Tuntuu, että syömisen vähentämistä ei ikinä nähdävaihtoehtona
Mikä siinä on niin vaikeaa olla syömättä niin paljon päivässä? Hyvä lukijan mielipide tästä järjettömyydestä. Lihavien ja ylipainoisten työkalupakissa ei ikinä ole vähemmän ruokaa, vaan joko leikkaus tai lihavuuslääke?
Kommentit (201)
Syö vähemmän -kehoitus tuntuu olevan suuri loukkaus - jopa pahempi kuin väärien pronominien käyttö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavat ja ylipainoiset menevät lääkäriin hakemaan diabeetikoille kehitettyjä lääkkeitä sen sijaan että söisivät vähemmän mitä päivässä/viikossa kuluttavat. Ihme touhua.
Syömishäiriöihin on soveliasta hakea apua jos niitä ei saa itse kuriin.
Ylipainoon ei ainakaan saa mitään apua, pitäisi olla anorektikko.
Osallistukaa vaikka vegaaniselle meditaatioretriitile. Ette varmasti kuole nälkään ettekä pysty ohjelman puitteissa ylensyömään. Omat eväät jätätte kotiin. Itse voitte lystinne kustantaa, koska terveyshän on teille tärkeintä, eikö?
Laihtuminen ei tarkoita vegaanista ruokavaliota. Syön lihaa, munkkeja, lettuja, pizzaa, mutta vähemmän kuin mitä täydet annokset ravintoloissa on. Ja jos syön paljon kerralla, pidän pidemmän tauon seuraavaan ateriaan tai pidän sen tosi pienenä. Edelleen tämä on matematiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yletön nälkä loppuu, kun huolehtii rasvan saannista. Ihmiset ovat vain lihoneet rasvattomien tuotteiden myötä. Rasvaa reippaasti yli 100g päivässä voin, oliiviiölyjen ja pähkinöiden muodossa. Hiilihydraattimäärät vähenee automaattisesti, kun ei tarvi puputtaa joko ajan jotain. Sokeria ei tee mieli, kun ravitsemus on kunnossa.
Kasviksia lautaselle, jotta saa syödä kukkurallisen laitasellinen ruokaa eikä ole nälkä kolmeen tuntiin. Rasva ja ruoan määrä pitää siitä huolen. Elimistö saa ravintoa tarpeeksi.
Sadassa grammassa rasvaa on 900 kcal. Tuo energiamäärä vastaa 1,3 kg perunaa tai 2,2 kg porkkanaa tai 1,7 kg omenaa tai 1,2 kg keitettyä alaskanseitiä.
Rasva tekee kylläisyydentunteen nopeasti ja rasva ei käynnistä insuliini aineenvaihduntaa jolloin insuliini joka on varastohormooni, ei kerää läskiä ympärille. Verensokeri ei nouse eikä tule nälkä koko päivänä. Rasva on energianlähde joka pitää ihmisen terveenä. Ihmisen tarve hiilihydraatille on täysi nolla, hiilarit on hyviä kun valmistaudutaan näkänhätään, keräävät vararavintoa myöhempää käyttöä varten. Rasva ja proteiini ovat molemmat välttämättömiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yletön nälkä loppuu, kun huolehtii rasvan saannista. Ihmiset ovat vain lihoneet rasvattomien tuotteiden myötä. Rasvaa reippaasti yli 100g päivässä voin, oliiviiölyjen ja pähkinöiden muodossa. Hiilihydraattimäärät vähenee automaattisesti, kun ei tarvi puputtaa joko ajan jotain. Sokeria ei tee mieli, kun ravitsemus on kunnossa.
Kasviksia lautaselle, jotta saa syödä kukkurallisen laitasellinen ruokaa eikä ole nälkä kolmeen tuntiin. Rasva ja ruoan määrä pitää siitä huolen. Elimistö saa ravintoa tarpeeksi.
