Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä idea siinä pienessä matkalaukussa jonka voi ottaa lentokoneessa matkustamoon mukaan?

Vierailija
05.10.2025 |

Mitä pakkaatte sinne?

Kommentit (254)

Vierailija
221/254 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tarvitsisi käsimatkatavaraa, koska kaikki välttämättömät kamat (lompakko, älypuhelin, laturi, hammasharja, hammastahna, astmalääkkeet) mahtuvat päällystakin taskuihin. Minulla on raskastekoinen takki jossa suuret vetoketjutaskut. Mutta otan aina lennolle mukaan käsimatkatavaran, koska haluan ärsyttää muita matkustajia. Erityisesti niitä, jotka valittavat käsimatkatavaroiden lukumäärästä, koosta, painosta, oikeasta sijoituspaikasta (lattialla? hattuhyllyssä?) tai jostain muusta täysin turhasta asiasta. Lentoyhtiön henkilökunta osaa kyllä rajoittaa ylimääräisten käsimatkatavaroiden määrää, jos laukkuja on tulossa kyytiin niin paljon että matkustamo on liian täynnä.

Juurikin näin. Minua käskettiin laittamaan iso käsimatkatavara (56x45x25cm) ruumaan, koska samalla lennolla oli jo liian monta ihmistä isojen käsimatkatavaroiden kanssa. Minä siirsin tarpeelliset tavarat reppuun ja otin sen käsimatkatavaraksi. Enkä edes jaksanut valittaa siitä, että lentolipussani oli käsimatkatavarakiintiö 46 kg (2 laukkua, 23 kg/kpl). Minulle riittää se yksi 23 kg laukku käsimatkatavaraksi. Toinen laukku voi mennä ruumaan. 

British Airways muuten sallii 23 kg käsimatkatavaran kaikille matkustajille. Myös turistiluokan halvimmilla lipuilla. Jännä juttu. Finnair valittaa, että 15 kg käsimatkatavara on liian painava. 

Vierailija
222/254 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tarvitsisi käsimatkatavaraa, koska kaikki välttämättömät kamat (lompakko, älypuhelin, laturi, hammasharja, hammastahna, astmalääkkeet) mahtuvat päällystakin taskuihin. Minulla on raskastekoinen takki jossa suuret vetoketjutaskut. Mutta otan aina lennolle mukaan käsimatkatavaran, koska haluan ärsyttää muita matkustajia. Erityisesti niitä, jotka valittavat käsimatkatavaroiden lukumäärästä, koosta, painosta, oikeasta sijoituspaikasta (lattialla? hattuhyllyssä?) tai jostain muusta täysin turhasta asiasta. Lentoyhtiön henkilökunta osaa kyllä rajoittaa ylimääräisten käsimatkatavaroiden määrää, jos laukkuja on tulossa kyytiin niin paljon että matkustamo on liian täynnä.

Juurikin näin. Minua käskettiin laittamaan iso käsimatkatavara (56x45x25cm) ruumaan, koska samalla lennolla oli jo liian monta ihmistä isojen käsimatkatavaroiden kanssa. Minä siirsin tarpe

Finnairin ja BA:n matkustamoon otettavan käsimatkatavaran koko on 55 x 40 x 20/23 eli 56x45x25cm laukku kuuluu ruumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/254 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ostan matkalta jotain särkyvää, kuljetan sen käsimatkatavaroissa

Vierailija
224/254 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääsiäisenä oltiin kouluaisten kanssa reilu viikko Italiassa, ja kaikilla oli vain pikkureput. Hyvin mahtui kaikki mitä tarvittiin. Reppu mahtuu kätevästi siihen edessä olevan penkin alle, niin ei tarvitse edes sinne ylähyllylle tunkea mitään. Käytetään perillä pesulaa jos vaatteet eivät riitä.

Itse otan mukaan pienen pullon nestemäistä vaatteidenpesuainetta. sillä pesee käsienpesualtaassa sukat, rintaliivit tai alushousut. Kuivattaa yön aikana.

Vierailija
225/254 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin viikon matkalle ihan riittävä.

Jupelis juu. Oltiin kaverin kanssa männävuonna viikko aurinkolomalla ja hällä oli juuri vain pikkulaukku mukana. Kiva oli sitten kun kaveri talsi koko viikon samoissa paskaisissa shortseissa ja parilla t-paidalla. En sitten kyylännyt vaihtuivatko alushousut päivittäin vai ei. Yök. En nauttisi tuollaisesta kitulomailusta. Enkä tykkää kulkea montaa päivää samoissa hikisissä vaatteissa.

Vierailija
226/254 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läppärin, lääkkeet ja vaihtovaatteet. 

