Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eläkeasiantuntija varoittaa: "Eläkeikä voi nousta yli 80 vuoden - maksupaineet kasvavat kestämättömiksi"

Vierailija
05.10.2025 |

Suomen eläkejärjestelmä on historiallisen paineen alla, arvioi taloustieteen professori Sixten Korkman Helsingin yliopistosta. Hänen mukaansa väestön ikääntyminen, työurien lyhyys ja heikkenevä huoltosuhde voivat johtaa siihen, että eläkeikää joudutaan nostamaan jopa yli 80 vuoden tulevina vuosikymmeninä.

"Jos nykyinen kehitys jatkuu, eläkejärjestelmä ei yksinkertaisesti pysy pystyssä ilman merkittäviä muutoksia. Työikäisten määrä pienenee nopeasti ja maksajia on yhä vähemmän. Tämä johtaa siihen, että eläkeiän on noustava tai maksujen on kasvettava dramaattisesti", Korkman sanoo.

Hänen mukaansa laskelmat osoittavat, että kokonaiseläkemaksuja olisi nostettava 35-55 prosenttia nykyisestä, jotta järjestelmä säilyisi rahoituskelpoisena. Tämä tarkoittaisi, että työntekijän oma maksuosuus kasvaisi huomattavasti, kun taas työnantajapuolella vastustus olisi väistämätön.

"Työnantajat eivät todennäköisesti suostu lisäämään sivukulujaan, jotka ovat jo nyt korkeammat kuin työntekijän maksut. Tämä taas siirtää painetta yksittäisille palkansaajille - ja voi vähentää työnteon kannustavuutta", Korkman arvioi.

Yrittäjille helpotuksia, mutta palkansaajille kiristyksiä

Samaan aikaan hallitus valmistelee mallia, jossa yrittäjien eläkemaksuja pyritään säätämään vastaamaan tarkemmin todellisia ansiotuloja. Tavoitteena on poistaa keinotekoinen vähimmäismaksutaso ja antaa yrittäjille enemmän joustoa.

"Uudistus helpottaisi etenkin pienyrittäjiä ja toisi heidän maksunsa lähemmäs todellista tulotasoaan. Se luo myös yhden uuden kannustimen yrittäjyyteen aikana, jolloin palkkatyön verokiila ja sivukulut ovat kasvaneet liian suuriksi", toteaa Korkman.

Korkmanin mukaan valintoja ei voi enää lykätä

Asiantuntijan mukaan Suomi on "käännekohdassa", jossa joudutaan päättämään, halutaanko turvata nykyinen eläketaso tuleville sukupolville vai hyväksytäänkö, että eläkkeet tulevat olemaan pienempiä suhteessa työansioihin.

"Jos mitään ei tehdä, eläkkeiden reaaliarvo alkaa laskea, ja tulevaisuuden sukupolvet maksavat yhä enemmän saamatta vastineeksi samaa turvaa. Tämä on epäreilu yhtälö, jota ei voi enää lakaista maton alle", Korkman varoittaa.

Taustalla ikääntyvä väestö ja työvoimapula

Tilastokeskuksen ennusteiden mukaan yli 65-vuotiaiden määrä kasvaa Suomessa yli miljoonalla vuoteen 2060 mennessä, samalla kun työikäisten osuus väestöstä pienenee jyrkästi. Työperäinen máàhanmùùtto ja automaatio voivat helpottaa tilannetta, mutta eivät riitä poistamaan järjestelmän perusongelmaa.

"Järjestelmä perustuu siihen, että riittävän moni tekee työtä riittävän pitkään. Jos näin ei käy, on pakko joko nostaa maksuja, leikata eläkkeitä tai siirtää eläkeikää huomattavasti eteenpäin", Korkman kiteyttää.

Kommentit (507)

Vierailija
261/507 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi mun pitää maksaa näiden nykyisten eläkkeet mutta kukaan ei maksa mun eläkkeitä?

Tee ensiksikin 15 lasta ja kehota toisia ikäisiäsi tekemään saman. 

Ja lakkaa vinkumasta.

Teitkö ite?

Minä olen pian kuudenkymmenen enkä minä vingu. 

Vierailija
262/507 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläke asiantuntija 🤣🤣🤣

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/507 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Motivoivaa taas lähteä huomenna töihin. Eihän sitä ole kuin n 36 vuotta työelämää jäljellä näin 44 vuotiaana. Mutta täytyyhän sitä painaa, että suuret ikäluokat saavat seniorilomallaan vielä vaurastua. 

Luulisi sullakin vaurautta riittävän kun olet pitkään töissä ollut ja lisää kertyy.Miksi luulet että juuri sinä joudut 80-vuotiaaksi asti töissä olemaan ?