Sadassa grammassa rasvaa on 900 kcal. Tuo energiamäärä vastaa 1,3 kg perunaa tai 2,2 kg porkkanaa tai 1,7 kg omenaa tai 1,2 kg keitettyä alaskanseitiä.
Rasva tekee kylläisyydentunteen nopeasti ja rasva ei käynnistä insuliini aineenvaihduntaa jolloin insuliini joka on varas
No nyt tuli viestintäydeltä huuhaata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rasva tekee kylläisyydentunteen nopeasti ja rasva ei käynnistä insuli
Kokeile ennen kuin tuomitset huuhaaksi. Rasvaa ja proteiinia syömällä et lihoa jollet yhdistä rasvaa hiilareihin eli sokereihin. Ilman insuliinia ei läski vyötärölle kerry. Nälkä pysyy poissa todella pitkään niin että jopa unohtaa koko syömisen. Ateria jossa on paljon rasvaa, jonkunverran proteiinia ja vihreitä kasviksia, tarvitsee syödä vain kerran tai kaksi päivässä. Kiljuvaa nälkää ei tule vaan sellainen tunne että kohta voisi syödä jotain.
Syömisen ja lihomisen kontrollointi halutaan ulkoistaa. Kunhan itse ei tarvitse tehdä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Koska ylensyömisessä heidän tapauksessaan on psykologisia juttuja taustalla. Ne pakottaa heidät ylensyömään usein.
Mulla ei ole käsitystä normaalista ruoka-annoksesta. Onko lautasen halkaisija normaalisti 19, 22, 23, 24 vai 26 senttiä? Puoli lautasellista salaattia, mutta kuinka monta perunaa, yksi vai viisi? Olen lihonut paljon syövän miehen myötä, koska syömme saman kokoisia annoksia. Nyt olen puolittanut kaikki annokset ja katsotaan mitä tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää kun oletetaan, että jokainen ylipainoinen syö koko ajan, makaa sohvalla ja haluaa laihtua lääkkeillä tai leikkauksella. Miksi ei mene millään jakeluun, että kaikki ylipainoiset eivät ole tuollaisia?
Mä en todellakaan syö koko ajan ja liikun jo ihan töissäkin. Työpäivinä herään puoli kuudelta, menen töihin seitsemäksi ja syön ensimmäisen kerran n.10 aikaan. Kyllä mä kestän nälkää eikä mun tarvitse koko ajan syödä jotakin. Painoa pudotan elämäntaparemontilla eli ruokailu ja liikunta kuntoon. En halua lääkkeitä tai leikkausta.
N46
Kas kummaa kun mun kommentti ohitettiin aivan täysin. Paljon kivempi haukkua ylipainoisia ja tehdä typeriä ja lapsellisia oletuksia.
N46
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ylensyömisessä heidän tapauksessaan on psykologisia juttuja taustalla. Ne pakottaa heidät ylensyömään usein.
Mulla ei ole käsitystä normaalista ruoka-annoksesta. Onko lautasen halkaisija normaalisti 19, 22, 23, 24 vai 26 senttiä? Puoli lautasellista salaattia, mutta kuinka monta perunaa, yksi vai viisi? Olen lihonut paljon syövän miehen myötä, koska syömme saman kokoisia annoksia. Nyt olen puolittanut kaikki annokset ja katsotaan mitä tapahtuu.
No hyvä edes, että tajuat puolittaa annokset. Tuon pitäisi auttaa ellei tämän paljon syövän miehen annokset ole jotain ihan övereitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykologia
Suolistobakteerit
Hormonit
Kotikasvatus
Lääkitykset
Onhan lihavuutta tutkittu. Monimutkaisempi asia kuin putkinäköiset tajuaa.
Tästä tehdään ylimonimutkaista. Ihmiskeho kuluttaa keskimäärin 2000kcal päivässä. Piste. Ruoassa A on X kcal, ruoassa B on X kcal jne. Poikkeudet vahvistavat säännöt eli siivotaan ne pois. Jää yli 90% ylipainoisista. Näistä yksikään ei tule kuolemaan 2000kcal ruokavaliolla.
