Mikä idea siinä pienessä matkalaukussa jonka voi ottaa lentokoneessa matkustamoon mukaan?
Kommentit (254)
Vierailija kirjoitti:
56 x 45 x 25 cm on standardi (IATAn standardi) käsimatkatavaran koolle. British Airways on soveltanut tuota standardia yli 30 vuotta putkeen. Finnair sovelsi samas dtandardia aiemmin, mutta päätti sitten keksiä omat mitat. Pienemmät kuin mitä kilpailijalla.
Itse lopetin Finnairin lennot vuonna 2019 enkä ole katunut sekuntiakaan. Finnair on halpalentoyhtiö, mutta kalliit liput.
Vakiokäytännöt käsimatkatavaroille vuonna 2025
Vaikka yksityiskohdat voivat vaihdella, suurin osa eurooppalaisista ja kansainvälisistä lentoyhtiöistä (mm. SAS, Lufthansa, Finnair) noudattaa näitä perusperiaatteita:
Maksimikoko: 55 cm x 40 cm x 23 cm
Painoraja: Yleensä 710 kg
Lukumäärä: 1 käsimatkatavara + 1 henkilökohtainen tavara (esim. käsilaukku, läppärilaukku tai kamerareppu)
https://lentoapu.fi/blog/kasimatkatavarat-2025-tarkeat-saannot-ja-kayta…
Vierailija kirjoitti:
IATAn nettisivuilta lainattua (27.10.2025)
Weight and Size
Carry-on baggage allowance can vary according to the airline, the cabin class you are traveling in and even the size of the aircraft. As a general guide, carry-on baggage should have maximum length of 22 in (56 cm), width of 18 in (45 cm) and depth of 10 in (25 cm). These dimensions include wheels, handles, side pockets, etc.Siinä se ikivanha standardi on. 56x45x35 cm käsimatkatavara. Matkustajat tietävät kyllä, että British Airways on "mallioppilas" (noudattaa standardia). Vauvapalstan trollit levittävät väärää tietoa, koska eivät itse matkusta.
Se riippuu lentoyhtiön säännöistä. Ehkä jotkut laittaa tahallaan pienemmät mitat, että ihmiseg joutuu ostamaan peruslaukuilleen paikan ruuaan. Mutta kaikki koneet ei ole saman kokoisia. Olen lentänyt sellaisella, missä ylös mahtuu käsilaukku, eikä juuri sen isompaa.
Kas, tuli typo. Sattuuhan sitä näppivirheitä (kakkonen muuttuu kolmoseksi) kun näppäilee älypuhelimen pientä ruutua.
56x45x25 cm. Nuo numerot ovat minulle tuttuja lapsuudesta lähtien. Mutsin kanssa käytiin lomamatkalla jo 1990-luvulla. Pitkät lennot, yli 6 tuntia yhteen suuntaan. Ei siis mitään Välimeren lomia vaan kertarysäyksellä Afrikkaan asti.
Vierailija kirjoitti:
Finnairin ja BA:n matkustamoon otettavan käsimatkatavaran koko on 55 x 40 x 20/23 eli 56x45x25cm laukku kuuluu ruumaan.
Lopeta valehtelu. BA sallii 56x45x25 laukut käsimatkatavarassa. Nettisivuilla lukee, katso sieltä itse ja korjaa harhaluulosi.
En ota koskaan mukaan kahta matkalaukkua. Pienelle reissulle tuo lentolaukku, isolle reissulle matkalaukku ja reppu. Reppu siksi, että se on monikäyttöinen. Tyhjennän sen hotellihuoneeseen ja käytän sitä ostoksilla.
En ikimaailmassa viitsisi rontata hiki päässä isoa ruumaan menevää laukkua matkoilla. Paljon kätevämpää kun ottaa mukaan vain tarpeellisen. Olen usein nähnyt ikääntyviä ja melko huonokuntoisia matkalla valtavien matkatavaroiden kanssa. Mitä järkeä, kun kohtuullisella määrällä ja oikealla tavalla pakata pääsee vähemmällä vaivalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sisältää toilet-laukku joka mukana pienessä matkalaukussa?
