Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä idea siinä pienessä matkalaukussa jonka voi ottaa lentokoneessa matkustamoon mukaan?

Vierailija
05.10.2025 |

Mitä pakkaatte sinne?

Kommentit (254)

Vierailija
181/254 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellainen jota pitää kaivella jopa yhden tunnin lennon alussa, että saa sieltä jonkun tuikitärkeän hilavitkuttimen ja koko muu porukka seisoo ja odottaa että se laukun penkominen loppuu

Siis ne lennolla tarvittavat tavarat pakataan tieetysti reppuun tai pikkulaukkuun mikä on mukana siinä omalla paikalla. Matkalaukku nostetaan hyllylle koneeseen menessä ja hyllyltä pois koneesta lähtiessä.

Voi voi tätä sääntö-Suomea. Meillä asuvalla miehellä ei ole koskaan mitään muuta mukana kuin se kabiinimatkalaukku ja minulla käsilaukku. Siellä miehen laukussa on sitten meidän yhteisiä tavaroita, joita voi joskus joutua jopa kaivelemaan. Minun laukussa puolestaan matkustusasiakirjat kuten miehen passi, ettei koko matkalaukkua tarvitse passintarkastusjonossa leväyttää auki jne. Ei ole koskaan mikään lento meidän takia myöhästynyt.

Vierailija
182/254 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä idea on matkustaa jonnekin vieraaseen maahan kulkemaan likaisissa, ryppyisissä, tilanteeseen sopimattomissa vaatteissa, jotka on onnistunut tunkemaan käsimatkatavaraksi?

Miksi rinnastat vähäisen määrän likaan, ryppyihin ja sopimattomuuteen? Kaksi ihan eri asiaa. Ne kaksi vaatekertaa voivat olla puhtaanpia, suorempia ja sopivampia kuin 10 ruumalaukussa raahattua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/254 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikkulaukkuun voi pakata yöpuvun mukaan jos on yölento.

Yölennollahan yöpuku on pakollinen, samoin tohvelit vessassa käyntiä varten

Miksi niin moni yläpeukuttaa tätä? Uskooko joku tosissaan että lentokoneessa on pakko vaihtaa yövaatteet? Hyvin harvoin siellä kukaan vaihtaa, yölennolle puetaan valmiiksi mukava asu (esim. collegeasu) jossa voi nukkua. Turvallisuussyistä ei edes suositella että kukaan nukkuu missään pelkässä "yöpaitulissa". Ja kengät pidetään jalassa. Ihan samanlaista se on kuin vaikkapa pitkän matkan bussissa matkustaminen. 

Vierailija
184/254 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yölennollahan yöpuku on pakollinen, samoin tohvelit vessassa käyntiä varten

Miksi niin moni yläpeukuttaa tätä? Uskooko joku tosissaan että lentokoneessa on pakko vaihtaa yövaatteet? Hyvin harvoin siellä kukaan vaihtaa, yölennolle puetaan valmiiksi mukava asu (esim. collegeasu) jossa voi nukkua. Turvallisuussyistä ei edes suositella että kukaan nukkuu missään pelkässä "yöpaitulissa". Ja kengät pidetään jalassa. Ihan samanlaista se on kuin vaikkapa pitkän matkan bussissa matkustaminen. 

Vitsi oli jo alkujaan huono, ja vielä huonommaksi se muuttuu kun siitä jankutetaan sivukaupalla kun idiootit ottaa huonon vitsin tosissaan. Lopettakaa jo, väsynyttä pikkukalle-tasoa. 

Vierailija
185/254 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mikä tämä kynsikeskustelu oikein on, mihin niitä viiloja ja saksia tarvitsee edes kuukauden reissussa? Kasvaako mulla kynnet jotenkin Superhitaasti, kun varpaan kynnet leikkaan usean kk välein, ja käsien kynnet kyllä pysyy itsestään lyhyenä (liuskoittuu heti kun mittaa on edes milli - en koskaan leikkaa käsien kynsiä).

Mitä niille teidän kynsille tapahtuu jos niitä ei joka viikko viilaa, höylää ja leikkele?? 

Mun kynnet ei liuskoitu, harvoin edes lohkeavat. Kahdessa viikossa on jo pitkät kynnet, jotka näyttävät epäsiisteiltä jos ei tee jotain. Mulla on aina jokaisella reissulla kynsisakset ja paperiviila mukana, voihan niille saksille olla muutakin tarvetta kuin kynnet. Ylipäätään tuollainen mihin muka tarvitsette sitä, tätä ja tuota, kun minä en tarvitse on aika puusilmäistä. Meillä jokaisella on omat tarpeemme, yksi ei selviä ilman silmätippoja, toinen tarvitsee aina korvatulpat ja silmämaskin, kolmas pesee yhdellä palasaippualla meikit, kainalot ja ne ainoat mukana olevat sukat.

