Olenko poikkeava vanhus?
Olen vähän yli 60-vuotias, eikä minulla ole sokeritautia, sydäntautia, suonikohjuja, eikä ilmeisesti polvissa eikä lonkissa kulumia (ei ainakaan särje tai ole kipua), ei kaihia, ei korkeaa verenpainetta, kaikki hampaat tallella yms.
Jatkuvasti tulee terveystalosta mainoksia, joissa mainostetaan, että heille pääsee jonottamatta tekonivelleikkauksiin, kaihileikkauksiin, hampaisiin voidaan laittaa implantit yms.
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti rahastusta, varmaan leikkaisivat minulle tekonivelet, vaikka ei tunnu mitenkään ihmeemmin vaivaa olevan ainakaan vielä, ehkä varmuuden vuoksi.
😆
Omassakin suvussa on tuollaisia. Liikkuvat paljon, syövät pähkinöitä (terveet rasvat), oikeaa voita, ja samat tavat jostain 60-luvulta asti. Eivät syö pullaa tai käytä margariinia.
Tiedä noista geeneistäkään, koska serkunkin jalkaa on leikattu useita kertoja 10 vuoden aikana ja edelleen ei ole kunnossa ja on 6 vuotta mua nuorempi.
Et ole poikkeava. Olen samanikäinen ja terve. Tosin lääkäri totesi pakollisen terveystarkastuksen jälkeen, että vain ne ovat terveitä, joita ei ole tarpeeksi tutkittu.
Tulepa uudelleen kertomaan 20 vuoden kuluttua. Oletan, että listasi on toisenlainen.
Vierailija kirjoitti:
Omassakin suvussa on tuollaisia. Liikkuvat paljon, syövät pähkinöitä (terveet rasvat), oikeaa voita, ja samat tavat jostain 60-luvulta asti. Eivät syö pullaa tai käytä margariinia.
AP ei käytä voita kuin ehkä, jos joskus piilorasvana. Käytän kasvisrasvoja ja syön paljon kalaa. Pullaa tosi harvoin ja vain kauraleipää.
Vierailija kirjoitti:
Tulepa uudelleen kertomaan 20 vuoden kuluttua. Oletan, että listasi on toisenlainen.
No en ole väittänyt, että en sairastuisi. Ehkä en kuitenkaan heti 60 vuotta täytettyäni tarvitse kaikkia mahdollisia hoitoja. Voi lisäksi olla, että on moniakin vaivoja, joita ei ole löydetty, mutta eihän niitä tutkita, jos ei ole oireita.
Tarvitsin kaihileikkauksen 62-vuotiaana, kun näkö meni niin surkeaksi, ettei ulkona enää uskaltanut kävellä reippaasti. Oikean silmän näkökentän keskellä oli harmaa läntti ja vasemmallakin näki huonosti. Aurinko ei näyttänyt paistavan edes aurinkoisina päivinä ja maailma oli väritön ja himmeä.
Leikkaus paransi elämänlaatua huomattavasti.
Vierailija kirjoitti:
Tarvitsin kaihileikkauksen 62-vuotiaana, kun näkö meni niin surkeaksi, ettei ulkona enää uskaltanut kävellä reippaasti. Oikean silmän näkökentän keskellä oli harmaa läntti ja vasemmallakin näki huonosti. Aurinko ei näyttänyt paistavan edes aurinkoisina päivinä ja maailma oli väritön ja himmeä.
Leikkaus paransi elämänlaatua huomattavasti.
Mun tuttu joutu kaihileikkaukseen 50-vuotiaana.
Aika raihnainen pitää olla jos olisi 6kymppisenä vanhus. 65v voi olla vanha ja eläkeläinen mutta vanhus vasta tosiaan 70+ riippuen terveydentilasta. Monet 7kymppiset golffaa ja purjehtii ja ovat terveitä.
Niin mitä hyötyä on näistä kaikista terveyteen liittyvistä mainoksista, jos/kun niihin ei ole varaa mennä. Mieluummin sitä kuolee kuin ottaa lainaa ja sitten kituuttaa neljän seinän sisällä lopun ikää, kun ei ole varaa mihinkään. Tietysti joihoinkin voi pystyä menemään, mutta useimmat joutuvat jonoon julkiselle.
No mieheni on 60v ja täysin terve. Ei mitään lääkityksiä. Naapurin ukot 10 vuotta vanhempia ja yhä hekin ovat kunnossa. Pitkiä kävelylenkkejä, golffausta ym.
Vierailija kirjoitti:
Et ole poikkeava. Olen samanikäinen ja terve. Tosin lääkäri totesi pakollisen terveystarkastuksen jälkeen, että vain ne ovat terveitä, joita ei ole tarpeeksi tutkittu.
Juurikin tämä. Meidänkin leikkausosastolle tulee paljon "terveitä" ihmisiä ihan tavallisiin leikkauksiin. Mutta kun verenpaineita seurataan tiiviimmin ja otetaan verikokeita, niin tilanne onkin toinen. Ihmiset on vaan sellaisia, että jos jokin asia ei oireile, niin sitä ei ole. Keho sopeutuu ja tottuu poikkeaviin tilanteisiin, esim. korkeaan verenpaineeseen ilman että tuntevat mitään oiretta siitä. Ja sitten kun se huomataan, niin peruuttamatonta vahinkoa on tapahtunut jo kehossa.
Vierailija kirjoitti:
Aika raihnainen pitää olla jos olisi 6kymppisenä vanhus. 65v voi olla vanha ja eläkeläinen mutta vanhus vasta tosiaan 70+ riippuen terveydentilasta. Monet 7kymppiset golffaa ja purjehtii ja ovat terveitä.
Niin on hyvin yksilöllistä. Joku voi nuorempanakin olla hyvinkin raihnainen ja vanhuksen oloinen.
Näin naisena on vaihdevuosioireita mutta muuten olen terve. Verenpaine on vähän koholla ja huonoa kolesterolia vähän liikaa. Sukurasite. Ilman lääkkeitä kuitenkin yhä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurikin tämä. Meidänkin leikkausosastolle tulee paljon "terveitä" ihmisiä ihan tavallisiin leikkauksiin. Mutta kun verenpaineita seurataan tiiviimmin ja otetaan verikokeita, niin tilanne onkin toinen. Ihmiset on vaan sellaisia, että jos jokin asia ei oireile, niin sitä ei ole. Keho sopeutuu ja tottuu poikkeaviin tilanteisiin, esim. korkeaan verenpaineeseen ilman että tuntevat mitään oiretta siitä. Ja sitten kun se huomataan, niin peruuttamatonta vahinkoa on tapahtunut jo kehossa.
Joo mutta kyse ei ole tällaisista tavallisista mittauksista kuin verenpaine ja veriarvot. Nyt oli kyse tekonivelistä, silmäluontenleikkauksista yms.
Mulle on tullut mainoksia myös silmien laserleikkauksista. En sitten tarvitsisi silmälaseja. Maksaa aika paljon, enkä kärsi silmälasien käyttämisestä.
No syöpä voi yllättää kenet tahansa, eikä siinä auta, vaikka kuinka paljon olisi käyttänyt rahaa ties mihin operaatioihin. Eikä syöpää pysty tavallinen ihminen hoidattamaan hienossa yksityispuljussa.
Älä välitä, minulle tulee mainoksia hautauspalvusta, ölen kyllä sinua vähän vanhempi, mutta ihan kunnossa.
Ei ole työllistänyt lääkäreitä tai ammattilaisia. Miksi näin ajattelet?