Millä periaatteella terveydenhuollon verorahoja pitäisi suunnata iäkkäille ja eläkeläisille? Eikä lapsille ja nuorille?
Eläkeläisillä on koko elämä ollut aikaa säästää omaisuus.
Vastasyntyneillä, vauvoilla, lapsilla, nuorilla ja lapsiperheillä tuen tarve sen sijaan on suurin.
Lapsiperheiden vanhempia on irtisanottu työttömiksi. Nuoret valmistuvat yliopistoista työttömiksi. Suomen talous on lamassa.
THL suosittelee:
Tutkimuksessa tuli esiin, että lääkäripanos kohdistuu epätarkoituksenmukaisella tavalla. Eniten siitä hyötyvät töissä olevat ja työterveyttä käyttävät, kun lääkäripanos pitäisi kohdistaa ikäihmisiin ja haavoittuvassa asemassa oleviin.
Kommentit (228)
Minulle vanhusten hyvinvointi on tärkeämpää kuin lasten ja nuorten. Haluan, että omat ikääntyvät vanhempani saavat hyvää hoitoa. Olen itse lapseton, eli vieraiden kakarat on minulle täysin yhdentekeviä.
En lukenut ketjua ollenkaan, mutta kun näin tämän aloituksen, joka samalla on kysymys, niin itsestään selvä vastaus on varmaan se, että vanhukset lisääntyy ja lapset vähenee, niin silloin varmaan rahoja suunnataan sinne, missä tarve lisääntyy ja vähennetään sieltä, missä tarve vähenee.
Sama asia, kuin se, että kouluja voi sulkea, kun käyttäjät vähenee ja hoivakoteja lisätä, kun käyttäjiä tulee aina vaan lisää ja lisää.
Eli vaikka lapsilta rahoja vähennettäisiin hoidon taso voisi pysyä hyvänä, koska käyttäjät vähenee ja pienempikin raha määrä riittää hyvään hoitoon.
Suomessa on noin miljoona alle 18 vuotiasta ja määrä tulee koko ajan laskemaan. Suomessa on myös vanhuksia, eli yli 70v noin miljoona ja heidän määrä tulee koko ajan nousemaan.
Määrärahoja pienenetään siltä, missä porukka pienenee ja vähenee ja lisätään sinne missä väki lisääntyy.
Olisihan se hullua rakentaa uusia kouluja, vaikka käyttäjiä ei olisi ja vähentää vanhusten hoidosta, vaikka porukka siellä vaan lisääntyy.
Sillä periaatteella, että kaikki vanhenevat.
En tiedä mutta lääkärin tehtävä on kai parantaa ja hoitaa sairaita? Mitä jos kohdistettaisiin ne panokset juurikin sairaisiin???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset ovat maksaneet niiden mt-eläkkeellä elävien nuorten tulot.
Voi kuule. Ansiosidonnaista sai 2 vuotta jo 1990-luvulla 30 vuotta sitten ja sai asumistukea ja toimeentulotukea.
Ennen ansiosidonnaista sai jatkettua opiskelulla.
Silloin ei makoiltu tuilla vuositolkulla.
Vierailija kirjoitti:
Minulle vanhusten hyvinvointi on tärkeämpää kuin lasten ja nuorten. Haluan, että omat ikääntyvät vanhempani saavat hyvää hoitoa. Olen itse lapseton, eli vieraiden kakarat on minulle täysin yhdentekeviä.
Ootpa ikävä ihminen ja kaiken lisäksi hyvin lyhyt katseinen.
Kyllä sullekin sitten kelpaa sen "vieraan kakaran" palvelukset, kun hänet on joku kasvattanut ja elättänyt ja saat hänet leikkaamaan sinun aivokasvaimesi joka pelastaa sinut elämälle.
Kaikki aikuiset on olleet "vieraiden kakaroita" joista sinäkin koko elämäsi ajan hyödyt. Samoin ne omat vanhempasi. Jonkun "vieraan kakarat" heidän paskavaippojaan siivoaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekkäät vanhat kurpat haluavat kaiken itselleen. Ärsyttää että lapsiperheitä ajetaan köyhyyteen samalla kun paapotaan näitä itsekkäitä vanhoja moukkia.
Luuserivanhempien takia ne lapset ovat köyhiä.Oletko itsekin sellainen ?
Pidä kurppa mölyt mahassasi. Taidat itsekin olla yksi näistä ahneista vanhuksista.
Olen eri, mutta noinko sinä puhuttelet ihmisiä kasvokkainkin? Kutsut äitiäsi tai ketä tahansa naista kurpaksi? Ja jos näin teet, niin pysähdy miettimään, miksi noin toimit? Traumoja, jotka purat kanssaihmisiisi? Eikö vain kannattaisi hoidattaa nuo traumat, niin omakin elämä olisi sen jälkeen helpompaa.
Pitäisikö sinun ensin kasvaa ja opetella miten keskustellaan ihmisten kanssa ja vasta sitten tulla keskustelupalstalle?
Aina, kun aletaan haukkumaan toisia keskustelijoita, on kommentin arvo täysi 0.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 35-vuotias ja tämä hämmentää itseänikin.
Jos pitäisi valita, satsataanko terveydenhuollon palveluita enemmän minulle vai lapsille/nuorille, niin ehdottomasti jälkimmäinen. Olen minäkin saanut elää jo useamman vuosikymmenen, eikä minusta ideaalielämä tarkoita satavuotiaaksi elämistä. Toki toivon, että minuunkin satsataan, koska minulla on pieni lapsi, joka tarvitsee äitiään.
En ymmärrä, miksi monet ikäihmiset ja heidän läheisensä pelkäävät kuolemaa yli kaiken. On ihan luonnollista, että +80 ikäinen kuolee. Nykyään sitä kauhistellaan ja elämää yritetään pidentää kaikin keinoin.
