Onko nykyään enää ns "mummovaatteita" eli vaatteita joihon +50 naiset siirtyy?
Nykyään 20v ja 60v pukeutuu molemmat farkkuihin ja neulepaitoihin.
Kommentit (381)
Vierailija kirjoitti:
Bohotyyli tuli minulle jäädäkseen,miellyttää minun esteettistä silmää eniten.
Millainen se on?
Taitaapa olla, tunika ja mustat farkut. Joku alta parikymppinen tuli kiittelemään pukeutumistani, koska niin kovasti muistutin isoäitiään.
Ikää on 70+.
Vierailija kirjoitti:
Omassa ystäväpiirissäni viiskymppiset käyttävät kashmirneuleita, Andiataa, Burberrya ja muita laadukkaita vaatteita, joihin nyt on varaa. Ehkä ne sitten ovat niitä mummovaatteita.
Tunnistan tämän omassa tuttavapiirissäni, että laadukkaisiin vaatteisiin panostetaan. Toinen on se, että kun on nähnyt samojen muotien tulevan muotiin aina tietyn ajan jälkeen, ei jaksa innostua kaikista muotitrendeistä, vaan haluaa enemmän panostaa ajattomiin ja klassisiin vaatteisiin.
"Meidän työpaikalla on ainakin vallalla tietty tätityyli johon kuuluu Marimekon tai joku muu värikäs isokuvioinen mekko tai paita. Isot puukorvikset, epäsopiva meikki, raskas kaulakoru, reipas ylipaino sekä matalat kengät."
Mistähän tämä viehtymys isoihin kuvioihin kumpuaa?
Vierailija kirjoitti:
Vitsit,mä meen nyt niin Puuiloon kyttäämään,kuinka papasti/ mummosti muut asiakkaat pukeutuu ja lupaan mulkoilla merkitsevästi myös just sua 🧐
En käy siinä kaupassa. 😏
Kävelyllä katselin eläkeläisnaisten vaatteita Helsingissä. 100% eli kaikilla oli farkut.
Yksi nelikymppinen nainen tuli myös vastaan,hänellä oli legginsit ja polviin ulottujäva ulkoilutakkia.
Ylsi parikymppinenkin tuli vastaan, hänellä oli löysät vaalesnharmaat samettihousut ja lyhyt takki.
Vierailija kirjoitti:
Meidän työpaikalla on ainakin vallalla tietty tätityyli johon kuuluu Marimekon tai joku muu värikäs isokuvioinen mekko tai paita. Isot puukorvikset, epäsopiva meikki, raskas kaulakoru, reipas ylipaino sekä matalat kengät.
Tuo on tätityyli. Tädit ovat keski-ikäisiä ja työelämässä.
Aloituksessa puhutaan mummotyylistä. Mummot ovat eläkkeellä ja he ovat keski-ikäisten tätien äitejä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ehkä niinkään vaate, mutta mummoilla on usein sellainen nyrhitty lyhyt tukka.
Minä hommasin sellaisen 14-vuotiaana. Siitä asti ollut, nyt 50.
Se täytyy näin täti-ikäisenä (50 v.) sanoa, että on pakko käyttää ns. järkeviä ja tilavia kenkiä kun on nivelrikkoa varpaissa. Ei mitään korkokenkiä enää varsinkaan. Muutenkin mukavuus edellä.
Minä siirryin farkuista mustiin housuihin.
Siirryin 10 vuotta sitten mekkojen käyttäjäksi, ne sitten lienevät tätityyliä.
Vierailija kirjoitti:
Siirryin 10 vuotta sitten mekkojen käyttäjäksi, ne sitten lienevät tätityyliä.
Riippuu mekosta onko tätityyli.
Katsokaa huvin vuoksi juuri edesmenneen Patricia Routledgen eli Hyacinthin vaatteita sarjassa "Pokka pitää". Hänellä on just sellaisia klassisen hirveitä tätikolttuja, jotka alkavat jäädä historiaan. Sopivat erinomaisesti Hyacinthin hahmoon, joka oli loistava!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Legginsit. Kun vaihdevuodet nostaa painoa ja turvottaa.
Kehtaat käyttää niitä tuossa iässä?
Mä käytän samanlaisia housuja kuin ennenkin. Vaihdevuodet ei vaikuta.
Ei ikinä legginsejä.
Leggingsit on kyllä kaikkein parhaimmat salilla käyttää. T: 74 vuotias
Vierailija kirjoitti:
Meidän työpaikalla on ainakin vallalla tietty tätityyli johon kuuluu Marimekon tai joku muu värikäs isokuvioinen mekko tai paita. Isot puukorvikset, epäsopiva meikki, raskas kaulakoru, reipas ylipaino sekä matalat kengät.
Kuulostaa keskiverto 30-45-vuotiaan tyyliltä nykyisin.
Vierailija kirjoitti:
80 v äitini tyyli on hänen nuoruutensa tyyli:
Raidoitettu ja vaalennettu polkkatukka
Farkut
Lenkkarit
Lyhyt takki, esim farkkutakki, nahkatakki tai lyhyt kevyttoppatakki
Puseroina t-paita, neulepusero tai joskus alla kauluspaita.
Äitisi eli nuoruutensa siis 80-luvulla. Sitä ennen luettelemasi asiat ei vielä olleet muodissa/käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Eli puhut tätityylistä, ei mummotyylistä.
Melkein kaikki mummoutuu ja pappautuu joskus tyylillisesti. Vain harvat ovat iättömän oloisia ja silloin se vaatii sen, ettei ihminen ole seurannut muotia ja trendejä. Asioista ja ihmisistä tulee vanhan oloisia jos ne on sidottu johonkin aikakauteen. Musta keittiö oli trendi ja pian se on hyvin vanhan näköinen. Sama koskee vaatteita, vartaloihanteita ja hiustyylejä. Jos haluaa olla ajaton, niin ei kannata seurata trendejä vaan löytää oma maku ja vaihdella sitäkin vuosien vieriessä.
Mitä eroa on täti ja mummotyylillä? Se nyt jäi vähän epäselväksi.