Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko nykyään enää ns "mummovaatteita" eli vaatteita joihon +50 naiset siirtyy?

Vierailija
06.10.2025 |

Nykyään 20v ja 60v pukeutuu molemmat farkkuihin ja neulepaitoihin.

Kommentit (381)

Vierailija
341/381 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

^Tuo oli hyvä sana eli jämähtänyttä pukeutumista.

Ei ole. Se on ympäristöystävällistä käyttää vaatteet loppuun eikä ostaa mitään pikamuotia jatkuvasti. Kunnon vaatteet kestävät kymmeniä vuosia, oikein vanhat vaatteet jopa äidiltä tyttärelle.

Vierailija
342/381 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kaupungissa on yksi vaatekauppa, joka myy mummolookia joskin kaupasta saattaa löytää myös jotain päälle pantavaa mikä ei ole ihan mummotyyliä. Kyllä sen mummotyylin tunnistaa vaatteesta. Minä olen 69 v. ja ostan vatteeni samoista kaupoista kuin nuoremmatkin ihmiset. Tämän hetken +70 v. mummot harrastavat ikäpukeutumista, mutta tätä nuoremmat alkavat tästä tyylistä jo luopua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/381 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä pukeudun edelleen kuten kolmekymppisenä. On pitkä tukka.

55v.

Se mummotyyli tarkoittaa juuri tuota, että pukeudut kuin nuorena. Se tyyli paljastaa sinut vanhaksi. 

Se on sama tyyli kuin nykyisillä kolmekymppisillä.

Vierailija
344/381 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niihin siirrytä, eikä ole ennenkään siirrytty. On vaan noudatettu samaa tyyliä mihin totuttu. Ja muoti menee eteenpäin. Nykymummot pukeutuu eri tavalla kuin mummot 30v. sitten. 

Äitini ja anoppini olivat mummoja 30 vuotta sitten ja ihan samanlaisia vaatteita heillä oli silloin kuin minullakin, joka olin n. 3-kymppinen. Arkisin oli farkkuja, t-paitoja, neuleita, ja juhliin hameita ja puseroita tai kotelomekkoja, jotka olivat silloin muotia. Anoppi varsinkin oli hyvin muotitietoinen elämänsä loppuun asti, yli 8-kymppiseksi, ja osti paljon minullekin vaatteita. 

Entäs sinä itse nyt kuusikymppisenä?  Miksi muistelet äitisi pukeutumista kolmekymmentä vuotta sitten, mutta et kerro omasta pukeutumisestasi nyt?

Kuusikymppinen on mummoikäinen, monella lapsenlapsia tuon ikäisenä. 

Vierailija
345/381 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummomuoti tulee siitä, että ihmiset jämähtää siihen aikakauteen minkä on todennut itselleen mieluisaksi ja aika usein se on jokin merkittävä aikakausi nuoruudessa tai varhaisaikuisuudessa. Eli jos olet 25 vuotiaana tykännyt pukeutua farkkuihin, niin et mieluusti sitä vaihda vaan pidät sen tyylin.

Sama koskee vaikka hiustyyliä. Mummotukka, sellainen lyhyt papiljoteilla laitettu kihara on Marilynin aikakautta. Se sitten jäi niille aikakauden naisille ja nykyään mielletään mummoksi. Tosin nuo aikalaiset alkaa jo olla kuolleita, kun ovat jo hyvin vanhoja. Se tyyli mikä nyt nykynuorilla on, jää heille aikanaan mummotukaksi, elleivät tietoisesti halua uudistaa itseään.

Te, ketkä täällä julistatte, että pukeudutte samaan tyyliin kuin nuorenakin on just se mummotyyli, minkä nuoremmat ihmiset teissä näkee "mummona". Vain ajan hermolla pysyminen pitää teidän pois mummotyylistä, mutta toisaalta miksi? Mitä huonoa mummotyylissä on? Minä en ainakaan jaksa välittää mistään lokeroista, jos joku näkee minut mummona, niin senkun.

Vierailija
346/381 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis pukeudun samaan tapaan kuin 30 vuotta sitten,minua vaan viehättää  nuoruuteni tyyli eniten.

Eli sinulla on mummotyyli.

Vierailija
347/381 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavat terveyskengät

Vierailija
348/381 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

55v.

Se mummotyyli tarkoittaa juuri tuota, että pukeudut kuin nuorena. Se tyyli paljastaa sinut vanhaksi. 

Mitä tarkoittaa tämä: "Mä pukeudun edelleen kuten kolmekymppisenä."

Edelleen? Eli edelleen sama pukeutumistyyli mikä hänellä oli kolmekymppisenä? Se on juurikin se mummostyle.

Vierailija
349/381 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

55v.

Mitä tarkoittaa tämä: "Mä pukeudun edelleen kuten kolmekymppisenä."