Vanhempani täyttivät 60 ja tuntuu kuin heistä olisi tullut yksinkertaisempia. Itsekkyys on noussut ja tulee mieleen uhmaikäinen lapsi.
Vanhempasi ovat vain yksinkertaisia tai heille on tulossa muistisairaus. Kaikki 60v eivät todellakaan käyttäydy noin, vaan ovat normaaleja töissäkäyviä ihmisiä.
Jotkut eivät ole muuttuneet yksinkertaiseksi vielä 90 vuotiainakaan.
Vierailija kirjoitti:
Leikataan sitten puolustus. Turha puolustaa maata, jota ei kohta enää ole.
Vierailija kirjoitti:
En lukenut ketjua ollenkaan, mutta kun näin tämän aloituksen, joka samalla on kysymys, niin itsestään selvä vastaus on varmaan se, että vanhukset lisääntyy ja lapset vähenee, niin silloin varmaan rahoja suunnataan sinne, missä tarve lisääntyy ja vähennetään sieltä, missä tarve vähenee.
Sama asia, kuin se, että kouluja voi sulkea, kun käyttäjät vähenee ja hoivakoteja lisätä, kun käyttäjiä tulee aina vaan lisää ja lisää.
Eli vaikka lapsilta rahoja vähennettäisiin hoidon taso voisi pysyä hyvänä, koska käyttäjät vähenee ja pienempikin raha määrä riittää hyvään hoitoon.
Suomessa on noin miljoona alle 18 vuotiasta ja määrä tulee koko ajan laskemaan. Suomessa on myös vanhuksia, eli yli 70v noin miljoona ja heidän määrä tulee koko ajan nousemaan.
Määrärahoja pienenetään siltä, missä porukka pienenee ja vähenee ja lisätään sinne missä väki lisääntyy.
Laitat vastakkain uudet suomalaiset, lapset. Ja aikuiset, joilla on ollut koko elämä aikaa hankkia työtä ja rahaa.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mutta lääkärin tehtävä on kai parantaa ja hoitaa sairaita? Mitä jos kohdistettaisiin ne panokset juurikin sairaisiin???
Lääkäreitä täytyy kouluttaa lisää, että palkat sadaan kuriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootpa ikävä ihminen ja kaiken lisäksi hyvin lyhyt katseinen.
Kyllä sullekin sitten kelpaa sen "vieraan kakaran" palvelukset, kun hänet on joku kasvattanut ja elättänyt ja saat hänet leikkaamaan sinun aivokasvaimesi joka pelastaa sinut elämälle.
Kaikki aikuiset on olleet "vieraiden kakaroita" joista sinäkin koko elämäsi ajan hyödyt. Samoin ne omat vanhempasi. Jonkun "vieraan kakarat" heidän paskavaippojaan siivoaa.
Elän hetkessä ja päivä kerrallaan. En murehdi omaa tulevaisuuttani, koska voin päättää itse päiväni kun siltä tuntuu. Luultavasti ihan lähiaikoina. En aio jäädä muiden armoille.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri tuli chattiin ehdottamaan rahojen siirtoa sairaille. Lue = yksityisille terveysjäteille ja kalliille hyvinvointialueille lääkäreiden palkkoihin!
Useimmat alle 50-vuotiaat eivät tarvitse lääkärin palveluita juuri muuhun kuin terveystarkastuksiin joissa todetaan että kaikki on kunnossa. Sanoisin myös niin että suurin osa alle 50-vuotiaista henkilöistä ei ole koskaan ollut sairaalassa osastolla ellei synnytyksiä lasketa.
Vierailija kirjoitti:
Itsekkyys maan perii. Ennen ajateltiin ja tuettiin tulevia suomalaisia. Se oli kunnia-asia vanhemmille kannatella ja ottaa vastuuta
Vastasyntyneet ovat yhteiskunnan herkin ryhmä ja lapsiperheiden tuki tärkein. Emme me iäkkäämmät enää. Me kannattelemme itseämme ja näytämme mallia.
Juuri näin
Turhaa täällä on sättiä eri ikäisiä ihmisryhmiä, jotka elävät ja ovat eläneet siinä tilanteessa, minkä lainsäätäjät ovat meille luoneet. Tässäkin taitaa olla seassa sopiva määrä puccan trollitehtaan vaikuttamista.
Vierailija kirjoitti:
Ideologialla, jossa nuorten kassa ryöstetään ilmaiseksi rahansa perineelle boomer sukupolvelle
Kerro nyt lisää 1910-1920-luvuilla syntyneistä ja heidän rikkauksista.Lässyttää kyllä osaat mutta kunnon todisteita ei löydy.
Vierailija kirjoitti:
Näinpä. Vanhuksilla on ollut jo pitkä hyvä elämä. Nähtävästi on tärkeintä, että elävät yli 100 vuotiaiksi. Keinolla millä hyvänsä.
En ikinä halua elää satavuotiaaksi!
Mistä Sinä tiedät yhdenkään vanhuksen "pitkästä hyvästä elämästä"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset ovat maksaneet niiden mt-eläkkeellä elävien nuorten tulot.
Voi kuule. Ansiosidonnaista sai 2 vuotta jo 1990-luvulla 30 vuotta sitten ja sai asumistukea ja toimeentulotukea.
Ennen ansiosidonnaista sai jatkettua opiskelulla.
Silloin ei makoiltu tuilla vuositolkulla.
Niin kuin sinä parhaillaan?
Ansiosidonnaista maksettiin vuonna 2024 vain 2 miljardia https://www.tyj.fi/tilastot
Ansiosidonnaisesta leikattiin lapsikorotukset pois ja se porrastettiin.