Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eläkeasiantuntija varoittaa: "Eläkeikä voi nousta yli 80 vuoden - maksupaineet kasvavat kestämättömiksi"

Vierailija
05.10.2025 |

Suomen eläkejärjestelmä on historiallisen paineen alla, arvioi taloustieteen professori Sixten Korkman Helsingin yliopistosta. Hänen mukaansa väestön ikääntyminen, työurien lyhyys ja heikkenevä huoltosuhde voivat johtaa siihen, että eläkeikää joudutaan nostamaan jopa yli 80 vuoden tulevina vuosikymmeninä.

"Jos nykyinen kehitys jatkuu, eläkejärjestelmä ei yksinkertaisesti pysy pystyssä ilman merkittäviä muutoksia. Työikäisten määrä pienenee nopeasti ja maksajia on yhä vähemmän. Tämä johtaa siihen, että eläkeiän on noustava tai maksujen on kasvettava dramaattisesti", Korkman sanoo.

Hänen mukaansa laskelmat osoittavat, että kokonaiseläkemaksuja olisi nostettava 35-55 prosenttia nykyisestä, jotta järjestelmä säilyisi rahoituskelpoisena. Tämä tarkoittaisi, että työntekijän oma maksuosuus kasvaisi huomattavasti, kun taas työnantajapuolella vastustus olisi väistämätön.

"Työnantajat eivät todennäköisesti suostu lisäämään sivukulujaan, jotka ovat jo nyt korkeammat kuin työntekijän maksut. Tämä taas siirtää painetta yksittäisille palkansaajille - ja voi vähentää työnteon kannustavuutta", Korkman arvioi.

Yrittäjille helpotuksia, mutta palkansaajille kiristyksiä

Samaan aikaan hallitus valmistelee mallia, jossa yrittäjien eläkemaksuja pyritään säätämään vastaamaan tarkemmin todellisia ansiotuloja. Tavoitteena on poistaa keinotekoinen vähimmäismaksutaso ja antaa yrittäjille enemmän joustoa.

"Uudistus helpottaisi etenkin pienyrittäjiä ja toisi heidän maksunsa lähemmäs todellista tulotasoaan. Se luo myös yhden uuden kannustimen yrittäjyyteen aikana, jolloin palkkatyön verokiila ja sivukulut ovat kasvaneet liian suuriksi", toteaa Korkman.

Korkmanin mukaan valintoja ei voi enää lykätä

Asiantuntijan mukaan Suomi on "käännekohdassa", jossa joudutaan päättämään, halutaanko turvata nykyinen eläketaso tuleville sukupolville vai hyväksytäänkö, että eläkkeet tulevat olemaan pienempiä suhteessa työansioihin.

"Jos mitään ei tehdä, eläkkeiden reaaliarvo alkaa laskea, ja tulevaisuuden sukupolvet maksavat yhä enemmän saamatta vastineeksi samaa turvaa. Tämä on epäreilu yhtälö, jota ei voi enää lakaista maton alle", Korkman varoittaa.

Taustalla ikääntyvä väestö ja työvoimapula

Tilastokeskuksen ennusteiden mukaan yli 65-vuotiaiden määrä kasvaa Suomessa yli miljoonalla vuoteen 2060 mennessä, samalla kun työikäisten osuus väestöstä pienenee jyrkästi. Työperäinen máàhanmùùtto ja automaatio voivat helpottaa tilannetta, mutta eivät riitä poistamaan järjestelmän perusongelmaa.

"Järjestelmä perustuu siihen, että riittävän moni tekee työtä riittävän pitkään. Jos näin ei käy, on pakko joko nostaa maksuja, leikata eläkkeitä tai siirtää eläkeikää huomattavasti eteenpäin", Korkman kiteyttää.

Kommentit (561)

Vierailija
541/561 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: En tiiä miten kateellinen on 1700 euron eläkkeestäni.  Joskus kysyy pärjäätkö kun maksan heidän tulevan perintönsä ylläpitokulut.   Vielä olen pärjännyt.  Kun terveys kohtuullinen

Kuukausipalkkani täysistä viikkotunneista on nettona se mitä eläkesummasi on. Arvannet varmaan, että minun tuleva eläkkeeni ei ole puoliakaan sinun eläkkeestäsi. 

