Missä vaiheessa se nälkä helpottaa, kun pudottaa hillitysti painoa terveyssyistä?
Olen nyt tasan 2 viikkoa ollut nälkäinen. Olen saanut apua aterioiden suunnitteluun, mutta siitä huolimatta nälkä vaivaa. Juuri tälläkin hetkellä. Söin klo 19 smoothien, jossa oli kurpitsaa, puolikas banaani, kourallinen pakastemansikoita, rahkaa 100 g ja suunnilleen saman verran maustamatonta jukurttia. Oli hyvää, ja pureskelun lisäksi 3 cachew-pähkinää ja 3 mantelia. Nyt on kello 21.30 ja on kova nälkä. Join äsken lasin vettä, enempää en uskalla juoda, koska muuten yöllä pissattaa. Yritän pudottaa painoa terveyssyistä, esim. paastoverensokeri oli 6,2. Vyötärö on paksuuntunut 5 vuoden sisällä. Miten tähän nälkään tottuu? Tai onko vinkkejä, miten sitä nälkää ei tule?
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syö enemmän vatsaa täyttäviä, mutta vähäkalorisia asioita, käytännössä kasviksia. Ja syö muutenkin enemmän. Sulle tulee repsahduksia, jos kiusaat itseäsi nälällä, ja repsahdukset lannistaa, ja alat syödä lohdutukseksi, jolloin homma kusee.
Mitä tässä voi sitten vielä syödä?
Kasviksia olen syönyt tänään yhden kokonaisen kurkun, yhden paprikan, 4 siivua suolakurkkuja, lounaalla uunijuureksia kolmasosan lautasesta, aamulla puolikkaan banaanin ja nyt illalla toisen puolikkaan ja kourallisen mansikoita. Minusta tuntuu, etten ole ikinä syönyt näin paljon kasviksia, mutta nälkä on.
Söin lounaalla uunijuuresten lisäksi ison broilerinfileen ja 2 keskikokoista perunaa (ai niin, kasvista perunakin on). Aamulla söin kaurapuuroa, päällä puolikas banaani, auringonkukan siemeniä ja lisäksi yksi keitetty kananmuna, raejuustoa ja kahvia. Päivällinen oli 3
Syöt aivan hirveän määrän ruokaa. Paljonko tuosta oikein tulee kaloreita??? Itse en voi syödä tuosta määrästä edes puolikasta, ja silti paino tippuu todella hitaasti, pari sataa grammaa viikossa.
Ei minulla ole yhtään nälkä vaikka laihdutan n 1100kcal päiväannoksella. Pitää vain koostaa oikein, tarpeeksi proteiinia ja rasvaa.
Aamulla 1 ohut paahtolripä, tuorejuustoa ja itsetehtyä hilloa, maitokahvi 147kcal
Lounas 6kpl falafeleja, 150g tzazikia (=75g turkkilasta jugurttia), oliiviöljyssä paahdettuja tomaatteja 370kcal
Päivällinen 100g salsicciamakkaraa, 1 peruna, 200g kesäkurpitsaa oliiviöljyssä paahdettuna 610kcal
Noista tuli yhteensä 1127 kcal
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa terveellisiin tapa laihtua olisi 1-2 kg kuussa eli 250-500 kcalvaje päivässä. Tähän voisi syödä vaikka pari tuhatta kaloria päivässä jolla ei ehkä tulisi nälkä. Kuin laihtuu, keho pukkaa ruokahaluhormonia vereen ja yrittää saada ihmisen syömään enemmän jotta paino pysyisi samana eli ihminen joutuu taistelemaan itseään vastaan koska meidän kehoja ei ole luotu yltäkylläisyyteen vaan niukkuuteen, sanoi lihavuustutkimusyksikön ylilri Kirsi Pietiläinen.
Lol, pari tuhatta 😂. Mun paino pysyy SAMANA jos syön 1500 kcal. 2000 kcal on lihotusruokavalio. Saan syödä max noin 1000 kcal päivässä jos haluan laihtua kilon tai kaksi kuussa. Voi kun olisikin helppoa laihtua jos se tapahtuisi 2000 kcal päivillä!
Ps harrastan liikuntaa 1-2 tuntia päivässä, ei terveysongelmia ja labrat normaalit.
Riippuu henkilön koosta. 150 cm hentoluinen tarvii vähemmän energiaa kuin 180 cm raskasluinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa terveellisiin tapa laihtua olisi 1-2 kg kuussa eli 250-500 kcalvaje päivässä. Tähän voisi syödä vaikka pari tuhatta kaloria päivässä jolla ei ehkä tulisi nälkä. Kuin laihtuu, keho pukkaa ruokahaluhormonia vereen ja yrittää saada ihmisen syömään enemmän jotta paino pysyisi samana eli ihminen joutuu taistelemaan itseään vastaan koska meidän kehoja ei ole luotu yltäkylläisyyteen vaan niukkuuteen, sanoi lihavuustutkimusyksikön ylilri Kirsi Pietiläinen.
