Mikä on työttömyyden pahin puoli
Kertokaa? Ja etenkin ne ketkä ovat olleet yli puoli vuotta työttömänä. Alkuunhan se on varmaan ihan hauskaa kun on vapaa-aikaa.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahan puute. Pitkäaikaistyöttömyys venyttää rahan puutetta hautaan asti, koska eläke jää kertymättä.
Jos päätyy toimeentulotuen asiakkaaksi, joutuu luopumaan myös aikuiselle ihmiselle muulloin itsestään selvästä oikeudesta päättää omista asioistaan.
Väärin. Ei kukaan luovu oikeudesta päättää omista asioistaan.
Kyllä joutuu luopumaan. Kela ohjailee tuensaajan toimintamahdollisuuksia määräämällä, miten paljon rahaa milloinkin tällä saa olla tilillään. Esimerkiksi pesukoneen ostaminen tai vastaavan hankinnan tekeminen voi tietyissä tapauksissa olla mahdotonta. Juuri tällaisissa tapauksissa sama sääntö vaikuttaa moneen muuhunkin asiaan. Olen itse juuri tällaisessa kurimuksessa - lopun ikääni.
Käsittääkseni käteismaksut onnistuvat edelleenkin Suomessa. Pesukoneen hankkimiseen kelan näennäiset rajoitukset eivät todellakaan vaikuta, jos vaan osaa käyttää automaattia.
Vierailija kirjoitti:
Pitkästyminen kotona jos ei ole varaa mihinkään harrastukseen.
Tälaisia ihmisiä en ymmärrä lainkaan, valtaosa harrastuksista on ilmaista tai sen voi tehdä todella halvalla ja juuri tuolloin luulisi, että on aikaa tehdä vaikka mitä ja nauttia elämästä.
Ehtii kasvattamaan kuntoa, ehtii lukemaan kirjoja, ehtii opettelemaan soittamaan instrumentteja, ehtii opettelemaan tunnistamaan sienet, lista on aivan loputon....
Huoli toimeentulosta ja siitä että ei pysty vaikuttamaan omaan elämäänsä. Tunne että ei kelpaa tähän yhteiskuntaan. Häpeä siitä että ei pärjää muille. Nauttisin kyllä vapaana olemisesta ja keksin kyllä tekemistä ilman noita yllämainittuja. Rahan tarve ilmeisin syy haluat äkkiä taas töitä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset kohtelee kuin roskaa, rahaa ei ole tehdä mitään eikä ostaa edes tarpeellista.
Kuljet kaupoissa ja joka paikassa joku "olen työtön" kyltti otsalla vai mistä ihimiset sinut työttömäksi muka tunnistavat?
Monet sellaiset ihmiset, jotka ovat ensinnäkin huonoja matikassa, he ovat köyhiä, olivatpa he töissä tai työttömänä tai missä vain, heillä ei ole sitä talouden hallintaa, kaikki menee heti eikä riitä, tuloista riippumatta.
Kun minulle tuli yt-ssä potkut, oli juuri saanut asuntoni maksettua (kun en tuhlannut kaikkea kiinan krääsään) ja sitten vastike oli sen 150e ja ansiosidonnainen 2 tonnia, että siinä jäi noi 1500e joka kuukausi täysin ylimääräistä, josta puolet sijoitin ja toisen puolen käytin ihanaan vuoden mittaiseen lomaan, oli varaa tehdä kaikki mitä ikinä halusi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahan puute. Pitkäaikaistyöttömyys venyttää rahan puutetta hautaan asti, koska eläke jää kertymättä.
Jos päätyy toimeentulotuen asiakkaaksi, joutuu luopumaan myös aikuiselle ihmiselle muulloin itsestään selvästä oikeudesta päättää omista asioistaan.
Väärin. Ei kukaan luovu oikeudesta päättää omista asioistaan.
