Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko nykyään enää ns "mummovaatteita" eli vaatteita joihon +50 naiset siirtyy?

Vierailija
06.10.2025 |

Nykyään 20v ja 60v pukeutuu molemmat farkkuihin ja neulepaitoihin.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Marimekko on sellainen, aivan kamala.

No voi ei! Mulla on Marimekon vaatteita.  Olen kyllä hoikka ja pitkätukkainen. 

Mutta ymmärrän  sen jonkinlaisena leimana ikääntyville. Olen 63- vuotias. 

Vierailija
22/48 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marimekon käsilaukku riittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muistan miten mun äiti ja isä vaihtoi kummatkin farkut verkkareihin kun täyttuvät 40 ja äiti lopetti meikkaamisen. Aina joku Tokmannin halpa t-paita ja verkkarit yllä.

Mä olen 45  ja käytän mustia,rockhenkisiä vaatteita hautaan asti. En myöskään aio ottaa tätipermistä enkä ripustaa lukulaseja kaulaan roikkumaan. Järkyttävää, miten nelikymppiset on joskus näytäneet ihan mummoilta! Esim. Tyttökullat-sarja ei ne hahmot olleet mitään 80vuotiaita vaan viisikymppisiä.

Vierailija
24/48 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aina tunikakaapu, leggingsit ja crocsit. Näillä mennään loppuun asti.

Vierailija
25/48 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Marimekon koltut.

Minustakin useimmat Marimekon koltut tuovat mieleen navettatakin, mutta ei ne kyllä silti mitenkään yli 60-vuotiaiden mummojen suosiossa ole. Niitä näkee ihan kaikkien keski-ikäisten päällä, tai ne tekevät nuorestakin kantajastaan keski-ikäisen näköisen. Ovat siis pikemminkin tätivaatteita kuin mummovaatteita.

Marimekkoa on nykyään lukiopojillakin. 

Jaa, joku kirjoittikin melkein saman juuri ennen 😅 Mutta siis unikkokuosiakin näkee paljon pojilla. 

Vierailija
26/48 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoisin kyllä, että olisi, ei ehkä viisikymppisenä mutta vähän myöhemmin. Vanhemmiten yleensä vartalon malli muuttuu ja entisenlaiset vaatteet eivät istu lainkaan, mutta eri vartalotyypeille sopivia ei ole tarjolla. 

Vierailija
27/48 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minulta, 60-vuotiaalta kysyttäisiin, miten 20-vuotiaat pukeutuvat, ei tulisi mieleenkään sanoa, että farkkuihin ja neuleisiin. Kaikenikäiset ovat jopa vaatteidenkin suhteen hyvin monentyyppisiä.

Vierailija
28/48 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Marimekon koltut.

Minustakin useimmat Marimekon koltut tuovat mieleen navettatakin, mutta ei ne kyllä silti mitenkään yli 60-vuotiaiden mummojen suosiossa ole. Niitä näkee ihan kaikkien keski-ikäisten päällä, tai ne tekevät nuorestakin kantajastaan keski-ikäisen näköisen. Ovat siis pikemminkin tätivaatteita kuin mummovaatteita.

Marimekkoa on nykyään lukiopojillakin. 

Ne onkin niitä homppeleita.

Vierailija
29/48 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kengistä sen ehkä huomaa, ite oon 50+ ja oon siirtyny matalakorkoisiin. Muuten on aika lailla samat vaatteet ja tukan väri ja mittaki ku nuorempana. Mutta en ota korkeiden korkojen riskiä enää, kun on ylipainoa ja heikot nivelsiteet. Jo nuorena sain aina nilkat vääntymään. Ihan nuorekkaasti muuten mennään, mutta pronaatiotuetut lenkkarit, farkut ja t-paita tms. rento neule yläosassa. Siirryin lenkkarikansaan ehkä 45-vuotiaana, kun mursin luuni.

Vierailija
30/48 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä muistan miten mun äiti ja isä vaihtoi kummatkin farkut verkkareihin kun täyttuvät 40 ja äiti lopetti meikkaamisen. Aina joku Tokmannin halpa t-paita ja verkkarit yllä.