Olisit hommannut paremman työn niin eläkkeesikin olisi parempi aikanaan.Luuletko että 1700 nettopalkalla on ansaittu 1700 e eläke?

Kyllä mm. äitini eläke on suhteettoman suuri verrattuna siihen, mikä hänen palkkansa oli. Suunnilleen tuotahan se oli: hankit 1000 mk ja saat 1000 euroa eläkettä. 

Just joo taas.  

Vierailija
542/561 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläke pitäisi olla määräaikainen esim 65-85 vuotta.

Joo, mutta sen mukaan, millä elinikäoletuksella on maksanut eläkemaksut. Esim nykyeläkeläisille maksettaisiin vain se 2-3 vuotta, jonka ovat maksaneet.

Jäin viime vuonna eläkkeelle. Millä perusteella väität, että olen maksanut vain 2-3 vuoden eläkkeen? Työntekijän eläkemaksua ehdin maksaa 31 vuotta, 10 vuotta siitä korkeampaa 8,65%. Työnantajani maksoi 45 v eläkettäni. Joten olen kyllä vähintään seuraavat 20 vuotta ihan itse ansaitulla eläkkeellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/561 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: En tiiä miten kateellinen on 1700 euron eläkkeestäni.  Joskus kysyy pärjäätkö kun maksan heidän tulevan perintönsä ylläpitokulut.   Vielä olen pärjännyt.  Kun terveys kohtuullinen

Kuukausipalkkani täysistä viikkotunneista on nettona se mitä eläkesummasi on. Arvannet varmaan, että minun tuleva eläkkeeni ei ole puoliakaan sinun eläkkeestäsi. 

Olisit hommannut paremman työn niin eläkkeesikin olisi parempi aikanaan.Luuletko että 1700 nettopalkalla on ansaittu 1700 e eläke?

Kyllä mm. äitini eläke on suhteettoman suuri verrattuna siihen, mikä hänen palkkansa oli. Suunnilleen tuotahan se oli: hankit 1000 mk ja saat 1000 euroa eläkettä. 

V.1970 tonni on nykyrahassa n.1750e joten tonnin eläke on melkein oikein.

Vierailija
544/561 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi mun pitää maksaa näiden nykyisten eläkkeet mutta kukaan ei maksa mun eläkkeitä?

Koska olet käynyt tarhasi, neuvolasi ja koulusi nykyisten eläkeläisten  verorahoilla.

Vierailija
545/561 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ratkaisu on leikata rajusti eläkkeitä, joita ei ole koskaan maksettu.

Superkarttumasta nauttiva isäni totesi tänään, että pääasia, että minun eläkkeestäni ei leikata. Jep, kivat sulle. Kiva maksaa järkyttävän suuria eläkemaksuja - omasta 10 000 € vuosittaisesta maksupotista menee 1,5% omaan eläkekertymään ja lopuilla maksetaan nykyisiä eläkkeitä. Vituttaa. 

Appiukko saa eläkettä 5500e/kk ja valittelee kun on kallista kaikki nykyään ja hirveät verot. Se saa jotain tyel-lisäeläkettä minkä työnantaja maksoi. Tosin todellisuudessa sen maksavat ne jotka nykyään tyel-maksuja maksavat.

Appiukkosi on varmaankin ollut työtön kouluja vieroksuva, kun noin huonon eläkkeen saa.

Vierailija
546/561 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ratkaisu on leikata rajusti eläkkeitä, joita ei ole koskaan maksettu.

Superkarttumasta nauttiva isäni totesi tänään, että pääasia, että minun eläkkeestäni ei leikata. Jep, kivat sulle. Kiva maksaa järkyttävän suuria eläkemaksuja - omasta 10 000 € vuosittaisesta maksupotista menee 1,5% omaan eläkekertymään ja lopuilla maksetaan nykyisiä eläkkeitä. Vituttaa. 

Appiukko saa eläkettä 5500e/kk ja valittelee kun on kallista kaikki nykyään ja hirveät verot. Se saa jotain tyel-lisäeläkettä minkä työnantaja maksoi. Tosin todellisuudessa sen maksavat ne jotka nykyään tyel-maksuja maksavat.

Työnantaja.  Etkö osaa lukea mitä itse kirjoitit?