Kyllä joutuu luopumaan. Kela ohjailee tuensaajan toimintamahdollisuuksia määräämällä, miten paljon rahaa milloinkin tällä saa olla tilillään. Esimerkiksi pesukoneen ostaminen tai vastaavan hankinnan tekeminen voi tietyissä tapauksissa olla mahdotonta. Juuri tällaisissa tapauksissa sama sääntö vaikuttaa moneen muuhunkin asiaan. Olen itse juuri tällaisessa kurimuksessa - lopun ikääni.
"Käsittääkseni käteismaksut onnistuvat edelleenkin Suomessa. Pesukoneen hankkimiseen kelan näennäiset rajoitukset eivät todellakaan vaikuta, jos vaan osaa käyttää automaattia."
Keksipä sitten minulle sopiva keino. Olen liikuntarajoitteinen, joten en pääse pankkiautomaatille. En tunne ketään, joka kävisi puolestani. Tuntemattomille en anna korttejani.
Ja koska nokkelana ehdotat seuraavaksi osamaksua, kerron jo etukäteen, että yritykseni konkurssin jälkeen olen ollut velkajärjestelyssä, joten luotolla ostaminen ei onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Monet sellaiset ihmiset, jotka ovat ensinnäkin huonoja matikassa, he ovat köyhiä, olivatpa he töissä tai työttömänä tai missä vain, heillä ei ole sitä talouden hallintaa, kaikki menee heti eikä riitä, tuloista riippumatta.
Kun minulle tuli yt-ssä potkut, oli juuri saanut asuntoni maksettua (kun en tuhlannut kaikkea kiinan krääsään) ja sitten vastike oli sen 150e ja ansiosidonnainen 2 tonnia, että siinä jäi noi 1500e joka kuukausi täysin ylimääräistä, josta puolet sijoitin ja toisen puolen käytin ihanaan vuoden mittaiseen lomaan, oli varaa tehdä kaikki mitä ikinä halusi.
Olit siis juuri sopivassa elämäntilanteessa. Moni muu ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Näillä mennään. Eläkeikä kun alkaa ikäluokallani olla kahdeksankymmenen tienoilla jo nyt, tarkoittaa ettei mitään eläkettä ole koskaan tulossakaan. Toki sen on talousoppinut tiennyt jo yli 20 vuotta ja sen mukaan on asiat järjestetty. Yhtään ylimääräistä päivää en palkkatöihin ole kuluttanut enää viiteentoista vuoteen ja täysin nappiin meni ennustukset.
Asuntolainasta on jäljellä enää pieni häntä, sen kuitattuani alkaa kaiken myyminen.
Tunsin silloin itseni jotenkin arvottomaksi ja mitättömäksi. En kelpaa, en osaa, en ole tarpeeksi sitä enkä tätä.
Enkä halua nyt sanoa, että työttömien pitäisi vähätellä itseään.
Ei mikään. Olen terve, en syö kuin halpaa kolesterolilääkettä. Rahaa ei ole paljoa, mutta riittävästi omiin tarpeisiin. Olen 61v, korkeasti koulutettu. Luen, kävelen, katselen Netflixiä, juon viiniä vaikka maanantaina klo 9 - jos siltä tuntuu.
Ei ole varaa ruokailla ravintoloissa, mutta punalaputuksen ansiosta syön erinomaisen hyvin.
Kirjoitan suosittua blogia salanimellä - en voi kirjoittaa omalla nimelläni, koska työkkärissä se taatusti tulkittaisi toimitus- tai kirjaijatyöksi - ja menettäisin tukeni.
Tilaan tavaraa Temusta, siitä saan edullisesti iloa elämääni - tilasin juuri puisia, intialaishenkisiä koristeita, joista kokoan seinälle upean puureliefin. Hinnaksi tuli vain 46 euroa. Olen sisustanut kotia uusiksi, kasvattanut kukkia ja tapetoinut ja maalannut.
