Onko nykyään enää ns "mummovaatteita" eli vaatteita joihon +50 naiset siirtyy?
Nykyään 20v ja 60v pukeutuu molemmat farkkuihin ja neulepaitoihin.
Kommentit (351)
Vierailija kirjoitti:
No tämän kyllä allekirjoitan! Olen yli 50 v, mutta samoissa mitoissa kuin nuorena ja viihdyn edelleen samanlaisissa vaatteissa. Kesäisin mekkoja, talvella farkkuja ja neuleita, mutta nykyään ostan paljon kalliimpia. Kashmirneuleet ovat ihania päällä. Muoti muuttuu, ei kaupoissa myydä vanhanaikaisia vaatteita. Nyt on paljon rahaa, mutta ehkä eläkkeellä enää ei.
Älä osta nyt niin paljon kashmirneuleita, niin on sitten eläkkeelläkin vähän enemmän säästöjä käytettäväksi.
Vierailija kirjoitti:
^Tuo oli hyvä sana eli jämähtänyttä pukeutumista.
Ei ole. Se on ympäristöystävällistä käyttää vaatteet loppuun eikä ostaa mitään pikamuotia jatkuvasti. Kunnon vaatteet kestävät kymmeniä vuosia, oikein vanhat vaatteet jopa äidiltä tyttärelle.
Meidän kaupungissa on yksi vaatekauppa, joka myy mummolookia joskin kaupasta saattaa löytää myös jotain päälle pantavaa mikä ei ole ihan mummotyyliä. Kyllä sen mummotyylin tunnistaa vaatteesta. Minä olen 69 v. ja ostan vatteeni samoista kaupoista kuin nuoremmatkin ihmiset. Tämän hetken +70 v. mummot harrastavat ikäpukeutumista, mutta tätä nuoremmat alkavat tästä tyylistä jo luopua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä pukeudun edelleen kuten kolmekymppisenä. On pitkä tukka.
55v.
Se mummotyyli tarkoittaa juuri tuota, että pukeudut kuin nuorena. Se tyyli paljastaa sinut vanhaksi.
Se on sama tyyli kuin nykyisillä kolmekymppisillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niihin siirrytä, eikä ole ennenkään siirrytty. On vaan noudatettu samaa tyyliä mihin totuttu. Ja muoti menee eteenpäin. Nykymummot pukeutuu eri tavalla kuin mummot 30v. sitten.
Äitini ja anoppini olivat mummoja 30 vuotta sitten ja ihan samanlaisia vaatteita heillä oli silloin kuin minullakin, joka olin n. 3-kymppinen. Arkisin oli farkkuja, t-paitoja, neuleita, ja juhliin hameita ja puseroita tai kotelomekkoja, jotka olivat silloin muotia. Anoppi varsinkin oli hyvin muotitietoinen elämänsä loppuun asti, yli 8-kymppiseksi, ja osti paljon minullekin vaatteita.
Entäs sinä itse nyt kuusikymppisenä? Miksi muistelet äitisi pukeutumista kolmekymmentä vuotta sitten, mutta et kerro omasta pukeutumisestasi nyt?
Kuusikymppinen on mummoikäinen, monella lapsenlapsia tuon ikäisenä.
Mummomuoti tulee siitä, että ihmiset jämähtää siihen aikakauteen minkä on todennut itselleen mieluisaksi ja aika usein se on jokin merkittävä aikakausi nuoruudessa tai varhaisaikuisuudessa. Eli jos olet 25 vuotiaana tykännyt pukeutua farkkuihin, niin et mieluusti sitä vaihda vaan pidät sen tyylin.
Sama koskee vaikka hiustyyliä. Mummotukka, sellainen lyhyt papiljoteilla laitettu kihara on Marilynin aikakautta. Se sitten jäi niille aikakauden naisille ja nykyään mielletään mummoksi. Tosin nuo aikalaiset alkaa jo olla kuolleita, kun ovat jo hyvin vanhoja. Se tyyli mikä nyt nykynuorilla on, jää heille aikanaan mummotukaksi, elleivät tietoisesti halua uudistaa itseään.
Te, ketkä täällä julistatte, että pukeudutte samaan tyyliin kuin nuorenakin on just se mummotyyli, minkä nuoremmat ihmiset teissä näkee "mummona". Vain ajan hermolla pysyminen pitää teidän pois mummotyylistä, mutta toisaalta miksi? Mitä huonoa mummotyylissä on? Minä en ainakaan jaksa välittää mistään lokeroista, jos joku näkee minut mummona, niin senkun.
Vierailija kirjoitti:
Siis pukeudun samaan tapaan kuin 30 vuotta sitten,minua vaan viehättää nuoruuteni tyyli eniten.
Eli sinulla on mummotyyli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
55v.
Se mummotyyli tarkoittaa juuri tuota, että pukeudut kuin nuorena. Se tyyli paljastaa sinut vanhaksi.
Mitä tarkoittaa tämä: "Mä pukeudun edelleen kuten kolmekymppisenä."
Edelleen? Eli edelleen sama pukeutumistyyli mikä hänellä oli kolmekymppisenä? Se on juurikin se mummostyle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
55v.
Mitä tarkoittaa tämä: "Mä pukeudun edelleen kuten kolmekymppisenä."
Edelleen? Eli edelleen sama pukeutumistyyli mikä hänellä oli kolmekymppisenä? Se on juurikin se mummostyle.
Voi viddu! Se on samanlainen tyyli mitä nykyään on! Yritä nyt ymmärtää!