Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuija Siltamäki löylyttää Tuomas Enbuskea

Vierailija
08.10.2025 |

Orgioissa kylvimme shampanjassa rock-tähtien, huippumallien ja muiden siistien ihmisten kanssa. Illan aikana saattoi palaa biljardi euroa. En edes muista, kuinka monen rikkaan ja kuuluisan ihmisen kanssa olen muhinoinut. Varmaa on vain se, että heitä on pal-jon. Olen varmasti harrastanut enemmän seksiä kuin kukaan muu ihminen Suomessa tai jopa koko maailmassa.

Myöhemmin olen tajunnut, ettei siinä ollut mitään hienoa. Se oli pinnallista ja tyhjää elämää. Häpeän sitä. Siksi kerron siitä kaikille.

https://www.apu.fi/artikkelit/tuija-siltamaen-kolumni-je-suis-tuomas-en…

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä ei nyt minusta vaikuta kovin uskottavalta. Sekoillut on ja varmasti huimeitakin vetänyt, mutta nuo julkkisten kanssa muhinoinnit ja muut loputtomat rietastelut taitavat olla pitkälti oman mielikuvituksen tuotetta.

Ketä oikeasti kiinnostaa?

Kuuluisiko tässä kohtaa nyt pöyristellä ja kauhistella äänekkäästi ja seuraavaksi raapustella miten ihanan piristävää oli käydä kumppanin kanssa seksiklubilla eksperimentoimassa? Eikö tämä ole jo kaava: kylmää ja kuumaa, sikin sokin ilman mitään johdonmukaisuutta. Tietääkö Siltamäki miksi hän itse lankeaa tähän loukkuun?

Vierailija
22/66 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa tekstiä. Olen Enbusken entinen koulukaveri. Ennenkin aina ylimielinen, ikävä asenne muita kohtaan. Ei sellaista voi puolustella millään. Tuomas saisi ottaa vastuun teoistaan ihan oikeasti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuomas tekee kaiken mahdollisen, jotta muut uskoisivat hänen olevan älykäs, paitsi käy kouluja.

Vierailija
24/66 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä Siltamäellä on välillä ihan osuvia juttuja, mutta tää nyt tuntuu vaan autistin pilkkaamiselta tämän autismista, mikä ei oo kauhean hauskaa mun mielestä. 

Autismi ei ole hauskaa, autismin lapsena oleminen ei ole hauskaa, vaan minunkin kohdallani se on ollut täyttä h*vet*iä. Huono, epäkunnioittava käytös toisia kohtaan on tuomittavaa, oli käyttäytyjä sitten autisti, tai ei.  

Minusta autistien pilkkaaminen, varsinkaan autististen lasten niinkuin tuossa kolumnissa, ei ole hauskaa. 

Mun elämä autistina ja autistin lapsena taas on ollut ihan hauskaa. Mutta olenkin ollut aika onnekas, ja tiedostan hyvin, että monen autistin tilanne on paljon huonompi. 

Vierailija
25/66 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä Siltamäellä on välillä ihan osuvia juttuja, mutta tää nyt tuntuu vaan autistin pilkkaamiselta tämän autismista, mikä ei oo kauhean hauskaa mun mielestä. 

Sama. Ei ole mitenkään kovin vaikeaa vääntää tuollaista lällättelyä. Niin nähty tämä laji jo että se alkaa jo kulua.

Haukkuisi vaikka Stubbia tai vastaavia samaantyyliin niin sitä voisi arvostaakin.

Vierailija
26/66 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oonko mä nyt taas jotenkin liian autistinen jopa autisteille, kun en tajunnut näin autistina, että miten tuossa muka pilkattiin autistisia lapsia. Minusta se oli ihan vaan alusta loppuun Enbusken servaamista.

Vierailija
27/66 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärtänyt yhtään tuota.

Vierailija
28/66 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä ei nyt minusta vaikuta kovin uskottavalta. Sekoillut on ja varmasti huimeitakin vetänyt, mutta nuo julkkisten kanssa muhinoinnit ja muut loputtomat rietastelut taitavat olla pitkälti oman mielikuvituksen tuotetta.

Miten niin mielikuvitusta? Naisiin vetoaa miehen julkkisstaus enemmän kuin mikään muu.

Vierailija
29/66 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autismi tai mielenterveyden häiriö ei oikeuta sylkemään naisia päin, olemaan väkivaltainen tai halventamaan prostituoituja. Ihminen tekee valinnan. Sairaus tai neurokirjon häiriö eivät ole syy tuollaiselle käytökselle. 