Lol, pari tuhatta 😂. Mun paino pysyy SAMANA jos syön 1500 kcal. 2000 kcal on lihotusruokavalio. Saan syödä max noin 1000 kcal päivässä jos haluan laihtua kilon tai kaksi kuussa. Voi kun olisikin helppoa laihtua jos se tapahtuisi 2000 kcal päivillä!
Ps harrastan liikuntaa 1-2 tuntia päivässä, ei terveysongelmia ja labrat normaalit.
Kevyttä toimistotyötä tekevän naisen keskivertokulutus on 2000 kaloria päivässä.
Mitä enemmän liikkuu, mitä pitempi ja lihaksikkaampi on, sitä enemmän kuluttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ps harrastan liikuntaa 1-2 tuntia päivässä, ei terveysongelmia ja labrat normaalit. <
Niin, keskiverto. Yksi voi kuluttaa 2500 kcal ja toinen 1500 kcal. Kolmas 2800 ja neljäs 1200. Siksi tuollaiset keskiarvot ovat neuvoissa ihan turhia, kun samalla määrällä ruokaa yksi kokee nälkää eikä laihdu yhtään, ja toinen on kylläinen ja laihtui 500g viikossa. Jälkimmäinen on "hyvä laihduttaja" ja ensimmäinen itsekuriton laiskimus, vaikka molemmat tekivät asiat ihan samalla lailla.
Kevyttä toimistotyötä tekevän naisen keskivertokulutus on 2000 kaloria päivässä.
Mitä enemmän liikkuu, mitä pitempi ja lihaksikkaampi on, sitä enemmän kuluttaa.
Ei todellakan ole!
Teen toimistätyötä mutta vapaa-ajalla paljon fyysistä työtä (ihan raksahommia, puutarhatöitä jne), kävelen 10 000 askelta päivässä.
Ja syön max1500kcal/pvä.
2000 kalorin kuluttamiseen tarvitsisin LISÄKSI 2h hiittiä salilla/pvä.
Olen ollut nyt kuutisen viikkoa "nälässä", kyllä tähän tottuu. Syön paljon kuitupitoisia kasviksia, joilla täytän vatsaa ja käytän myös kuitulisää. Saa kuitenkin syödä, joten ei ihan koko aikaa nälkä ole. Positiivista on myös se, että erotan nykyään sen, milloin on oikea nälkä ja milloin vain tekee mieli syödä. Ja, kun tietää, että saa syödä ja seuraava ateria on tulossa, sitä nälkää kestää kyllä hetken.
Esimerkkinä yhden aterian kasviksista toimii kruunukasvikset, joita syön kerralla koko 300g pussin. Lisäksi vielä kourallinen kirsikkatomaatteja.
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan, nämä peukalosäännöt on ihan hyödyttömiä ja syyllistää turhaan niitä joilla kulutus on liikunnasta huolimatta pientä. Olisi helppo laihtua jos saisi oikeasti syödä 2000 kcal päivässä, mutta paljon vaikeampi kun liikunnasta huolimatta kulutus on 1500 kcal!
Kaikilla ohjeissakin sanotaan ettei saisi syödä alle 1200kcal ja sekin kai vain hetkellisesti, mutta itse en laihdu edes 1200kcal päiväruoilla juuri ollenkaan (luokkaa alle kilon kuussa, joka tulee hetkessä takaisin jos syö vaikka viikon enemmän). Ja joku toinen laihtuisi enemmän vaikka söisi 1500 kcal.
164cm, 45v nainen, jonka peruskulutus on luokkaa 1200kcal per päivä, ei todellakaan 2000...
Vierailija kirjoitti:
LOL, sun ei kannata tulla keskustelemaan aiheesta, jos sulla ei ole mitään annettavaa AP:n kysymykseen. Jokainen on yksilö ja jokaisella on yksilöllinen aineenvaihdunta ja energiatarve. Ihmiset on esimerkiksi eri kokoisia, lihaksikkaita ja vähemmän lihaksikkaita, pituus ja lähtöpaino on aivan eri. Jos olet joku 150 cm pitkä 35 kg painava anorektinen lauta, niin sulle on todennäköisesti vaikeaa laihtua vaikka mitä tekisit.
Otan pelkästään tuohon smoothie-asiaan kantaa.
Jos ihminen laittaa kulhoon 200 g rahkaa ja jugurttia, sekaan kourallisen mansikoita, puolikkaan banaanin, kurpitsaa ja lisäksi vielä hitusen pähkinöitä, niin (monipuolista) syötävää kertyy helposti se 500 g. Tuollaisen määrän kun tosiaan syö pureskellen siitä kulhosta, niin ei taatusti jää nälkä.