Mä olen 45  ja käytän mustia,rockhenkisiä vaatteita hautaan asti. En myöskään aio ottaa tätipermistä enkä ripustaa lukulaseja kaulaan roikkumaan

Lyhyt permanentti on 40-50-luvulla syntyneiden tyyli, heillä oli se jo parikymppisenä.

Nuo mustat hevarivaatteet taas on 70-luvulla syntyneiden tyyli, ei nuorten. 

Vierailija
31/48 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ehkä niinkään vaate, mutta mummoilla on usein sellainen nyrhitty lyhyt tukka. 

Siinä usein on se syy, että hiukset harvenee. Itselläni on paksut ja pitkät hiukset näin kuusikymppisenäkin .

Mutta ymmärrän varsin hyvin näitä, jotka vaihtavat lyhyempiin hiuksiin. 

Ei kovin iso juttu tässä maailmankulussa.

Vierailija
32/48 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen 45  ja käytän mustia,rockhenkisiä vaatteita hautaan asti. En myöskään aio ottaa tätipermistä enkä ripustaa lukulaseja kaulaan roikkumaan. Järkyttävää, miten nelikymppiset on joskus näytäneet ihan mummoilta! Esim. Tyttökullat-sarja ei ne hahmot olleet mitään 80vuotiaita vaan viisikymppisiä.

permis oli nuorten suosiossa aikanaan, ja se jäi sen sukupolven jutuksi, kun he vanhenivat. Eli ei, meille jotka emme ottaneet permistä teineinä, ei sitä tule mummonakaan. Mutta lukulasit tulevat useimmille, ne eivät ole tyylikysymys.

Vierailija
33/48 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ainakin sen huomaa mukavuudenhalusta. Ei enää korkeita korkoja,ei kiristäviä vaatteita. Tennarit tai maiharit,leggarit ja joku löysä huppari tai neuletakki. Se aika on mennyt,kun haaveili kotiin pääsystä että saisi avata farkkujen napin ja hengittää. Kehtaan myös kulkea ilman meikkiä.

T. vm 80

Vierailija
34/48 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskin juttu oli, kun yli ysikymppinen nainen tuohtui kaupassa "mummovaatteista". Ikä on todellakin mielentila!

Vierailija
35/48 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

46 v, hameissa mennään edelleen. Nykyään tosin halkiot ovat vaivaannuttavia, vältän niitä, ja mitta aina vähintään polviin. Korkokengistä jouduin luopumaan 35-vuotiaana. Pitkä tukka on ja pysyy. En usko, että 50 tuo mitään radikaalia muutosta. Yläosat ovat nykyään puuvillaa/viskoosia, keinokuituja en enää siedä yläkropan iholla. Sukkahousut vielä menettelevät, harvoin niitä tarvitsee.

Vierailija
36/48 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävää, miten nelikymppiset on joskus näytäneet ihan mummoilta! Esim. Tyttökullat-sarja ei ne hahmot olleet mitään 80vuotiaita vaan viisikymppisiä.

No ei ne nyt viisikymppisiäkään olleet, paitsi yksi heistä. 

Bea ja Betty (Dorothy ja Rose) 63-70 v

Rue (Blanche) 51-58 v

Estelle (Sophia) 62-69 v

Vierailija
37/48 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai?

En mä ole ainakaan siirtynyt mihinkään erityiseen uuteen tyyliin. Mulla on farkut edelleen, suoralahkeiset, ei pillit ja sitten jotkut nahkakengät ja tressi tai villakangastakki nyt näillä säillä.

Vierailija
38/48 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tarkoitat niitä tummansinisiä, puolipitkähihaisia crimplenemekkoja, niin niitä ei enää ole näkynyt. Mummoni oli edistyksellinen, valokuvissa olen nähnyt, että hänellä oli sellainen viininpunainen ja tietysti paitapuserokauluksella.

Vierailija
39/48 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muumimörkö-mekko

Vierailija
40/48 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tarkoitat niitä tummansinisiä, puolipitkähihaisia crimplenemekkoja, niin niitä ei enää ole näkynyt. Mummoni oli edistyksellinen, valokuvissa olen nähnyt, että hänellä oli sellainen viininpunainen ja tietysti paitapuserokauluksella.

Sellaisia oli 60-80 -luvuilla. Olivat 60-luvulla myös pikkutyttöjen asu.