Vierailija
30/66 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo Sillinmäki olisi ihan kiihottava ja muutenkin hyvännäköinen petikumppani mutta hampaat pelottaa, olisi viilalle töitä. "Sä voit imeä korvaa ja reittä puristaa

Mut älä pure mun ananasta" 

Vierailija
31/66 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

TE: Satoja kaatoja.

Jussi Parviainen: Lopetti laskemisen 1000. kaadon kohdalla.

Suomen kovimmat pukit?

Vierailija
32/66 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen monia autisteja, jotka käyttäytyvät toisen ihmisen rajoja täysin kunnioittaen. En pysty hyväksyä Tuomas E:n käytöstä naisena ja ihmisenä. Hän vierittää vastuun sairaudelle / ylivertaiselle älykkyydelleen / mielenterveyden ongelmalle. Ottaisi ihmisenä vastuun teoistaan. 

Vierailija
33/66 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oonko mä nyt taas jotenkin liian autistinen jopa autisteille, kun en tajunnut näin autistina, että miten tuossa muka pilkattiin autistisia lapsia. Minusta se oli ihan vaan alusta loppuun Enbusken servaamista.

Tähän kohtaan viittasin:

"Tajusin heti synnyttyäni olevani erityinen.

Olin aina poikkeuksellisen syvällinen lapsi. Opin lukemaan, ennen kuin osasin kävellä. Kun olin lukenut kaikki lähikirjaston kirjat etuperin, luin ne takaperin.

Oivalsin varhain, että älykkyyteni on muille lapsille liikaa. He karttoivat minua, kaiketi kunnioituksesta. Sen ansiosta minusta kehittyi herkkä erakkoluonne. Kun muut leikkivät hippaa, minä ajattelin. Hmm hmm hmm, kuului pulpettini alta."

Mä kun olin itse se autistilapsi, joka oppi lukemaan nelivuotiaana, ja lainasi sen jälkeen kirjastosta aina kymmeniä kirjoja kerralla, ja luki koko sen lastenosaston läpi. Siksi tuo varmaan mun mielestä tuntui ikävästi kaltaisteni lasten pilkkaamiselta. 

Vierailija
34/66 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missään nimessä en ainakaan osta Tuomas E:n kirjoja. Tuollaiselle tyypille ei saa rahoja kantaa. En halua tukea ihmistä, joka kiusaa naisia tai prostituoituja - väkivaltaa käyttäen. 

Vierailija
35/66 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo. Tunnen autisteja ja eivät ole koskaan lyöneet muita tai vetäneet yli.

Ei kaikkea voi autismin, alkoholismin tai kokkeleiden syyksi pistää. Suomessa huumekeskustelu on edelleen sellaista, että osa käyttää sitten hyväksi huonoa käytöstään ja tekojaan, että olin pilvessä, olin kännissä, koska kokkeli teki sen.

Ei. Sinä teit sen. Ei aineet tee ja jos ne saa tekemään, niin sinä teit sen kaiken, kun päätit vetää ja tiesit mitä se tekee.

Suurin osa kokkelin käyttäjistä tai alkoholin vetäjistä ei hakkaa muita.  Pitäisi muistaa.

Luitko sä ton Siltamäen kolumni? En mä puhu mistään sell

"Mä olen ollut se autistinen lapsi, ja mun mielestä noi kohdat tuossa kolumnissa tuntui tosi ikäviltä. Niissä pilkattiin autistisia LAPSIA. "

Huh heijaa. Onko autistien pakko olla tosikkoja? Minä olen myös autisti, ollut jo lapsena omanlaatuiseni ja nauroin kyllä (hyvällä tavalla) itselleni kolumnia lukiessani. Ja muutenkin oli kyllä niin mainiota ja lennokasta tekstiä, että aamu lähti hykerrellen käyntiin. Lisää!

Vierailija
36/66 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olin aina poikkeuksellisen syvällinen lapsi. Opin lukemaan, ennen kuin osasin kävellä. Kun olin lukenut kaikki lähikirjaston kirjat etuperin, luin ne takaperin. Oivalsin varhain, että älykkyyteni on muille lapsille liikaa. He karttoivat minua, kaiketi kunnioituksesta. Sen ansiosta minusta kehittyi herkkä erakkoluonne" 

Sinä et valinnut kiusata ja alistaa toisia ihmisiä. Autismi ja väkivaltainen käytös ovat kaksi eri asiaa. Siltamäki minusta tuo esiin sen, että autismi ei oikeuta käyttäytymään huonosti toisia kohtaan. Hän ei kohdista kirjoitusta autismin kirjoon vaan siihen, että Tuomas tietoisesti asettuu toisten ihmisten yläpuolelle, älykkyyttä tai oletettua autismin kirjoa puolustuksenaan käyttäen. Se on Tuomas E:n suurin virhe. 