Ei ihmisen ole tarkoitus vetää tuollaisia määriä syötävää muutamalla huikalla. Pureskelu on se, mikä laukaisee aivoissa viestin siitä, että nyt keho saa ravintoa. Tämän viestin kulkeutuminen aivoihin vaatii keskimäärin 10 min pureskelua. Eli isokin määrä ruokaa juotavassa muodossa ei tavoita aivojen kylläisyyttä sääteleviä osia siinä missä pureskelu. Eikä tähän auta yhtään mitään se, kuinka paljon sinne smoothien lisää proteiinia.
Painonhallinnassa yllättävän iso rooli on sillä, että aivot ehtivät reagoimaan saatuun ravintoon. Jos aivot eivät ehdi hommaan mukaan, kylläisyyttä ei synny, vaikka keho saisi yli omien tarpeiden ravintoa. Ihan samalla tavalla aivoja voi huijata se syömisen jälkeen. Jos ongelmana on esim. liian isot annoskoot, heti syömisen jälkeen aivoille pitäisi tarjota jotain muuta puuhasteltavaa. Pahin vaihtoehto on se, että ruokailun jälkeen jää tuijottamaan televisiota tai vastaavaa sen sijaan, että suuntaisi aivoenergian johonkin mikä vaatii riittävästi keskittymistä, aivot jäävät herkästi huutamaan, että ravintoa pitäisi saada lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
LOL, sun ei kannata tulla keskustelemaan aiheesta, jos sulla ei ole mitään annettavaa AP:n kysymykseen. Jokainen on yksilö ja jokaisella on yksilöllinen aineenvaihdunta ja energiatarve. Ihmiset on esimerkiksi eri kokoisia, lihaksikkaita ja vähemmän lihaksikkaita, pituus ja lähtöpaino on aivan eri. Jos olet joku 150 cm pitkä 35 kg painava anorektinen lauta, niin sulle on todennäköisesti vaikeaa laihtua vaikka mitä tekisit.
Mitä itse annoit apn kysymykseen? Minun pointtini meni sulta ohi. Se oli aplle että ruoan määrällä ja kaloreilla ei ole yleispätevää merkitystä, hän ei voi tuudittautua siihen että keskiarvot aina pätevät. Voi olla että hän syö ihan liikaa ja silti on nälkä (eikä siihen ikinä totu), tai että hän syö ihan liian vähän ja siksi on nälkä. Hänen pitää seurata painon tuloksia että tietää syökö kulutukseen liian vähän vai paljon, ja jos Paino ei tipu tai tippuu vain hitaasti, niin silloin hän syö liikaa nälästä huolimatta. Silloin sitä nälkää pitää joko sietää, tai hankkia tueksi esim lääkitys.
Ps. Bmini on vieläkin 26, eli en ole mikään 35 kiloinen vaan tuplat siitä. Silti kulutus nyt vaan on tosi pientä, enkä sille itse mahda mitään. Se oli yhtä pientä kun ekan kerran laihdutin 25 vuotiaana ja olin epätoivoinen kun kcal laskurit näytti että pitäisi laihtua kilo viikossa, ja hyvä että laihduin 100 g. Tästä syytin toki itseäni ja niin syytti kaikki muutkin, mutta nyt tiedän että se on vain joku biologinen seikka johon en voi itse vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siihen totu.
Tottuupas.
Ja nälkä on normaali tunne mitä jokaisen ihmisen kuuluu sietää jossain määrin. Tuntuu että nykyään ei sitä normaalia nälkääkään kestetä ja sen kyllä huomaa!
Sä et nyt ymmärrä eroa sen välillä, että joskus on vähän nälkä ennen ruokaa, se on normaalia. Mutta laihduttajalla on nälkä lähes koko ajan ja se kasvaa, tottakai, koska kalorivaje.
Jos tuon näläntunteen ja siihen liittyvän pahantuulisuuden sais pois niin laihduttamisessa ei ois mitään ongelmaa. Ruoan maku ei juuri kiinnosta, vaan se että nälkä lähtee.
Laihdutin tai en, mulla on aina nälkä. Vaikka olisin ahminut vatsan niin täyteen, että ihan sattuu, on silti nälkä. Olen kokeillut eri ruokavalioita, eri vitamiinilisiä, kaikkea. Lapsena testattiin sitä sun tätä, kun painoa kertyi niin vimmatusti tavallisella 90-luvun kotiruualla.
Ja ei, en ole vielä nelikymppisenäkään "tottunut" nälkään. Päivän kun tekee kaikenlaista, nälän unohtaa, mutta illalla kun istahtaa alas on nälkää mahdoton vastustaa. Pyrin silloin syömään jugurttia, leseitä ja pähkinöitä kohtuudella sekä porkkanaa ja muuta kasvista täytteeksi. Eikä tähän iltanälkään vaikuta päivällä syödyt ateriat tai ruokamäärät. Pitäisi kai opetella pysymään liikkeellä kunnes kesken kaiken vain nukahtaa :D.
