Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei perhettä - mistä löytää merkitystä?

Vierailija
04.10.2025 |

Olen päälle nelikymppinen nainen. Halusin perinteisen parisuhteen ja perheen: ensimmäisen kerran kriiseilin lapsettomaksi jäämisestä 29-vuotiaana.

Jälleen kerran pitkä parisuhteeni on päättymässä miehen halusta. Yrityksistä huolimatta olen nyt jäämässä lapsettomaksi, ja muutenkin yksin. 

Yritän työni ja vapaaehtoistoiminnan kautta tehdä tässä maailmassa hyvää, ja auttaa niin läheisiä kuin tuntemattomia joka päivä. 

Tunnen vain oman oloni pohjattoman yksinäiseksi ja toivottomaksi. Kaipaisin perhe-elämää, läheisyyttä, yhteisöllisyyttä, mutta olen kuin eristetty kaikesta.

Mistä tässä tilanteessa voisi löytää lohtua ja tarkoituksen?

Kommentit (77)

Vierailija
1/77 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohdutukseksi voin kertoa,  että korkeintaan aikuisina ja silloinkin vain omasta halustaan lapset toisivat elämääsi yhteisöllisyyttä. Jos olet nainen ja haluat lapsen,  niin hedelmöityshoidot on keksitty jo vuosia sitten. Mutta varaudu siihen,  että mukuloista riittää työsarkaa vuosikausiksi. 

Vierailija
2/77 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko minä? 

Olen samassa elämäntilanteessa, samassa ikäluokassa, ja tunnen tuon täsmälleen saman, pohjattoman yksinäisyyden ja epätoivon. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/77 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisosta, ystävistä, harrastuksista ja jopa työstä.

Vierailija
4/77 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samankaltainen ongelma! Toivoisin voivani löytää sitä yhteisöllisyyttä ja läheisyyttä (ei seksuaalista) perinteisesti määritellyn perheen ulkopuolelta, mutta se tuntuu mahdottomalta.

Harrastuksista ei ole löytynyt harrastettavaa asiaa kummempaa.

Muita? Onko joku päässyt ulos tällaisesta ongelmasta?

Vierailija
5/77 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sinulla ole läheisiä, jotka olisivat kiitollisia avusta ja seurasta? 

Vierailija
6/77 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon yli 40 ap on? Äidiksi tuloon ei tarvita valituista suhdetta.

Tuttavanainen halusi lapsen mutta ei ollut löytänyt sopivaa miestä parisuhteeseen 40 vuotiaana. Hän halusi sitten itselliseksi äidiksi ja meni hedelmöityshoitoon 40- vuotiaana. Hän sai lapsen tuntemattoman tanskalaisen luovuttajan sukusolusta. Toki sitä voi yhden yön jutustakin raskautua. 

Vierailija
7/77 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet kiltit miehet haluaisi perheen mutta naiset haluaa vain pelimiesten kanssa seurustella jotka sitten jättää naisen.

Vierailija
8/77 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta lapseton nainen hääräili ukkomiehen kanssa jonkin aikaa. Olikohan se hänelle merkityksellistä? Joka tapauksessa muutti lopulta toiselle paikkakunnalle. 

Tämä ei kuulu tänne, mutta kauankohan siihen menee aikaa, kunnes voi myöntää asian julkisesti?

Vierailija
9/77 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti Teresalla ei ollut omia lapsia eikä perhettä. Silti hän eli merkityksellisen elämän Intian slummeissa.

Vierailija
10/77 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon yli 40 ap on? Äidiksi tuloon ei tarvita valituista suhdetta.

Tuttavanainen halusi lapsen mutta ei ollut löytänyt sopivaa miestä parisuhteeseen 40 vuotiaana. Hän halusi sitten itselliseksi äidiksi ja meni hedelmöityshoitoon 40- vuotiaana. Hän sai lapsen tuntemattoman tanskalaisen luovuttajan sukusolusta. Toki sitä voi yhden yön jutustakin raskautua. 

Älä viitsi. Kukaan ei tarvitse yli-ikäisten yksinhuoltajien isättömiä lapsia.

Vierailija
11/77 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolisosta, ystävistä, harrastuksista ja jopa työstä.

Mistä voi saada miehen, uskollisen aviopuolison?

Vierailija
12/77 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samankaltainen ongelma! Toivoisin voivani löytää sitä yhteisöllisyyttä ja läheisyyttä (ei seksuaalista) perinteisesti määritellyn perheen ulkopuolelta, mutta se tuntuu mahdottomalta.

Pikkuhiljaa ajan kanssa. Ystäviä löytyi toisista lapsettomista ja sellaisista perheellisistä, jotka ei oo kovin perhekeskeisiä.