Vierailija
37/66 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

""Mä olen ollut se autistinen lapsi, ja mun mielestä noi kohdat tuossa kolumnissa tuntui tosi ikäviltä. Niissä pilkattiin autistisia LAPSIA. "

Huh heijaa. Onko autistien pakko olla tosikkoja? Minä olen myös autisti, ollut jo lapsena omanlaatuiseni ja nauroin kyllä (hyvällä tavalla) itselleni kolumnia lukiessani. Ja muutenkin oli kyllä niin mainiota ja lennokasta tekstiä, että aamu lähti hykerrellen käyntiin. Lisää!""

Mun mielestä ilkeys ei ole ikinä oikein kovin hauskaa. Kyllä tuossa kolumnissa munkin mielestä oli myös osuvia ja hauskojakin juttuja, mutta se autistista lasta pilkkaava osuus ei mua naurattanut, vaan tuntui pahalta, koska muistutti omasta lapsuudesta, ja mielestäni kaltaiseni syrjityt yksinäiset lapset ei kyllä kaipaa tai ansaitse mitää pilkkaa. Siinä asiassa näköjään olen tosikko. 

Vierailija
38/66 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olin aina poikkeuksellisen syvällinen lapsi. Opin lukemaan, ennen kuin osasin kävellä. Kun olin lukenut kaikki lähikirjaston kirjat etuperin, luin ne takaperin. Oivalsin varhain, että älykkyyteni on muille lapsille liikaa. He karttoivat minua, kaiketi kunnioituksesta. Sen ansiosta minusta kehittyi herkkä erakkoluonne" 

Sinä et valinnut kiusata ja alistaa toisia ihmisiä. Autismi ja väkivaltainen käytös ovat kaksi eri asiaa. Siltamäki minusta tuo esiin sen, että autismi ei oikeuta käyttäytymään huonosti toisia kohtaan. Hän ei kohdista kirjoitusta autismin kirjoon vaan siihen, että Tuomas tietoisesti asettuu toisten ihmisten yläpuolelle, älykkyyttä tai oletettua autismin kirjoa puolustuksenaan käyttäen. Se on Tuomas E:n suurin virhe. 

Joo, en ole missään nimessä eri mieltä tuosta muusta. Tuo osuus autistisen lapsen pilkkaamisesta vaan oli mun mielestä mauton ja ikävä. Ei Enbuskekaan lapsena vielä ollut kiusannut ja alistanut. 

Vierailija
39/66 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän kohtaan viittasin:

"Tajusin heti synnyttyäni olevani erityinen.

Olin aina poikkeuksellisen syvällinen lapsi. Opin lukemaan, ennen kuin osasin kävellä. Kun olin lukenut kaikki lähikirjaston kirjat etuperin, luin ne takaperin.

Oivalsin varhain, että älykkyyteni on muille lapsille liikaa. He karttoivat minua, kaiketi kunnioituksesta. Sen ansiosta minusta kehittyi herkkä erakkoluonne. Kun muut leikkivät hippaa, minä ajattelin. Hmm hmm hmm, kuului pulpettini alta."

Mä kun olin itse se autistilapsi, joka oppi lukemaan nelivuotiaana, ja lainasi sen jälkeen kirjastosta aina kymmeniä kirjoja kerralla, ja luki koko sen lastenosaston läpi. Siks

Eihän tuo kohta edelleenkään liity mitenkään autistilapsiin, vaan puhdasta satiiria Enbuskesta.

Muutenkin, ei tuo sun esimerkkisi liity ylipäätään autistisiin lapsiin. Enemmänkin lahjakkaisiin lapsiin, joka taas ei liity mitenkään autismiin. Me autistit kun ei olla mikään monoliitti. Itse olin se autistilapsi joka oli nelivuotiaana lähes mykkä ja "sekosin" jos asiat eivät noudattaneet värisymmetriaa. Neurotyypillinen siskoni sen sijaan luki sujuvasti ennen ensimmäistä luokkaa ja kahlasi kirjaston aikuistenostoa läpi jo ala-asteikäisenä. 

Vierailija
40/66 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo Sillinmäki olisi ihan kiihottava ja muutenkin hyvännäköinen petikumppani mutta hampaat pelottaa, olisi viilalle töitä. "Sä voit imeä korvaa ja reittä puristaa

Mut älä pure mun ananasta" 

Ihan nätti on. Ei kukaan täydellinen ole kaikkien mielestä.

Ei kuitenkaan näköalaa rumenna millän tavalla mikäli  siinä kulkee. Paremminkin päinvastoin. Monesti naiset on kauniita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yksi