Ei paljon varallisuutta kartu, kun neljännes tuloista viedään eläkemaksuihin. Säästämällä nämä 30v korkeakorkoiselle saisi paremman eläkkeen ja pääomakin jäisi perittäväksi.

Eläkejärjestelmä pitää purkaa välittömästi ja siirtyä henkilökohtaiseen pääoman säilyttävään järjestelmään. Nykyistä järjestelmää voi kuvailla parhaiten rikosnimekkeellä törkeä petos.

Neljännes tuloista?  Et siis ole työelämässä kun ihan höperöitä puhut.

Vierailija
264/507 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi mun pitää maksaa näiden nykyisten eläkkeet mutta kukaan ei maksa mun eläkkeitä?

Tee ensiksikin 15 lasta ja kehota toisia ikäisiäsi tekemään saman. 

Ja lakkaa vinkumasta. 

Pitää tehdä lapsia jotta heidätkin voidaan ryöstää myöhemmin

Jos sinulle elääkkeen maksaminen on jälkeläisten ryöstöä niin voithan sä vapaaehtoisesti luopua eläkkeestä.

Vierailija
265/507 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sen eläkeiän nostaa vaikka 500 vuoteen..

Kuinka moni sitten elää noin pitkään ja pystyy tekemään töitä.

Vierailija
266/507 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä kukaan vapaaehtoisesti maksa eläkemaksuja, jos niistä pääsee nauttimaan 80 vuoden iässä= Ei pääse vaan kuolee aiemmin.=eläkejärjestelmä kaatuu mahdottomuuteensa.

Vierailija
267/507 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeet on vakuutussysteemin mukaan ihan itse kerrytetty siinä kuin autovakuutuksestakin saadut rahat.  Tai sairausvakuutuksesta.

Kukaan ei maksa toisten eläkettä vaan omaa vakuutusmaksuaan.  Josta sä veroprosenttinsa mukaisen edun verotuksessa.

"Eläkeläiset ovat maksaneet vain pienen osan eläkkeistään itse." https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009960101.html

Vierailija
268/507 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt pitäisi kiireellä leikata eläkkeet. Kaikki yli 2400€ menevät osuudet vaan pois,

Kutsutaan sosialismiksi. Oletko kommunisti?

Sitä se on että viet omaisuuden toiselta ilman hänen suostumusta. 

Onneksi perustuslaki kieltää ettei kaltaisesi sosialisti vie kaikkea. Tykkäisitkö siitä että valtio tulisi ja veisi sinulta kaiken ja käyttäisi vielä sinua koekaniinina? Et ole yksilö vaan valtion omaisuutta.

MIKÄ HELVETIN OMAISUUS??????????????!!!!!!!!!!!

Kun nämä helvetin demaripullasorsat EI OLE MAKSANEET KUIN MURTO-OSAN KUPPAAMISTAAN ELÄKKEISTÄ!!!!! Miten jumalauta omaisuudensuoja voi kattaa mielikuvituseläkkeet ja muiden selkänahoista varastetut rahat??????? Sekö on muka vain ilmoitusluontoinen asia että minun mielestä si

Rauhoitu sekopää. 

Mene sinä demarieläkeloisejä T Ö I H I N!!!!!!! ja lopeta minunkin rahojen varastaminen.

Vierailija
269/507 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun eläkemaksu ei ole 25 prosenttis.Jos sulla ei karuj varallisuutta niin ehkä kannattaisi miettiä syitä.Minä olen maksanut jopa korkeampia eläkemaksuja ja silti on kertynyt mukavasti varallisuutta.Ihan tvallisessa ammatissa.

Älä jaksa jankata.

Myös työnantaja pakotetaan maksamaan työntekijän eläkettä. Mitä h-vettiä se sille kuuluu?

Ne se kuuluu työnantajalle vain sen takia, että saadaa valehdeltua joku kauniimpi numero kuin neljännes palkasta.

Vierailija
270/507 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poistetaan eläkkeet kokonaan. Johan tuli säästöä. Itse kukin taiteilee miten pystyy, jos ei töitä pysty tekemään.

Sitten tai oikeastaan jo sitä ennen pitäisi poistaa työttömyyskorvaukset ja toimeentulotuki kokonaan. Kai nyt terveet ihmiset pystyy paremmin  itsestään huolehtimaan ilman rahaa kuin vanhat ja sairaat.  Vai kuinka?

"Työttömien joukossa on paljon työkyvyttömiä, joiden taustalta löytyy kehitysvamma."

https://www.potilaanlaakarilehti.fi/kommentit/voiko-aikuiselle-asettaa-…

Vierailija
271/507 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeet on vakuutussysteemin mukaan ihan itse kerrytetty siinä kuin autovakuutuksestakin saadut rahat.  Tai sairausvakuutuksesta.