Mulla ainakin hammasharjan ja -tahnan ja meikit.
Mihin tarvitset hammastahnaa ja -harjaa lentokoneen matkustamossa?
Onko kenties pakko harjata hampaat joka suupalan jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
En ikimaailmassa viitsisi rontata hiki päässä isoa ruumaan menevää laukkua matkoilla. Paljon kätevämpää kun ottaa mukaan vain tarpeellisen. Olen usein nähnyt ikääntyviä ja melko huonokuntoisia matkalla valtavien matkatavaroiden kanssa. Mitä järkeä, kun kohtuullisella määrällä ja oikealla tavalla pakata pääsee vähemmällä vaivalla.
Mistä helkkarista tiedät kuinka pitkälle reissulle kukakin on menossa? Itsellä usein 90 l matkalaukku, lentolaukku ja reppu, koska olen yli kuukauden reissussa maassa, missä tarvitsen esim talvella jos jonkilaista taminetta. Ja ei se matkalaukun kuljettaminen ole raahaamista. Niissä on PYÖRÄT alla. Ja kevyesti nostan noin 18 kg bag dropissa. Ei oo yhtään vaikeetabtai vaivaa siutä. Nuukailukaan muutamasta kympistä lentolipun hinnassa ei ole minulle mikään ongelma. Kauheen outoa, että joku matkalaukku koetaan vaivaksi. Ja joo, otan lyhyellekin reissulle ruumaan menevän laukun. Ei tarvi nähdä vaivaa, mahtuuko kamat mukaan tullessakin, jos vaikka ostan jotain kivaa vaatetra yms.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ajatus, mutta jos menee kohteeseen missä on pakko varustautua sään mukaan. Vaikka kuinka pukisi kumisaappaat ja sadetakin matkaksi päällensä edelleenkin jää kuljetettavaa. En pidä lämpimistä matkakohteista, joten maksan aina matkalaukusta matkakohteitteni vuoksi.
Lääkkeet (insuliinipumpputarvikkeet, insuliinit, pillerilääkkeet, sensorit, mittarit) vievät kabiinilaukustani valtaosan.
Vierailija kirjoitti:
Kuljette samoissa vaatteissa ja kengissä päivästä toiseen?
Kyllä samoissa lenkkareissa kuljen koko viikon ja illaksi on ballerinat. Käytän kevyitä vaatteita ja niitä mahtuu pieneen matkalaukkuun ihan mukavasti.
Vierailija kirjoitti:
eikö sieltä paikanpäältä saa ostettua mitään kun kaikki omaisuus pitää raahata mukana
No mihin pistät ne paikanpäältä ostetun omaisuuden? Heität vaatteet roskiin vai ostat uuden laukun, että saat rahdattua Suomeen?
En ikinä käytä lomapäiviäni ostoksilla käymiseen, jos sen vain voi välttää, että tuo kamat kotoa mukanaan. Inhoan ostoksilla käymistä ja käytän kyllä lomapäiväni ihan johonkin muuhun.
Lyhyillä, parin päivän reissuilla kaiken tarvittavan. Pidemmille reissuille muutama setti vaatteita, peruskosmetiikat (koettu esim. Osaka 40 C helteessä ja laukku edelleen Helsingissä) ja etenkin pidemmille lennoille niskatyyny, kashmirhuivi peitoksi, kirja jne. Harrastan valokuvausta, jotan kamera ja pari objektiivia on aina myös käsimatkatavarassa. Ja lääkkeet aina käsimatkatavaraan.
IATAn nettisivuilta lainattua (27.10.2025)
Weight and Size
Carry-on baggage allowance can vary according to the airline, the cabin class you are traveling in and even the size of the aircraft. As a general guide, carry-on baggage should have maximum length of 22 in (56 cm), width of 18 in (45 cm) and depth of 10 in (25 cm). These dimensions include wheels, handles, side pockets, etc.
Siinä se ikivanha standardi on. 56x45x35 cm käsimatkatavara. Matkustajat tietävät kyllä, että British Airways on "mallioppilas" (noudattaa standardia). Vauvapalstan trollit levittävät väärää tietoa, koska eivät itse matkusta.