Pian alkaa syysloma ja lapsen kaveri taas meillä aamusta alkaen
Ovikello soi viimeistään klo 8.00 ja hän on koko päivän leikkimässä, tulee vähän kuin hoitoon.
Vaikka olenkin loman lapseni kanssa kotona, niin ei silti tarvitsisi olettaa, että olen mikään hoitotäti.
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Minä olin niin helläsydäminen että en heivannut lapsia ovelta pois. Tiedettiin että oli huonot kotiolot ja omatkin lapset totesivat että on kiva että olivat meillä. Pari vierasta lasta siis pyöri meillä todella paljon monta vuotta, reissuillakin. Ei se aina ihan herkkua ollut mutta suurin kiitos tuli kun nyt aikuisina kiittivät niin lapsiani ja minua ja miestäni tuosta huolenpidosta; kumpikin sanoi että tajusivat myöhemmin että selvisivät järjissään noista lapsuus/nuoruusvuosista meidän avulla. Eihän he pieninä lapsina tajunneet että tilanne oli jotenkin outo, olivat vaan tyytyväisiä etteivät olleet heitteillä.
Kun omat lapset olivat pieniä niin huomasin kuinka meitä vanhempia on tosiaan niin moneen junaan. Vaikka ei ole fyysistä köyhyyttä niin henkistä köyhyyttä on paljon. Ja kaikkein eniten opin vihaamaan lausetta kun äiti voi hyvin niin lapsi voi hyvin koska ne jotka tuohon vetosivat niin laiminlöivät pahiten lapsiaan.
Meillä oli muös näitä. Onggelmaa tulimteini iässä, kun veljeni kaveri varasti vanhemmilta shekin. Oli väärentänyt kaikki tiedot siihen ja summa oli todella iso. Paikka, missä shekkiä oli yritetty käyttää, siellä joku oli tuntenutbtämännisoveljen ja soitti poliisit paikalle. Homma kääntyi niin, että se oli meidän syy, kun veli joutui taas vankilaan.
Tämän jälkeen rajoitettiin tulijoita. Tämä pikkuveli tiesi mitä teki. Samalle polulle hänkin joutui
Ekana ovikellosta ne patterit helvettiin ja kakaroilles sanot, että vasta lounaan jälkeen voi avata kavereille ovea.
Kyllä lomalla pitää saada tassutella kotona pyjamassa koko asmupäivä.
Ei taas ehtinyt aamutoimia kokonaan tekemään, kun jo ovikello soi.
Vierailija kirjoitti:
Oletko tietoinen, onko lapsen kotiolot kunnossa? Ehkä tulee teille kun kotona on niin kamalaa.🥺
Lapset yleensä pakkautuvatsinne missä on parhaat lelut, vaikka kotona ei olisi "kamalaa". Sairas pääkopp sinulla jos näet heti jotain hirveyksiä siellä, missä lapsi on vaan utelias ja lapsi.
Ette avaa ovea ja jos lapsi jää yksin pihalle pyöriin niin teette lasun. Ei ole kenenkään tehtävä vahtia muitten mukuloita, toki tunniksi pariksi voi tulla leikkimään mutta ei koko päiväksi.
Vierailija kirjoitti:
Meitä hyödynnettiin hoitopaikkana kesälomalla, kunnes laitoin stopin. Naapurin lapsi saattoi olla meillä aamusta iltaan, edes ruoka-aikaan ei lähtenyt tai häntä kutsuttu kotiinsa. Tai jos vanhempi soitti niin kuulin kysyvän "tuutko jo kotiin vai syötkö siellä?". Pakko oli alkaa rajoittaa meille tuloa ja alkaa keksimään omalle porukalle enemmän menoja. Tuollanen rajattomuus vanhempien taholta ei ole hyvä juttu, niin parempi oli ettei oma lapsi enempää lähentynyt tuon lapsen kanssa. Ikävää, mutta niin se vain on. Onneksi on paljon muitakin kavereita.
Tämä on oikeasti rasittavaa kun omaa arkea alkaa sotkemaan päivittäin joku ulkopuolinen. Meillä tällainen takertuva vieras alkoi kytätä perheemme tekemisiä koko ajan, eli odotti vaikka ulkona tai rappukäytävässä ja tuli autollekin saakka perässä kun oltiin menossa johonkin.
