
.
Siinä se on sanottu
.
Taivaassa ei ole tarvetta lisääntyä, eihän siellä enää kuollakaan.
Mihin viittaat se tapahtui joskus kauan sitten maanpäällä. Langenneet enkelit eivätenää koskaan pääse taivaaseen. He kadehtivat sitä osaa pois ihmisiltä ja pyrkivät langettamaan ihmisiä, joille pelastus on mahdollinen. He ovat raakoja, ja pimeyden voimat eivät rakasta ihmisiä.Nehän ovat Jumalan poikia Raamatussa! Ei mitään langenneita.
Sua on helppoa huijata. Se kertoo paholaisen toimintatavasta.
Raamatun mukaan hän on valheen isä
”Te olette isästä Paholaisesta, ja isänne himoja te tahdotte noudattaa.
Hän on ollut murhaaja alusta asti, eikä hän pysy totuudessa, koska hänessä ei ole totuutta. Kun hän valehtelee, hän puhuu omiaan, sillä hän on valehtelija ja valheen isä.”
Johannes 8:44 FINRK
https://bible.com/bible/1745/jhn.8.44.FINRK
Googlaa Youtubesta observatorio ja hämmästy miten ääretön on maailmankaikkeus. Siihen ei riitä mikään käsityskyky ja maailmankaikkeus laajenee koko ajan.
Kyllä kaikille tilaa on.
.
Taivaassa ei hyttyset pistä, käärmeet ja skorpionit eivät pure. Koska taivaassa on otettu ihmisiltä turmelus pois.
Eläinkuntakin pääsee silloin siellä Jumalan lasten kunnian vapauteen. Lue Room. 8: 21.
Biblian 1776 löytää myös netistä kun googlaa.