Tai jos on nuorempi, on itse maksanut oman tyel-maksunsa 

Miten on joku juttu noin vaikea kösittää ja muka kouluja käyty.  Joillain työpaikoilla oli omia eläkekassoja, en tiedä miten niitä ourdttiin.  Mieheni työpaikalla purettiin sairaskassa, taisi miehenikin saada mukavan summan. Sinnehän joka tilustä meni joku prosentti.  Sieltä sai sitten silmälaseihin ja hammashoitoon tietyn summan. Maksoi kuvaantamisia tms 

Vierailija
547/561 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläke pitäisi olla määräaikainen esim 65-85 vuotta.

Joo, mutta sen mukaan, millä elinikäoletuksella on maksanut eläkemaksut. Esim nykyeläkeläisille maksettaisiin vain se 2-3 vuotta, jonka ovat maksaneet.

Jäin viime vuonna eläkkeelle. Millä perusteella väität, että olen maksanut vain 2-3 vuoden eläkkeen? Työntekijän eläkemaksua ehdin maksaa 31 vuotta, 10 vuotta siitä korkeampaa 8,65%. Työnantajani maksoi 45 v eläkettäni. Joten olen kyllä vähintään seuraavat 20 vuotta ihan itse ansaitulla eläkkeellä.

Korkeastikoulutetuile sana vakuutus on täysin outo.  Samoin eläkejärjestelmä ja työelämän lähihistoria  80 vuoden ajalta 

Vierailija
548/561 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos ei kukaan mene ravintola-alalle niin missä kokoomuslaiset ja eläkeläiset sitten käy syömässä?

Vaimo kokkaa kotona. 

Sellainen kaupunki, missä ei ole ravintoloita, kauppoja eikä kahviloita olisi varmaan eläkeläisten mielestä kiva. 

Eikö sille yhdelle myyjän paikalle ollutkaan satoja hakijoita?Nytkö ei olekaan työntekijöitä?

Niin, mutta jos ei jatkossa haeta. Hallitus leikkasi myös soviteltua päivärahaa eli puolet pois + lapsikorotukset pois. 

Vierailija
549/561 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä me tiedetään, että eläkemaksu on 7,15 % palkasta ja työnantaja maksaa loput niin, että 25 % tulee täyteen ja se menee nyt eläkkeellä oleville. 

Mistä rahoista eläkeyhrtiöiden pitäisi maksaa eläkkeet jos ei tileilleen tulevista? 

Kuitenkin tyel-maksurt ovat jokaisen omaa eläkevakuutuksen maksua.  Ihan kuin autovakuutuksen maksaminen.

Ei se eläkemaksu itselle mene vaan nyt eläkkeellä oleville. 

Siis oot sä muka jonkun amkn läpäissyt?

Nimenomaan se tyel-maksu on sinun omaa eläkevakuutusmaksuasi.  Työnantaja ilmoittaA sinut elökeyhtiölle kun olet kuukauden ollut töissä.  J ilmo

Omaa eläkettä kertyy 1,5 % vuosipalkasta https://www.tyoelake.fi/paljonko-saan-elaketta

Eläkerahasto on noin 260 miljardia ja eläkkeitä maksetaan 40 miljardia vuodessa eli se riittäisi vain 8 vuotta. 

Vierailija
550/561 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

V.1970 tonni on nykyrahassa n.1750e joten tonnin eläke on melkein oikein.

Ja nuo 1970-luvun 1000 mk palkasta maksetut tyel maksut mystisesti muuttuivat kuin taikaiskusta joka vuosi siellä rahastossa suuremmiksi, kun rahan arvo muuttui.  Helkutin valopäät, ette voi todellakaan vertailla 70-luvun tyelmaksuja maksaneen ansainneen 1000 euron eläkettä! Ne maksetut tyel rahat eivät siitä lisäänny, vaikka laskettaisiin minkä maan valuutalla tai minkä vuoden kurssilla tahansa! 1000 mk on 1000mk ja 1000 e on 1000e euroa ja ne eivät ole vertailukelpoisia keskenään, vaikka miten yritätte yli eläkettä saavat itseänne puolustella! 

Vierailija
551/561 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä me työikäiset valitetaan, koska ansiosidonnaista leikattiin 400 kuukaudessa ja töitä ei saa. 

Et sinä eläkemaksuja maksa  tuista.