Minä olin pienenä tuollainen että aamusta menin jo soittamaan kaverin ovikelloa,vanhempani eivät koskaan kieltäneet. En kylläkään syönyt kaverin luona vaan kotona, muuten en viihtynyt omassa kodissani yhtään, siis mitään alkoholi tai muuta ongelmaa ei ollut mutta iäkkäät vanhempani eivät koskaan tehneet kanssani mitään ja tv:n katselu oli rajoitettua niin en jaksanut omassa pienessä huoneessani aamusta iltaan vaan lukea kirjaa. Toki olin välillä lomilla maaseudulla mummoni luona. Ja kaverin luona vanhemmat eivät meidän kanssa olleet vaan kaverin kanssa jotain tehtin tai mentiin ulos kerrostalon pihaan vaikka keinumaan, kaverin äiti oli vuorotöissä ja välillä nukkui päivällä. Heillä myös oli enemmän tilaa ja tekemistä, välillä pelattiin jotain ja heillä oli myös tietokone jo aikaisin millä pelattiin mitä meillä ei ollut koskaan.. Nyt keski-ikäisenä hävettää että olin niin paljon kaverin luona ja jo aikaisin aamulla viikonloppuisinkin soittamassa ovikelloa mutta ei sitä silloin lapsena ymmärtänyt.
Tämä peli toimii niin kauan kuin aikuiset antavat sen toimia. Tuntuu melkein että sen halutaankin jatkuvan, niin että on joku toinen vanhempi ketä voi sitten haukkua siinä omassa äitiporukassa. Ihan sama kuin joku luokka tai ryhmä missä on joku pureva tai potkiva kiusaaja, vanhemmat supattavat ja somettavat keskenään mutta asiaa ei haluta ratkaista. Mitä sitten jos ulkopuolista ongelmaa ei olekaan? Sitten joutuu varmaan katsomaan peiliin ja omaa elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärän!!!! Voisit ottaa yhteyttä lapsen vanhempiin heti- jotkin pelisäännöt -ruokarahaa- ilmeisesti tuo lapsi syökin teillä. Kun selität tarkoin- jos eivät ymmärrä sitten porttikielto. Todella paska juttu. Avaa keskustelu.. Kerro miten män juttelu tai viestintä, haluun teitää- Onko jokin täystaukki siellä toisessa päässä. Fiksut vanhemmat sopii aina. siis aina!!! pelisäännöt-milloun meidän x saa-voi ola teilla. Itse laitamme aika hyviäkin eväitä mukaan. ja joo kahdestai noille " sijaisvanhemmille" vaikka vaan. eikä mikään- vaan ABC lahjakortti seisovan lounas, siellä niin monipuolisesti hyvää ruokaa ja voi valita listoilta sen x pöivän jolloin just omia lemppareita. Toi ollut muuna lisänä-kiitos kun olet sietänyt meidän inpanoita. Ja joo on laitettu aina eväät sillai että on oma pentu ruokittu ja kylöilyn lapsi saa hyvää. Toi sun tilanne hei nyt kondikseen. Auta armia
Mitähän hän nyt yrittää kertoa.
Meillä oli niin aina vanhempien lasten kohdalla. Heidän kaverit aina meillä. Ei haitannut. Leikkivät keskenään. Joskus olivst pitkänkin aikaa tuntikausia ja annoin ruokaakin. Ei tullut mieleenkään nillityää jollekin sossulle siitä että oli noin. Jos en halunnut antaa ruokaa, lähetin kotiin.
Nuoremmat lapset kavereiden luona tai ulkona lähinnä. Ei haittaa sekään.
En minä ainakaan ihmettele sitä tsi tätä. Hyvä että ollaan kavereiden kanssa kunhan ei tehdä tyhmiä.
Sillä lapsella on paha olla kotona,olin itekkin tommonen lapsi,onneks mua ei käännytetty pois ovelta
Meillä lapsen kaverit tietävät, että me lähdemme syyslomalla kylpylään. Lomalla rentoudumme perheen kesken.