Vierailija
227/254 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jupelis juu. Oltiin kaverin kanssa männävuonna viikko aurinkolomalla ja hällä oli juuri vain pikkulaukku mukana. Kiva oli sitten kun kaveri talsi koko viikon samoissa paskaisissa shortseissa ja parilla t-paidalla. En sitten kyylännyt vaihtuivatko alushousut päivittäin vai ei. Yök. En nauttisi tuollaisesta kitulomailusta. Enkä tykkää kulkea montaa päivää samoissa hikisissä vaatteissa.

Mulla mahtuu siihen pieneen laukkuun täysin hyvin joka päivälle omat alushousut ja sukat sekä monta viskoosipuseroa, pari hametta ja housua, mekkoa sekä vaihtokengät 

Vierailija
228/254 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla mahtuu siihen pieneen laukkuun täysin hyvin joka päivälle omat alushousut ja sukat sekä monta viskoosipuseroa, pari hametta ja housua, mekkoa sekä vaihtokengät 

No kaverini on semmoinen so ta mur su,  että hänellä ei varmasti montaa vaatekappaletta pieneen lentolaukkuun olisi mahtunut.

Vierailija
229/254 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisitteko te lentolaukulla viikoksi tai jopa pidemmäksi aikaa matkustavat vastata muutamaan kysymykseen?

Miten saatte nesteet kulkemaan, kun niissä on rajoitukset? (Itse tarvitsen jo voiteita enemmän kuin mitä matkustamoon saa ottaa, esim. en voi lähteä juuri minnekään ilman aurinkovoidetta, sitten hammastahnat, meikit yms.)

Onko teillä yhdet ainoat kengät, jotka ovat siis jalassa lentokoneessa, ei muita kenkiä lainkaan, tai lisäksi korkeintaan jotkut släbärit?

Onko teillä todella vähän vaihtovaatteita, ei esim. neuletta, hupparia tms., vaan kaikki jotain trikoota, stringpikkareita, silkkiä, toppia ja pikkuhepenettä, riippumatta, minne ja mihin aikaan vuodesta matkustatte?

Jos pakkaatte tiukkaan, miten saatte laukun pysymään riittävän kevyenä, kun ei lentokoneeseen painavaa kapsäkkiä saa ottaa?

En ota koskaan mitään nesteitä. Olen hotelleissa, joissa shampoot, saippua ja hoitoaineet kuuluu hintaan. Radissonilla on jopa kosteusvoide. Eli otan vain deon, hammasharjan ja tahnan ja hiusharjan. Ja ehkä muutaman vanupuikon. En halua enää meikata, joten en ota meikkejä mukaan. En käytä aurinkovoiteita vaan olen sisällä jos ulkona on kova uv säteily ja matalassa uv säteilyssä ei voidetta tarvita tai suojaudun vaatteita ja hatulla. Tilaa vie yöpuku, mutta senkin valitsen vähän tilaavievän. Sitten alusvaatteet, muttei niitäkään liikaa, vaan pesen mielummin hotellissa kuin otan jokapäiväksi yhden parin. Yhdet varakengät. Jalkaan ne suuremmat ja painavammat ja laukkuun kevyet. Ei mitään paksuja puuvilla huppareita, vaan mielummin ohut villa, jos on kylmää. Kesällä en edes ota pitkähihaista ellei paikkakunnalla oikeasti ole kylmää. Jos kohteessa ei koskaan ole alle 25 astetta edes öisin, en ota mitään paksua, Liikun ajatuksella, että on asioita joita ei voi ostaa ja kaikkea muuta varten on MasterCard. Talvisin minulla on paksu takki päällä ja paksuimmat ja painavimmat päällä matkustaessa. Minulla on vain vähän vaihtovaatteita. En ole mikään kauhea hikoilija, enkä sotke kauheasti, eikä minua haittaa olla sama neule päällä kolmekin päivää reissun aikana. Viikon reissulle riittää päälle teepaita ja kaksi teepaitaa laukkuun ja yhdet varahousut tai shortsit ja uimapuku. Mitä enemmän matkustan sitä kevyemmäksi laukkuni muuttuu. En ota enää edes trolleyta, vaan liikun kevyellä repulla. Niin ja haluan, että vaatteissani on taskuja, jonne voi laittaa aurinkolasit ym. 

Vierailija
230/254 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkuiseen matkustamolaukkuun mahtuu paljon kun: ostat esim. Rustasta sellaisen euron maksavan pussin, johon laitat matkatavarat ja vetäset ilman pois pölynimurilla! Viikon vaatteet mahtuu hyvin. Paksuimmat vaatteet tietty päälle ja kun kone on noussut otat ylimääräiset vaatteet taskussa olevaan taittokassiin

Vierailija
231/254 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskuvarjo ja suklaata.

Vierailija
232/254 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun pakkaa hyvin, ei tarvitse ruumaan laukkua pitkille viikonlopuille tai vajaan viikon matkoille. En ole vuosiin enää käyttänyt varsinaista matkalaukkua, helpottaa hurjasti elämää. 