Nykyään jopa nautin elämän vapaudesta näin.

N48

Vierailija
13/77 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko ajatella tukiperhetoimintaa? Tai sijoitukseen otettavia lapsia? Uskon, että näistä lapsista voisi sitten saada myös myöhemmin elämässä sitä yhteisöllisyyttä. Kun he saavat koulua eteenpäin. Ystävän. Pääsevät ripille. Vaikeaa voi olla, mutta käsittääkseni saat aika hyvin rajata kuinka vaikeassa tilanteessa olevia lapsia huollettavaksi saat. Vaikka et tarjoaisi kuin lyhyen sijoituksen, voit jäädä lapsen mieleen turvallisena aikuisena 

No joo. Aika kova homma varmasti olisi. 

Vierailija
14/77 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisitko ajatella tukiperhetoimintaa? Tai sijoitukseen otettavia lapsia? Uskon, että näistä lapsista voisi sitten saada myös myöhemmin elämässä sitä yhteisöllisyyttä. Kun he saavat koulua eteenpäin. Ystävän. Pääsevät ripille. Vaikeaa voi olla, mutta käsittääkseni saat aika hyvin rajata kuinka vaikeassa tilanteessa olevia lapsia huollettavaksi saat. Vaikka et tarjoaisi kuin lyhyen sijoituksen, voit jäädä lapsen mieleen turvallisena aikuisena 

Mä kokeilin tukiperhetoimintaa eikä toiminut. Kun siinähän ns.ei saa vain sitä lasta elämäänsä, vaan sen koko perheen, jonka elämässä olet yksi pieni tukea tuova henkilö. Sellainen vain syventää omaa yksinäisyyden kokemusta..Mulle ilo on löytynyt elämästä sellaisten ihmisten kanssa, joille lapset ei ole niin tärkeitä..Siinä tulee sellainen fiilis, ettei se perheellisyys ole ainoa tapa elää. 

N48

Vierailija
15/77 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikkuhiljaa ajan kanssa. Ystäviä löytyi toisista lapsettomista ja sellaisista perheellisistä, jotka ei oo kovin perhekeskeisiä.

Nykyään jopa nautin elämän vapaudesta näin.

N48

Minulla on lapsia ja välillä oli niin rankkaa, että mietin onko tässä mitään järkeä. Velat olivat mielestäni järkeviä.

Nyt kun minulla alkaa lapset olla itsenäisiä ja täysi-ikäisiä, minulle iskeekin paniikki🙄😑. Minusta tuleekin turha akka.

Mitään yhteisöllisyyttä en kyllä tunnista. Sen sijaan tuttua on toisesta vanhemmasta vieraantuminen.

Luulen että sen yhteisöllisyyden saa sen kumppanin kanssa ja sekin voi olla vasta pahimman huuman jälkeen, jos on tullakseen.

Oletko itse yhteisöllinen vanhempiesi kanssa?

Vierailija
16/77 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti en tiedä, mutta sen tiedän, että ilman tarkoitusta ihminen masentuu. 

Vierailija
17/77 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole ketään. En ole enää työelämässäkään.

N68

Vierailija
18/77 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain vaiheessa parisuhde, vaikka kahdessa eri kodissa. Se parisuhde on vaan tärkeä, myös, tai etenkin silloin, kun ei ole lapsia. Itselleni oikein mikään muu ei auttanut, mutta nyt kun on parisuhde, elämä on merkityksellistä. 

Vierailija
19/77 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkko, yhdistys..? Ehkä näissä mennään syvemmälle kuin harrastuksissa. 

Alan vaihto, uuden opiskelu..? 

Lemmikki..? 

Vierailija
20/77 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kokeilin tukiperhetoimintaa eikä toiminut. Kun siinähän ns.ei saa vain sitä lasta elämäänsä, vaan sen koko perheen, jonka elämässä olet yksi pieni tukea tuova henkilö. Sellainen vain syventää omaa yksinäisyyden kokemusta..Mulle ilo on löytynyt elämästä sellaisten ihmisten kanssa, joille lapset ei ole niin tärkeitä..Siinä tulee sellainen fiilis, ettei se perheell

Minä ehdotin tuota tukiperhehommaa ja mietin kyllä, että "järkevintä" voisi tosiaan olla etsiä se "elämän tarkoitus" muualta kuin lapsista. Hyväksyä, että tällaiset kortit on jaettu ja kääntää asia niin, että näin se nyt on. Ihan hyvin. Ehkä erilaista kuin alunperin oletti. Mutta sellaista se elämä on. 

Nämä toki minun omia ajatuksia, en tietysti voi lapsettoman asemaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kaksi