2000 kcal on aivan valtava määrä, ellet sitten ole hyvin lihaksikas liikkuja ja mies. Asia ei ole ihan noin yksinkertainen.
Jos haluaa meikäläin
Teen kevyttä sisätyötä. Olen keski-ikäinen nainen. Lihoisin todella nopeasti ja paljon, jos söisin 2000 kcal/vrk. Minulla paino pysyy samana silloin kun saan vuorokaudessa 1400-1500 kcal. Ei enempää eikä vähempää. Suosittelen teitä arvioimaan kalorinkulutuksenne Laskurini.fi:n laskurilla.
Vierailija kirjoitti:
Syö vähemmän -kehoitus tuntuu olevan suuri loukkaus - jopa pahempi kuin väärien pronominien käyttö.
Tuo on tyhmä kehotus. Jokainen normaaliälyinen ihminen miettii aika ajoin syömisiään. Vain ravitsemusterapeutti osaa ihan oikeasti neuvoa henkilökohtaisessa ruokavaliossa silloin kun on tarkoitus elää terveellisesti ja voida hyvin, laihtuakin. Monet, jotka ovat käyneet vuoden ravitsemusterapeutilla kolmen kuukauden välein, ovat kohentaneet terveyttään sekä tarvittaessa myös hoikistuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykologia
Suolistobakteerit
Hormonit
Kotikasvatus
Lääkitykset
Onhan lihavuutta tutkittu. Monimutkaisempi asia kuin putkinäköiset tajuaa.
Tästä tehdään ylimonimutkaista. Ihmiskeho kuluttaa keskimäärin 2000kcal päivässä. Piste. Ruoassa A on X kcal, ruoassa B on X kcal jne. Poikkeudet vahvistavat säännöt eli siivotaan ne pois. Jää yli 90% ylipainoisista. Näistä yksikään ei tule kuolemaan 2000kcal ruokavaliolla.
2000 kcal on aivan valtava määrä, ellet sitten ole hyvin lihaksikas liikkuja ja mies. Asia ei ole ihan n
Tärkeä on tietää kuinka paljon voi päivässä ottaa vastaan. Suurin osa ei tiedä ja mättää menemään (tietämättä paljon missäkin ruoassa/annoskoossa on) ja ihmettelee miksi on ylipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on tyhmä kehotus. Jokainen normaaliälyinen ihminen miettii aika ajoin syömisiään. Vain ravitsemusterapeutti osaa ihan oikeasti neuvoa henkilökohtaisessa ruokavaliossa silloin kun on tarkoitus elää terveellisesti ja voida hyvin, laihtuakin. Monet, jotka ovat käyneet vuoden ravitsemusterapeutilla kolmen kuukauden välein, ovat kohentaneet terveyttään sekä tarvittaessa myös hoikistuneet.
Eli mitään ei voi tehdä itse? Itse päätetään syödä lihottavasti, mutta itse ei saa päättää syödä lauhduttavasti? Eiköhän ilman ravitsemusterapeuttia jokainen pärjää, ei voi noin avuton olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile laittaa Finelin ruokapäiväkirjaan keskikokoinen annos perunaa, pastaa, riisiä jne. Yleensä se on 1-1,2 dl. Pizzasta normaali annoskoko on 1/4-1/3 sellaista pizzaa, joita Suomessa myydään. Jokaisesta syötävästä ja juotavasta on olemassa se keskimääräinen, suositeltu annoskoko. Kaurahiutaleista se on 1-2 desiä kypsentämättömänä. Perunalastuissa se on 60 grammaa. Jos et muuten jalka etsiä tietoja omaa Exeliäsi varten, kysy tekoälyltä. Tekoäly osaa Yhdysvaltojen annoskokosuositukset tuosta noin vain.