Etkä mitään muutakaan.

No, ei kyllä. Kun saadaan pätkätöitä niin palkkarahat säästetään työttömyysajan ruokaan. Hiukset leikataan itse ja laitetaan nutturalle, letille tai ponnarille. Vessapaperilla saa tehtyä kiharoita. Ostetaan pelkkää halpaa ruokaa kaupasta ja saippuaa eläkeikään asti ja kaikki vapaa-aika ollaan kotona. 

60 000 ihmistä kuolee vuodessa ja asiakkaat senkun vähenevät partureissa ja kahviloissa ja ravintoloissa ja vaatekaupoissa. 

Vierailija
552/561 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkettä ootellessa voikin alkaa suunnittelemaan omia hautajaisia

Vierailija
553/561 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä me tiedetään, että eläkemaksu on 7,15 % palkasta ja työnantaja maksaa loput niin, että 25 % tulee täyteen ja se menee nyt eläkkeellä oleville. 

Mistä rahoista eläkeyhrtiöiden pitäisi maksaa eläkkeet jos ei tileilleen tulevista? 

Kuitenkin tyel-maksurt ovat jokaisen omaa eläkevakuutuksen maksua.  Ihan kuin autovakuutuksen maksaminen.

Ei se eläkemaksu itselle mene vaan nyt eläkkeellä oleville. 

Siis oot sä muka jonkun amkn läpäissyt?

Nimenomaan se tyel-maksu on sinun omaa eläkevakuutusmaksuasi.  Työnantaja ilmoittaA sinut elökeyhtiölle kun olet kuukauden ollut töissä.  J ilmo

No missä näen eläkkeeni saldon ja kuka sen saa, jos kuolen ennen aikojani,

Aivan!!!

Vierailija
554/561 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, aika moni työtön saa takuueläkkeen, vaikka tekisi kuinka paljon pätkätyötä. 

Vierailija
555/561 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omaa eläkettä kertyy 1,5 % vuosipalkasta https://www.tyoelake.fi/paljonko-saan-elaketta

Eläkerahasto on noin 260 miljardia ja eläkkeitä maksetaan 40 miljardia vuodessa eli se riittäisi vain 8 vuotta. 

Montako kilowattia sähköä tai kiloa perunoita saan tulevalla eläkkeelläni?

Aivan!!!

Pohjainflaation eli kusetetun inflaation käyttöönotto irroitti eläkkeet reaali-inflaatiosta. Nyt nelikymppisten pitkään töissä käyneiden eläkkeet pienenee nopeammin kuin maksuilla kasvaa.

IMF kylään, eläkekassat realisoitaviksi ja sen jälkeen henkilökohtaiset eläketilit kaikille, jossa saldo on omaa tai perillisten omaa eikä kenenkään muun.

Vierailija
556/561 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, aika moni työtön saa takuueläkkeen, vaikka tekisi kuinka paljon pätkätyötä. 

Eläkkeen takia ei ole hyötyä käydä siis töissä vaan nykyhetken. 

Vierailija
557/561 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläketurvakeskus lähettää sinulle tietosi ja eläkearvion kun pyydät. Oletettavasti sen voi nykyisin tehdä netissä vahvalla tunnistuksella.

Koska se on vakuutus eikä säästötili kuoltuasi saa leskesi enintään puolet eläkkeestäsi jos hän on pienituloisempi ja  muut ehdot täyttyy.   Jos sinulla on alaikäisiä, he saavat eläkeyhtiöstäsi perhe-eläkettä.  Jos kuolet työsuhteen aikana saa elätettäväsi kertakorvauksen työnantajan kustantamasta ryhmähenkivakuutuksesta.

On ihan kammottavaa tämä tiedon tila,  minä iäkäs kansakoulun köynyt ihminen joudun valaisemaan teitä perusasioissa jotka minun työurani aikana tiesi jokainen perusduunari.

Vierailija
558/561 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommenttiin 558,  onko yleistietosi tosiaan noin heikko.   Vastaus on eläketurvakeskus josta saat eläketietosi. Siellä on kaikkien  työhistoria ja eläkekertymät kaikista  eläkevakuutusyhtiöisä vakuutetuista 

Vierailija
559/561 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin

Vierailija
560/561 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki yli 80 vee saunan taakse, niin problem solved.