Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Missä vaiheessa se nälkä helpottaa, kun pudottaa hillitysti painoa terveyssyistä?

Vierailija
06.10.2025 |

Olen nyt tasan 2 viikkoa ollut nälkäinen. Olen saanut apua aterioiden suunnitteluun, mutta siitä huolimatta nälkä vaivaa. Juuri tälläkin hetkellä. Söin klo 19 smoothien, jossa oli kurpitsaa, puolikas banaani, kourallinen pakastemansikoita, rahkaa 100 g ja suunnilleen saman verran maustamatonta jukurttia. Oli hyvää, ja pureskelun lisäksi 3 cachew-pähkinää ja 3 mantelia. Nyt on kello 21.30 ja on kova nälkä. Join äsken lasin vettä, enempää en uskalla juoda, koska muuten yöllä pissattaa. Yritän pudottaa painoa terveyssyistä, esim. paastoverensokeri oli 6,2. Vyötärö on paksuuntunut 5 vuoden sisällä. Miten tähän nälkään tottuu? Tai onko vinkkejä, miten sitä nälkää ei tule?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuossa ihan riittävästi kasviksia. Suurin osa kasviksista on niin höttöä, että ei ne pitkään täytä yksistään. Aikoinaan kun tanssin, ennen isompia näytöksiä tiukin dieetti sisälsi esim. 5 tomaattia, puolikas kurkku, 3 porkkanaa, omena ja 2 appelsiinia päivässä. Aamulla lautasellinen puuroa ja leseitä suolen toimintaa edistämään. Sen puuron ja noiden kasvisten lisäksi söin vain täysjyväriisiä ja uunissa kypsennettynä kalaa. Se oli ns. Beckham-dieetti. Victoria söi lehtien mukaan joka päivä saman pääaterian: grillattua kalaa ja höyrytettyjä kasviksia. Minä en voi syödä kaasuvaivojen takia monia kasviksia, kuten kaaleja, palkokasveja, linssejä, sipulia yms., niin tein oman version täysjyväriisillä. Sitten kun kyllästyin kalaan, tein ruokaa sienistä. Kalaakin onneksi voi vaihdella, lohta, kuhaa, silakoita, siikaa, puna-ahventa. Ja kun haluaa herkutella, voi laittaa sen kalan ruokakermaan, josta on myös kevyttä versiota ja sen voi maustaa kalaliemikuutiolla. En kyllä itse enää jaksaisi noin tiukkoja dieettejä, mutta nuorena oli erilaista. Ei elimistö pilalle mene edes paastosta, mutta kyllä sen dieetin jälkeen oli nälkä.

Vierailija
22/31 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syö enemmän vatsaa täyttäviä, mutta vähäkalorisia asioita, käytännössä kasviksia. Ja syö muutenkin enemmän. Sulle tulee repsahduksia, jos kiusaat itseäsi nälällä, ja repsahdukset lannistaa, ja alat syödä lohdutukseksi, jolloin homma kusee.

Mitä tässä voi sitten vielä syödä?

Kasviksia olen syönyt tänään yhden kokonaisen kurkun, yhden paprikan, 4 siivua suolakurkkuja, lounaalla uunijuureksia kolmasosan lautasesta, aamulla puolikkaan banaanin ja nyt illalla toisen puolikkaan ja kourallisen mansikoita. Minusta tuntuu, etten ole ikinä syönyt näin paljon kasviksia, mutta nälkä on.

Söin lounaalla uunijuuresten lisäksi ison broilerinfileen ja 2 keskikokoista perunaa (ai niin, kasvista perunakin on). Aamulla söin kaurapuuroa, päällä puolikas banaani, auringonkukan siemeniä  ja lisäksi yksi keitetty kananmuna, raejuustoa ja kahvia. Päivällinen oli 3

Tuossa on kahden ihmisen ruuat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syö ruokaa äläkä jotain smootieta.

Nuo smoothien ainekset irrallisina syötyinä olisivat tehneet jopa ähkyn olon, tai kaikki ainekset eivät olisi edes menneet alas. Olisi jäänyt jårsittävää myöhemmäksi illaksi, eikä olisi kovertanut nälkä sisuksia.

Vierailija
24/31 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, nyt taas alkaa huvittaa. Joku väittää, että ap ei saa kuituja tarpeeksi. Lautasellinen kaurapuuroa, 3 palaa ruisleipää. Eiköhän tuosta nyt tule jo melkoinen määrä kuitua. Sitä on myös kasviksissa, esim. uunijuurekset sisältävät paljon kuitua. Hohhoijaa. Jos vielä tuon enemmän kuituja syö, niin se on sitten proteiinin määrästä pois. Se taas ei voi olla mitenkään hyväksi, jos yrittää pudottaa painoa.

Vierailija
25/31 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syö enemmän vatsaa täyttäviä, mutta vähäkalorisia asioita, käytännössä kasviksia. Ja syö muutenkin enemmän. Sulle tulee repsahduksia, jos kiusaat itseäsi nälällä, ja repsahdukset lannistaa, ja alat syödä lohdutukseksi, jolloin homma kusee.

Tämä on totta! EI tarvitse kärsiä nälkää, ainakaan koko ajan. 

Yöksi pitää saada kulutettavaa, muuten herää liian aikaiseen.

Kasviksia paljon ja vettä kans!