Vierailija
186/254 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mikä tämä kynsikeskustelu oikein on, mihin niitä viiloja ja saksia tarvitsee edes kuukauden reissussa? Kasvaako mulla kynnet jotenkin Superhitaasti, kun varpaan kynnet leikkaan usean kk välein, ja käsien kynnet kyllä pysyy itsestään lyhyenä (liuskoittuu heti kun mittaa on edes milli - en koskaan leikkaa käsien kynsiä).

Mitä niille teidän kynsille tapahtuu jos niitä ei joka viikko viilaa, höylää ja leikkele?? 

Mun kynnet ei liuskoitu, harvoin edes lohkeavat. Kahdessa viikossa on jo pitkät kynnet, jotka näyttävät epäsiisteiltä jos ei tee jotain. Mulla on aina jokaisella reissulla kynsisakset ja paperiviila mukana, voihan niille saksille olla muutakin tarvetta kuin kynnet. Ylipäätään tuollainen mihin muka tarvitsette sitä, tätä ja tuota, kun minä en tarvitse on aika puusilmäistä. Meillä jokaisella on omat tarpeemme, yksi ei selviä ilman silmätippoja, toi

No sori kun  kysyin, olin aidosti utelias kun en ole koskaan elänyt muiden kuin omien kynsieni kanssa. En todellakaan tiennyt että jonkun pitää leikata kynsiään jopa viikottain, eihän tuota voi tietää kuin kysymällä ja sori nyt vaan kun se omiin kynsiini verrattuna kuulostaa täysin utopialta.

Tiedätkö sinä itse automaattisesti keltään kysymättä tällaiset asiat? 

Vierailija
187/254 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuljette samoissa vaatteissa  ja kengissä päivästä toiseen?

Vaihtovaatteet on siellä laukussa ja jos loppuu kesken niin pestään välillä. Vaihtokengät, jos niitä tarvitsee, ovat myös laukussa.

Vierailija
188/254 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä idea on matkustaa jonnekin vieraaseen maahan kulkemaan likaisissa, ryppyisissä, tilanteeseen sopimattomissa vaatteissa, jotka on onnistunut tunkemaan käsimatkatavaraksi?

Normaali ihminen pakkaa mukaan puhtaita eikä likaisia vaatteita. Normaali ihminen myös pakkaa rypistymättömiä vaatteita tai varmistaa että majoituksessa on silitysmahdollisuus. Normaali ihminen pakkaa mukaan tilanteeseen sopivia, keskenään helposti yhdisteltäviä vaatteita.

Lisää tyhmiä kysymyksiä?

Vierailija
189/254 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heittämällä kahden viikon vaatteet menee käsimatkatavaroissa. Tällöin tosin yritän saada pestyä jossain. 

Vierailija
190/254 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti matkan luonne vaikuttaa paljon. Itse matkustan lentämällä pääasiassa kaupunkilomille, missä kävelen pitkiä matkoja ja käyn museoissa, katsomassa (historiallisia) nähtävyyksiä jne. Sellaisille reissuille hyvät juoksulenkkarit on ylivoimaisesti paras kenkävaihtoehto, eikä ole mitään mieltä raahata mukana useita muita vaihtoehtoja. Yhdet siistit kevyet kengät jos haluaa iltaisin vielä lähteä johonkin syömään.

Vierailija
191/254 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tapahtuu jos on mukana 50x35x20 cm reppu, vaikka Finnairilla lukee, että maksimi on 40 cm x 30 cm x 15 cm tuolle pienelle repulle?

Se on käsimatkatavara mikä laitetaan lentokoneen hattuhyllylle. Halvimpaan lipputyyppiin se pitää ostaa erikseen jos haluaa, muihin se kuuluu mukaan lipun hintaan.

Täällä on mennytkin iloisesti sekaisin small bag (penkin alle) ja cabin bag.

Vierailija
192/254 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tapahtuu jos on mukana 50x35x20 cm reppu, vaikka Finnairilla lukee, että maksimi on 40 cm x 30 cm x 15 cm tuolle pienelle repulle?

Se on käsimatkatavara mikä laitetaan lentokoneen hattuhyllylle. Halvimpaan lipputyyppiin se pitää ostaa erikseen jos haluaa, muihin se kuuluu mukaan lipun hintaan.

Täällä on mennytkin iloisesti sekaisin small bag (penkin alle) ja cabin bag.