Sanoisin, että näin työttömänä yhteiskunnan hylkiönä elämäni on varsin ihanaa! En aio mennä töihin enää koskaan.
TEMUN tilaukset joka viikko uusia paitoja ja rompetta, ne ilahduttaa aina kuin joululahja, tätä kaikki muyutkin työttömät kaverini harrastavat. Temua!
Bändipaitojakin saa 6 eurolla kun muilla sivuilla ne maksaa 25 e + postarit, temulla postikin on ilmainen! (25 e tilaus)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset kohtelee kuin roskaa, rahaa ei ole tehdä mitään eikä ostaa edes tarpeellista.
Kuljet kaupoissa ja joka paikassa joku "olen työtön" kyltti otsalla vai mistä ihimiset sinut työttömäksi muka tunnistavat?
Kuljen rikkinäisissä kengissä ja vaatteissa ja pesulla käyn kerran viikossa ja kädessä on 1 tai 2 halpaa ostosta.
Ei ole hauskaa alkuunkaan. Olin 4 kuukautta työttömänä yt-neuvottelujen johdosta. Ei mulla mitään vapaa-aikaa ollut kun aamusta alkaen istuin etsimässä työpaikkoja ja naputtelemassa hakemuksia. Hirveä stressi koko ajan kun epävarmuus toimeentulosta jäyhää, jos ei töitä saa. Epätoivo alkoi iskemään melko pian kun ei tullut haastattelukutsuja lukemattomista hakemuksista huolimatta. Onneksi sitä ei kestänyt kuin 4 kuukautta.
Rahasta ihminen myy aikansa ja sielunsa jollekin kusipäälle, mikä järki siinä on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvelen, että hän tarkoittaa niitä ihmisiä, jotka tietävät hänen olevan työtön.
Entiset työkaverit ja työelämästä tutut alkavat vähitellen kartella työttömäksi jäänyttä. Kaukaisemmat sukulaiset alkavat katsoa nenänvarttaan pitkin. Aika moni kaverikin loitontuu esimerkiksi siksi, ettei työttömällä ole enää varaa mihinkään kivaan. Jotkut pitävät työtöntä laiskana ja suorastaan inhoavat tätä. Eivätkä työttömien kanssa oman työnsä vuoksi tekemisissä olevatkaan aina osaa olla neutraaleja asenteissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkästyminen kotona jos ei ole varaa mihinkään harrastukseen.
Tälaisia ihmisiä en ymmärrä lainkaan, valtaosa harrastuksista on ilmaista tai sen voi tehdä todella halvalla ja juuri tuolloin luulisi, että on aikaa tehdä vaikka mitä ja nauttia elämästä.
Ehtii kasvattamaan kuntoa, ehtii lukemaan kirjoja, ehtii opettelemaan soittamaan instrumentteja, ehtii opettelemaan tunnistamaan sienet, lista on aivan loputon....
Tylsistymisen kertoo vain mielen köyhyysestä. Älykäs ihminen keksii paljon puuhaa.
Ei ole mitään huonoja puolia, siksi olenkin ollut tahallaan työtön jo 20 vuotta, eli koko aikuisikäni.
Olin korona-aikana lomautettuna pitkään. Otin ihan toisen työn, kun aloin tekemään fb ilmoituksia. Erotuksena siitä tienasi n 20 e päivässä. 2 vuodessa sain lähes nuoltua kotininturhasta, appivanhemmat toivat myös tarpeetonta. Selkeesti joku seurasi tilannetta, koska asiakkast sanoivat olen ostanut sulta jotain ennenkin. Koronan aiheuttana lomautus oli hyvöksyttövö syy.
Itse asun Helsingissä. Jos nyt loppuisi työt, tyhjentäisin appivanhempani ja vanhempieni asunnot tarpeettomasta. Mitään muuta tulonlähdettä 60 vuotias tuskin keksii