Mulla kahvi vie nälkää. Syön lounaan, päivällisen ja sämpylän ilman täytettä illalla. Välissä juon kahvia. Annokset ruokaa on aika pieniä.
Pudotettu 15 kg.
Vierailija kirjoitti:
Laihdutin tai en, mulla on aina nälkä. Vaikka olisin ahminut vatsan niin täyteen, että ihan sattuu, on silti nälkä. Olen kokeillut eri ruokavalioita, eri vitamiinilisiä, kaikkea. Lapsena testattiin sitä sun tätä, kun painoa kertyi niin vimmatusti tavallisella 90-luvun kotiruualla.
Ja ei, en ole vielä nelikymppisenäkään "tottunut" nälkään. Päivän kun tekee kaikenlaista, nälän unohtaa, mutta illalla kun istahtaa alas on nälkää mahdoton vastustaa. Pyrin silloin syömään jugurttia, leseitä ja pähkinöitä kohtuudella sekä porkkanaa ja muuta kasvista täytteeksi. Eikä tähän iltanälkään vaikuta päivällä syödyt ateriat tai ruokamäärät. Pitäisi kai opetella pysymään liikkeellä kunnes kesken kaiken vain nukahtaa :D.
Sä todennäköisesti hyötyisit lääkkeistä, jos siis haluaisit laihduttaa. Se nälkä tulee puutteellisista suolistohormoneista, joiden puutetta lääkkeet korjaa. Itse et niihin voi vaikuttaa juuri mitenkään, tai ainakin se on hyvin hakuammuntaa esim jollain maitobakteerikuureilla.
Vierailija kirjoitti:
Vihanneksia saa syödä rajattomasti. Esim raakana syöty porkkana täyttää vatsaa paremmin kuin smoothiet. Smoothiet sulavat nopeammin, koska ovat sileää, eikä vatsan tarvi tehdä töitä sulamisen edistämiseksi. Voit toki syödä smoothieta, mutta syö sen lisäksi myös jotain, joka antaa vatsalle töitä. Esim juurekset, täysjyvävilja kuten puuro tai ruisleipä. Puurohiutaleita voi lisätä myös smoothien sekaan. Vatsa tarvii kuituja. Itse syön päivittäin muun ruoan ohella linssin ituja, ja ne tuovat helposti kylläisyyden tunteen. Tärkeää on huolehtia riittävästä kuitujen ja proteiinin saannista.
En muista, että mulla olisi ollut missään vaiheessa nälän tunnetta. Nykyisin en edes syö iltapalaa. Päivällisen syön viiden aikaan ja seuraavan kerran aamupalan, mutta jos illalla tuntuisi että tarviiin vielä jotain, söisin jonkun hedelmän, juureksia tai maustamattomaan jogurttiin ja rahkaan valmistetun tuorepuuron, jossa marjoja ja kaurahiutale
Jos päivällinen on viideltä ja siitä aamuun ilman syömisiä onkin jo pätkäpaastoa joka auttaa hyvin painonhallinnassa.
Non 4-7 vuoden sisällä alkaa helpottaa. Itselläni meni 5 vuotta kunnes aloin jälleen syömään kunnolla. Lopetin vegaanileikit ja suolistovaivat loppuivat. Metaanipäästötkin vähenivät n. 89% mikä on hyvä asia näin ilmastomuutoksen aikana. Maailma pelastuu edes vähän.
Nukkuminen ei onnistu, jos on nälkä. Joten useimpien ohjeiden vastaisesti pitää osa päivän ravinnosta säästää iltaan.
Toinen mitä tuputetaan on vesi. Kylmänä vuodenaikana kylmä vesi aiheuttaa palelua ja taas tekee mieli syödä. Kannattaa juoda jotain lämmintä, vaikka teetä. Ja huomattava, että paljon kasviksia syödessä osa vedestä tulee niistä, kurkkukin on melkein pelkkä vettä. Silti kurkku pitää vähän paremmin nälkää kuin vesilasillinen. Ehkä sen vuoksi, että sen joutuu pureskelemaan.
Täälläkin jotkut ohjeistavat syömään proteiinirahkoja. Ei niissä ole proteiiniä juurikaan enempää kuin maustamattomassa rahkassa, mutta sokeria ja lisäaineita on.
Nälästä on hyvä tietää että se lähtee syömisen lisäksi ihan vain odottamalla. Monesti itsekin ollut nälkäinen ja päättänyt syödä jotain, mutta jäänyt tekemään jotain muuta ja huomannut hetken päästä että nälkä hävisi vaikka en syönyt mitään.