Jep. Cabinlaukku ja reppu riittää todella pitkälle, eikä laukkua tarvitse kaivella kesken kaiken kun laittaa reppuun lennolla tarvittavat tavarat. Minulla on yleensä repun lisäksi myös pieni olkalaukku, minkä pakkaan ennen turvatarkastusta reppuun että todellakin vien mukana vain ne kaksi käsimatkatavaraa.

Vierailija
193/254 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sisältää toilet-laukku joka mukana pienessä matkalaukussa?

No esim rasvaa, koska koneen ilma kuivattaa. 

Vierailija
194/254 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääsiäisenä oltiin kouluaisten kanssa reilu viikko Italiassa, ja kaikilla oli vain pikkureput. Hyvin mahtui kaikki mitä tarvittiin. Reppu mahtuu kätevästi siihen edessä olevan penkin alle, niin ei tarvitse edes sinne ylähyllylle tunkea mitään. Käytetään perillä pesulaa jos vaatteet eivät riitä.

Teillä ehkä, mutta minulla lääkinnällinen laite vie jo sen repun tilan. Ja se on pakko ottaa koneeseen sisälle. Ei ruumaan. 

Vierailija
195/254 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Business-luokassa esim. Qantas antaa yöpuvun niin ei tarvitse kuskata omaa mukana.

Vierailija
196/254 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en laita mitään ruumaan, otan vain lentolaukun oli matka miten pitkä tahansa. 

Minulla tuo vaihtelee. Olen jopa muuttanut maasta toiseen parin matkalaukun kanssa.

Mutta sinänsä matkan pituus ei aina ratkaise, kuinka paljon tavaraa tarvitsee mukaan. Joissakin elämänvaiheissa perheellämme on ollut kaksi kotia eri maissa ja silloin voi yleensä matkustaa kevyesti, koska perillä on kaikki tarvittava valmiina. 

Itseasiassa sam määrä vaatteita tarvitaa viikon ja viiden viikon reissuilla. Mutta eiköhän ihmiset itse tiedä mitä haluavat kuljettaa mukanaan. Joku haluaa kultamokka paketin ja toinen yhden vaihtovaatekerran. 

Vierailija
197/254 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääsiäisenä oltiin kouluaisten kanssa reilu viikko Italiassa, ja kaikilla oli vain pikkureput. Hyvin mahtui kaikki mitä tarvittiin. Reppu mahtuu kätevästi siihen edessä olevan penkin alle, niin ei tarvitse edes sinne ylähyllylle tunkea mitään. Käytetään perillä pesulaa jos vaatteet eivät riitä.

Teillä ehkä, mutta minulla lääkinnällinen laite vie jo sen repun tilan. Ja se on pakko ottaa koneeseen sisälle. Ei ruumaan. 

Sitä ei lasketa matkatavarakiloihin, tarkoitat cpap-laitetta. Saat ottaa sen + 8kg (biz 12kg). Itse laitan sen ylälokeroon

Vierailija
198/254 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heittämällä kahden viikon vaatteet menee käsimatkatavaroissa. Tällöin tosin yritän saada pestyä jossain. 

14-15 pikkuhousut mahtuu käsimatkatavaroihin? Epäilen

Vierailija
199/254 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti matkan luonne vaikuttaa paljon. Itse matkustan lentämällä pääasiassa kaupunkilomille, missä kävelen pitkiä matkoja ja käyn museoissa, katsomassa (historiallisia) nähtävyyksiä jne. Sellaisille reissuille hyvät juoksulenkkarit on ylivoimaisesti paras kenkävaihtoehto, eikä ole mitään mieltä raahata mukana useita muita vaihtoehtoja. Yhdet siistit kevyet kengät jos haluaa iltaisin vielä lähteä johonkin syömään.

Et siis pukeudu iltaisin parempiin vaatteisiin? Itse käytän pukuja ym, kun lähden iltaa viettämään.

Vierailija
200/254 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kynnet ei liuskoitu, harvoin edes lohkeavat. Kahdessa viikossa on jo pitkät kynnet, jotka näyttävät epäsiisteiltä jos ei tee jotain. Mulla on aina jokaisella reissulla kynsisakset ja paperiviila mukana, voihan niille saksille olla muutakin tarvetta kuin kynnet. Ylipäätään tuollainen mihin muka tarvitsette sitä, tätä ja tuota, kun minä en tarvitse on aika puusilmäistä. Meillä jokaisella on omat

No kyllä mä kysymättä tiedän, että ihmisillä on eri tarpeita. En ihmettele uutena asiana, että joku ei pese hiuksiaan joka päivä, jollekin pitää olla se just tietty saippua tai shampoo, ei käy mikä tahansa hotellin tarjoama. En ihmettele, että ihanko oikeasti ette rasvaa jalkoja joka päivä, kun minun jalat on kuin raastinraudat jos rasvaus unohtuu.