Edelleen? Eli edelleen sama pukeutumistyyli mikä hänellä oli kolmekymppisenä? Se on juurikin se mummostyle.

Voi viddu! Se on samanlainen tyyli mitä nykyään on! Yritä nyt ymmärtää!

Vierailija
350/381 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pukeudun ihan samalla tavalla kuin olen aina pukeutunut ja olen 50-vuotias. Laadukkaat ja ajattomat vaatteet. En ajatellut siirtyä mihinkään mummovaatteisiin. Aina voi pysyä tyylikkäänä. 

Vierailija
351/381 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

55v.

Mihin mummon pitäisi sitten pukeutua?

Vierailija
352/381 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riemunkirjava tunika tulee ensimmäisenä mieleen +50-naisten pukeutumisesta.

Vierailija
353/381 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa kirjautua sosiaaliseen mediaan missä muotitietoiset yleensä ovat.Olen mummotunut,enkä jaksa enää välittää!

Vierailija
354/381 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiqab mustan kaavun kara ja Marimekon roikot.

Linttaan asustut lenkkarit.

Vierailija
355/381 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Marimekon koltut.

Minustakin useimmat Marimekon koltut tuovat mieleen navettatakin, mutta ei ne kyllä silti mitenkään yli 60-vuotiaiden mummojen suosiossa ole. Niitä näkee ihan kaikkien keski-ikäisten päällä, tai ne tekevät nuorestakin kantajastaan keski-ikäisen näköisen. Ovat siis pikemminkin tätivaatteita kuin mummovaatteita.

Jostain syystä opettajilla on paljon noita "kolttuja" ja liivimekkoja päällä - en osaa sanoa miksi. Ja todellakin iästä riippumatta.

Vierailija
356/381 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riemunkirjava tunika tulee ensimmäisenä mieleen +50-naisten pukeutumisesta.

Ei tule. Se on enemmän mamma-tyyli eli pienten lasten äitien tyyli. Legginsit tai sukkahousut ja iloinen tunikamekko.

Mummot ovat eläkkeellä eli yli 70-vuotiaita. 50-vuotiaiden äidit ovat mummoja.

Jos joku nuorison edustaja (30 v tai alle) lukee ketjua, niin kannattaa miettiä, millaisia vaatteita hänen isoäitinsä käyttää. Se on mummotyyli.

Vierailija
357/381 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän työpaikalla on ainakin vallalla tietty tätityyli johon kuuluu Marimekon tai joku muu värikäs isokuvioinen mekko tai paita. Isot puukorvikset, epäsopiva meikki, raskas kaulakoru, reipas ylipaino sekä matalat kengät.

Vierailija
358/381 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Jokaisella sukupolvella on omat juttunsa ja omasta nuoruuden tyylistä muotoutuu kehykset sille itse kunkin omalle tyylille. Minä pukeudun enimmäkseen mustaan ja harmaaseen (toisinaan nk. kunnon syvillä väreillä kuten esim. okran keltaisella, petroolin sinisellä, sammaleen vihreällä tai syklaamin punaisella asuja maustaen). Kenkinä Dr Martensit tai klassikkotennarit. Materiaalit ovat tärkeitä eli suosin pellavaa, silkkiä, villaa, luomupuuvillaa ja puukuituja. Vaatteet väljiä, koska mukavuus yhä tärkeämpää, mikä taitaa keski-ikäisillä näkyä lähes kaikilla. Nyt 52- vuotiaana välitän yhä vähemmän siitä mikä trendaa tai mitä muut tyylistäni ajattelevat. Ja niin taitavat niihin parjattuihin leggingseihin tunikoihin pukeutuvatki tehdä. Ja hyvä niin! 

Vierailija
359/381 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Legginsit. Kun vaihdevuodet nostaa painoa ja turvottaa.

Nuorillahan nuo on leggingsit. Farkut ovat tosi vanhanaikaset housut.

Maailmassa vaikka mitä mukavia housuja, miks pitäis farkkuihin änkäytyä?

Suurin osa niistä legginsin kantajista on niin lihavia, etteivät mahdu farkkuihin.

Vierailija
360/381 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Legginsit. Kun vaihdevuodet nostaa painoa ja turvottaa.

Nuorillahan nuo on leggingsit. Farkut ovat tosi vanhanaikaset housut.

Maailmassa vaikka mitä mukavia housuja, miks pitäis farkkuihin änkäytyä?

Kellä "nuorilla"? Teineillä on farkut tai collarit. Useimmiten farkut. Ei ainoallakaan oikeasti NUORELLA  ole legginsejä. 

Kuka ylipäänsä juoksee ihmisten ilmoilla sukkahousuissa. Alaosa asusta puuttuu kokonaan. Järkyttäviä tanttoja näkyy pelkässä yläosassa ja näissä "legginseissä", jotka ovat sukkahousut.