Vierailija
233/254 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lentolaukkuun mahtuu helposti enemmän vaatetta. Kevyet vaatteet mahtuu viikon matkalle helposti (7 kaikkea) ja vähän paksummat vaatteet mahtuu esim 5 päivän matkalle. Olen testannut monesti, ja aina pystyy vaihtamaan vaatteet. Ja varakengätkin saa matkaan. 

Vierailija
234/254 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljän viikon intereirille riittää pieni reppu. 

Vierailija
235/254 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan matkan tarkoituksesta ja pituudesta, mitä pakkaan matkustamoon tulevaan laukkuun.

Lyhyelle reissulle matkustamolaukku useimmiten riittää ainoaksi matkatavaraksi. Lyhyellä tarkoitan esimerkiksi viikonloppureissua tai viikon lomamatkaa turistikohteeseen, josta saa kaikkea. 

Pitkällä matkalla tarvitsee yleensä erikseen ruumaan menevän matkalaukun tai jopa parikin, ja matkustamolaukkuun tulee vaihtovaatteet, evästä, vesipullo, läppäri ja laturit, ehkä myös vaihtokengät ja kaikki särkyvä, jota ei halua laittaa ruumaan. Pitkällä matkalla tarkoitan esimerkiksi puolen vuoden tai vuoden matkaa ja pitkiä lentoja vaihtoineen. Vaihdossa on aina riski, että se viivästyy, ja jos lentomatka kestää yli vuorokauden, niin mielellään siinä muutenkin jonkin vaihdon aikana käy suihkussa ja vaihtaa vaatteet. 

Vierailija
236/254 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesäiset vaihtovaatteet viikon turistireissulle mahtuu kyllä helposti kabiinilaukkuun. Noin 6 t-paitaa, yksi siistimpi vaihtopaita, parit shortsit, uimahousut, yövaatteet, alusvaatteita ja sukkia. Toinen puoli laukusta jää vielä toilettitarvikkeille ja vaihtokengille. Mahtuu ihan heittämällä. 

Vierailija
237/254 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cabin bag: 56 x 45 x 25 cm

Personal item: 40 x 30 x 15 cm

Tässä siis British Airwaysin käsimatkatavaroiden mitat. Itse käytän 56x45x25 cm laukkua ja olen matkustanut sen kanssa yli 20 vuotta. Koskaan ei ole kukaan siitä huomauttanut paitsi Finnairin takakireät lentoemot. 

Vierailija
238/254 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, jopa viikoksi vaatteet. Riippuu kohteesta ja onko pyykkikonetta siellä päässä. Esimerkiksi viime kesänä menimme Turkkiin viikoksi huoneistohotelliin, jossa oli pyykkikone huoneessa. Turkissa on kesällä kuuma, mitään isoa ja raskasta ei tarvitse mukaan vaan kevyttä vaatetta. Mitä siis laitoin sinne laukkuun:

- neljät alkkarit

- parit rintsikat

- uimapuku ja bikinit

- t-paita ja pyöräilyshortsit "kotiasuksi"

- kaksi kevyttä kesämekkoa

- rantamekko

- varvassandaalit

- aurinkolasit, puhelimen laturi, kuulokkeet, ristikkosanakirja, tabletti sähköisiä kirjoja varten, kuuntelen myös kirjoja

- vähäisesti meikkejä, ei siellä jaksa meikata, vaikka kotona meikkaakin, dödö ja mininäyte hajuvettä (josta saa muutaman kerran)

- harja, 100ml pulloissa shampoo yms. Näitä jaettiin perheen kanssa eri laukkuihin.

- hampaidenhoitovälineet

Helposti nuo meni pieneen laukkuun, kun tiukasti pakkasi.

Periltä ostettiin aurinkorasvaa pari pulloa. 

Päällä mennessä oli caprit, t-paita ja sandaalit. 

Vierailija
239/254 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

56 x 45 x 25 cm on standardi (IATAn standardi) käsimatkatavaran koolle. British Airways on soveltanut tuota standardia yli 30 vuotta putkeen. Finnair sovelsi samas dtandardia aiemmin, mutta päätti sitten keksiä omat mitat. Pienemmät kuin mitä kilpailijalla. 

Itse lopetin Finnairin lennot vuonna 2019 enkä ole katunut sekuntiakaan. Finnair on halpalentoyhtiö, mutta kalliit liput. 

Vierailija
240/254 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

56 x 45 x 25 cm on standardi (IATAn standardi) käsimatkatavaran koolle. British Airways on soveltanut tuota standardia yli 30 vuotta putkeen. Finnair sovelsi samas dtandardia aiemmin, mutta päätti sitten keksiä omat mitat. Pienemmät kuin mitä kilpailijalla. 

Itse lopetin Finnairin lennot vuonna 2019 enkä ole katunut sekuntiakaan. Finnair on halpalentoyhtiö, mutta kalliit liput. 

Jaaha, ettäkö mitään tekemistä noilla mitoilla ei ole lentokoneen mittojen kanssa, että minkä kokoinen mahtuu edessä olevan istuimen alle?