Kukaan ei maksa toisten eläkettä vaan omaa vakuutusmaksuaan.  Josta sä veroprosenttinsa mukaisen edun verotuksessa.

"Eläkeläiset ovat maksaneet vain pienen osan eläkkeistään itse." https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009960101.html

Tiedän että späämmät etkä ajattele.  Työeläke on vakuutus.  Sen nimikin on työeläkevakuutusmaksu ja työeläkevakuutusyhtiöt eläkkeitä  maksavat vakuutusehdot täyttäville.  Paljon jää rahaa sisään vakuutettujen kuollessa.

Vierailija
272/507 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän että späämmät etkä ajattele.  Työeläke on vakuutus.  Sen nimikin on työeläkevakuutusmaksu ja työeläkevakuutusyhtiöt eläkkeitä  maksavat vakuutusehdot täyttäville.  Paljon jää rahaa sisään vakuutettujen kuollessa.

Itse olet sekaisin. Tuo, että eläkeläiset ovat maksaneet vain pienen osan eläkkeistään itse on asiantuntijoiden tutkima juttu. 

Vierailija
273/507 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puppua puhetta.

Vierailija
274/507 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tämä Ihme valtio. Yhdelle ikäluokalle luotiin suorastaan utopiamainen hyvinvointi muiden ikäluokkien kustannuksella. Kaikkiin tämän ikäluokan elämänvaiheisiin luotiin helpotuksia ja etuja sitä mukaa kun sitä tarvitsivat ja sitten romutettiin sitä mukaa kun eivät enää tarvinneet.  Suomea on rakennettu vain heille ja heidän ehdoillaan. Kuitenkin tämä ikäluokka kokee olevansa joku sankari ikäluokka muiden , ironisesti heidän elintasonsa mahdollistajat nuoremmat ikäluokat olevan pullamössöjä. Suuret ikäluokat. voi hitto minkä tempun teitte muille .

Tämä niin v i t u s t i !!!!

Saatanan demaripullasorsat perkele! Sen mitä eivät saaneet 70-luvun inflaatiolla kuitattua, maksattavat saatana meillä 30-40 v. ikäluokallaan eli lapsillaan ja lastenlapsillaan, varastamalla meille kuuluvan elintason.

Vierailija
275/507 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten esim. palomies jaksaisi 79-vuotiaana?

Hyvin. Katsoo vierestä kun talo palaa ja sanoo lopuksi, että väärin sammutettu!

Vierailija
276/507 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei vain leikata eläkkeitä? Kaikille turvataan vain minimikansaneläke.

JAa että vuosikymmeniä töitä tehneille ja eläkemaksuja muille maksaneille minimieläke?Leikataan sitten myös tuilla makaajilta .Eivät maksa eläkemaksuja.

Jos on minimieläke, niin se on vttu henkilökohtainen VOI VOI!

Eläkemaksut SEN MUKAAN MITÄ ON ITSE MAKSANUT ELÄKEMAKSUJA, helvetin tampio!

Vierailija
277/507 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kela maksoi työttömyysturvaa yhteensä 1,91 miljardia euroa vuonna 2024."

https://tietotarjotin.fi/uutinen/1178571/kelan-maksamien-tyottomyystuki…

Vierailija
278/507 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus leikkasi lapsikorotukset pois työmarkkinatuesta eli 3 lapsen äiti saa työmarkkinatukea 595 netto kuukaudessa. 

Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea. 

Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole menoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua, ne pitää myydä. 

Irtisanomiseen riittää asiallinen syy tammikuusta alkaen, enää ei tarvita painavaa syytä irtisanomiseen. 

Vierailija
279/507 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voidaan jo puhua huijauksesta, jos eläkeikä on 80 vuotta. Jo 70 vuodenkin ikä alkaa olla siinä rajoilla. Harva siinäkään iässä on enää työkunnossa eivätkä työnantajat muutenkaan halua palkata iäkkäitä. 

Miksi uskot tuota tekoälysuollosta?

Vierailija
280/507 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten, aiemmat sukupolvet maksoivat silti paljon vähemmän. Sillä ei ole mitään väliä miksi sitä kutsutaan. Kutsu sinä vakuutukseksi, minä kutsun ryöstöksi ja sitähän se onkin jos minä joudun maksamaan paljon enemmän ja paljon pidempään (nostettu eläkeikä) ja saan paljon lyhemmän aikaa ennen kuin kuolen (se korotettu eläkeikä)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä viisi