Ricky Gervaisilla oli hyvä stand up -vitsi, joka ratkaisisi monta ongelmaa. Kauppojen osastojen ovet kapenee mitä lihottavampaa ruokaa esillä. Eka huone on vihannesosasto, josta ei pääse muualle, jos on liian leveä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää kun oletetaan, että jokainen ylipainoinen syö koko ajan, makaa sohvalla ja haluaa laihtua lääkkeillä tai leikkauksella. Miksi ei mene millään jakeluun, että kaikki ylipainoiset eivät ole tuollaisia?
Mä en todellakaan syö koko ajan ja liikun jo ihan töissäkin. Työpäivinä herään puoli kuudelta, menen töihin seitsemäksi ja syön ensimmäisen kerran n.10 aikaan. Kyllä mä kestän nälkää eikä mun tarvitse koko ajan syödä jotakin. Painoa pudotan elämäntaparemontilla eli ruokailu ja liikunta kuntoon. En halua lääkkeitä tai leikkausta.
N46
Kas kummaa kun mun kommentti ohitettiin aivan täysin. Paljon kivempi haukkua ylipainoisia ja tehdä typeriä ja lapsellisia oletuksia.
N46
Tuo on ihan tavallista, että puhutaan mieluiten joko ilkeästi tai sitten ylipainoisten ja lihavien päiden yli antaen ymmärtää, etteivät he itse muka käsitä miten ylipainoa ja lihavuutta pitäisi hoitaa parhaiten. Tärkein asia on se, että ihminen on mahdollisimman terve, painoina sitten mitä hyvänsä.
Tässä on taustalla paljon asiaa, jos huumorintaju riittää: https://youtu.be/l4YZiKbklAE?si=oSrtRqEZaw5X_ZpQ
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksei ne sitten ylensyö vaikka salaattia?
Ahmimishäiriössä ylensyö vaikka kuivia korppujauhoja.
Omakin ahdistus menee aina syömisjuttuihin eli olen joko päiviä syömättä tai sitten ahmin. Roskaruoan tekstuuri ällöttää ja kalorit ahdistaa niin olen keksinyt vaihtoehtoja mätettäväksi, esim. tzaziki + oreganokeksit. Viimeksi vedin kulhollisen kreikkalaista salaattia eli söin kerralla kaksi tomaattia, puolikkaan kurkun, kokonaisen paprikan, kokonaisen punasipulin, puolikkaan fetablokin ja jonkun 10 oliivia. Kulhon puolivälissä olin jo täynnä mutta söin sen silti ja skippasin sitten muut ruoat kun oksetti ja ahdisti.
Ei syömishäiriöistä pidä etsiä mitään logiikkaa. Ahmijat todellakin ahmii vaikka sitä salaattia.
Itse on pidettävä kuri siitä mitä suuhun laittaa ja kuinka paljon. Kun täällä tykätään verrata syömistä huumeisiin, niin kyllähän jokainen pitää kuria siitä kuinka paljon huumetta suoneensa pistää. Itsekurista syöminen on kiinni - ihan ihmisen perustoiminto, jolla on hyvin suoraviivainen syy-seuraussuhde.
Tuossa viittaan yleisesti käytettyyn aikuisen energiatarvesuositukseen, mutta olet oikeassa, heittoa on. Jos haluaa pudottaa painoa, tulee mennä vajailla kalorimäärillä kohtuullisen pitkän ajan. Eli yhtälailla matikkaa tämäkin. Osalle on mahdollista nopeakin painonpudotus, mutta useimmille meinaa kuukausien ja kuukausien hommaa. Niin paljon ongelmia tässä maassa ylipainon kanssa on. Se ei ratkea muutoin kun vajailla energiamäärillä tietyn ajan ja sen jälkeen omalla päivittäisellä tarpeen selvittämisellä. Ihminen huolehtii kynsistään, hiuksistaan, kulmakarvoistaan jopa maanisuuteen asti, mutta sitä mitä suukkuluukkuun laittaa, ei ole väliä tai edes mahdollista vaikuttaa.