Vierailija
26/31 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nälkä katoaa ekan kerran kun painonalennus alkaa. Kun nälkä palaa kulutus aivoista ja lihaksista on alkaunut eli ala syömään hullun lailla 10+ ateriaa päivässä. Saat aineenvaihdunnan kuriin ahmimalla. Eikä aivot kutistu. 

Vierailija
27/31 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo smoothien ainekset irrallisina syötyinä olisivat tehneet jopa ähkyn olon, tai kaikki ainekset eivät olisi edes menneet alas. Olisi jäänyt jårsittävää myöhemmäksi illaksi, eikä olisi kovertanut nälkä sisuksia.

Ehkä sulla noin. Mä syön helposti kerralla 200 g rahkaa ja kokonaisen banaanin. Marjoihin on harvoin varaa, mutta söisin helposti desin verran. Ei mun mielestä ole paljon. Riippuu tietty kuinka usein puputtaa jotain. Mä syön kolme ateriaa päivässä. Ja tuon rahkapurkin ja banaanin lisäksi mä saatan syödä vielä pari näkkileipää ja päällä juustoviipaleet. Mulla on pieni ruokabudjetti. 

Miten sä sit jaksaisit nuo smoothien ainekset. Söisit kai ensin puolikkaan banaanin ja 100 grammaa jogurttia ja sit myöhemmin 100 grammaa rahkaa ja vähän mansikoita. Siis tuo on vaan niin pieni määrä, että miten siitä muka kahteen ateriaan riittää? 

Vierailija
28/31 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, nyt taas alkaa huvittaa. Joku väittää, että ap ei saa kuituja tarpeeksi. Lautasellinen kaurapuuroa, 3 palaa ruisleipää. Eiköhän tuosta nyt tule jo melkoinen määrä kuitua. Sitä on myös kasviksissa, esim. uunijuurekset sisältävät paljon kuitua. Hohhoijaa. Jos vielä tuon enemmän kuituja syö, niin se on sitten proteiinin määrästä pois. Se taas ei voi olla mitenkään hyväksi, jos yrittää pudottaa painoa.

Osaatko laskea kuidun saannin oikein? Ja muuten eihän ap syö muutenkaan proteiinia tarpeeksi, joten ei ole siitä huolta.

Vierailija
29/31 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Paljonko juot vettä? Sinulla taitaa olla valtava määrä ylipainoa, joten ei ihme, että nälkä vaivaa. Kyllähän noista kertyy melkoinen kalorimäärä, kun on avokadoa, pähkinöitä jne eli todennäköisesti joudut nyt alussa vaan sietämään nälkää, jos aiemmin olet syönyt valtavia määriä. "

Tämä olisi omakin ajatus. Itse olisin noilla aloittajan ruuilla monta sataa kaloria yli kulutuksen lyhyenä normaalipainoisena naisena. :O

Venyneellä vatsalaukulla voi mennä aikansa asettua, hikiliikunta saattaa myös joillain ihmisillä hillitä nälkää, tästä on tutkimusnäyttöä ja toimii itselläni! Mutta kaikilla se ei toimi ja tulee vain toivottomampi nälkä, etenkin jos kylläisyyshormonit muutenkin sekaisin. 

Omat ruuat tänään ollut aamiainen: pieni purkki raejuustoa, n. 350g kypsennettyjä vihanneksia siltään (tänään porkkana ja vihreät pavut), muutama pieni punajuuri, keitetty kananmuna, kahvi.

Välipala: ruisleipä jonka päällä tonnikalaa siltään 2. Kolme suklaahippukeksiä. 

Syön vielä mahdollisesti jotain iltapalaa jos koiran iltapissatuksen jälkeen nälättää, todnäk se on banaani tai jos on skyrriä niin ehkä se. 

160cm 55kg. Ylläpitokalorit 1400-1500 jos vain olla möllötän tai kävelen korkeintaan koiran kanssa pihalla tai autolle ja jonkun ympyrän lähikaupassa. Liikuntojen mukaan siis joskus syön paljon enemmänkin, laiskasti seurailen edelleen kaloreita koska olen aikanaan ollut lähes 30kg ylipainoinen 

Suosittelen siis ottamaan jotain liikuntaa mukaan ja juomaan tarpeeksi vettä. Itse ainakin kerrytin läskini aikanaan syömällä tylsyyteen/ahdistukseen/stressiin ja tai mielihyväsyömisellä (herkkuja). Usein kuitenkin söin ihan ns. kotiruokaa eli voileipiä, pastaa, kanarisottoa, tonnikalasalaattia yms. Söin vain tylsyyteeni ja ihan valtavia määriä. En niihin aikoihin kestänyt oikeaa nälkää yhtään ja tulkitsin myös minkä tahansa ähkystä poikkeavan olon tai verensokerin laskun huutavaksi näläksi, mutta se kyllä meni kokonaisuudessaan ohi muutamassa viikossa kun keho tottui. Ei enää heikottanut heti muutama tunti aterian jälkeen. 

Vierailija
30/31 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee jotain rasittavaa. Jos sinulla on ylipainoa (eli energiaa on mistä ottaa elimistössä jemmassa), niin kun teet jotain raskasta, niin elimistö alkaa kuluttaa sitä energiaa. Rasvanpoltto-treeni kuntosalilla..tai perunamaan kääntö lapiolla.. tai jotain vastaavaa. Sen jälkeen juot vettä. Ja kun tulee nälkä, niin syöt vaikka yhden kinkkuviipaleen ja pätkän tuoretta kurkkua.

Vierailija
31/31 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö proteiinipitoista ruokaa.